K1200S snabbare än R1

nicke30 skrev:
Tja... låter väl rätt ok för att vara ett originalsystem med katalysatorer och så... Sen törs han ju inte gasa på på utan bara små fiser med gasen, Han som provar har iofs inte kört in sin MC ännu så han kanske är lite försiktig därför.

:tummenupp Vad kostar de nya ?

R1-Night-Rider skrev:
:tummenupp Vad kostar de nya ?

149.900.- men man bör nog köpa till ESA, ändra köregenskaperna under färd med tryck på en knapp.. ESA kostar 6700.-

Och har man fyllt 30 så kostar försäkringen 6060.- helår i Storstads regionen, annars kring 4500.-

Är man under 30 gissar jag att försäkringen blir betydligt dyrare.

nicke30 skrev:
149.900.- men man bör nog köpa till ESA, ändra köregenskaperna under färd med tryck på en knapp.. ESA kostar 6700.-

Och har man fyllt 30 så kostar försäkringen 6060.- helår i Storstads regionen, annars kring 4500.-

Är man under 30 gissar jag att försäkringen blir betydligt dyrare.

BMW försäkringen gäller inte om du ef 1975 el senare Gubbhoj :tummenupp

Last edited:
ReDan skrev:
Du menar Försäkring för gubbar!
:tungan

BMW gör det inte lätt för sig i försäkringshänseende med K1200S. Förhoppningsvis håller de märkesförsäkringen för K1200S vattentätt åtskild från märkesförsäkringen för alla övriga hojar. Något annat vore marknadsmässig harakiri.

69:an skrev:
BMW gör det inte lätt för sig i försäkringshänseende med K1200S. Förhoppningsvis håller de märkesförsäkringen för K1200S vattentätt åtskild från märkesförsäkringen för alla övriga hojar. Något annat vore marknadsmässig harakiri.

Tyvärr så är det så att det är IF som sätter reglerna, inte BMW.

nicke30 skrev:
Tyvärr så är det så att det är IF som sätter reglerna, inte BMW.

Aha, så det är If som är BMW:s försäkringspartner. Det visste jag inte. Då får vi hoppas att IF/BMW håller K1200S separerad från övriga hojar, om man nu inte väljer att försäkra den enligt samma villkor som övriga sporthojar.

Swejen, har du någon inside information här? Hur är det tänkt att en hoj med jämförbara prestanda (eller bättre) med övriga sporthojar skall kunna försäkras till en bråkdel av premien - när både inköpspris och design uppenbarligen attraherar samma kategori av förare som bedöms som extremt riskbenägna när de kör japanska hojar? Kommer K1200S att inräknas rätt av i det övriga beståndet av BMW-märkesförsäkringar, med uppenbar risk för att kostnaderna för dessa skjuter i höjden?

Svarvern skrev:
Ni har inte läst nya moore då..? Där står det iaf att Yamaha MT-01 gör 400, och kostar 1050000...och buell..ehh XS9 lightning eller nåt sånt toppar 370... :va Och denna bmw ni pratar om har enligt deras skribenter (dom var visst två till och med...) en toppfart på sanslösa 200 km/h...jorå sörlu..så att :rolleyes:

Det fanns även andra lustiga saker med den där artikeln...läs den, ni kommer antagligen le..lite..

Ja jag läste den också och fick kontrollera att det inte var första April

69:an skrev:
Kommer K1200S att inräknas rätt av i det övriga beståndet av BMW-märkesförsäkringar, med uppenbar risk för att kostnaderna för dessa skjuter i höjden?

Yeps, allt går på samma konto i BMW märkesförsäkringen. (Enligt dom info´s somm vi har fått i BMW Mc Klubben!)

Gissar inte att problemet blir speciellt stort - om något alls..

Exacts samma sits som när K1200RS kom och gick igennom gränsen på 100 Hk - dom hade efteråt inte flera skador än andra BMWs - och dom fick inte gett BMW den för-yngring som man kanske även dengång hade gått efter!

Svenska BMW MC Klubben hade förre året typ 15 banåkningar (Broms & Kurvkurser :) ) totalt var det 600 startande deltagare - endast 3 försäkrings skador. Samma antal avled i trafik på BMW´s..

Även BMW var förre året ramt av en mindra ökning av antal skador - och tyvärr har den generelle utvieckling av skador betytt att man är rädda för att ge försäkring till dom under 30...

Vi är flera som jobbar för att ändra detta.. Vi tror att att man bara ska ha mera tid på bana vart man ka gassa av sig - och därmed få insigt i att det kanske är vettigt att lugna knäskrap lite almän väg...

Och tilbax till trådens ämne, om man rajser på bana - ska det bli intressant att se om chassis på K1200S paller när det går över 140 km/t - för där dör K1200RS - iförhållenda till sporthojer.....

Jag tester gärna.....

nicke30 skrev:
K1200S har som standard 151 HK ner i asfalten...

Rätt ok..

dynojet+K1200S+11108907060.jpg

Nu är har DIN använts som mätnorm vid bromsningen och då får man ca5-8hk mer än om man använder SAE som är vanligaste mätnormen och den som ger lägsa effekten. Så 144-145hk har väl BMW´n på bakhjulet och det är väl inte så pjåkigt, men jag skulle aldrig en drömma om att köpa en.

Svarvern skrev:
Ni har inte läst nya moore då..? Där står det iaf att Yamaha MT-01 gör 400, och kostar 1050000...och buell..ehh XS9 lightning eller nåt sånt toppar 370... :va Och denna bmw ni pratar om har enligt deras skribenter (dom var visst två till och med...) en toppfart på sanslösa 200 km/h...jorå sörlu..så att :rolleyes:

Det fanns även andra lustiga saker med den där artikeln...läs den, ni kommer antagligen le..lite..
Ja har läst, den killen som skrev kan inte varit riktigt frisk i huvudet... Å suzuki hade tydligen inte gjort några uppdateringar på sin gsxr1000 i år... :va

R1 är inte känd för att vara en snabb hoj rakt fram, det var heller aldrig tanken med modellen.
Jämför BMWn med hayabusa eller zx12 jag tror den mer hör hemma bland dessa maskiner om jag ska vara ärlig.

Poacher skrev:
R1 är inte känd för att vara en snabb hoj rakt fram, det var heller aldrig tanken med modellen.
Jämför BMWn med hayabusa eller zx12 jag tror den mer hör hemma bland dessa maskiner om jag ska vara ärlig.

I första inlägget i denna tråd så står anledningen till varför den just i denna tråd jämförs med en R1.

- They decide to check the sport abilities of the K against the winner of their Superbike test, the R1.

Nej det står inte?

Eller snarare varför de gör den jämförelsen står inte.
Det är inte samma typ av hoj även om det är det sportigaste BMW byggt på säkert 30 år.
Det var bara det jag tyckte blev lite av ett plattfall.

Fast jag orkar inte tjafsa om detta, det var bara en åsikt från min sida och inte ett faktum.

Last edited:
Poacher skrev:
Nej det står inte?

Eller snarare varför de gör den jämförelsen står inte.
Det är inte samma typ av hoj även om det är det sportigaste BMW byggt på säkert 30 år.
Det var bara det jag tyckte blev lite av ett plattfall.

Fast jag orkar inte tjafsa om detta, det var bara en åsikt från min sida och inte ett faktum.

Jag håller med om att det inte är riktigt helt rätt att jämföra med en R1, men eftersom den spanska tidningen gjort det så är ju de de siffror som vi har. Det skulle verkligen vara trevligt att få se på några tester där den är ställd mot andra maskiner, men jag har inte hittat några än så länge.
Hoppas vi får se lite tester i våra svenska tidningar i år.

Och det är ju precis som de i testen som MotorJournalen sade att det är inte en ren sport hoj utan kanske en super-sport-tourer...

Back