Kamphundar till pöbeln!

DSG är ingen grythund, för bred i bringan för att komma ned i gryten.
DSG är ingen Terrier... härstammar från samma ras som Pincher om du vill dra någon liknelse.

Kanske är jack russel du tänker på?

Kanske håller DSG-klubben och dess uppfödare inte med dig?

Men du har i sak rätt, det är ingen historiskt korrekt terrier. Men det är en terrier enl. rasstandard.

Nu får du lära dig lite mer fakta innan du säger något. En hund med mycket "kamp" i sig är inte en kamphund. Min rottis har extremt mycket kamplust i sig, men kommer det en annan hund vill han fram och busa bara.

Hundar blir det dem blir fostrade till, att sen fel personer köper hundar är det egentliga problemet.

Även om du har helt rätt så har du ändå lite fel. Att Rottorna inte syns i media längre beror sannolikt till största på att de tappat "ghetto-status" vilket gör att de flesta hamnar i vettiga hem. Kamplusten du nämner, som mkt riktigt är något positivt för alla som tränar aktivt (även om det inte är skydds). Dock så är det just det som gör hunden instabil i fel hem. Det är precis det som gör att nallebjörnen ena sekunden myser med matte, och nästa tuggar på ett barn.

Jag framhåller fortfarande och igen att det inte är ett rasfel, utan ett ägarfel.

Poängen är att det är same same om det är en PB, AmStaff, Rottis eller Schäfer. De hundar som är "värst" just nu, är de som pga mode blir ägda av idioterna. På 70-80-talet var det schäfer, nu är det PB, nyss var det Rottisar..

Imorrn är det??? Pudel?

Last edited:
Såhär ser jag det.

"Kamphundsraserna" är inte mer agressiva än någon annan ras. Däremot blir skadorna större när de väl anfaller, på grund av det kraftigare bettet. Jag sätter min högra njure på att de flesta av er anti-kamphunds-människor träffat fler aggresiva småhundar än kamphundar. Grejen är bara den att man tycker en aggresiv chihuahua är gullig och en aggresiv pitbull är en mördarhund, på grund av fördomar och dess kraftiga utseende.
/kaZmur som ser ut som en svärmorsdröm men ändå myser med min amstaff på 4 månader.

Nåja jag ändrar mina meddelanden och konstaterar att de som blir mest upprörda av kamphundsägarna i tråden förmodligen är de som folk inte vänder sej mot. Skötsamma hundägare finns i alla läger men motsatsen verkar förekomma mer frekvent i amstaff lägret.

Last edited:
Sen har vi det obligatoriska inlägget från en nyreggad kvinnlig medlem som inte har hoj eller A-kort(varför ska dessa finnas på forumet:va?), samt givetvis är kamphundsförespråkare. Naturligtvis i vanlig ordnings så saknas det sympatier för det döda barnet. Lite svinn får man ju räkna med...

För frågan är ju vad är det för ras, för är det v e r k l i g e n en riktig renrasig kamphund som kan ställa till detta ...:näsblod :rolleyes:

Btw, Dangerous dogs act stipulerar detta, vilket det utreds nu och kommer sannolikt konstateras när dom faller. :arsele

Så för att jag är en nyreggad, hoj- och A-kortslös kvinna så får jag inte ha en åsikt i frågan? Angående "vara eller inte vara på forumet" som hoj- och a-kortslös är en helt annan fråga som inte hör hit så förstår inte varför du öht drar upp det.

Nej, jag är INTE kamphundsförespråkare. Jag tycker INTE kamphundar är bra och jag har aldrig sagt att jag tycker det. Hur många gånger på hur många olika sätt måste jag säga det? En rottweiler, dobbermann, pitbull, amstaff, <valfri annan ras> är inte per automatik en kamphund. En kamphund där en hund som uppfostrats till att vara kamphund och det kan man göra med en hund från vilken ras som helst. En rätt uppfostrad individ av ovanstående raser är precis lika trevlig och snäll som en golden, tax, terrier, chihuahua.

Och vad får dej att tro att jag inte hyser sympatier för den döda grabben? Jag tycker det är förjävligt att sådant kan hända. Jag tycker det är för jävligt att en farlig hund kan springa runt och göra sånahär saker. Men faktum kvarstår att det inte står vad det var för ras. Faktumkvarstår avv oavsett vad detvar för ras så är det inte rasen som ska skuldbeläggas utan ägaren som inte uppfostrat den rätt och det är DOM man ska klämma åt, inte rasen.

Haha, att folk inte fattar att jag startade den här tråden för att få lite liv på forumet:näsblod Fast det är ju nästan ännu roligare :D:rolleyes:

Personligen skiter jag i vilken hundras folk väljer att ha:tummenupp

Haha, att folk inte fattar att jag startade den här tråden för att få lite liv på forumet:näsblod Fast det är ju nästan ännu roligare :D:rolleyes:

Personligen skiter jag i vilken hundras folk väljer att ha:tummenupp

vovovovovovovovovovovovovovovovvovovovvogrrrr vov

Så för att jag är en nyreggad, hoj- och A-kortslös kvinna så får jag inte ha en åsikt i frågan? Angående "vara eller inte vara på forumet" som hoj- och a-kortslös är en helt annan fråga som inte hör hit så förstår inte varför du öht drar upp det.

Du uppfyller inte reglerna för att få vara på forumet, därför har du ingen talan. Köp dig en moppe om du vill diskutera kamphundar.

Men du har i sak rätt, det är ingen historiskt korrekt terrier. Men det är en terrier enl. rasstandard.

Även om du har helt rätt så har du ändå lite fel. Att Rottorna inte syns i media längre beror sannolikt till största på att de tappat "ghetto-status" vilket gör att de flesta hamnar i vettiga hem. Kamplusten du nämner, som mkt riktigt är något positivt för alla som tränar aktivt (även om det inte är skydds). Dock så är det just det som gör hunden instabil i fel hem. Det är precis det som gör att nallebjörnen ena sekunden myser med matte, och nästa tuggar på ett barn.

Jag framhåller fortfarande och igen att det inte är ett rasfel, utan ett ägarfel.

Poängen är att det är same same om det är en PB, AmStaff, Rottis eller Schäfer. De hundar som är "värst" just nu, är de som pga mode blir ägda av idioterna. På 70-80-talet var det schäfer, nu är det PB, nyss var det Rottisar..

Imorrn är det??? Pudel?

Kan inget annat än att hålla med dig till fullo! En hund blir precis till det man uppfostrar och tränar den till. Att fel folk får köpa hund är så jävla fel, och det borde vara hårda krav på uppfödaren och till vilka dem säljer. Om vi tar vår kennel är det en av Sveriges mest kända och dem säljer enbart till personer som vet vad det innebär, har hundvana och verkligen ska jobba med hunden i det syfte den finns för. Däremot är det så mycket "svartavel" om vi ska kalla det för något, med personer som enbart intresserar sig av några tusenlappar för de små liven och skiter i resten. Detta är aldrig något renrasigt avelsmaterial hur media än vill få det att verka.

Men men, vi lever i lilla Sverige, där allt som är lite utanför normen inte får finnas. Härnäst är det väl kampfiskar!

Vår uppfödare håller i alla fall med mig och de skrifter jag läst om DSG grundar sig på samma sak samt att det inte finns några typiska jaktegenskaper hos DSG utan snarare råttehund och skydd av gården. Du får gärna surfa in på www.gardshund.com eller skk.se och läsa på, det gjorde jag grundligt innan vi skaffade en.

När den rasbestämdes så blev det som terrier men detta har alltid bestridits av rasklubben och för 1,5år sedan träffades vi ett större gäng med våra gårdisar för att visa för nån internationell blabla (kommer inte ihåg just nu vad de heter) att detta minsann inte är en terrier då DSG skulle rasgodkännas internationellt.

Fast det är klart, du kan det säkert bättre... :död

Nej, jag är INTE kamphundsförespråkare. Jag tycker INTE kamphundar är bra och jag har aldrig sagt att jag tycker det. Hur många gånger på hur många olika sätt måste jag säga det? En rottweiler, dobbermann, pitbull, amstaff, <valfri annan ras> är inte per automatik en kamphund. En kamphund där en hund som uppfostrats till att vara kamphund och det kan man göra med en hund från vilken ras som helst. En rätt uppfostrad individ av ovanstående raser är precis lika trevlig och snäll som en golden, tax, terrier, chihuahua.

Jag tycker att du har fel. En pitbull eller amstaff är per definition framavlad för kamp och är därmed en kamphund!

Du har kanske missat att pitbull och amstaff faktiskt är terrier.

För övrigt är alla jämförelser med chihuahua helt orelevanta.

1 rätt av 3, inte illa pinkat

Fan , då ligger man ju illa till när man har 2 av 3 rätt :va
men jag bär inte adidaskläder men använder min Stone Island jacka...blir det värre då :va ???

Sen att jag äger både en rottis å en staffe + att jag e rakad på knoppen måste ju tyvärr innebära att jag e sån dära farlig typ :gnissla...hualigen

Men jag har en superhäftig "scar-story" om när jag va yngre å fick under en cykeltur m farsan en tax fastbiten i hälsenan.......men det kan ju iof va en sånna dära kamphund..ja jag vet inte:näsblod

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026