Kan inte Alliansens politik leda till ökad välfärd och trygghet?

Jag gick från att jobba privat till att jobba statligt 2006, och det första som slog mig var hur sjukt ineffektivt verksamheten sköttes. Det fullständigt svämmade över med folk utan anledning. En kompis som gjort samma resa sa samma sak - det här skulle kunna dras runt med 20-30% färre i personal, förmodligen ännu färre!

När verksamhet är budgetstyrd försvinner incitamenten att göra saker så bra som möjligt. Den enda drivkraften är det personliga engagemanget och moralen. Om då verksamhetens chefer inte längre ställer krav på effektivitet, vem ska då göra det?

Det hela slutade med att jag sa upp mig utan att ha nytt jobb, jag pallade inte att en arbetsplats lät folk komma och gå lite hur de ville, jobba lite med vad de ville och skjuta allt på framtiden. Alla former av förändringar motarbetades styvnackat, först genom att skjuta frågor uppåt i hierarkin, sen av facket. Att prata om att jobba effektivt var i fackets ögon likställt med att någon eventuellt kanske får göra något annat eller i värsta fall få kicken. Alltså sa de nej till allt.

Ett av de större problemen som jag ser det är den borgerliga tron på att allt blir bäst om man låter pengarna styra.
Genom privatisering av t.ex. sjukvård uppnår vi två saker:
1, Det som ägs av allmänheten och som tagit åratal att bygga upp försvinner till privat ägo för att med största sannorlikhet aldrig återkomma.
2, Fokus försvinner från att ge bäst vård, till att ge högsta möjliga avkastning.

Vinstmaximering och välfärd fungerar sällan bra överens...

Sedan finns det förståss välgrundad kritik mot hur ineffektivt den offentliga sjukvården fungerar och har fungerat. Lösningen enligt mej är självklart att man skall effektivisera den offentliga sjukvården, inte sälja ut den...

Så roligt då att Caperio S:t Göran är den akutmottagning som ständigt får högst betyg av såväl patienter som personal... trots att det är den enda(?) privata akutmottagningen.

Det fanns en tiden innan FetGöran Persson då fanns det pengar till de som inte klarar att jobba pga sjukdom/arbetslöshet/utslagning, han påbörjade nermonteringen av välfärden samt inträdet i EU.

Prova och var ensamstående med 3 barn och lev på 11000. lycka till.

Japp, det var också under den tiden Sverige hade världens snabbast växande stats-skuld

Är du ensamstående med vårdnad över 3 barn så får du garanterat bra mycket mer än 11000, har inga exakta siffror men närmare 20000 handlar det om med barnbidrag, flerbarnstillägg, underhållsersättning, bostadsbidrag osv.

Last edited:
bättre att säga att allt blir bättre med kommuniststyre utan att ha belägg för det. Får ställa motfrågan till dig, kan du visa ett kommunistland som har lyckats?

Dem flesta är ju bättre än Alliansens rovdrift på våra GEMENSAMMA tillgångar i alla fall!!!

Visst kan Alliansens politik leda till ökad välfärd. Det behövdes röras om i den statliga grytan av ineffektivitet med lite privata alternativ. Alliansen är ju numer så långt åt vänster i dessa frågor så gammelmoderater skulle vända sig i sin grav om de var döda... Deras politik har ju också lett till att vi trots en världsomfattande ekonomisk kris har starka statsfinanser vilket ytterligare är en förutsättning för fortsatt välfärd.

Däremot har man ju ökat klyftorna mellan oss som har arbete och tjänar bra (många extra pengar i plånboken blev det) jämfört med de som inte kan arbeta. Jag anser att fuskare jagas bäst genom att man aktivt jagar dem, med blåslampa, istället för att ta latmansvägen genom att försöka sänka standarden för alla och kalla det arbetslinjen. De jag känner till som varit långtidssjukskrivna för vårta på stortån är ju redan tillbaka i långtissjukskrivning, trots utförsäkringen som det skrivs så mycket om. Fuskare hittar nämligen alltid kryphålen. De jobbar ju heltid, på sin fritid, med att hitta sätt att undvika att jobba... Gör försäkringskassan ens hembesök längre?

Är det fel att klyftorna ökar? Ja, i dagens konsumtionssamhälle så bör det vara fel. Ett löjligt förenklat exempel: En person som vinner 30 miljoner kanske köper 2 nya bilar och 3 platt-TV apparater. 15 personer som istället vinner 2 miljoner kronor var löper större chans att köpa 15 nya bilar och 30 platt-TV apparater. Vilket gynnar samhället och dess arbetande befolkning bäst? Vi såg i förra krisen hur snabbt det kan gå utför om konsumtionen stannar upp. Därför behövs det många människor med pengar. Och nej jag är inte kommunist. Klyftor måste ju finnas, men stora klyftor är ej bra. Se på USA. Allt är inte bara svart och vitt. Därimellan finns ju flera nyanser av grått.

Last edited:
Är det fel att klyftorna ökar? Ja, i dagens konsumtionssamhälle så bör det vara fel. Ett löjligt förenklat exempel: En person som vinner 30 miljoner kanske köper 2 nya bilar och 3 platt-TV apparater. 15 personer som istället vinner 2 miljoner kronor var löper större chans att köpa 15 nya bilar och 30 platt-TV apparater.

Det här är en av de mest intressanta frågor jag någonsin diskuterat faktiskt: Är det verkligen fel att klyftorna ökar?

Missförstå mig rätt, egentligen är jag väldigt vänster i mitt tänk som anser att staten ska betala ditten och datten. Men. Är det verkligen fel att klyftorna ökar så länge lägstanivån är tillräckligt hög?

Jag menar inte att vi är där nu men när fler och fler har möjligheten att tjäna—eller åtminstone spara—mer och mer så kommer troligen klyftorna öka. Men så länge de som är i botten av systemet har det bra, gör det nåt att de rika blir rikare då? Jag önskar verkligen inte ett system som USA utan jag önskar ett skyddsnät, gratis, bra vård, skola och omsorg (och gärna kollektivtrafik också ;)) och ett system som gör att även de som verkligen inte kan jobba har en tillvaro som tillåter livsnjutning.

Efter att ha läst svaren i den här tråden tror jag faktiskt inte att jag är naiv på den fronten utan känner faktiskt att den politik vi idag driver kommer på sikt att leda till bättre välfärd, mer valfrihet och högre livskvalitet hos den absoluta majoriteten av Sveriges befolkning.

Är det verkligen fel att klyftorna ökar?

Missförstå mig rätt, egentligen är jag väldigt vänster i mitt tänk som anser att staten ska betala ditten och datten. Men. Är det verkligen fel att klyftorna ökar så länge lägstanivån är tillräckligt hög?

Absolut inte! Men att behålla en bra lägstanivå och samtidigt låta klyftorna öka ordentligt är väldigt svårt då alla pengar i samhället kommer från skuld. Pengar är skuldsedlar för att förenkla bytet av varor och tjänster. Utan skulder inga pengar. Det innebär att om du har pengar så har någon annan en skuld. Har du mycket pengar så har någon annan mycket skulder. Bolånebubbla i storstäderna? Många miljonlån blir det.

För att öka klyftor och behålla en bra bottennivå så måste vi producera långt mycket mer av varor och tjänster, helst för export, jämfört med vad vi gör idag. Annars slutar det med att några blir väldigt rika och många får jobba tills de dör för att betala av sina skulder. (Och jag är ändå mer höger än vänster i min ideologi och har inte något emot klyftorna så länge de hålls i rimliga nivåer och jag är på rätt sida :))

Är det verkligen fel att klyftorna ökar så länge lägstanivån är tillräckligt hög?

Klart det är, det här är Sverige och här bryr vi oss i första hand om att andra inte har det bättre än oss själva. Det förstår du väl?! Hur skulle det se ut om inte alla hade råd med exakt samma saker?!? :galen

Det här är en av de mest intressanta frågor jag någonsin diskuterat faktiskt: Är det verkligen fel att klyftorna ökar?

Nej, det är det inte och det här är ett av vänsterns problem.

När vänstern talar om att fattigdomen har ökat i Sverige så menar man den RELATIVA fattigdomen. Men den relativa fattigdomen säger egentligen ingenting om hur det är ställt i landet - enligt detta sätt att räkna skulle fattigdomen vara 0% om vi hade 100% skatt och medborgarlön på 12.000kr/mån. Då skulle alla ha det lika bra, klyftor saknas och den relativa fattigdomen skulle vara 0%.

Men är detta bättre än att (fiktiva siffror) 8% får 10.500 efter skatt, 12% 12.000 efter skatt, 60% 18.000 efter skatt och 20% 30.000 efter skatt? Naturligtvis inte. Ändå är det i det senare exemplet som den relativa fattigdomen är 20% (givet att "fattigdomsnivån" är 12.000) trots att det bara är en väldigt liten del som har det sämre än i första exemplet, och en väldigt stor andel som har det mycket bättre.

Sanningen för vänstern är helt enkelt att ingen ska tillåtas ha mer än någon annan, då är det orättvist! Ohlys våta dröm är väl en handskriven lapp med en siffra på, och denna siffran är det exakta belopp varje arbetare i Sverige ska tjäna, varken mer eller mindre.

Varför fungerar inte vänsterpolitik i praktiken/verkligheten?
F.d Sovjetunionen? Kina? Cuba? Mer exempel?

Frågan löd alltså inte:
Kan du ge mig exempel på tre despotstyrda halvtaskigt fungerande stater som har
kallat sig kommunististka, fast det de har pysslat med egentligen inte har något
med kommunism att göra?

Den löd:
VARFÖR fungerar inte vänsterpolitik i praktiken/verkligheten?

(Kina är väl snarare exempel på att högerpolitik gör att somliga kan roffa åt sig en
massa pengar på andras bekostnad.)

Frågan löd alltså inte:
Kan du ge mig exempel på tre despotstyrda halvtaskigt fungerande stater som har
kallat sig kommunististka, fast det de har pysslat med egentligen inte har något
med kommunism att göra?

Den löd:
VARFÖR fungerar inte vänsterpolitik i praktiken/verkligheten?

(Kina är väl snarare exempel på att högerpolitik gör att somliga kan roffa åt sig en
massa pengar på andras bekostnad.)

Vänsterpolitik fungerar i en myrstack, typ... Vi är människor, vi vill framåt och utvecklas. Tävla. Myror nu för tiden är exakt lika, och har det exakt som myror hade det för miljoner år sedan hade det. De knallar omkring med barr och är ganska irriterande. Människor är exakt lika som för tusentals år sedan men de bär inte omkring på barr längre(generellt sett), på gott och ont.

Last edited:
Är det bara jag som är fruktansvärt trött att det hela tiden snackas om de fattiga? Kan de inte prata om hur MAJORITETEN av Sveriges befolkning ska få det bättre?

Japp, det var också under den tiden Sverige hade världens snabbast växande stats-skuld

Är du ensamstående med vårdnad över 3 barn så får du garanterat bra mycket mer än 11000, har inga exakta siffror men närmare 20000 handlar det om med barnbidrag, flerbarnstillägg, underhållsersättning, bostadsbidrag osv.

Ett barn på gymnasium i mitt fall kostar 1800/månad minst,,,,, om du har egna barn så vet du att detta är inte helt sant, det är inte så enkelt.

Var bombsäker på att jag skulle rösta S innan, men nu kan jag fan inte se mona sahlin som "ledare" för sverige :va

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul