Körkort 2011

Det bär emot att mata körskolorna med 15-20 st lektioner då dem kostar 500-600:- st, vi är deras kunder & dem vill självklart tjäna så mycket som möjligt på varje kund.

Jag tog mitt B-kort med 3 st körlekioner på skolan resten gjorde jag privat, körskolan ville att jag skulle ta minst 2 lektioner innan jag bokade uppkörningen. Uppkörningen gick kanon!

Men varför skulle inte erfarenheten från moppetiden ses som positiv? Balans, att hantera ett fordon på 2 hjul osv vid krypkörning med mc?

Klart du kan fixa det på 10 lektioner eller mindre. Kör du privat och övar lågfartsbanor som en tok själv så har du väldigt mkt gratis, och eftersom du redan har B-kortet så vet du ju hur du ska köra i trafiken. Går inte riktigt att jämföra med moppe dock då det är en helt annan grej med balansen och krypkörningen med tyngre hoj och mer som händer när man vrider lite på rullen... men du hittar snabbt känslan jag lovar! Lyssna inte FÖR mkt på vad körskolan och andra säger och lita på dig själv! Lycka till!
 
Last edited:
Själv har jag 5 dubbel lektioner bokade i april, och teorin tog jag i måndags, övningskör en hel del med min K5 i byn för att få in rätta känslan.
 
Jag tycker att i dom flesta forum jag har läst så har dom allra flesta lagt ut mellan 15-25000:- på sitt körkort.


Jag la ut ca 4000:- - 4500:- på mitt kort 2009.
Dock var det innan risk 1 + 2 kom :tummenupp

2st dubbellektioner,
Teoriprov,
Uppkörning,
Körkortstillverkning.

Körde upp privat.
 
lågfartbanor? de jag tänker på inför uppkörningen är den så kallade slalombanan men den känns som om den kommer vara ganska enkel. jag har kör en del privat och kommer göra lite till nu efter vintern för att få in känlsan igen men alltså körningen är inget problem, de jag tänker mest på är placeringen när man kör på landsväg mest och när man kommer till korsning i en satd typ att man ska ligga mitt i körfältet.

självförtroende är viktigt
 

Ladda ner info om hur banan ska se ut från körkortsportalen.
Sedan bygger du en bana utav pet-flaskor.

Jag tränade lågfarten i min trädgård.:tummenupp

Rekommendation är att ta minst en dubbellektion hos trafikskola för att lära dig grunderna.

Jag tog två st då jag ville prova på högfartsbanan också.
 
Ladda ner info om hur banan ska se ut från körkortsportalen.
Sedan bygger du en bana utav pet-flaskor.

Jag tränade lågfarten i min trädgård.:tummenupp

Rekommendation är att ta minst en dubbellektion hos trafikskola för att lära dig grunderna.

Jag tog två st då jag ville prova på högfartsbanan också.

precis så jag hade tänkt att göra.

skulle du vilja ge mig en länk dit för jag hittar de inte :confused:
 
Last edited:
Det är ju givetvis skillnad från person till person, vissa kan inte lära sig alls, och visa kan bara köra med en gång mer eller mindre. Och att man inte skall lyssna på vad skolorna säger? ja då får man ju köra upp privat isf, och jag har ingen möjlighet att varken köra upp privat eller övningsköra privat. Och när man går på skola så är det läraren som bestämmer när man är redo för en uppkörning! Det kan vara efter 5 lektioner, men också efter 30 lektioner. Själv hoppas jag att jag skall klara mig på max 15 lektioner, men vi får väl se vart det slutar.
 
tänka sig här fanns det ju folk i samma stadie som mig... ;)
igår var första övningskörningen för mig någonsin...

gjorde upp konbanan på en stor parkering hemmavid och körde den tills armarna var som spagetti men det gick riktigt bra. har som mål att ta kortet privat och köra upp med egen hoj. men vi får se vad framtiden utvisar...

ses i svängen
 
Jag la ut ca 4000:- - 4500:- på mitt kort 2009.
Dock var det innan risk 1 + 2 kom :tummenupp

2st dubbellektioner,
Teoriprov,
Uppkörning,
Körkortstillverkning.

Körde upp privat.

Jag la ut typ 8000 på A1, A-begränsad och B. På A1 slapp jag riskutbildningen men på de andra fick jag betala den skiten. Blir ganska billigt med enbart privat övningskörning.
 
Jag fick ta en hel del lektioner, 25 nånting eller 30. Men jag fastnade som fan på krypkörningen, sen en lektion helt plötsligt så fastnade skiten :P
 
Klart ni ska lyssna på era lärare på skolan, dom vill ju ha så bra resultat som möjligt för er skull och för skolans statistik, det är därför dom hellre bokar in en lektion extra fattar ni väl?
Genom att ha bra statistik får dom bättre rykte och får in fler elever..

Dom VILL att ni ska klara er på uppkörningen.
 
Dom VILL även tjäna pengar.:tummenupp

Klart dom vill, det skrev jag ju även i mitt inlägg. Om än inte ordagrant men man ser det om man läser det noga.

Alla företag vill tjäna pengar annars är det ingen idé att försöka driva det.

Men hur som helst, jag gick på Jarla och litade på dom även fast jag tyckte det blev lite tradigt med lektion efter lektion precis innan uppkörningen.
Men hade inställningen att om dom tycker jag ska ta fler lektioner så är det nog bäst.
Lärarna är ju ändå proffs och har gjort det där ett tag. Visst mitt kort kostade en del pengar och tid men jag tog det på uppkörningen och var väldigt nöjd. Vill man ha något så får man ge sig fan på det och vara beredd att betala vad det kostar.

Alla från min skola klarade uppkörningen och en annan kille från St:eriks klarade den inte och körde sin hoj hem själv eftersom ingen från hans skola var där..
Han tyckte själv att han var väldigt mogen för att köra upp och hade precis misslyckats med en uppkörning dagarna innan.

Extra lektioner lönar sig!!

Lycka till med körkortet nu i vår allihopa, hoppas vi ses på vägarna snart!

Mvh/G
 
Tjenare!

Nu är jag också en av er som ska ta mitt körkort nu här inom det närmsta :)

Alla tips är välkomna! Stort som litet.

Pluggar via TEO och "MC Boken"
Kan övningsköra privat. Men har bokat lektioner också :)
 
Är det något speciellt som man bör tänka på, som dom kollar extra på vid uppkörning osv i Sverige?

Jag har kört ca 500 mil sporthoj och 2000 mil scooter i Thailand nu, självlärd, men finns säkert något jag måste träna lite på, typ krypkörning. Kommer hem 21 mars nu och tänkte fixa kortet så fort som möjligt.

BTW, jag har inget lämplighetsintyg än, dock ligger papprena hemma i sverige och ska skicka in dom DIRR. På körkortsportalen står det att det tar 2 veckor till 2 månader att få lämpet. Stämmer detta eller är det önskesiffror från deras sida?
 
Är det något speciellt som man bör tänka på, som dom kollar extra på vid uppkörning osv i Sverige?

Se till att du har koll på övningarna för undanmanöver! VÄLDIGT lätt att få ett snabbt slut på uppkörningen redan där. Krypkörningen också, men gissar att du är rätt duktig på det efter körning utomlands.
 
Jahsoldier: Ring och var på dom efter 2 veckor! Jag fick mitt 4 månader efter jag skickat in ansökningarna. När du ringt och någon sagt att du "får" papperna nästa vecka... ring då nästa vecka igen! Till sist hamnar du hos en tjej som är helt underbar, heter Sara och hon ska ha en stor ELOGE för sitt underbara sätt att se till att saker händer :D
 
Jahsoldier: Ring och var på dom efter 2 veckor! Jag fick mitt 4 månader efter jag skickat in ansökningarna. När du ringt och någon sagt att du "får" papperna nästa vecka... ring då nästa vecka igen! Till sist hamnar du hos en tjej som är helt underbar, heter Sara och hon ska ha en stor ELOGE för sitt underbara sätt att se till att saker händer :D

4 månader!!!!!!!!!!!!!!!!!!??? Varför sån tid?

Jag fick mitt 5-6 dagar efter att jag skickat in papperna.
 
Klart dom vill, det skrev jag ju även i mitt inlägg. Om än inte ordagrant men man ser det om man läser det noga.

Alla företag vill tjäna pengar annars är det ingen idé att försöka driva det.

Men hur som helst, jag gick på Jarla och litade på dom även fast jag tyckte det blev lite tradigt med lektion efter lektion precis innan uppkörningen.
Men hade inställningen att om dom tycker jag ska ta fler lektioner så är det nog bäst.
Lärarna är ju ändå proffs och har gjort det där ett tag. Visst mitt kort kostade en del pengar och tid men jag tog det på uppkörningen och var väldigt nöjd. Vill man ha något så får man ge sig fan på det och vara beredd att betala vad det kostar.

Alla från min skola klarade uppkörningen och en annan kille från St:eriks klarade den inte och körde sin hoj hem själv eftersom ingen från hans skola var där..
Han tyckte själv att han var väldigt mogen för att köra upp och hade precis misslyckats med en uppkörning dagarna innan.

Extra lektioner lönar sig!!

Lycka till med körkortet nu i vår allihopa, hoppas vi ses på vägarna snart!

Mvh/G

Jag gick oxå Jarla förra året. Dock tyckte jag att de strulade till planeringen mer än acceptabelt. Vissa moment som jag kommit överens om med läraren som "nästa steg" i utbildningen tog flera lektioner i anspråk utan att bli av pga att det inte synkade med den andra elevens nivå. Så där stog jag med "svarte petter" i handen. Inte för att en extra lektion på något/några moment skulle vara helt bortkastat. Dock var min egen planering att ta så få lektioner som möjligt på de olika momenten och sedan privat "nöta mil" för att få momenten att sitta. Sen var det vissa moment som nästan helt uteblev. T.ex. så övade jag bara högfartsbanan vid två tillfällen (dessutom bara i typ 5-10 minuter i slutet av lektionen). Som tur var så hade jag "privat tillgång" till övningsbanorna på Barkarby flygfält där jag kunde nöta denna del.

Dock var det mest frusterande att när jag väl ansågs färdig för uppkörning så fanns det inga uppkörningstider på typ 4-6 veckor. Körskolans förslag var att jag skulle boka in mig på en sådan tid och att fortsätta ta lektioner under tiden... Inget billigt förslag direkt.

Men visst håller jag med om att lärarna på Jarla är utomordentligt kompetenta som lärare på de olika momenten. Men planeringen lämnar nog en del att önska...precis som utrustningen.

Det slutade med att jag bokade uppkörning som privatist i Nyköping och klarde uppkörningen på första försöket. Körde upp på min egen hoj vilken är mera lätthanterlig än skolans :tummenupp

...Så har jag gjort en kort historia lång :)

/Hh
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top