Kan inte Alliansens politik leda till ökad välfärd och trygghet?

Det där stämmer dåligt. Sjuka och arbetslösa har fått det sämre och vi som jobbar har fått sänkt skatt, hur många vårdskandaler har vi inte haft inom äldreomsorgen, sjukvårdspersonal går på knä pga besparingar under senaste året, lågkonjunktur kan man skylla på men va fan vårda gamla och sjuk kan inte vara en ekonomisk fråga.
Gå in och kolla hur mycket du skulle få om DU skulle bli arbetslös mot din vilja. Kolla här t,ex http://www.kommunal.se/Kommunal/Medlem/Forsakringar/Inkomstforsakring/?mySalary=24000 man måste väl leva fast man råkar bli arbetslös.
Nått som retar mig är att borgarna tro att fattigdom gör att man skaffar sig ett jobb,,,, vårt samhälle vi har nu för tiden funkar inte så.

Menar du att välfärden är helt nedmonterad? Och att man inte kan leva på A-kassa? :va

Sänkta ersättningar ger stora effekter, det är fler som jobbar och färre som blir förtidspensionärer, färre är sjuka. Det bästa med det är att folk får ett meningsfullare liv och inte ett bidragsberoende livet ut.

Det är väl ingen skillnad mot när S hade makten? :va

Fanns det inga vårdskandaler då?

Var akassan högre?

Det fanns en tiden innan FetGöran Persson då fanns det pengar till de som inte klarar att jobba pga sjukdom/arbetslöshet/utslagning, han påbörjade nermonteringen av välfärden samt inträdet i EU.

Nej det var inte några vårdskandaler förr.

Ja akassan var högre då.

Jag tycker inte man ska lyfta pengar utan motprestation, blir man arbetslös så får man fan göra nååt tillbaka till stat eller kommun.

Menar du att välfärden är helt nedmonterad? Och att man inte kan leva på A-kassa? :va

Sänkta ersättningar ger stora effekter, det är fler som jobbar och färre som blir förtidspensionärer, färre är sjuka. Det bästa med det är att folk får ett meningsfullare liv och inte ett bidragsberoende livet ut.
Prova och var ensamstående med 3 barn och lev på 11000. lycka till.

Jag säger inte att man ska lyfta bidrag livet, eller sa jag det????

Annars så far du med klyschor som du hört av borgligheten.

Det har du nog rätt i, att pilla navelludd utan motprestation för 10500 i månaden är ju bekvämare än att skaffa ett jobb. Då har man dessutom tid att förverkliga sig själv, alternativt utveckla sin passion för att dreja lerkrukor.

Ironi :va:va det för inte debatten framåt,,, dreja är en tjejgrej, men du kanske gillar det.:)

Last edited:
När händer det på vårdcentralen?

Varje gång faktiskt.

Nått som retar mig är att borgarna tro att fattigdom gör att man skaffar sig ett jobb,,,, vårt samhälle vi har nu för tiden funkar inte så.

Det är väl rätt självklart att ju mer man behöver något (t.ex. jobb) desto mer kommer man anstränga sig för det, och vice versa.
Sedan hur stort det där trycket skall låtas bli kan man väl diskutera.

Last edited:
Om man tror att grova skattesänkningar som dränerar våra gemensamma finanser (statens) kassa kommer leda till bättre sjukvård, starka socialförsäkring och ett rättvisare och mjukare samhälle då ska man rösta borgligt på söndag.

Jag tror tyvärr inte på denna modell då den bevisligen aldrig tidigare har funkat i något land jag skulle vilja bo i.

Ett bra samhälle är rättvist och stimulerande att leva och jobba i samt att det finns ett skyddsnät som fångar en från att falla igenom om det tillfälligt skiter sig.

Jag vill ha ett mjukt samhälle där hälsan kommer först. Jag tror att detta också är det mest ekonomiskt stimulerande sättet att bygga för framtiden. För om vi vårdar de sjuka och svaga då har de den största chansen att komma tillbaka och åter bli produktiva.

Om vi istället snor vår gemensamma kassa genom brutala skattesänkningar, ja då kommer de svaga få klara sig själva.
Detta tror jag kommer leda till fler brott, fler sjuka och större klyftor. Detta kommer kosta mer och resultera i mer lidande än om vi hjälper varandra.

Och ja, jag vet att Alliansen är "snyggare", modernare och bättre medialt än en ful Sahlin, smutsiga miljöpartister och en kåt "kommunist" men jag bryr mig inte: de får min röst ändå, för jag tycker det har mer hjärta än Alliansen.

För att svara på den enkla frågan: JA

Det blir i varje betydligt bättre än med den rödgröna röran. Ser man till den ledning vi haft den senaste perioden så är det faktiskt imponerande prestation de levererat. Sverige har gått långt över index i en av de värsta kriser världen skådat i modern tid. Det har hänt massor på miljösidan. Det är en skolreform på ingång som faktiskt gör det möjligt för ALLA att gå ut skolan med en utbildning som kan ge något positivt. Istället för att gå ut med dåliga betyg och bli utdömd både i skolan och på arbetsmarknaden.

Framförallt så finns det faktiskt en hållbar och realistisk budget bakom alla (de flesta iaf) förslag och mål. Till skillnad från vänstersidan som sätter mål och kritiserar alliansen utan att själva kunna leverera ens det som högern redan budgeterat upp. De vill mycket, men vet inte hur.

Jag läser just nu organisation, gruppbeteende och HRM vid LiU. Och även om gubben är gammal, så gäller fortfarande Maslow. Visst är det kritiserade teorier, men de flesta forskare och studier av motivationsfenomenet stöder fortfarande detta om än med vissa utvecklingar / modifieringar.

Så jo, för den som inte har något, är det definitivt motivation nog att skaffa sig ett jobb. Any job! Problemet är att politiken är för feg för att ställa så hårda krav på individerna, vilket förvisso kaske är rätt. Men det motbevisar ditt påstående!

Det är väl rätt självklart att ju mer man behöver något (t.ex. jobb) desto mer kommer man anstränga sig för det, och vice versa.
Sedan hur stort det där trycket skall låtas bli kan man väl diskutera.

Man ska inte lyfta pengar utan motprestation, det finns massor med jobb som inte blir gjorda i kommuner landet runt,,, man ska fan går och stämpla på arbetsförmedlingen eller nått, man ska inte bara ligga hemma och såsa eller jobba svart.
Sen har ju varje människa ett ansvar att inte vara en utsugare.

Och ja, jag vet att Alliansen är "snyggare", modernare och bättre medialt än en ful Sahlin, smutsiga miljöpartister och en kåt "kommunist" men jag bryr mig inte: de får min röst ändå, för jag tycker det har mer hjärta än Alliansen.

Nu tcker ju inte jag att det är att "ha hjärta" att ta utan lov.

Men ser vi förbi det och håller för sant att du har rätt...

Bjud dem på middag då för fan, men ge dem för guds skull inte ansvaret för många många miljarder och en massa människors framtida välfärd!

En sak som borgarna har fått för sig är att staten ska inte äga verksamheter som t,ex vattenfall som drar in mängder med kuler till staten,,, en sketen princip som borgligheten har.

Jag tror det är så att om staten bara har skatteintäkter så kan de styra och ställa och låta privata verksamheter vara de rikas tillgång énkom,,,,

En sak som borgarna har fått för sig är att staten ska inte äga verksamheter som t,ex vattenfall som drar in mängder med kuler till staten,,, en sketen princip som borgligheten har.

Jag tror det är så att om staten bara har skatteintäkter så kan de styra och ställa och låta privata verksamheter vara de rikas tillgång énkom,,,,

Försäljningen av t.ex. V&S och följande amortering av statsskulden var väl en jättebra nettoaffär?
Att Staten inte skall bestämma hur vin ska smaka eller sälja smink på Apoteket är faktiskt en fin tanke, tänk dig en stat som bara sysslar med det de borde.

Man ska inte lyfta pengar utan motprestation, det finns massor med jobb som inte blir gjorda i kommuner landet runt,,, man ska fan går och stämpla på arbetsförmedlingen eller nått, man ska inte bara ligga hemma och såsa eller jobba svart.
Sen har ju varje människa ett ansvar att inte vara en utsugare.

Ja det låter ju vettigt men fasansfullt långt från en röd/grön tillvaro...

Last edited:
Dee cati
Som jag sa till Starstriker tidigare idag, inför aga igen i skolan så ska vi se att vi har vettigt folk på arbetsmarknaden igen om 10-15 år

Så jävla sant:tummenupp

Kolla bara hur det är i djurvärlden: kaxar du mot vargmorsan så blir det klor i anskitet, bett i nacken och nedslagning till marken.

Vad gör vi, jo farsorna diar själva från eget bröst nu för tiden.:död

Säkert klirr i kassan men staten missar ju framtid intäkter när man säljer ut företag.

Och de missar framtida utgifter om de använder "klirret" till att amortera på statsskulden och vad jag vet så var det en bra ffär men du får gärna visa på motsatsen.
Odell är ytterst kompetent och han höll i det där, jag är säker på att det var en bra affär tills någon visar på motsatsen som sagt.

Klirr i kassan förutsätter större inkomster än räntekostnaden på försäljningsintäkten,vilket förutsätter investeringar för framtiden idag,vilket förutsätter en ledning som vill och vågar satsa kapital på att det eventuellt ska fungera,är det vad du vill att staten ska investera dina skattepengar i?

Om det misslyckas,är du då den förste att säga "Cést la vie" eller kommer du då gnälla över att det inte var sålt innan det kostat vad nu slutnotan blir?

Är investeringar som ev. ger avkastning i framtiden något staten ska hålla på med?

Henrik

Klirr i kassan förutsätter större inkomster än räntekostnaden på försäljningsintäkten...

När det gäller staten så får dom skatteintäkter också. Och om den nya ägaren är driven och expanderar företaget så kan det generera både mer arbetstillfällen och mer skatteintäkter till staten.

Staten och statsanställda är sällan någon driven företagsägare.

http://www.youtube.com/watch?v=WrwQLAD23-s&feature=youtube_gdata_player där stämmer dåligt. Sjuka och arbetslösa har fått det sämre och vi som jobbar har fått sänkt skatt, hur många vårdskandaler har vi inte haft inom äldreomsorgen, sjukvårdspersonal går på knä pga besparingar under senaste året, lågkonjunktur kan man skylla på men va fan vårda gamla och sjuk kan inte vara en ekonomisk fråga.
.
Vi har alltid "gått på knäna" o det var stora besparingar även när s regerade! (har jobbat inom vården sedan 1997)
Vi behöver fler som jobbar inom vården o de låga lönerna e en orsak till att fler inte gör det men tack vare m har jag (o många kollegor)ökat min lön me x antal tusen! tack vare ökad konkurrens o att det ska löna sig att arbeta.

Mycket kan göras bättre men man ser sällan det som blivit bättre.
Patienter får lista sig vart man vill, får träffa läk snabbare o kan man inte uppfylla vårdgarantin skickas patienten dit där den kan uppfyllas. Farsan hade t ex väntat 6 år på knäoperation, 2006 fick han tack vare vårdgarantin op sina knän i Simrishamn. Själv har jag titt o tätt också kontakt me vården som pat o jag upplever ett helt annat "tänk" nu.

Självklart kan vi bli bättre men först o främst behövs mer personal!

Last edited:
Vi har alltid "gått på knäna" o det var stora besparingar även när s regerade! (har jobbat inom vården sedan 1997)
Vi behöver fler som jobbar inom vården o de låga lönerna e en orsak till att fler inte gör det men tack vare m har jag (o många kollegor)ökat min lön me x antal tusen! tack vare ökad konkurrens o att det ska löna sig att arbeta.

Själv har jag titt o tätt också kontakt me vården som pat o jag upplever ett helt annat "tänk" nu.

Bra inlägg från nån i verkligheten!

Skillnaden att det blir "ett annat tänk", som du uttrycker det har jag hört i positiva klanger från fler, i olika branscher och positioner gällande offentliga verksamheter.

Den stora skillnaden blir ju att ett företag tjänar pengar på att "lösa problem", medan en chef inom offentlig sektor får sparken om han "bryter mot regelverket". Det finns ingen riktig servicekänsla, och inget levande "rätt & fel". Utan ett kallt regelverk som personalen själva hatar när de måste neka vissa vård etc till förmån för nån som behöver det mindre för att de stod före i kön.

Ett privat företag strävar efter att sälja (leda/vara attraktivt/ge service) och gå med vinst genom att vidareutvecklas. Om detta inte lyckas, säljs eller avvecklas verksam,heten.

Statliga bolag är politiskt drivna och staten tillför/lånar mer pengar för att hålla det stabilt.

Jag väljer det privata alternativet. Jag vill kunna välja och fri konkurrens ger mig som konsument/patient en bättre och effektivare vård.

Vänsterpolitik är jättefint och gulligt och omtänksamt i teorin men fungerar inte i praktiken/verkligheten.

Om man tror att grova skattesänkningar som dränerar våra gemensamma finanser (statens) kassa kommer leda till bättre sjukvård, starka socialförsäkring och ett rättvisare och mjukare samhälle då ska man rösta borgligt på söndag.

O vem ska vårda de sjuka när alla inom vården slutar pga lägre löner som gör att de går +- jämfört med a-kassa? Vad ska jag säga till patienter som vill gå på en viss vårdcentral/sjukhus och är jättenöjd med det att han/hon inte får välja fritt längre?

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...