Kan det ha blivit en skada på bromsskivan?

Ja, folk verkar alltid göra dragracingstarter, man borde ju normalt sett inte hinna få upp så mycket fart på 1-1,5m, eller vad det nu kan ta innan det tar stopp? :va

Jag körde iväg rätt normalt med en CBR900, skev blev den i alla fall. Rätt vanligt sa mc-skroten så jag lär inte varit den första. Du kan ju testa själv några gånger om du tror skivan klarar sig. Ett bra knep är att sätta skivbromslåset nära bromsoket så farten inte hinner bli så hög.

Jag bor inte längst ner, så den rädslan för de saker du räknar upp är obefogad som tur är. :fakta
:D
:gnissla

Det där skall du fundera på en gång till. Om det finns balkonger att klättra på är det tillräckligt.

Har haft ca 20 hojjar av olika typer.
Och på samtliga gäller, full choke, "ingen gas", absolut ingen gas, råkar jag gasa surar hojen igen och totalvägrar att starta på länge.
Vissa hojar blir så sura så jag måste ta ur tändstiftet och köra runt på startmotorn/eller kicka, för att lufta igenom så att jag sen kan starta.

Det finns dock undantag från regeln. Hojar med förgasare har ett accmunstycke som pumpar in bensin. Och vrider man gasen fullt 1-2 gånger innan man försöker starta så brukar den starta fint. men vid starten gäller fortfarande "ingen gas".

Men jag repeterar. Full choke och "ingen gas". Rör du gasen så surar du ner hojen.
Det är tyvärr lite för ofta som det skall ryckas i gashandtaget samtidigt som startmotorn tickar. "NÄE, nu vart den sur igen, jälla osis". Otippat :död

Last edited:
Jag och många med mig har glömt låset i skivan och kört iväg för att sen stå på örat när det tar tvärstop.

Oftast får man då en repa i lacken när hojen har tippat. Men bromsskivan brukar klara sig bra.

I övrigt är det inge problem att bocka tillbaka en lite böjd bromsskiva med en skiftnyckel.

Och en krokig bromsskiva gör heller ingen större säkerhetsrisk. Den kommer att knuffa isär bromsbeläggen lite och göra så att bromsen tar långt in.
Och då får man som jag sa, ta en skiftnyckel och jystera den lite, provköra och sen jystera igen tills skivan slutar att knuffa isär bromsbeläggen.

Tycker du att det går skitbra att bocka tillbaka en krökt bromsskiva så är du antingen nå´t så makalöst precist händig, eller så inbillar du dig bara att du lyckats.

Du vet om att det handlar om 1/10-millimeterprecision?

Det finns folk som provat att svarva om skivor och ändå misslyckats, men du påstår att det går med en skiftnyckel. Jag är inte övertygad, men jag är heller inte omöjlig om du har några konkreta exempel.

60 gånger per sommar? Varje dag? Hur? Varför? Bromsar du bara?

Tycker du att det går skitbra att bocka tillbaka en krökt bromsskiva så är du antingen nå´t så makalöst precist händig, eller så inbillar du dig bara att du lyckats.

Det finns folk som provat att svarva om skivor och ändå misslyckats, men du påstår att det går med en skiftnyckel. Jag är inte övertygad, men jag är heller inte omöjlig om du har några konkreta exempel.

Skall du tänka dig svarva om en krökt skiva måste du ta bort så mycket material så att du kommer ner till "botten" på vågdalen - på bägge sidor...!
Inte sällan beror vågigheten på att skivan slår sig - på grund av värme.
När du tagit bort någon mm från varje sida kommer skivan plötsligt bli ännu varmare (innehåller mindre gods som kan absorbera friktionsvärmen) varvid den slår sig ännu lättare...
Det kommer att upplevas som att man misslyckats. :mad:

Generellt, vad jag vet, slipar man om skivan då man vill "rekonditionera" den till lite bättre utseende och funktion. Men det är bara för att bli av med slitage deformation - inte när den är krokig.

Låter som om Hr Eskilsson har en unik talang med krokiga skivor - det skall du ta hand om. :tummenupp
Borde kunna generera visst extra bidrag till racingen...
Jag har namnförslag på "källarfirman": :yoparty Skivbromsakuten :yoparty
- för pinsamma misstag som man inte vill att kompisarna skall få reda på... :gnissla

Last edited:
Bromsskivor med aluminiumkrans i centrum går att rikta om dom inte är allt för skeva, gummiklubba och kastinikator samt ett stort tålamod.

Jag har riktat två skivor på detta sett och det funkar men tar tid.

Bifogat

• 32025001_jpg72og.jpg
    32025001_jpg72og.jpg
    40.6 KB · Visningar: 71
Bromsskivor med aluminiumkrans i centrum går att rikta om dom inte är allt för skeva, gummiklubba och kastinikator samt ett stort tålamod.

Jag har riktat två skivor på detta sett och det funkar men tar tid.

var hittar man en kastindikator o vad kostar den?

Googlade men kammade noll :brinnerup

Jag byter däck eller vänder på däcken minst en gång varje dag som jag kör.
Jag tävlar alltså, kör aldrig på gata. Och jag kör mellan 50 - 70 bandagar/tävling/träning på en sommar. Ca 1000mil.

Sen är det inte så jävla noga heller. 1/10 milimeter my as.
Bromsskivorna är "flytande" och får man dom bara så raka att dom ligger innanför sidledsmarginalen för nitarna s brukar det fungera jättebra.

Även Gsxr1100r riktar ju sina skivor när dom blir krokiga. Fast han kör med gummiklubba och mätverktyg.

Det som däremot är svårt att rikta är om skivorna kröker sig som skålar om du förstår vad jag menar. Något som kan uppstå om dom blir så varma att dom expanderar mer än vad marginalen för nitarna klarar av. Något som numera försvinner då flera tillverkare gör nitar som inte är helt runta. Dom är mera raka på sidorna, så att skivan ska ha lite expansions möjligheter.

Last edited:
Skall du tänka dig svarva om en krökt skiva måste du ta bort så mycket material så att du kommer ner till "botten" på vågdalen - på bägge sidor...!
Inte sällan beror vågigheten på att skivan slår sig - på grund av värme.
När du tagit bort någon mm från varje sida kommer skivan plötsligt bli ännu varmare (innehåller mindre gods som kan absorbera friktionsvärmen) varvid den slår sig ännu lättare...
Det kommer att upplevas som att man misslyckats. :mad:

Generellt, vad jag vet, slipar man om skivan då man vill "rekonditionera" den till lite bättre utseende och funktion. Men det är bara för att bli av med slitage deformation - inte när den är krokig.

Låter som om Hr Eskilsson har en unik talang med krokiga skivor - det skall du ta hand om. :tummenupp
Borde kunna generera visst extra bidrag till racingen...
Jag har namnförslag på "källarfirman": :yoparty Skivbromsakuten :yoparty
- för pinsamma misstag som man inte vill att kompisarna skall få reda på... :gnissla

Finns nog inte många kronor att tjäna där.
Skulle tro att alla andra riktar sina skivor dom med. Ingen specielt ovanlig kunskap.

Däremot så hjälper jag gärna oerfarna deltagare på bankörningar med deras hojar. Då dom inte skaffat sig samma erfarenhet.
Det är många som ser dyra reparationskostnader framför sig så fort olyckan varit framme. Men ofta är det inte så svårt att fixa.

även om det är parkeringsförbud på gården, så får inte bovärden eller byggarna flytta fordonet hur som helst. Det är din egendom.
Orkar inte leta upp aktuella lagrum, men googlade upp en länk till dig.
kolla på www.tegnergatan19.se/files/sbcdirekt_2005_nr_07.pdf så får du lite om hur lätt det är att bli av med fordon. Speciellt svårt är det när fordonet inte står i vägen för någon..
Du har förstås helt rätt, men har du hört talas om uttrycket "Winning the Battle, Losing the War"? Visst skulle hon kunna få rätt här om hon bråkade, men kanske till priset av en böteslapp om dagen i framtiden. Tveksamt om det är värt risken för en förhoppningsvis ganska försumbar skada.

var hittar man en kastindikator o vad kostar den?

Googlade men kammade noll :brinnerup

Sök på indikatorklocka så poppar det säkert upp en massa.
Kastindikator är ett påhittat namn som inte alls ger indikatorklockan den kredit som den förtjänar pga sin allsidighet.

Det finns dock undantag från regeln. Hojar med förgasare har ett accmunstycke som pumpar in bensin. Och vrider man gasen fullt 1-2 gånger innan man försöker starta så brukar den starta fint. men vid starten gäller fortfarande "ingen gas".

Har de?

Vilka hojar då?
(mycket få hojar har genom tiderna haft accpump som standard. detta är något som oftare än sällan tillkommer med trim/eftermarknadsprylar)
Mig veterligen den enda hoj jag kan komma på MED accpump som standard är Hondas gamla SOHC750 F1 och F2 i vissa versioner.
Ev nån Italiensk skönhet oxå, samt eventuella racestånkor och motarder. Men där är det slut, och dessa fåtal uddafåglar kan knappast ligga som bas för ett uttalande där du påstår att "alla" förgasar hojar har denna iofs fiffiga finess.

... men startmotorn ville inte tända, tyvärr.
:D

Var djeffligt glad för det! ;)

Startmotorn SKA inte tända.
Inte heller startknappen.

Men det artar sig! :D

Och avseende krokiga skivor: Nej, inte farligt om de bara är lite vinda.
Men obehagligt, och ffa irriterande.
Rikta skivor är inte lätt tyvärr...

Last edited:
Kastindikator är ett påhittat namn som inte alls ger indikatorklockan den kredit som den förtjänar pga sin allsidighet.
Fast indikatorklockor på bromsskivor är ju lite vanskligt. Iom att skivorna är flytande så är det ju inget fixt man har att mäta mot, så en plan skiva kan ju se skev ut, och tvärs om.

Fast indikatorklockor på bromsskivor är ju lite vanskligt. Iom att skivorna är flytande så är det ju inget fixt man har att mäta mot, så en plan skiva kan ju se skev ut, och tvärs om.

Helt riktigt om att en rak skiva kan upplevas som skev - men hur du lyckas får en skev skiva att sitta så den upplevs som rak... Det skulle jag vilja veta :krama

...och om du lyckas - skulle den verkligen då inte kunna fungera lika bra som en riktigt rak...? :va

Bara retas lite... :D :D :D

Aah, perfekt!

Hittade den här för 165:-. Tror ni att den räcker för att med gummiklubba utöva millimeter precision?

64824_big.jpg

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back