Kamphundar till pöbeln!

Hundkörkort?
Stoppa amatör avling?
Regelbundna kontroller, som ägaren själv får betala?
OAVSETT RAS!

Det är vad jag tycker, problemet med djurplågeri skulle väl förhoppningsvis sjunka också.

Ring polis vid misstanke om djurplågeri.

Hundkörkort?
Stoppa amatör avling?
Regelbundna kontroller, som ägaren själv får betala?
OAVSETT RAS!

Det är vad jag tycker, problemet med djurplågeri skulle väl förhoppningsvis sjunka också.

Ring polis vid misstanke om djurplågeri.

Håller med..

Då får man bort dom som inte är lämpade. Allt för många fattar inte hur mycket träning/motion en hund behöver.

Jag fattar inte varför folk gnäller när jag glider runt på stan med min 9mm i byxlinningen. Jamenar... den har ju inte skjutit nån i planeten förr... lixom, bah...

Jäla kärringar! :mad:

Tyvärr är det föräldrarna som har brustit i sin uppfostran av hunden, likså det även är när barn/ungdomar slåss.
Och oftast är det fel personer som skaffar kamphundar. Då dom vill späda på sin "über tuffa image".
O sen skaffar dom även kaxiga små skitungar som förstör på våra gator o torg.:brinnerup
Ja det e för jävligt med dessa chivover!

Jag fattar inte varför folk gnäller när jag glider runt på stan med min 9mm i byxlinningen. Jamenar... den har ju inte skjutit nån i planeten förr... lixom, bah...

Jäla kärringar! :mad:

Vad ger en "9mmtare" för glädje? sen finns det ju faktiskt folk som kan ha vapnet hemma i vapenskåpet, och inte "gå runt med den på stan".

Vad ger en "9mmtare" för glädje? sen finns det ju faktiskt folk som kan ha vapnet hemma i vapenskåpet, och inte "gå runt med den på stan".
"Glädjen" kommer från att tämja ett vilt dju... Förlåt, vapen till den grad att det kan vistas bland människor utan fara för andra.

Förresten är det väl främst "reeespekt" man är ute efter och det får man helt klart när folk ser kolven sticka ut över byxlinningen. Däremot borde de såklart fatta att just min pistol är ofarlig eftersom jag är vapenvan och tagit väl hand om den sedan den föddes...

"Glädjen" kommer från att tämja ett vilt dju... Förlåt, vapen till den grad att det kan vistas bland människor utan fara för andra.

Förresten är det väl främst "reeespekt" man är ute efter och det får man helt klart när folk ser kolven sticka ut över byxlinningen. Däremot borde de såklart fatta att just min pistol är ofarlig eftersom jag är vapenvan och tagit väl hand om den sedan den föddes...

Du ska ha 2 colt .45 nedstuckna i axelhölster, utanpå din skinnväst...:yoparty

Väldigt mycket felstavningar och särskrivningar från kamphundsförespråkarna :hihi

Väldigt mycket felstavningar och särskrivningar från kamphundsförespråkarna :hihi

Det är ingen här som förespråkar kamphundar, bara folk som försöker få vissa rashatare att förstå att det är inte rasen det är fel på utan människan som håller i kopplet (om hunden ens är kopplad).

Det är ingen här som förespråkar kamphundar, bara folk som försöker få vissa rashatare att förstå att det är inte rasen det är fel på utan människan som håller i kopplet (om hunden ens är kopplad).

Klart att det är människans fel!

Som har avlat fram de bästa kampegenskaperna för kamphundsraserna.
Fan ta dom:mad:

Såhär ser jag det.

"Kamphundsraserna" är inte mer agressiva än någon annan ras. Däremot blir skadorna större när de väl anfaller, på grund av det kraftigare bettet. Jag sätter min högra njure på att de flesta av er anti-kamphunds-människor träffat fler aggresiva småhundar än kamphundar. Grejen är bara den att man tycker en aggresiv chihuahua är gullig och en aggresiv pitbull är en mördarhund, på grund av fördomar och dess kraftiga utseende.

Anledningen till att folk avskyr kamphundar är alltså dess fysiska styrka, fördomarna och dess "farliga" utseende. Dessutom gör ju dess "farliga" image att de drar till sig fel sorts ägare.
Sonny Connysson som är tuffast i kvarteret och misshandlar folk på löpande band är nog inte så sugen på att bli sedd med en Golden Retriever på stan. En amstaff däremot, det skulle ju vara respekCt. Han spelar på folks fördomar med andra ord och spär på dem genom att vara ett fucko som uppfostrar sin hund till att vara ett fucko.

Sen kan man inte förneka att dessa raser har mycket kampsinne i sig. Prova bara dragkamp med en pitbull så får ni se. Men säg den terrier som inte har det? Och säg den tax som inte skäller och nafsar? Catch my drift?

Hunden blir vad den uppfostras till att bli. Att en amstaff/rottis/pitbull/doberman osv. skulle helt oprovocerat bita en annan människa finns bara inte.

När det kommer till ilska hundar emellan så tror jag dock att det är ett problem hos större hundar i allmänhet, inte bara hos kamphundsraserna. Större muskulösa hundar leker hårdare och skulle de bli provocerade skulle försvarsbettet ta hårdare. Återigen, försvarar sig en chihuhua mot en rottweiler är det gulligt och skrattretande. Försvarar sig en rottweiler mot en chihuahua är det en mördarhund.

/kaZmur som ser ut som en svärmorsdröm men ändå myser med min amstaff på 4 månader.

Bifogat

• CIMG3413 (Large).JPG
    CIMG3413 (Large).JPG
    129 KB · Visningar: 45
I England kallas Staffordshire Bullterrier för Nannydogs just för att de är så bra med barn...

Du har inte haft så himla mycket hundkontakt innan va?

Reagerade också på det där..

Jag har inget emot något ras, ingen ras kan kategoriskt sägas föds "elakt". Det är alltid en miljöfråga. Problemet som jag ser det är att de som väljer ex. AmStaff oftast är fel personer att äga dem.

Att däremot påstå att AmStaff/Pitbull/Rottweiler skulle vara trevligare genetiskt än Retrivers, herdehundar etc är inte bara magstarkt, utan lögn och båg.

Läge att läsa på lite om avel, genetik och avelshistoriskt värde månne?!

Läs då första inlägget en gång till!

Last edited:
Läs då första inlägget en gång till!

Ja, jag har läst det. Jag läser det som att han skriver "kamphund" för att folk ska förstå vad det kan handla om för ras med tanke på hur fördomarna är.
Ja, en KAMPHUND är farlig. En rottweiler som uppfostrats till kamphund är farlig. En rottweiler som uppforstrats rätt är INTE farlig.

Såhär ser jag det.

"Kamphundsraserna" är inte mer agressiva än någon annan ras. Däremot blir skadorna större när de väl anfaller, på grund av det kraftigare bettet.

Sen kan man inte förneka att dessa raser har mycket kampsinne i sig. Prova bara dragkamp med en pitbull så får ni se. Men säg den terrier som inte har det? Och säg den tax som inte skäller och nafsar? Catch my drift?

Hunden blir vad den uppfostras till att bli. Att en amstaff/rottis/pitbull/doberman osv. skulle helt oprovocerat bita en annan människa finns bara inte.

Rätt, men fel.

Ta DSG (Dansk Svensk Gårdshund) ex. En av de hetare Terrierna idag. Rasen är sen alltid avlad som grythund för att gå ner i Grävlingsgryt, reta upp grävlingen så pass att den kommer upp för att kunna skjutas. För att inte förlora en hund / grävling är de avlade för att vara hårda nog att kunna ta den matchen och gå ifrån med åtminstone 1-1 resultat, förlust mot en grävling = död.

Att hävda att "dessa raser" (Terriers överlag, AmStaff (som ska brottas med kor vilket är deras ursprungliga syfte), Pitbulls, Rottisar etc) är snällare än Retrivers, som är avlade för att hämta en redan skjuten fågel är befängt!

Sen kan alla hundar tränas. IPO-vinnaren för några år sen var en storpudel, de är också jakthundar, även om de är krulliga.

Problemet är att hundar med mkt "kamp i sig" karaktäriseras av att ha en låg stresströskel, med lång återhämtningstid för stresshormon. Det i kombination med att ägarna ofta tycker att det är "gulligt/roligt/tufft" att kampa lite fredligt med dem gör att de ofta ses på stan på helspänn, nästan studsande fram pga av stress. Hanterar man dem med tydligt ledarskap (och det betyder INTE att man ska "ta tag" i dem som det ofta förespråkas) och motarbetar alla stressbeteenden så är de hur underbara som helst.

HÄR har de flesta i tråden rätt. Stressbeteendena ses hos framförallt småhundar också, men det gör inget för de är ofarliga vare sig de vill eller inte.

Däremot finns en skillnad även där då de flesta (i varje fall många) småraser avlats som "tempelhundar" vars uppgift varit att varna för inkräktare, dvs bjäbba när det kommer nån okänd! En milsvid skillnad från aggression mao.

Ja, jag har läst det. Jag läser det som att han skriver "kamphund" för att folk ska förstå vad det kan handla om för ras med tanke på hur fördomarna är.
Ja, en KAMPHUND är farlig. En rottweiler som uppfostrats till kamphund är farlig. En rottweiler som uppforstrats rätt är INTE farlig.

TS skriver:

"Ni som gjort detta vet att dessa hundar är sjukt mycket trevligare djur än tex. labrador och goldenretriver."

Eehh... ??

Last edited:
Enda skälet att skaffa en kamphund bör rimligen vara att använda den till kamp. Jag kan inte se något annat skäl på det klientel man normalt ser med den typen av hund (adidasjacka och tribaler) men det är förmodligen just de som sitter och förordar kamphundarna i den här tråden!

Snälla, kan du inte ge en definition på vad du anser vara en kamphund innan du kastar ur det ett sådant påstående?
Ja, självklart sitter jag här med min Staffe tik och självklart har jag en jävulskt massa tatueringar (och rakat huvud), mao passar jag rakt in i profilen (förutom adidas skiten då).
Varför skaffade jag en sk. kamphund undrar du? Jag kan helt ärligt svara att jag hart aldrig blivit så förälskad i en valp som när jag såg kullen med små staffar hos grannen till ett garage vi hyrde och jag och min sambo hade letat hund i ca 1-1½ år men inte lyckats ena oss. Jag tog med henne ut till uppfödaren och hon blev minst lika förälskad i valpisarna som jag.
Hem igen och plugga raslära och insåg att den här rasen passar vårat liv som handen i handsken!!

Nu, 3 år senare, vet jag att det var helt rätt. MEN det har jobbats (och jobbas) många, många timmar med henne för att få henne dit vi ville. Hon har visserligen aldrig visat ett aggresivt beteende, varken mot människor eller djur. Jakt lusten har visat sig några gånger mot katt men när katten stannar då är det inte intressant längre så jag tycker att vi har lyckats bra med vår "kamphund" och jag vet fler som har lyckats bra med sina "kamphundar".

Definera kamphund då?
Jo, i min värld så är en kamphund en hund som har avlats fram för kamp. Rasen som jag har hemma har avlats fram för kamp, kamp mot tjur sk bullfighting.
Den har även använts för kamp hund vs hund med mindre lyckat resultat, dom funkade inte sådär jättebra då dom inte ville kampa ordentligt mot varann.
Ordet kamp i kamphund då?
Jag anser att det är en väsentlig skillnad på kamplust och aggresivitet, vilket många här tenderar att blanda ihop.
Kamplust är (för mig) viljan att fortsätta och inte ge upp och kamplusten är högre hos dessa raser än hos andra.
Aggresivitet däremot är för mig när hunden hugger istället för att markera. En hund som inte drar sig för att bita "bara för att" eller bita utan någon (för mig) vettig anledning.

Så där då.
Nu ska jag sitta och vänta på Bonniers ringer och vill publicera min ovanstående roman!
:)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...