Kamphundar till pöbeln!

Du verkar vara en riktigt höjdare alltså :tummenupp
I en ända av dessa 7 länkar står det att det "kunde" vara en pitbull terrier. Rätt säker snubbe som ser att den är en renrasig pitbull terrier som anföll hans hund. Kan enligt mig vara vilken terrier, boxer, amtaff, doberman, rottweiler som helst. I övrigt står det bara kamphundar, vilket kan vara varenda ras som finns. Speciellt nät tidningar skriver. Hade det varit en "kamphund" som gjort attacken hade dom nog skrivit vilken ras det var.

Gör om gör rätt.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/merseyside/8386023.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/merseyside/8387101.stm

Några offer kom till senast igår...
Ett fyraårigt barn dog.
Avlivning is da shit tydligen.
Ser man på hundägaren.
Vilket brukar kännetecknas av:
Adidasbyxor
Hood tröja
Tatueringar

Står heller inget om vilken hundras det är. Kan vara en tax, en labrador eller en pitbull.

När ni kommer med konkreta bevis så visst. Men då ska hunden tagits in och kollat upp och rasbestämmas innan ni säger nått.
f.ö är en kamhund en hund som har använts till kamp. Innan den har det är det en helt vanlig hund.

Du har inte haft så himla mycket hundkontakt innan va?

Du verkar inte haft det när du skriver som du gör.
En renrasig pitbull är nog den mysigaste hund du kan äga, den vill bara gosa och den gör allt du ber den om. Det är därför den har fått dåligt rykte, för den gör precis det husse/matte vill att den ska göra, utan att fråga.

Alla amstaff, pitbull, rottweiler, doberman jag stött på som har en vettig ägare har varit dom bästa och snällaste hundarna jag träffat på.
Värre är det med opålitliga schäfrar, labardorer och sant bernard.

Det är några kilos skillnad i käktryck mellan en papillon och en mastiff. Visst sitter mycket hos ägaren, men knappast allt.

Polarns ex hade en rottis, hur skön och lugn som helst. Men den flippade ibland, med sjukhusbesök och stygn som följd. Samma sak med en av gårdshundarna här i närheten (mastiffsort), snäll och foglig och sen smäller det med tappade kunder som följd.

Så nej, jag slipper gärna vara nära "kamphundsraserna". Att ägare bedyrar att Brutus är en kelgris betyder ingenting i mina ögon. Jag litar inte på dom.

Min lillebror, då 4år, blev biten av en Labrador rätt i ansiktet. Tog över ögonbrynet och under ögat. Tur i oturen kanske han kunde lika väl blivit blind.

Sen har jag själv en Rottweiler, å det är den snällaste hunden som finns.

Så kallade kamphundar som många vill verka få till amstaff, pitbull,rottweiler,doberman osv. är beroende på ägaren har gjort dom till.

De finns nog flera folk ilskna schäffrar i sverige än någon av ovanstående ras..Då det tillhör sveriges vanligaste hundras, som många använder som vakthundar,skydd osv.
Men shäffer klassas inte som kamphund.... eller?

Håller med om att vilken ras/raskombination som helst är potentiellt farlig beroende på den som handhar hunden. Är ju potentiella mordvapen och det borde rimligen krävas någon form av körkort/licens för att få framföra dylika tingestar i det offentliga rummet. De lättstötta "kamphundsägarna" borde välkomna detta, då man får bort åtminstone några av de olämpliga som de seriösa ägarna för allt i världen inte vill bli förknippade med. Framföres en sådan jycke utan behörighet får polisen avliva på plats, ypperligt!

Den centrala frågan är väl ändå om så värst många olämpliga inser att de är just det, olämpliga? De som insett det märker vi inte av eftersom de då inte skaffar hund. I den här staden verkar det gå 13 olämpliga ägare på dussinet. Intressant är också vilken typ av hund folk attraheras av inte minst beroende på var på den sociala stegen man befinner sig.

Schäfer skojar då inte jag med, kamphund eller ej. De flesta bett jag känner till kommer från såna djur, alla med en förvånad och bortförklarande ägare.

Min kissekatt käka ghey hundar till breakfast madderfackers!!1 :fakta

Enda skälet att skaffa en kamphund bör rimligen vara att använda den till kamp. Jag kan inte se något annat skäl på det klientel man normalt ser med den typen av hund (adidasjacka och tribaler) men det är förmodligen just de som sitter och förordar kamphundarna i den här tråden!

"Ni som gjort detta vet att dessa hundar är sjukt mycket trevligare djur än tex. labrador och goldenretriver. "

Jaha? Vad är det som gör mina två labradorer och förra retreiver sämre än en "kamphund"? Det är lätt att tycka att ens egna hundar är bäst men då jag mött många kompisars och bekantas hundar av olika raser så har jag sett mina som några av dem bättre i sällskap med människor.

Last edited:

Vilket jävla dagissnack från ägare till dylika hundar.
Jag säger inte att någon hundras är bättre än någon annan men ryck dig i kragen precis som trådstartaren bör göra och kom inte med såna usla påståenden som att de vore bättre än någon annan hund.
Flertalet hundraser som har framkommit under lagliga samt kontrollerade former är vettiga hundar överlag, även om det finns exemplar som givetvis skiljer sig från mängden.
Men oavsett om det är en skitliten meshund med 5 olika raser i 2 generationer, en taskig schäfer eller en icke renrasig terrier av något slag så går det att få pli även på en sån hund.
Farsan har två "kamphundar" och de är skitglada och roliga hundar, precis lika gulliga som svärföräldrarnas två golden men allt beror ju på uppfostran och att de är någorlunda vettigt uppfödda.

Jag sökte på kamphund på blocket. Fick fram fem stycken olika annonser. Hundarna såg ju olika ut :va

Finns det ingen som helst rasstandard för kamphunden :confused:

Enda skälet att skaffa en kamphund bör rimligen vara att använda den till kamp. Jag kan inte se något annat skäl på det klientel man normalt ser med den typen av hund (adidasjacka och tribaler) men det är förmodligen just de som sitter och förordar kamphundarna i den här tråden!

Och vad är en kamphund då? Det är ingen specifik ras som många verkar tro en kamphund är en hund som uppfostrats till att kampa och den hunden kan vara från vilken ras som helst.
När min kära mor var liten så hade grannen en rottweiler (som på den tiden inte sågs som kamphund) och hon berättade hur de ofta kunde rida på hunden och använda den till att dra en sulky - hon var alltså ganska så liten. Oansvariga föräldrar som lät en sådan "livsfarlig kamphund" vara runt så unga barn? ;)

Det är några kilos skillnad i käktryck mellan en papillon och en mastiff. Visst sitter mycket hos ägaren, men knappast allt.

Och vad spelar det för roll förutom att mastiffen gör mer skada? Det är lika illa och lika mycket bristande i ägaransvar om papillonen hugger.
Och det är mycket problemet. Hör ofta om folk som är ute och går med sin (väluppfostrade) <valfri "kamphundsras"> som sen blir utskällda av gamla tanter med en skällande tax som sliter i kopplet och vill slänga sej över den "livsfarliga kamphund" som står och tittar oförstående på det lilla monstret. Det spelar ingen roll att hunden är så liten att den flyger som en vante vid minsta ryck i kopplet, hundjeflen ska uppfostras iallafall men det förstår inte folk utan blir ilskna över de människor som faktist bemödad sej att uppfostra sin rottweiler bara för att det råka vara en rottweiler som ju alla "vet" är livsfarliga.

Äh. Finns inte mycket att tillägga. Orkar knappast rapa ur mig 25 sidor med argument en gång till. Tröga människor kommer det alltid att finnas :FU

Enda argumentet som finns för att så bukt med dessa "kamphundar" är att kräva att folk faktiskt uppfostrar sina djur, inte köper hundar de inte klarar av, samt försöka eliminera drägget som skaffar en "stor farlig rottweiler" i syfte att verka tuffast. :tummenupp

Vi vet ju ändå att de med framgångsrika skurkarna äger en perserkatt. :D :jamesbond

Last edited:
Och vad spelar det för roll förutom att mastiffen gör mer skada? Det är lika illa och lika mycket bristande i ägaransvar om papillonen hugger.
Och det är mycket problemet. Hör ofta om folk som är ute och går med sin (väluppfostrade) <valfri "kamphundsras"> som sen blir utskällda av gamla tanter med en skällande tax som sliter i kopplet och vill slänga sej över den "livsfarliga kamphund" som står och tittar oförstående på det lilla monstret. Det spelar ingen roll att hunden är så liten att den flyger som en vante vid minsta ryck i kopplet, hundjeflen ska uppfostras iallafall men det förstår inte folk utan blir ilskna över de människor som faktist bemödad sej att uppfostra sin rottweiler bara för att det råka vara en rottweiler som ju alla "vet" är livsfarliga.

Det är just skillnaden som spelar roll. En tax har inte ihjäl ett barn sådär jätteenkelt som en mastiff/rottis kan ha.

Jag vet också att den stora delen av problemet ligger hos ägarna. RATIONELLT vet jag det. Men när jag kommer nära en sådan ras kickar instinkten och tidigare upplevelser/erfarenheter in och jag tänker inte chansa.

Jag sökte på kamphund på blocket. Fick fram fem stycken olika annonser. Hundarna såg ju olika ut :va

Det är inte en ras utan syftet med hunden som ger den namnet. Avlad för att slåss=kamphund. Oftast är det gatukorsningar och buskuppfödning.

Du verkar inte haft det när du skriver som du gör.
En renrasig pitbull är nog den mysigaste hund du kan äga, den vill bara gosa och den gör allt du ber den om. Det är därför den har fått dåligt rykte, för den gör precis det husse/matte vill att den ska göra, utan att fråga.

Alla amstaff, pitbull, rottweiler, doberman jag stött på som har en vettig ägare har varit dom bästa och snällaste hundarna jag träffat på.

Det var inte menat som negativt mot rasen, snarare för att 90% av alla hundar man träffar och umgås med är trevliga, jag tror knappast att det är något som är specifikt för amstaff, eller vad det nu handlade om i denhär frågan.

Jag gillar alla hundar.

Nja, det svåra i att bestämma om en hund hör till rasen "kamphund" ligger ju i att det inte räcker med en bild på hunden. Man måste även spela låten "Kamphund" med Raubtier och se om den diggar musiken, annars är det ingen kamphund...

[YOUTUBE-ID]Zvqw6d_KS8Q[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...