Kan du stava?

Kan du stava?

• Antal röstningar
    0
Jodå, jag kan stava.
När jag skriver snabbt brukar dock ett och annat ord bli knas... "åtminstone" är ett ord som brukar bli fel. :D

tror "oxå" att vi stavar allt sämre eftersom vi läser mindre och bara skriver snabba meddelanden/SMS...
En reaktion som jag fått från lärare är att särskrivningarna har ökat väldigt mycket hos elever "nu för tiden".

Man ska skilja på "performansfel" och "kompetensfel". Det förstnämnda är att fingrarna inte riktigt hinner med i tankebanorna och man råkar skriva ord som "coh", "kna", "semster" osv. Sedan återstår brist på utbildning, intresse eller vad det nu kan vara frågan om och ger regelrätta felstavningar såsom: "oxå", "sammla", "skinställ" och "alldrig". Inblandning av talspråk förekommer också, liksom felaktig meningsuppbyggnad (kommatering, syftningsfel m.m.).

Svenska är svårt och kräver daglig träning i både tal och skrift. :tummenupp

Jag anser att en person som emellanåt kan nyttja talspråket på ett tydligt sätt i skriftspråket är helt kompetent på att stava. Folk som däremot endast använder sig av talspråk i skrift får nog lära sig lite bättre. Det är både svårt att förstå vad personen i fråga vill få sagt, samt jävligt irriterande.

Om folk hävdar att det är ett I-landsproblem, må så vara, det är emellertid ett relevant problem som absolut måste få en lösning eller iallafall en förbättring. Tillslut kommer inte en jävel kunna skriva.

Jag är så kritisk i min tankegång att jag rentav skulle avstå att handla från ett seriöst företag om deras reklam är felstavad eller felskriven. Ja, jag är dum i huvudet.

Jag kan inte svara ja, för det är ju vissa ord som jag absolut inte kan stava till, men jag försöker stava förståligt och tycker inte om talspråk i skrift om det inte har någon poäng.
Man bildar sig ju en uppfattning om folk på hur de skriver även här på forumet.
Komer man som gröngöling in här och skriver i talspråk så får man på käften.
Så har man inga speciella anledningar (dvs inte den vanliga "ja e dsylexlier", för det är inte alls så vanligt som man kan tro så kan man ju skärpa till sig när man vill ha svar på en fråga eller vill framstå som annat än ett moppefucko.

MikkE skrev:
mkt av det som skrivs gär på forumet kan också vara slarvfel. man skriver kanske lite för snabbt och det blir fel. Sedan så finns det också de som är dyslektiker.

Tycker att den här tråden kan vara lite... hrmm.. "kränkande" mot de som har svårt att stava, som dyslektiker.

Tack för dem orden.

Själva är jag dyslektiker och har haft det jävligt jobbigt med det.

Gick i väggen 2001 och sa upp mig som mattläggare

och började läsa på ordverkstad på komvux.

Fick börja och lära mig om hur grammatiken fungera.

Har nu läst i 4 terminer och fått ett sådan skälvförtroende att jag kan prata om det.

Idag läser jag böcker som jag aldrig har gjort förut och en ny värld har öppnas för mig.

Det är vanligare en man tror om detta handikapp (dyslektiker)

MVH Oldman. :tomten

Last edited:
Oldman skrev:
Tack för dem orden.

Skälv är jag dyslektiker och har haft det jävligt jobbigt med det.

Gick i väggen 2001 och sa upp mig som mattläggare (24 år).

och började läsa på ordverkstad på komvux.

Fick börja och lära mig om hur grammatiken fungera.

Har nu läst i 4 terminer och fått ett sådan skälvförtroende att jag kan prata om det.

Idag läser jag böcker som jag aldrig har gjort förut och en ny värld har öppnas för mig.

Det är vanligare en man tror om detta handikapp (dyslektiker)

MVH Oldman. :tomten

Som jag tidigare har sagt så är det mycket enkelt att skilja en text skriver av en person som lider av dyslexi från en text skriven av en slarver utan dyslexi. Den text du skriver finns det inget att anmärka på, jag tycker du gör ett gott jobb som försöker lära dig och kan prata om det. Dessutom är jag säker på att du anstränger dig väldigt mycket för att få dina texter att se bra ut, vilket är värt all respekt.

SSB skrev:
På skoj tänkte jag skriva något raljerande om att det är dataspelens fel. Men faktiskt, jag kan tänka mig att ungdomar idag läser betydligt mindre än för...säg 20 år sedan.
/SSB

Säkert sant till viss del. Men det finns även spel som kräver goda kunskaper i stavning! Eller fanns kanske stämmer bättre? :va När jag började lira spel var det EGA äventyr, gick inte att göra ett jotta om man inte kunde stava (på engelska). Fick sitta med ordboken i högsta hugg och lärde mig mera engelska där (+tv) än under de tio åren jag hade engelska i skola. :tummenupp Fast moderna dataspel är bara point-n'-click så där lär man sig inte mycket.

UrbanTiger skrev:
Det heter själv och inte skälv, vad kan man säga om ett sånnt enkelt stavfel :va
Sen kan man anmärka på att det blir nytt stycke (returknappen) efter varje mening (typisk datorgrej). Det är lätt att ha överseende med, då det egentligen inte gör texten svårläst, samtidigt som det givetvis är lättare för den som har problem med att skriva att dela isär det man skriver. (det blev enfet mening :hihi ).

Felaktigheter hittar man i nästan alla texter, men det är något jag kan leva med. Betydligt mer irriterande är grammatikfel, felaktig interpunktering och kommatering samt särskrivningar, brister som oftast tyder mer på slarv än dyslexi.

~Settan~ skrev:
Kanske lathet? Lättare att komma undan med en ursäkt än att lära stava korrekt? Bara en fundering. Säger inte att det är så, bara att det kan vara så.

Fasen vilket diplomatiskt svar :tungan
'

För slarvfel har offta med lathet att göra? :rolleyes:

EDIT: Stavfelsdrottningen har talat :hihi

Miss_Orchidee skrev:
'

För slarvfel har offta med lathet att göra? :rolleyes:

EDIT: Stavfelsdrottningen har talat :hihi

Vad skulle det annars bero på? Har man tid och ork att lägga ner energi på något, så slarvar man inte. Så enkelt är det.

UrbanTiger skrev:
Väldig offa är de tså :näsblod

Nej det är oftast att man inte hinner upptäcka att man gjort felet bara :)

om man upptäcker det så kan man ju trots allt rätta till det, men om man nu mot förmodan inte skulle upptäcka det så kanske folk inte måste skrika ut över hela SH? det är väl inte hela jordens undergång i så fall?

ni som stör er på sådant kan man ju undra om ni aldrig gör fel? men det gör ni förståss inte :rolleyes:

Miss_Orchidee skrev:

om man upptäcker det så kan man ju trots allt rätta till det, men om man nu mot förmodan inte skulle upptäcka det så kanske folk inte måste skrika ut över hela SH? det är väl inte hela jordens undergång i så fall?

ni som stör er på sådant kan man ju undra om ni aldrig gör fel? men det gör ni förståss inte :rolleyes:

Så länge folk förstår vad man menar så är de väl inte så allvarligt tycker jag.
De är ju inge högskoleprov här direkt.

Mr Skutt skrev:
Så länge folk förstår vad man menar så är de väl inte så allvarligt tycker jag.
De är ju inge högskoleprov här direkt.

Var ska vi dra gränsen då? Vissa förstår säkert en kass text bättre än andra.

Jag förstår inte varför det ska vara så förbannat svårt att skriva ordentligt. Sätt en stor bokstav i början på varje mening, kommatera och avsluta med punkt så är allt frid och fröjd.

:gråta
Miss_Orchidee skrev:

BUHUHUUUUUUUUUUUHUHUUUUUUUUUU!!! :gråta

McB skrev:
Var ska vi dra gränsen då? Vissa förstår säkert en kass text bättre än andra.

Jag förstår inte varför det ska vara så förbannat svårt att skriva ordentligt. Sätt en stor bokstav i början på varje mening, kommatera och avsluta med punkt så är allt frid och fröjd.

Ja den gränsen kan jag hålla med om. Men de finns ju många som har svårt för de. Man får tänka att vissa saker som är lätta för en del å svåra för andra å tvärtom. :confused: :confused:
Förstog du va jag menade nu utan känna dig trampad på tårna?

Mr Skutt skrev:
Ja den gränsen kan jag hålla med om. Men de finns ju många som har svårt för de. Man får tänka att vissa saker som är lätta för en del å svåra för andra å tvärtom. :confused: :confused:
Förstog du va jag menade nu utan känna dig trampad på tårna?

Jag blir inte direkt ledsen och tar illa upp när någon påpekar att jag har svårt att läsa en slarvigt skriven text. Snarare tvärtom.

McB skrev:
Jag blir inte direkt ledsen och tar illa upp när någon påpekar att jag har svårt att läsa en slarvigt skriven text. Snarare tvärtom.

Inte jag heller så länge man förstår vad som skrivs. Men visst kan jag erkänna
att de ser väl inge vidare ut om man blandar stora å små bokstäver alla Lunarstorm.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman