Kan det ha blivit en skada på bromsskivan?

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Imorse vaknade jag av ett konstigt ljud, det lät som om någon försökte flytta iväg min hoj.

Flera ggr innan har jag obefogat vaknat (mitt inatten) med samma noja och ororskänsla så fort en liten ekorre rör sig ute på gården i tron att nån försöker sno min hoj. :D

Så jag försökte lugna mej lite och intala att det bara (återigen) var simpel noja.
Men nu lät det verkligen som om nån höll på med den, jag hade balkongdörren på glänt, (hojen parkerad runt hörnet) och mycket riktigt lät det fan som nån höll på med något!!

Steg upp, drog på mej kläderna pronto och rusade ut och fick mycket riktigt se att mina små farhågor infriats :tummenner

Nån hade flyttat den ut från "hörnet" och nu stod den en bit bort, kanske bara 5-6 meter bort, men jag blev lite lätt stressad.
Jag har ju bromsskivelås och gick genast fram för att kolla att något inte blivit skadat.

Jag såg två snubbar som stod och satte upp sådana där cykelställ och frågade dem undrande om de hade flyttat hojen.

-Jajamensam, sa den ena de hade han gjort och såg väldigt stolt ut över denna bedrift. Jag frågade hur det hade gått, då jag både har styrlås och bromsskivelås och då den är ganska tung och klumpig också.
-Det var inga problem, vi var 3 killar så det gick bra, sa han.

Jag gick fram till hojen och såg att det hade försökt rulla hojen men det hade ju förstås inte gått då bromsskivelåset tagit emot :crash

Jag sa till dem att jag gärna hade flyttat den och att de kunde ha ringt på och sagt till bara, eller om jag hade fått information om att det skulle sättas upp cykelställ hade jag ju aldrig haft den parkerad där överhuvudtaget.

Jag låste upp den och ledde den en bit bort, och under dessa meter jag ledde bort den lät det lite som om något gick emot skivan!! :död
Det liksom var som om något lite släpade emot nåt... :gråta

Nu är jag sjukt nervös att det kan blivit nån skada på bromskivan(?!)
Är det något att oroa sig över? Vad kan ha hänt?
:confused:

Led eller kör den och provbromsa, enklaste sättet att känna om det hänt nåt...

Ja, bromsskivan kan ha blivit vind, men det jag funderar mest på, sovit med balkongdörren öppen, bor du i spanien eller?

Och kontakta ansvarig för ovan gärning. Gör en polisanmälan och anmäl detta till ditt förs.bolag oavsett om du ser nån direkt skada eller inte. OM det visar sig att det är nåt fel senare så är du chanslös om du inte anmäler direkt!

Vanligtvis så låter det ju litegrann från skivorna när man rullar den. Behöver ju inte vara något konstig. Ta en provkörning. Om bromshandtaget pulserar så har du troligtvis fått en sned skiva. I ditt fall tror jag faktiskt inte att det är något problem.

Ja, bromsskivan kan ha blivit vind, men det jag funderar mest på, sovit med balkongdörren öppen, bor du i spanien eller?

Om den blivit vind, kan man "räta ut" den då eller måste man isf byta hela skivan? :confused:

Edit: Sover alltid med balkongdörren öppen mest som en ren säkerhetsåtgärd för att försäkra mej om att jag vaknar om nån skulle få för sig att sno bajken :brinnerup

Klossarna ligger nästan alltid emot skivan litegranna och det låter när man rullar hojen även med raka skivor. Om de inte våldat när de flyttat din hoj tror jag att skivan klarat sig.

Om den blivit vind, kan man "räta ut" den då eller måste man isf byta hela skivan? :confused:

Edit: Sover alltid med balkongdörren öppen mest som en ren säkerhetsåtgärd för att försäkra mej om att jag vaknar om nån skulle få för sig att sno bajken :brinnerup

Man kan nog inte räta ut den, utan det är bäst med en ny. Provkör och bromsa inte jättehårt. Känns det som att det pulserar (och du inte har ABS-bromsar) är bromsskivan skev. Tvärnitar du så känner du nog inte det, därav en lite mjukare inbromsning.

Har lyckats med bedriften då och då att köra iväg med bromslåset i och mina skivor har ännu inte blivit skeva så det märks, så de blir ju inte det bara sådär.

Och för att öka säkerhetsarrangemangen: Knyt ett snöre i bajken, dra sedan snöret in genom balkongdörren fram till sängen. Knyt sedan snöret runt stortån varje natt när du lägger dig för att sova. :tummenupp

Var ute precis och kollade igen och såg att det blivit ett märke i framgaffeln där bromskivelåset gått emot, men samtidigt om man kan t.o.m köra iväg med bromsskivelåset i utan att det blivit skador på skivan, så borde ju min skiva också klarat sig. (I hope) :)

Har bara trafikförsäkring så det lönar sig nog inte att anmäla detta dessvärre. :(

Var ute precis för en stund sen för att köra och provbromsa den, men hojen ville inte starta. (Har stått ute i kylan okörd i flera dagar och nog blivit lite kall bara)
Ska prova igen lite senare, bara köpa lite K-sprit först och hälla i tanken så den startar lite lättare. :)

Hur bra "self control" har du egentligen?

Jag menar, 3 gubbar har precis flyttat din hoj och man läser inte om ett trippelmord nu på morgonkvisten? Starkt gjort! Jag hade nog tagit min hockeyklubba och dragit alla rakt nedanför knäna!!!!!!!!!!

Hur korkade får man va som flyttar en hoj bara sådär? Vad hade dom för anledning liksom?

Om bensinen i tanken är 95-oktanig behövs ingen K-sprit eftersom att bensinen redan innehåller 5% sprit.

Motorcyklar är ganska svåra att få igång i kallt väder. Använd full choke och prova att ge lite gas då och då medans startmotorn går.

Jag och många med mig har glömt låset i skivan och kört iväg för att sen stå på örat när det tar tvärstop.

Oftast får man då en repa i lacken när hojen har tippat. Men bromsskivan brukar klara sig bra.

I övrigt är det inge problem att bocka tillbaka en lite böjd bromsskiva med en skiftnyckel.

Och en krokig bromsskiva gör heller ingen större säkerhetsrisk. Den kommer att knuffa isär bromsbeläggen lite och göra så att bromsen tar långt in.
Och då får man som jag sa, ta en skiftnyckel och jystera den lite, provköra och sen jystera igen tills skivan slutar att knuffa isär bromsbeläggen.

Kan tipsa dig om ett sånt här skivbromslås - Abus Detecto 8000 - så slipper du vakna i onödan av ekorrar osv. :tungan Det hörs tydligt om nån rör hojen!

Tyvärr är inte Abus Detecto 8000 vattentätt, jag har haft två sådana lås nu som gått sönder efter ha varit ute en stund.
Samt att en "kompis" har haft ett som fått samma symtom.

I min mening inte ett lås att spendera pengar på.

/Roger

Tyvärr är inte Abus Detecto 8000 vattentätt, jag har haft två sådana lås nu som gått sönder efter ha varit ute en stund.
Samt att en "kompis" har haft ett som fått samma symtom.

I min mening inte ett lås att spendera pengar på.

/Roger

Tack för tipset, det visste jag inte. Ska vara försiktig med mitt.

Hur bra "self control" har du egentligen?

Jag menar, 3 gubbar har precis flyttat din hoj och man läser inte om ett trippelmord nu på morgonkvisten? Starkt gjort! Jag hade nog tagit min hockeyklubba och dragit alla rakt nedanför knäna!!!!!!!!!!

Hur korkade får man va som flyttar en hoj bara sådär? Vad hade dom för anledning liksom?

Jag är en väldigt behärskad och lugn kvinna med hög toleransnivå och brukar lösa det mesta med ett samtal.
Klart jag kände både oro och irritation när jag såg att de försökt leka flyttkarlar när de istället enklet kunde ha plingat på och bett mej flytta den själv. :tummenupp

Men gjort är gjort, och det lönar inte mkt till att gnälla, utan nu vill jag mest försäkra mej om att det inte blivit nån skada. :confused:

Edit: De skulle sätta upp cykelställ där jag parkerat hojen, därav flytten.

Bearing skrev:
Om bensinen i tanken är 95-oktanig behövs ingen K-sprit eftersom att bensinen redan innehåller 5% sprit.

Motorcyklar är ganska svåra att få igång i kallt väder. Använd full choke och prova att ge lite gas då och då medans startmotorn går.

Har 95-oktanig, använde full choke, full gas, men startmotorn ville inte tända, tyvärr.

Kan tipsa dig om ett sånt här skivbromslås - Abus Detecto 8000 - så slipper du vakna i onödan av ekorrar osv. :tungan Det hörs tydligt om nån rör hojen!

Det är billigare att ha balkongdörren på glänt :fakta

:fattigstudentski :D

Last edited:
Har 95-oktanig, använde full choke, full gas, men startmotorn ville inte tända, tyvärr.

:D

Har haft ca 20 hojjar av olika typer.
Och på samtliga gäller, full choke, "ingen gas", absolut ingen gas, råkar jag gasa surar hojen igen och totalvägrar att starta på länge.
Vissa hojar blir så sura så jag måste ta ur tändstiftet och köra runt på startmotorn/eller kicka, för att lufta igenom så att jag sen kan starta.

Det finns dock undantag från regeln. Hojar med förgasare har ett accmunstycke som pumpar in bensin. Och vrider man gasen fullt 1-2 gånger innan man försöker starta så brukar den starta fint. men vid starten gäller fortfarande "ingen gas".

Men jag repeterar. Full choke och "ingen gas". Rör du gasen så surar du ner hojen.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back