Kalltryck Bridgestone 190/650?

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Hej alla

Är det någon som kört Bridgestone nya 190/650 slicks och i så fall vet om rekomendationer är ändrade på kalltryck? Gamla var 1,9-2,1.
 
Jag åker 1,5-1,6 kallt. Blir väldigt studsigt om man åker med högre tryck. Ger även bra slitage och lång livslängd med detta tryck.

/ Jens
 
Tack för detta. Då har jag ju också kört med fel däcktryck i 3 år stöön. Har i och för sig kört med 1,9 kallt fram och bak men ändå. Undrar om chatter i framdäcket kommer att försvinna med rätt däcktryck. Detta har ju varit ett problem för många.
 
Tack för detta. Då har jag ju också kört med fel däcktryck i 3 år stöön. Har i och för sig kört med 1,9 kallt fram och bak men ändå. Undrar om chatter i framdäcket kommer att försvinna med rätt däcktryck. Detta har ju varit ett problem för många.

Nu blir du vass på Falken :tummenupp
 
Tack för detta. Då har jag ju också kört med fel däcktryck i 3 år stöön. Har i och för sig kört med 1,9 kallt fram och bak men ändå. Undrar om chatter i framdäcket kommer att försvinna med rätt däcktryck. Detta har ju varit ett problem för många.

Det skumma är att på baksidan av denna http://www.torps.net/df/bridgestone.jpg finns ett annat dockument som tydligt talat om att 34 psi (2,4) varmt är optimalt tryck och det är väl detta som är galet och jag trott att värden har varit kalltryck på framsidan.
http://www.torps.net/df/bridgestone_skum.jpg

Här verkar det vara samma som ovan.
http://www.bridgestone.co.uk/bfe/v/index.jsp?vgnextoid=8e929d83378cb010VgnVCM1000005101a10aRCRD

Undersöker saken med Bridgestone och kommer tillbaka. Tror att alla värden som anges är kalltryck tills vidadare.
 
Last edited:
Vad är det som är skumt.

Dom anger ju både kallt och varmt tryck.

Men det enda intressanta är ju det varma trycket när värmen är uppe och det är ju det dom fokuserar på och anger även vad som är bästa temp på däcksytan för det däcket.

Det kalla trycket är ju bara en guideline (riktlinje startpunkt) för att man ska hamna rätt på varmt tryck, men endast det varma är av intresse.
Kallt kan ju betyda vadsomhelst -20 +30 lite oklart beroende på utetemp.


Jag önskar bara dom kunde lämna lika mycket info för gatdäcken.

"The easiest and most simple way to check your temperatures is to buy yourself a handheld infrared pyrometer that will read the surface temperature of your tyres. These devices are relatively cheap and are a good addition to your toolbox."

Finns på Elfa tex art no: 76-807-47 198kr+moms
elfa.se möjligen har kjell och co eller clas ohlson sådana också.
 
Last edited:
Vad är det som är skumt.

Dom anger ju både kallt och varmt tryck.

Men det enda intressanta är ju det varma trycket när värmen är uppe och det är ju det dom fokuserar på och anger även vad som är bästa temp på däcksytan för det däcket.

Det kalla trycket är ju bara en guideline (riktlinje startpunkt) för att man ska hamna rätt på varmt tryck, men endast det varma är av intresse.
Kallt kan ju betyda vadsomhelst -20 +30 lite oklart beroende på utetemp.


Jag önskar bara dom kunde lämna lika mycket info för gatdäcken.

"The easiest and most simple way to check your temperatures is to buy yourself a handheld infrared pyrometer that will read the surface temperature of your tyres. These devices are relatively cheap and are a good addition to your toolbox."

Finns på Elfa tex art no: 76-807-47 198kr+moms
elfa.se möjligen har kjell och co eller clas ohlson sådana också.

Jodå jag har en sådan mätare. Men disskussion har ju varit att folk trott att allt har varit varmtryck i den första länken som jag angivit. Om du kollar tråden som refereas längre upp. Man tror också att värden innom parentes är kalltryck vilket egentligen syftar på SuperMoto. Men som du ser är allt kalltryck och inget annat.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top