Kan det ha blivit en skada på bromsskivan?

Har 95-oktanig, använde full choke, full gas, men startmotorn ville inte tända, tyvärr.
Om startmotorn inte ger ifrån sig något ljud beror det på att den inte får någon ström. Kanske är nödstoppet avslaget, eller någon annan spärr, t.ex. stödet nedfällt med växel i.

Jag och många med mig har glömt låset i skivan och kört iväg för att sen stå på örat när det tar tvärstop.

Oftast får man då en repa i lacken när hojen har tippat. Men bromsskivan brukar klara sig bra.

I övrigt är det inge problem att bocka tillbaka en lite böjd bromsskiva med en skiftnyckel.

Och en krokig bromsskiva gör heller ingen större säkerhetsrisk. Den kommer att knuffa isär bromsbeläggen lite och göra så att bromsen tar långt in.
Och då får man som jag sa, ta en skiftnyckel och jystera den lite, provköra och sen jystera igen tills skivan slutar att knuffa isär bromsbeläggen.

Det kan jag lova att det blir absolut inte bra.

Har haft ca 20 hojjar av olika typer.
Och på samtliga gäller, full choke, "ingen gas", absolut ingen gas, råkar jag gasa surar hojen igen och totalvägrar att starta på länge.
Vissa hojar blir så sura så jag måste ta ur tändstiftet och köra runt på startmotorn/eller kicka, för att lufta igenom så att jag sen kan starta.

Det finns dock undantag från regeln. Hojar med förgasare har ett accmunstycke som pumpar in bensin. Och vrider man gasen fullt 1-2 gånger innan man försöker starta så brukar den starta fint. men vid starten gäller fortfarande "ingen gas".

Men jag repeterar. Full choke och "ingen gas". Rör du gasen så surar du ner hojen.

Jag gjorde exaCkt som du ordinerade, och vet du vad?
-Den startade med detsamma! :banana
Tack för tipset, det ska jag ta med mej:tummenupp

Edit: Har tidigare bara kört alldeles nya hojar (i varm värderlek dessutom) och varken behövt choka eller har haft problem med att att starta den, därför är jag lite smått handikappad när jag plötsligt ska handskas med en nedkyld 18 år gammal Honda som stått ute i kylan hela nätterna.
Man blir lätt bortskämd med nya (problemfria) hojar, så jag lär mig faktiskt mycket mer på äga en lite äldre hoj :wiggle

Tog en runda runt kvarterat bara, provade att bromsa mjukt och kände inte nån pulserande känsla ni tidigare nämnt, men detta var i mkt låg hastighet (låg massa blöta löv över hela gatan så jag ville inte utmana ödet).

Ska prova att bromsa i lite högre hastighet så fort det blir lite mindre blött och slaskigt, och se hur det känns då när jag bromsar men förhoppningsvis är ingen skada skedd och jag känner mej faktiskt genast lugnare nu.
Skönt:katt

Tack alla ni för era tips och råd!! :krama

Men gjort är gjort, och det lönar inte mkt till att gnälla, utan nu vill jag mest försäkra mej om att det inte blivit nån skada. :confused:

Förlåt men hur egoistisk är du egentligen? Tycker du det är bra att de glatt fortsätter att flytta runt låsta hojar?

Ring upp ansvarig och säg att så gör man f-n inte.

Tur att det gick bra för din hoj men ett "litet" hack hade jag inte accepterat pga sådana jönsar.

Förlåt men hur egoistisk är du egentligen? Tycker du det är bra att de glatt fortsätter att flytta runt låsta hojar?

Ring upp ansvarig och säg att så gör man f-n inte.

Tur att det gick bra för din hoj men ett "litet" hack hade jag inte accepterat pga sådana jönsar.

Jag ska prata med dem, självfallet.
Givitvis är inte det kul att jag fått ett litet hack på framgaffeln, men till sanningen hör att jag inte riktigt känner mej helt befogad att "skälla" iom att man inte får parkera fordon på "gården".

Så egentligen är det jag som felat genom att ställa den i hörnet :rodnar
och komiskt nog så mötte jag tidigt på fredag morgon när jag cyklade till jobbet en parkeringsvakt som var i full färd med att lappa bilar några meter bort.
Jag fattade att jag skulle få böter och kände att det var lika bra att
"come clean" så jag sa att det var min hoj som stod i hörnet där borta och att han kunde ge mej boten med det samma i handen än att hänga den på bajken.

Men han var så snäll och gullig och sa på eget initativ att han inte tyckte den gjorde nån skada ståendes ensam i hörnet.
Han personligen sa att han inte var så noga med motorcyklar, så jag behövde inte oroa mej alls för nån bot alls. :)
Men samtidigt sa han att föreningen och bovärden kunde ha invändningar och att det alltid är bra att ha en laglig parkering.

Så iom att jag parkerade lite "outlaw" känner jag inte att jag direkt har den fulla befogenheten att bli sur på det viset.

Jag vet exakt vad min bovärd (en sur jefel) kommer säga om jag ventilerar detta med honom...
"man får inte parkera fordon där, så vi flyttar vad f-n vi vill"

Men jag ska prata med "byggarna" och vänligen förklara de ev. skador och risker som kan infinna sig när man släpar iväg någons hoj så där bara.
Var så säker. :fakta
:)

Jag vet exakt vad min bovärd (en sur jefel) kommer säga om jag ventilerar detta med honom...
"man får inte parkera fordon där, så vi flyttar vad f-n vi vill"

även om det är parkeringsförbud på gården, så får inte bovärden eller byggarna flytta fordonet hur som helst. Det är din egendom.
Orkar inte leta upp aktuella lagrum, men googlade upp en länk till dig.
kolla på www.tegnergatan19.se/files/sbcdirekt_2005_nr_07.pdf så får du lite om hur lätt det är att bli av med fordon. Speciellt svårt är det när fordonet inte står i vägen för någon..

Edit: hittade bättre länk

Last edited:
Testa och bromsa i låg fart istället. Skivan fram är inte helt rak på farsans hoj, men det märks inte alls vid lite fart. Ser dock rätt lustigt ut vid varje rödljus.

smiley2eatingpopcorn.gif
smiley2eatingpopcorn.gif
smiley2eatingpopcorn.gif

har du otur med allt gällande hojen eller, bra att den tycks va hel men ge på dom där hantverkardräggen nu.

touch my bike and i´ll . . . . (valfri hemskhet)

Last edited:
Det kan jag lova att det blir absolut inte bra.

Jag byter framdäck ca 60ggr på en sommar på min hoj.
Och det är oundvikligt att man inte råkar lägga skivan mot en kant eller slinter med verktygen eller på annat sätt bockar till skivan.

Och det går finfint att rikta den igen om den slagit sig några milimeter.

Givetvis så går det inte att rikta en skiva som är så böjd så den är trasig.

Men är den så lite böjd så man inte vet om den är böjd eller inte, så går den finfint att rikta om det visare sig att den fått sig en liten snyting.

Har bara trafikförsäkring så det lönar sig nog inte att anmäla detta dessvärre. :(

Vadå? Ditt försäkringsbolag tar kontakt med killens/företagets bolag som betalar skadorna på din hoj. Förstår?
Det är deras f-bolag som ska betala för skadorna på din hoj.

Kör du iväg med skivbromslåset i och hinner få upp fart blir skivan ofta skev. Leder dom iväg mc:n blir det inte samma fart så högst troligt är att skivan inte skadats. Måste du mot förmodan byta skivan så kostar de inte så mycket på mc-skroten eller här på sporthoj.

Kör du iväg med skivbromslåset i och hinner få upp fart blir skivan ofta skev. Leder dom iväg mc:n blir det inte samma fart så högst troligt är att skivan inte skadats. Måste du mot förmodan byta skivan så kostar de inte så mycket på mc-skroten eller här på sporthoj.
Ja, folk verkar alltid göra dragracingstarter, man borde ju normalt sett inte hinna få upp så mycket fart på 1-1,5m, eller vad det nu kan ta innan det tar stopp? :va

Orolig för hojen, men inte för att det ska kliva in inbrottstjuvar, våldtäktsmän, uteliggare å annat löst folk i sovrummet när du ligger å kramar kudde? :va

Jag bor inte längst ner, så den rädslan för de saker du räknar upp är obefogad som tur är. :fakta
:D

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back