Kamphundar till pöbeln!

Du verkar inte haft det när du skriver som du gör.
En renrasig pitbull är nog den mysigaste hund du kan äga, den vill bara gosa och den gör allt du ber den om. Det är därför den har fått dåligt rykte, för den gör precis det husse/matte vill att den ska göra, utan att fråga.

Du har alltså en trevlig Pitbull, grattis. Vad säger det om rasen? Ingenting!

Hur många PBs har du erfarenhet av undrar jag då? Fler än 2, 20, 100, 200?

Vad har du för kunskap/erfarenhet av avel, genetik och recessiv dna?
Vad har du för kännedom om rasernas historik eftersom du dömer ut fågelhundsraser?
Vad är mentalt skillnaden på PB och DSG?

Jag har en schäfer , den kämpar, är det en kamphund ?

Den är farlig å bits, det vet man , för det ser man när polisen ingriper mot buset...

"Ni som gjort detta vet att dessa hundar är sjukt mycket trevligare djur än tex. labrador och goldenretriver."

Eehh... ??

Igen: Jag ser inte att han sitter och förespråkar kamphundar i ordets rätta bemärkelse utan han pratar om en ras som folk automatiskt klassar som kamphund utan att veta nånting närmare om den. När han sen säger att den hunden är trevligare än den och den rasen är ju hans personliga åsikt. Jag har uppgåtts med både taxar, goldens, rottweilers och dobbermans och de hundar jag träffat av dom raserna tyckte jag var jättemysiga.

Igen: Jag ser inte att han sitter och förespråkar kamphundar i ordets rätta bemärkelse utan han pratar om en ras som folk automatiskt klassar som kamphund utan att veta nånting närmare om den. När han sen säger att den hunden är trevligare än den och den rasen är ju hans personliga åsikt. Jag har uppgåtts med både taxar, goldens, rottweilers och dobbermans och de hundar jag träffat av dom raserna tyckte jag var jättemysiga.

Då säger du egentligen.. Ingenting?

Eller?

Och vad spelar det för roll förutom att mastiffen gör mer skada? Det är lika illa och lika mycket bristande i ägaransvar om papillonen hugger.

Jag utgår att du inte har blivit biten av en papillon? Det gör inte ens lite ont och däri ligger den stora skillnaden.

Man kan aldrig säga att en hund är till 100% säker för de är individer. Förr eller senare kan det smälla, även om man är världens bästa husse eller matte. Då föredrar iallafall jag en hund som jag kan hantera.

Hade det varit en "kamphund" som gjort attacken hade dom nog skrivit vilken ras det var.

Gör om gör rätt.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/merseyside/8386023.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/merseyside/8387101.stm

Står heller inget om vilken hundras det är. Kan vara en tax, en labrador eller en pitbull.
Okej.... hmmmm... då måste jag kanske göra om och göra rätt när jag kopierar detta från BBC ovan :rolleyes: :

"There are lots of dangerous-type dogs around here. You always see young lads with pit bull dogs roaming around.
Eller så börjar du läsa allt i artiklarna innan du kommenterar? :krama

Då säger du egentligen.. Ingenting?

Eller?

Jag säger att ingen sitter och förespråkar kamphund. Och att det är en jävla skillnad på kamphund och en rottweiler.

Okej.... hmmmm... då måste jag kanske göra om och göra rätt när jag kopierar detta från BBC ovan :rolleyes: :

"There are lots of dangerous-type dogs around here. You always see young lads with pit bull dogs roaming around.

...men det står inte att det var en pit-bull som bet ihjäl ungen och det är det som frågan är här, vad det var för ras...

Last edited:

Gällande media ska jag ta det i försvar.

Det har förmodligen skrivits fler artiklar i sverige om Pitbulls än det finns hundar i landet. Det finns ca 200-250 hundar i svea rike om det inte hänt nåt magiskt de senaste 4 åren.

Däremot finns tonvis med blandraser, en hel del AmStaff etc.

För att reda ut orsaken till att ämnet är hett, så skulle jag vilja se statistik på hur många av alla rapporterade fall som faktikst skett med renrasiga, registrerade hundar. Jag kan satsa en hel del på att det är fulavlade blandisar som sålts till kreti & pleti av uppfödare som ser det som en inkomstkälla.

Då går det åt helvete oavsett ras, men adidasbärare är lättare att lura!

kan ni sluta använda ordet "kamphund"..säg vilken ras istället....jag hatar det ordet....:mad::mad::mad: punkt!

...men det står inte att det var en pit-bull som bet ihjäl ungen och det är det som frågan är här, vad det var för ras...

Sen har vi det obligatoriska inlägget från en nyreggad kvinnlig medlem som inte har hoj eller A-kort(varför ska dessa finnas på forumet:va?), samt givetvis är kamphundsförespråkare. Naturligtvis i vanlig ordnings så saknas det sympatier för det döda barnet. Lite svinn får man ju räkna med...

För frågan är ju vad är det för ras, för är det v e r k l i g e n en riktig renrasig kamphund som kan ställa till detta ...:näsblod :rolleyes:

Btw, Dangerous dogs act stipulerar detta, vilket det utreds nu och kommer sannolikt konstateras när dom faller. :arsele

Jaha ?
Säger det fortfarande vilken hund det var som bet ?

Jaha ?
Säger det fortfarande vilken hund det var som bet ?
Du har i och för sig helt rätt i det du säger, jag böjer mig för det, men eftersom polisen utreder om hunden faller under "the Dangerous Dogs Act" så kan vi väl anta att det inte var en Golden eller Chihuahua. Eller..?

Merseyside Police hope to discover later whether the dog which killed John Paul Massey was deemed illegal under the Dangerous Dogs Act.

Rätt, men fel.

Ta DSG (Dansk Svensk Gårdshund) ex. En av de hetare Terrierna idag. Rasen är sen alltid avlad som grythund för att gå ner i Grävlingsgryt, reta upp grävlingen så pass att den kommer upp för att kunna skjutas. För att inte förlora en hund / grävling är de avlade för att vara hårda nog att kunna ta den matchen och gå ifrån med åtminstone 1-1 resultat, förlust mot en grävling = död.

DSG är ingen grythund, för bred i bringan för att komma ned i gryten.
DSG är ingen Terrier... härstammar från samma ras som Pincher om du vill dra någon liknelse.

Kanske är jack russel du tänker på?

Hundkörkort?
Stoppa amatör avling?
Regelbundna kontroller, som ägaren själv får betala?
OAVSETT RAS!

Det är vad jag tycker, problemet med djurplågeri skulle väl förhoppningsvis sjunka också.

Ring polis vid misstanke om djurplågeri.

Varför inte också tvinga hundägarna att ha att ha en sån där tröja med registreringsnummer skrivna på sina hundar. Inte vilken tröja som helst förstås utan det måste vara en från kennelklubben eller liknande instans som utfärdar dessa - falskskyltad hund = böter och upprepade förseelser så mister man sin hund!

Jag har en schäfer , den kämpar, är det en kamphund ?

Den är farlig å bits, det vet man , för det ser man när polisen ingriper mot buset...

Din töntiga schäfer har inte en chans mot en riktig kamphund :tungan

Last edited:
Här har vi en hund redo för kamp. Jag såg nåt kort avsnitt på tv om någon firma som hade caucasian ovcharka som vakthund. Dom ska tydligen vara väldigt svåra att ha och göra med.

Bifogat

• Caucasian_Ovcharka_Attacking.jpg
    Caucasian_Ovcharka_Attacking.jpg
    62.6 KB · Visningar: 64
Enda skälet att skaffa en kamphund bör rimligen vara att använda den till kamp. Jag kan inte se något annat skäl på det klientel man normalt ser med den typen av hund (adidasjacka och tribaler) men det är förmodligen just de som sitter och förordar kamphundarna i den här tråden!

Nu får du lära dig lite mer fakta innan du säger något. En hund med mycket "kamp" i sig är inte en kamphund. Min rottis har extremt mycket kamplust i sig, men kommer det en annan hund vill han fram och busa bara. Kamplust är en mycket viktig grej om du ska arbeta och tävla med din hund i t.ex IPO.

Hundar blir det dem blir fostrade till, att sen fel personer köper hundar är det egentliga problemet.
Likadant som att 90% av dem som har hund inte borde ha det då dem inte arbetar med hundarna, inte går ut med dem så ofta som dem behöver(inte bara för att uträtta behov), inte får följa med och vara en del av "gruppen" och att dem blir lämnade på toooooooook för länge.
Människor suger, avrätta dem istället.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...