Körkort 2011

Se till att du har koll på övningarna för undanmanöver! VÄLDIGT lätt att få ett snabbt slut på uppkörningen redan där. Krypkörningen också, men gissar att du är rätt duktig på det efter körning utomlands.

Undanmanöver? syftar du på hög och lågfartsmanövernadå med konerna?

Är det något speciellt som man bör tänka på, som dom kollar extra på vid uppkörning osv i Sverige?

Jag har kört ca 500 mil sporthoj och 2000 mil scooter i Thailand nu, självlärd, men finns säkert något jag måste träna lite på, typ krypkörning. Kommer hem 21 mars nu och tänkte fixa kortet så fort som möjligt.

BTW, jag har inget lämplighetsintyg än, dock ligger papprena hemma i sverige och ska skicka in dom DIRR. På körkortsportalen står det att det tar 2 veckor till 2 månader att få lämpet. Stämmer detta eller är det önskesiffror från deras sida?

Jag fick mitt tillstånd på några dagar. Hur gick jag tillväga då?

Jo jag skickade in mina papper, väntade någon dag, ringde in till Transportstyrelsen & sa att jag hade fått en sista plats på risk 2:an & behövde ett tillstånd för att få köra! Sagt & gjort, så han gjorde ett undantag & jag hade mina papper i brevlådan ett par dagar senare. Ring ring ring!

Jag fick mitt tillstånd på några dagar. Hur gick jag tillväga då?

Jo jag skickade in mina papper, väntade någon dag, ringde in till Transportstyrelsen & sa att jag hade fått en sista plats på risk 2:an & behövde ett tillstånd för att få köra! Sagt & gjort, så han gjorde ett undantag & jag hade mina papper i brevlådan ett par dagar senare. Ring ring ring!

okej tack för tipset, ska prova samma taktik när jag kommer hem=)

Jag tycker det är väldigt tyst i denna tråden. Någon som har börjat övningsköra än?

Själv skall jag köra lite nu på torsdag, sedan har jag bokat upp 4 stycken dubbellektioner, även bokat tid för risk 1 och risk 2 och för teorin.

Klart med allt innan April är slut, så förhoppningsvis blir det uppkörning i början av Maj någon gång.

Jag tycker det är väldigt tyst i denna tråden. Någon som har börjat övningsköra än?

Själv skall jag köra lite nu på torsdag, sedan har jag bokat upp 4 stycken dubbellektioner, även bokat tid för risk 1 och risk 2 och för teorin.

Klart med allt innan April är slut, så förhoppningsvis blir det uppkörning i början av Maj någon gång.

Jag har inte börjat köra än men har bokat in de första lektionerna, den första tas 4/4.

Är klar med alla moment sen i höstas, bara den satans uppkörningen kvar :gnissla

Jag gjorde Risk 1 i förra veckan, första körlektionen har jag på fredag 18e, sedan ytterligare två kommande vecka.
Jag tror aldrig jag varit så sugen och laddad för en "fritids" aktivitet, att hojen sedan bara står och väntar kan ju bara driva en till vansinne Hehe.
Går på Jarl trafikskola btw.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Last edited:
Jag gjorde Risk 1 i förra veckan, första körlektionen har jag på fredag 18e, sedan ytterligare två kommande vecka.
Jag tror aldrig jag varit så sugen och laddad för en "fritids" aktivitet, att hoten sedan bara står och väntar kan ju bara driva en till vansinne Hehe.
Går på Jarl trafikskola btw.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

du vad kostar ungefär en risk medvetande?

Undanmanöver? syftar du på hög och lågfartsmanövernadå med konerna?

Japp. Lågfarten är lätt att öva på själv, så fort man är ute och åker, men högfarten är mera komplicerad att öva på i trafiken.

Ställ upp båda högfartsövningarna och träna så att du har koll på både höger och vänster (bestäms av förrättaren).

du vad kostar ungefär en risk medvetande?

betalade 800:- (inskriven på körskolan)
1000:- om man är privatist.

"M" i Sundsvall 2010

R2 gick på 2400:- vad jag vill minnas.

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back