Körkort 2011

Är det något speciellt som man bör tänka på, som dom kollar extra på vid uppkörning osv i Sverige?

Jag har kört ca 500 mil sporthoj och 2000 mil scooter i Thailand nu, självlärd, men finns säkert något jag måste träna lite på, typ krypkörning. Kommer hem 21 mars nu och tänkte fixa kortet så fort som möjligt.

BTW, jag har inget lämplighetsintyg än, dock ligger papprena hemma i sverige och ska skicka in dom DIRR. På körkortsportalen står det att det tar 2 veckor till 2 månader att få lämpet. Stämmer detta eller är det önskesiffror från deras sida?

Är det något speciellt som man bör tänka på, som dom kollar extra på vid uppkörning osv i Sverige?

Se till att du har koll på övningarna för undanmanöver! VÄLDIGT lätt att få ett snabbt slut på uppkörningen redan där. Krypkörningen också, men gissar att du är rätt duktig på det efter körning utomlands.

Jahsoldier: Ring och var på dom efter 2 veckor! Jag fick mitt 4 månader efter jag skickat in ansökningarna. När du ringt och någon sagt att du "får" papperna nästa vecka... ring då nästa vecka igen! Till sist hamnar du hos en tjej som är helt underbar, heter Sara och hon ska ha en stor ELOGE för sitt underbara sätt att se till att saker händer :D

Jahsoldier: Ring och var på dom efter 2 veckor! Jag fick mitt 4 månader efter jag skickat in ansökningarna. När du ringt och någon sagt att du "får" papperna nästa vecka... ring då nästa vecka igen! Till sist hamnar du hos en tjej som är helt underbar, heter Sara och hon ska ha en stor ELOGE för sitt underbara sätt att se till att saker händer :D

4 månader!!!!!!!!!!!!!!!!!!??? Varför sån tid?

Jag fick mitt 5-6 dagar efter att jag skickat in papperna.

Klart dom vill, det skrev jag ju även i mitt inlägg. Om än inte ordagrant men man ser det om man läser det noga.

Alla företag vill tjäna pengar annars är det ingen idé att försöka driva det.

Men hur som helst, jag gick på Jarla och litade på dom även fast jag tyckte det blev lite tradigt med lektion efter lektion precis innan uppkörningen.
Men hade inställningen att om dom tycker jag ska ta fler lektioner så är det nog bäst.
Lärarna är ju ändå proffs och har gjort det där ett tag. Visst mitt kort kostade en del pengar och tid men jag tog det på uppkörningen och var väldigt nöjd. Vill man ha något så får man ge sig fan på det och vara beredd att betala vad det kostar.

Alla från min skola klarade uppkörningen och en annan kille från St:eriks klarade den inte och körde sin hoj hem själv eftersom ingen från hans skola var där..
Han tyckte själv att han var väldigt mogen för att köra upp och hade precis misslyckats med en uppkörning dagarna innan.

Extra lektioner lönar sig!!

Lycka till med körkortet nu i vår allihopa, hoppas vi ses på vägarna snart!

Mvh/G

Jag gick oxå Jarla förra året. Dock tyckte jag att de strulade till planeringen mer än acceptabelt. Vissa moment som jag kommit överens om med läraren som "nästa steg" i utbildningen tog flera lektioner i anspråk utan att bli av pga att det inte synkade med den andra elevens nivå. Så där stog jag med "svarte petter" i handen. Inte för att en extra lektion på något/några moment skulle vara helt bortkastat. Dock var min egen planering att ta så få lektioner som möjligt på de olika momenten och sedan privat "nöta mil" för att få momenten att sitta. Sen var det vissa moment som nästan helt uteblev. T.ex. så övade jag bara högfartsbanan vid två tillfällen (dessutom bara i typ 5-10 minuter i slutet av lektionen). Som tur var så hade jag "privat tillgång" till övningsbanorna på Barkarby flygfält där jag kunde nöta denna del.

Dock var det mest frusterande att när jag väl ansågs färdig för uppkörning så fanns det inga uppkörningstider på typ 4-6 veckor. Körskolans förslag var att jag skulle boka in mig på en sådan tid och att fortsätta ta lektioner under tiden... Inget billigt förslag direkt.

Men visst håller jag med om att lärarna på Jarla är utomordentligt kompetenta som lärare på de olika momenten. Men planeringen lämnar nog en del att önska...precis som utrustningen.

Det slutade med att jag bokade uppkörning som privatist i Nyköping och klarde uppkörningen på första försöket. Körde upp på min egen hoj vilken är mera lätthanterlig än skolans :tummenupp

...Så har jag gjort en kort historia lång :)

/Hh

Jag har kört ca 500 mil sporthoj och 2000 mil scooter i Thailand nu, självlärd, men finns säkert något jag måste träna lite på, typ krypkörning. Kommer hem 21 mars nu och tänkte fixa kortet så fort som möjligt.

BTW, jag har inget lämplighetsintyg än, dock ligger papprena hemma i sverige och ska skicka in dom DIRR. På körkortsportalen står det att det tar 2 veckor till 2 månader att få lämpet. Stämmer detta eller är det önskesiffror från deras sida?

Jag fick mitt tillstånd på några dagar. Hur gick jag tillväga då?

Jo jag skickade in mina papper, väntade någon dag, ringde in till Transportstyrelsen & sa att jag hade fått en sista plats på risk 2:an & behövde ett tillstånd för att få köra! Sagt & gjort, så han gjorde ett undantag & jag hade mina papper i brevlådan ett par dagar senare. Ring ring ring!

Jag fick mitt tillstånd på några dagar. Hur gick jag tillväga då?

Jo jag skickade in mina papper, väntade någon dag, ringde in till Transportstyrelsen & sa att jag hade fått en sista plats på risk 2:an & behövde ett tillstånd för att få köra! Sagt & gjort, så han gjorde ett undantag & jag hade mina papper i brevlådan ett par dagar senare. Ring ring ring!

okej tack för tipset, ska prova samma taktik när jag kommer hem=)

Jag tycker det är väldigt tyst i denna tråden. Någon som har börjat övningsköra än?

Själv skall jag köra lite nu på torsdag, sedan har jag bokat upp 4 stycken dubbellektioner, även bokat tid för risk 1 och risk 2 och för teorin.

Klart med allt innan April är slut, så förhoppningsvis blir det uppkörning i början av Maj någon gång.

Jag tycker det är väldigt tyst i denna tråden. Någon som har börjat övningsköra än?

Själv skall jag köra lite nu på torsdag, sedan har jag bokat upp 4 stycken dubbellektioner, även bokat tid för risk 1 och risk 2 och för teorin.

Klart med allt innan April är slut, så förhoppningsvis blir det uppkörning i början av Maj någon gång.

Jag har inte börjat köra än men har bokat in de första lektionerna, den första tas 4/4.

Är klar med alla moment sen i höstas, bara den satans uppkörningen kvar :gnissla

Jag gjorde Risk 1 i förra veckan, första körlektionen har jag på fredag 18e, sedan ytterligare två kommande vecka.
Jag tror aldrig jag varit så sugen och laddad för en "fritids" aktivitet, att hojen sedan bara står och väntar kan ju bara driva en till vansinne Hehe.
Går på Jarl trafikskola btw.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Last edited:
Jag gjorde Risk 1 i förra veckan, första körlektionen har jag på fredag 18e, sedan ytterligare två kommande vecka.
Jag tror aldrig jag varit så sugen och laddad för en "fritids" aktivitet, att hoten sedan bara står och väntar kan ju bara driva en till vansinne Hehe.
Går på Jarl trafikskola btw.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

du vad kostar ungefär en risk medvetande?

Undanmanöver? syftar du på hög och lågfartsmanövernadå med konerna?

Japp. Lågfarten är lätt att öva på själv, så fort man är ute och åker, men högfarten är mera komplicerad att öva på i trafiken.

Ställ upp båda högfartsövningarna och träna så att du har koll på både höger och vänster (bestäms av förrättaren).

du vad kostar ungefär en risk medvetande?

betalade 800:- (inskriven på körskolan)
1000:- om man är privatist.

"M" i Sundsvall 2010

R2 gick på 2400:- vad jag vill minnas.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back