BostonGurka
Bannad
Vänsterpolitik är jättefint och gulligt och omtänksamt i teorin men fungerar inte i praktiken/verkligheten.
Varför fungerar inte vänsterpolitik i praktiken/verkligheten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vänsterpolitik är jättefint och gulligt och omtänksamt i teorin men fungerar inte i praktiken/verkligheten.
Varför fungerar inte vänsterpolitik i praktiken/verkligheten?
Ett av de större problemen som jag ser det är den borgerliga tron på att allt blir bäst om man låter pengarna styra.
Genom privatisering av t.ex. sjukvård uppnår vi två saker:
1, Det som ägs av allmänheten och som tagit åratal att bygga upp försvinner till privat ägo för att med största sannorlikhet aldrig återkomma.
2, Fokus försvinner från att ge bäst vård, till att ge högsta möjliga avkastning.
Vinstmaximering och välfärd fungerar sällan bra överens...
Sedan finns det förståss välgrundad kritik mot hur ineffektivt den offentliga sjukvården fungerar och har fungerat. Lösningen enligt mej är självklart att man skall effektivisera den offentliga sjukvården, inte sälja ut den...
Så roligt då att Caperio S:t Göran är den akutmottagning som ständigt får högst betyg av såväl patienter som personal... trots att det är den enda(?) privata akutmottagningen.
Ah men verkligheten orkar inte ja diskcutera
Det fanns en tiden innan FetGöran Persson då fanns det pengar till de som inte klarar att jobba pga sjukdom/arbetslöshet/utslagning, han påbörjade nermonteringen av välfärden samt inträdet i EU.
Prova och var ensamstående med 3 barn och lev på 11000. lycka till.
bättre att säga att allt blir bättre med kommuniststyre utan att ha belägg för det. Får ställa motfrågan till dig, kan du visa ett kommunistland som har lyckats?
Är det fel att klyftorna ökar? Ja, i dagens konsumtionssamhälle så bör det vara fel. Ett löjligt förenklat exempel: En person som vinner 30 miljoner kanske köper 2 nya bilar och 3 platt-TV apparater. 15 personer som istället vinner 2 miljoner kronor var löper större chans att köpa 15 nya bilar och 30 platt-TV apparater.
Är det verkligen fel att klyftorna ökar?
Missförstå mig rätt, egentligen är jag väldigt vänster i mitt tänk som anser att staten ska betala ditten och datten. Men. Är det verkligen fel att klyftorna ökar så länge lägstanivån är tillräckligt hög?
Är det verkligen fel att klyftorna ökar så länge lägstanivån är tillräckligt hög?
Det här är en av de mest intressanta frågor jag någonsin diskuterat faktiskt: Är det verkligen fel att klyftorna ökar?
F.d Sovjetunionen? Kina? Cuba? Mer exempel?Varför fungerar inte vänsterpolitik i praktiken/verkligheten?
Frågan löd alltså inte:
Kan du ge mig exempel på tre despotstyrda halvtaskigt fungerande stater som har
kallat sig kommunististka, fast det de har pysslat med egentligen inte har något
med kommunism att göra?
Den löd:
VARFÖR fungerar inte vänsterpolitik i praktiken/verkligheten?
(Kina är väl snarare exempel på att högerpolitik gör att somliga kan roffa åt sig en
massa pengar på andras bekostnad.)
Japp, det var också under den tiden Sverige hade världens snabbast växande stats-skuld
Är du ensamstående med vårdnad över 3 barn så får du garanterat bra mycket mer än 11000, har inga exakta siffror men närmare 20000 handlar det om med barnbidrag, flerbarnstillägg, underhållsersättning, bostadsbidrag osv.
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|