Körkort 2008

jockepuck

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Hagfors
Hoj
Snart R1/cbr954
Jag måste ha haft värsta faxet!! (Privatist) en granne ställde upp som instruktör! (Vi körde aldrig något). Jag hade en körbok ifrån tidigt 80-tal på skithuset o bläddrade i den när jag var där. När jag fick lämpen så beställde jag skrivtid samma dag och fick tid dagen efter(Farsta). Klarade den på första, gick ut till receptionen o beställde uppkörning, fick tid en v.senare, på fredagen. Åkte hem o ringde till körskolor i Stockholm o fick dubbellektion på Mån.morgon, berättade att jag hade uppkörning på Fredag "Ge mig två lektioner till med dig så ska jag se till att du fixar den"sade den trevliga läraren, jag fick tid för detta på torsdagen. På torsdagen efter lektionen så berättade läraren att man måste ha egen hoj o utr. för uppkörningen..ehhh! Inga problem, jag hyrde "min" övningshoj och utrustning av skolan för 1000kr, Ringde en annan polare o frågade om han kunde skjutsa mig på hojen till uppkörningen, inga problem. Behöver jag berätta att JAG körde där ifrån...

Hade haft B-kort i ca:10år och på uppkörningen var det första gången ihela mitt liv jag körde hoj på landsväg. Dock körde jag mycket cross o moppe i tonåren.

Lade nog ut ca:4000kr för kortet tot. tog ca: 1månad från tanke till kort.(7år sedan)



Ja men de borde inte vara så hemskt svårt att göra så.

Jag har laddat ner lite grejer från nätet! 0 Kr
Körkortstillstånd 220 kr
handledare 2 st= 340 kr
Teoriprov 220 Kr
Uppkörning 1500 kr

tot 2280 kr

Så är jag totalt korkad som tror att ja kan klara de på under 2500 kr:yoparty ??

och då ska ni veta att jag knappt sett en hoj på bild :huvet
 

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
det tog inte många dagar för mitt. dock tog handledartillståndet längre tid. 2 veckor tror jag att det tog. Kan vara att jag och min handledare inte bor i samma län.
 

linds7rom

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Gävle
Hoj
R6 racehoj
det tog inte många dagar för mitt. dock tog handledartillståndet längre tid. 2 veckor tror jag att det tog. Kan vara att jag och min handledare inte bor i samma län.


Okej, väntat i 2 veckorr nu. Hoppas det inte tar så mkt längre tid. Vill boka uppskrivning så fort som möjligt.
 

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Okej, väntat i 2 veckorr nu. Hoppas det inte tar så mkt längre tid. Vill boka uppskrivning så fort som möjligt.

Mitt tog 2veckor och 4 dagar typ. Enligt länsstyrelsens hemsida skulle det ta 5 veckor dock, så jag var glad ;)

Du har kommit ihåg att betala in 220kr va? Annars får du vänta lääänge.
 

linds7rom

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Gävle
Hoj
R6 racehoj
Mitt tog 2veckor och 4 dagar typ. Enligt länsstyrelsens hemsida skulle det ta 5 veckor dock, så jag var glad ;)

Du har kommit ihåg att betala in 220kr va? Annars får du vänta lääänge.

hehe. jorå avgiften betalade jag några dagar innan jag skickade in mina papper så de borde vara lungt. Kanske kommer vilken dags osm helst nu me lite tur då.
 
Last edited:

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Jag betalade mitt när jag lämnade in det på länsstyrelsen. Kanske därför det gick så fort..
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jag satt också en hel del med ett teoridatorprogram...men jag tyckte ändå att det jag läste i mc-boken var det som gav mig mest.
Vad det gäller körningen så är det bra om du verkligen "tänker teori" när du kör. Kör aktivt, kolla alla skyltar, din omgivning. Var överambitiös.
Hehe, jag håller själv på att övningsköra med farsgubben, och jag glömmer lätt bort att jag just övningskör. Kommer på mig själv, att jag nöjesåker ;)
Har ju redan B kort så jag hoppas att nötningen räcker!
"tänker teori" va skitbra, de ska jag börja göra när jag kör bil också :tummenupp så man verkligen kommer in i tänkandet lagom till uppkörningen!
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
min lapp hamnade på run 15k förra sommaren, hade aldrig suttit på en hoj tidigare och körde 9dubbellektioner. 2 teoriprov då jag kom en timme sent till första. klarade uppkörningen på första. tog 2½ månad totalt.
hade haft B-kort i 9år innan
 

0ddish

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 640 Kawasaki kx250 Harley davidsson 750
Va fan nu verkar jag har missat nåt! Ska man betala 220kr innan man skickar in om körkortstillstånd? Vart ska man betla och hur?
 

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ingen
Även om du har betalat in till länsstyrelsen å bara går å väntar på besked så ring och hör med dom om betalningen kommit in.

Jag betalade in för handledarskap den 25/2 och sen ringde jag igår och frågade hur ärende gick. Ne dom hade inte fått in några pengar, så jag tog en skärmbild från internetbanken och maila till dom att det va rätt pengar till rätt plusgiro konto.

Sen nu så är allt grönt.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Har oxå betalat 15k, fast jag har inget mckort än. Förra året så gick jag körkorts intensivskurs å kugga när det var 5min kvar, på en vänstersväng på landsväg.

Sen gick jag några lektioner i uddevalla å körde upp men kugga för att jag inte saktade ner farten tillräckligt för övergågnsställe. Sen en mån senare så kugga jag igen i uddevalla fast den här gången för att jag inte tittade ordentligt åt sidorna när jag korsade järnvägsspår. Känns bara jobbigt å inte alls kul att ta kortet när man e en velpelle.
 

FastestManAlive

Platina Member
Gick med
15 Jun 2006
Ort
Halmstad trakten
Hoj
Kawazaki 1100
Tog mig 2 månader totalt....10 körlektioner....Var 29 när jag tog det. Haft B kort i 10 år, det hjälpte! Och blev en bättre bilföre kan jag tillägga. Mer uppmärksam mm....
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Har oxå betalat 15k, fast jag har inget mckort än. Förra året så gick jag körkorts intensivskurs å kugga när det var 5min kvar, på en vänstersväng på landsväg.

Sen gick jag några lektioner i uddevalla å körde upp men kugga för att jag inte saktade ner farten tillräckligt för övergågnsställe. Sen en mån senare så kugga jag igen i uddevalla fast den här gången för att jag inte tittade ordentligt åt sidorna när jag korsade järnvägsspår. Känns bara jobbigt å inte alls kul att ta kortet när man e en velpelle.

Fan vad jobbigt det måste kännas! :huvet

Jag hoppas på att klara uppgraderingen från A1 till A-begr på en uppkörning.
Köra kan jag ju, det är bara att lära mig hantera en lite tyngre cykel på manöverbanan. Tar nog några lektioner på körskolan så jag kan köra upp på deras er6n. Ska nöta krypkörning och liknande på 750n tills jag klarar banorna med den, sen så blir det väldigt enkelt med er6´an. Eller om jag lyckas lära mig så bra med 750n att jag kan köra upp med den:va :tummenupp
 

fredde832

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2008
Ort
Halmstad
Hoj
Kommer våren -08
Har första körlektionen imorgon, torsdag. Nervös lär man vara imorgon :tungan

Bokade tid för uppskrivning i måndags, 1 April fanns första tiden för det.
Teorin e inga problem, kanske blir körningen lite värre då jag inte kört varken mc, moppe eller cross.
 

Flying

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
83, GSX 750
Japp jag får väl sälla mig till skaran.
Har köpt en gammal gixxer och tänkte ta kortet nu mot sommaren :)
 

maackan123

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Umeå
Hoj
-08 Kawasaki Z750
..

Min lapp för A begränsad kostade 8000kr allt som allt. Tog en intensivkurs på 5 dagar. Hade haft B kortet i ett år.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
kul tråd!
själv fixa jag teorin i vintras har bokat uppkörningen till 8 maj och bokat upp 10 körlektioner. jag tog de sista som fanns och jag boka i tisdags helt galet sug efter mc.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top