Kan inte Alliansens politik leda till ökad välfärd och trygghet?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har, i min naiva värld, sett "arbetslinjen", minskad skatt och tillåtelse att driva privata institutioner av välfärdsinstrument som ett sätt att öka välfärden och tryggheten i samhället. Efter viss debatt har det dock visat sig (från andra debattörers håll) att Alliansen per definition står för en nedmontering av allt som jag önskar av det offentliga i Sverige.

För mig är ett socialt skyddsnät, allmän vård och omsorg samt skola de viktigaste frågorna och jag anser att alla har rätt till fullgod <insert valfri från ovan>. Men som samhället såg ut när jag började jobba (runt 2002, 2003) så fanns det mycket som satte hinder. Vård och omsorg funkade ganska dåligt, skolan var fast i en nedåtgående spiral och det sociala skyddsnätet visade sig finnas för nästan alla. Trots det röstade jag rött i förra valet. Nu har det gått fyra år och jag tycker Sverige mest har förändrats till det bättre.

Är jag verkligen naiv när jag tror att Alliansens politik kan leda till ökad välfärd?

Jag vet att tråden i sig är en tickande bomb men kanske går den här debatten att föra på en sansad nivå från alla som önskar deltaga? Tack.

Jag är kluven i frågan, de vänner som jag har som driver företag säger själva att de har anställt fler personer under alliansen, men samtidigt så sägs det att arbetslösheten ökan under samma period, kan ju bero på att innan de blå kom till makten stoppades folk in i olika program för att snygga till siffrona och när det finns mindre sånt så är de mer rättvisa än innan?

Jag tycker det är bra att man tar av silkesvantarna och sätter press på folk, men samtidigt tror jag det är en minoritet som inte vill jobba och de som behöver hjälpen som hamnar i kläm är ett stort problem som måste lösas. Att AMS eller FK kan säga "Du har xx% arbetsförmåga fixa ett jobba som passar dig" är Helt jävla sjukt då det i sverige idag inte finns jobb med att polera kapsyler tex.

Faktum är att om du jobbar så är de blåas politik sjukt bra men om du på ngt sätt hamnar i klistret så kan du ligga riktigt illa till.

Kluven i saken men det blir nog blått detta år för mig.

Debatten är rätt överdriven. Sittande regering har inte "monterat ned" välfärden, och har inte för avsikt att göra det heller. Sverige har fortfarande generösa skyddsnät. I debatten beskrivs ofta varje förändring av ett system som an attack på systemet. Man kan också säga att skärpta regler för hur system utnyttjas faktiskt skyddar systemet och skyddar de människor som faktiskt har störst behov av det.

Blir förbannad när S säger att det bara är högavlönade som har fått det bra av sänka skatter. (ang vården har jag redan tagit det i en annan tråd)

Jag är kluven i frågan, de vänner som jag har som driver företag säger själva att de har anställt fler personer under alliansen, men samtidigt så sägs det att arbetslösheten ökan under samma period, kan ju bero på att innan de blå kom till makten stoppades folk in i olika program för att snygga till siffrona och när det finns mindre sånt så är de mer rättvisa än innan?

.

Det har varit en stor finanskris och trots det är sveriges finanser starka och vi ligger 2 i europa. Det är inte konstigt att arbetslösheten har ökat när stora företag tvingas varsla och lägga ner verksamheter men nu börjar man faktiskt se att man börjar anställa igen :)

Last edited:
Debatten är rätt överdriven. Sittande regering har inte "monterat ned" välfärden, och har inte för avsikt att göra det heller. Sverige har fortfarande generösa skyddsnät. I debatten beskrivs ofta varje förändring av ett system som an attack på systemet. Man kan också säga att skärpta regler för hur system utnyttjas faktiskt skyddar systemet och skyddar de människor som faktiskt har störst behov av det.

Stellan gör ett bra jobb för S

http://www.youtube.com/watch?v=YDThMGSfOq4

För ökad "välfärd" så behöver man trycka på vissa grupper, tex arbetslösa samt sjukskrivna.
Det är ju inte en nyhet att många som är sjukskrivna idag mycket väl skulle kunna jobba, likväl som att det finns arbetslösa som anser sig vara för bra för skitjobb.
Och skolan är ju där man formar individerna till vad de kommer att bli, så mer pengar till skola och hårdare tyglar även där tror jag är det enda som skulle fungera för att inte få se Sverige glida djupare ner i avgrunden.
Som jag sa till Starstriker tidigare idag, inför aga igen i skolan så ska vi se att vi har vettigt folk på arbetsmarknaden igen om 10-15 år :)

Ett av de större problemen som jag ser det är den borgerliga tron på att allt blir bäst om man låter pengarna styra.
Genom privatisering av t.ex. sjukvård uppnår vi två saker:
1, Det som ägs av allmänheten och som tagit åratal att bygga upp försvinner till privat ägo för att med största sannorlikhet aldrig återkomma.
2, Fokus försvinner från att ge bäst vård, till att ge högsta möjliga avkastning.

Vinstmaximering och välfärd fungerar sällan bra överens...

Sedan finns det förståss välgrundad kritik mot hur ineffektivt den offentliga sjukvården fungerar och har fungerat. Lösningen enligt mej är självklart att man skall effektivisera den offentliga sjukvården, inte sälja ut den...

Det var ungefär exakt vad den senaste arbetslöshetsstatistiken sa. Om jag minns rätt så var det 7% ökad arbetstid mot för ett år sedan men trots det aningen högre arbetslöshet.

Alliansen verkar alltså ha lyckats få fler människor att arbeta. Antagligen finns där väl "sjukskrivna" som blivit friska osv.
Reinfeldt är som Jesus! Han helar dom sjuka! :yoparty

Ett av de större problemen som jag ser det är den borgerliga tron på att allt blir bäst om man låter pengarna styra.
1, Det som ägs av allmänheten och som tagit åratal att bygga upp försvinner till privat ägo för att med största sannorlikhet aldrig återkomma.
2, Fokus försvinner från att ge bäst vård, till att ge högsta möjliga avkastning.

Sedan finns det förståss välgrundad kritik mot hur ineffektivt den offentliga sjukvården fungerar och har fungerat. Lösningen enligt mej är självklart att man skall effektivisera den offentliga sjukvården, inte sälja ut den...

Man får vad man betalar för.
Jag betalar hellre för att få bra vård en att gå till allmänvården betala 100kr för att bli förbannad på att de slösar min och andras tid på deras tramms.

Så du tror att privata alternativ ger sämre vård? I min värld måste man ha nöjda "kunder" för att nå framgång. Om den kommunala/statliga vården vore bättre så hade det inte funnits privata vårdgivare.

Ja det kan den.

Välfärd baserar sig på att det finns en kaka med intäkter att skära från för att ge till de behövande.

25% av en stor kaka blir man mättare på än 25% av en liten kaka.

Jag är övertygad om att alliansen på sikt kan baka en större kaka än vänstern. (Jämför Sovjet/USA, Östtyskland/Västtyskland, Nordkorea/Sydkorea t.ex.).

Vänstern är så upptagen med att se till att ingen får en större bit än någon annan av kakan att allt krut läggs där istället för att få kakan att växa. Och visst sitter alla med lika många smulor men visst är det härligare med en redig bit även om grannen råkar få en ännu större?

/SSB - Som är sötsugen ikväll.

Vänstern är så upptagen med att se till att ingen får en större bit än någon annan av kakan att allt krut läggs där istället för att få kakan att växa. Och visst sitter alla med lika många smulor men visst är det härligare med en redig bit även om grannen råkar få en ännu större?

/SSB - Som är sötsugen ikväll.

Det finns många som är alldeles för upptagna med att vara avundsjuka på vad grannen har för att ens inse vad jäla bra dom har det själva!

Henrik

På tal om privatisering:

Jag bor numera i NL sedan fyra år. Här är det privat sjukvård som gäller för hela slanten. Och vet ni vad? Det funkar SÅÅ BRA!

Välj sjukhus själv och sjukförsäkringen betalar kalaset, samma kostnad på alla sjukhus.

Kilar förbi familjedoktorn utan föranmälan och kommer in på 10 minuter. När händer det på vårdcentralen?

Har använt akuten 2 ggr. Det är ingen kö där. Väntetid max 5 minuter båda gångerna.

Jag och farsan besökte kardiolog ungefär samtidigt. Båda blev remitterade till ultraljud. Farsan fick vänta månader i Sverige. Jag fick vänta 20 minuter på sjukhuset.

Nu har alliansen fått ner kötiderna avsevärt, så snart blir det väl bra i Sverige också.

Har väl aldrig varit en förespråkare för att sälja ut allt, men det verkar ju funka tusen gånger bättre i praktiken.

Det där stämmer dåligt. Sjuka och arbetslösa har fått det sämre och vi som jobbar har fått sänkt skatt, hur många vårdskandaler har vi inte haft inom äldreomsorgen, sjukvårdspersonal går på knä pga besparingar under senaste året, lågkonjunktur kan man skylla på men va fan vårda gamla och sjuk kan inte vara en ekonomisk fråga.
Gå in och kolla hur mycket du skulle få om DU skulle bli arbetslös mot din vilja. Kolla här t,ex http://www.kommunal.se/Kommunal/Medlem/Forsakringar/Inkomstforsakring/?mySalary=24000 man måste väl leva fast man råkar bli arbetslös.
Nått som retar mig är att borgarna tro att fattigdom gör att man skaffar sig ett jobb,,,, vårt samhälle vi har nu för tiden funkar inte så.

På tal om privatisering:

Jag bor numera i NL sedan fyra år. Här är det privat sjukvård som gäller för hela slanten. Och vet ni vad? Det funkar SÅÅ BRA!

Välj sjukhus själv och sjukförsäkringen betalar kalaset, samma kostnad på alla sjukhus.

Kilar förbi familjedoktorn utan föranmälan och kommer in på 10 minuter. När händer det på vårdcentralen?

Har använt akuten 2 ggr. Det är ingen kö där. Väntetid max 5 minuter båda gångerna.

Jag och farsan besökte kardiolog ungefär samtidigt. Båda blev remitterade till ultraljud. Farsan fick vänta månader i Sverige. Jag fick vänta 20 minuter på sjukhuset.

Nu har alliansen fått ner kötiderna avsevärt, så snart blir det väl bra i Sverige också.

Har väl aldrig varit en förespråkare för att sälja ut allt, men det verkar ju funka tusen gånger bättre i praktiken.

Det låter ju kung! Jag är helt övertygad om att landstingspolitiker är sämre på att driva sjukhus än vad en privat entreprenör skulle vara. Det är ju bara att kolla på barnakuten på Sachska. Väntetid: Minst 4 timmar för mindre akuta ärenden står det på lappar i entren. Ett privat sjukhus skulle inte ha patienter kvar om det funkade så.

Det där stämmer dåligt. Sjuka och arbetslösa har fått det sämre och vi som jobbar har fått sänkt skatt, hur många vårdskandaler har vi inte haft inom äldreomsorgen, sjukvårdspersonal går på knä pga besparingar under senaste året, lågkonjunktur kan man skylla på men va fan vårda gamla och sjuk kan inte vara en ekonomisk fråga.
Gå in och kolla hur mycket du skulle få om DU skulle bli arbetslös mot din vilja. Kolla här t,ex http://www.kommunal.se/Kommunal/Medlem/Forsakringar/Inkomstforsakring/?mySalary=24000 man måste väl leva fast man råkar bli arbetslös.

Det är väl ingen skillnad mot när S hade makten? :va

Fanns det inga vårdskandaler då?

Var akassan högre?

Nått som retar mig är att borgarna tro att fattigdom gör att man skaffar sig ett jobb,,,, vårt samhälle vi har nu för tiden funkar inte så.

Det har du nog rätt i, att pilla navelludd utan motprestation för 10500 i månaden är ju bekvämare än att skaffa ett jobb. Då har man dessutom tid att förverkliga sig själv, alternativt utveckla sin passion för att dreja lerkrukor.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul