Körkort 2008

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
Jag ska också ta kort (A-obegränsad i mitt fall)! Redan skrivit in mig på skolan, och börjat läsa teorin (har ju B-kort sen innan så helt nytt är det inte).

Sitter bara o väntar på det jäkla körkortstillståndet nu :gnissla Tur att man e så sugen som man är så man läser allt man kommer över och upptäcker att dom vill ha pengar INNAN dom tittar på ens ansökan. Tog aslång tid att hitta hur man kunde betala med..

En fråga, tjänar man något i pris om man går ut o köper en hoj redan? Jämfört mot april ungefär? Har ju inte pengar ännu egentligen, men låna kan man ju göra ;) Problemet känns vara att eftersom jag inte har kortet så kan jag inte direkt provköra heller, och testa en potentiell hoj än.

Någon?

Priser har jag inte någon stenkoll på, men det borde fortfarande vara lite billigare men det är nog inte så länge till. Ingen lär slänga iväg sin hoj med bara någon månad kvar till vår.
Om du ska köpa nu innan du själv kan provköra beror ju på om vet ungefär vad du vill ha och ifall du kommer ha möjlighet att övningsköra privat? Om du sedan inte är nöjd med hojen är det ju inte någon omöjlighet att byta när du haft kortet ett tag och insett vad du vill ha. När du köper så är det bara ta med någon lite kunnit som kan åtminstone testköra för att se att det är som det ska. Lycka till!
 

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Priser har jag inte någon stenkoll på, men det borde fortfarande vara lite billigare men det är nog inte så länge till. Ingen lär slänga iväg sin hoj med bara någon månad kvar till vår.
Om du ska köpa nu innan du själv kan provköra beror ju på om vet ungefär vad du vill ha och ifall du kommer ha möjlighet att övningsköra privat? Om du sedan inte är nöjd med hojen är det ju inte någon omöjlighet att byta när du haft kortet ett tag och insett vad du vill ha. När du köper så är det bara ta med någon lite kunnit som kan åtminstone testköra för att se att det är som det ska. Lycka till!

Jo. Hade funkat o tagit med någon kunnig. Fast har ingen särskilt kunnig att ta med egentligen. Och köra privat går inte för jag känner ingen med MC-kort ;)
Äsch, får väl vänta ett tag till men man blir bara så ivrig och vill ha allt nu :)
 

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
Jo. Hade funkat o tagit med någon kunnig. Fast har ingen särskilt kunnig att ta med egentligen. Och köra privat går inte för jag känner ingen med MC-kort ;)
Äsch, får väl vänta ett tag till men man blir bara så ivrig och vill ha allt nu :)


Jo den känslan känner jag igen..

Du får fixa någon här ifrån SH då? Fick för mig att andra gjort så?
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Kan man boka uppkörning redan nu? Planerar att köra upp i Västerås för A begränsad.
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
Japp, i år smäller det.


Hoppas bara man får lite kört innan teorin måste göras om i sommar.

Höst, vinter och tunn plånbok satte stopp för hojköp och körningar förra året :D
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Nuså....bokade uppkörning till den 23 april - Barkarby. Dags att börja köra i vårvädret.
 

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Ort
på gatan i en skokartong
Hoj
KTM 690 SMC -10
om man kör genom trafikskola borde inte dom ha typ "reserverade tider" så tex privatisterna inte bokar upp alla körprov innan ens trafikskolorna har dragit igång med mc körningen för säsongen =)
 

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
om man kör genom trafikskola borde inte dom ha typ "reserverade tider" så tex privatisterna inte bokar upp alla körprov innan ens trafikskolorna har dragit igång med mc körningen för säsongen =)

Jo dom brukar ha någon dag i veckan där dom har ett visst antal platser så när dom tycker det är värt att släppa iväg dig dit så bokar dom in dig, brukar inte ta mer än någon vecka.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
2 veckor mellan uppskrivning och uppkörning nytt för 2008. Alright måste jag säga. Då får vi hoppas att väntetiderna för er som skall ta kort i framtiden inte är som på min tid (2 år sedan). Då fick man vänta 10-11 veckor på uppkörning
 

Gesserit

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
Borås
Hoj
Ingen... än...
Jag sitter här och funderar lite..

Har ingen hoj, ingen erfarenhet av att åka hoj, ingen att privatköra med.

Är det privatekonomiskt självmord att tro att man kan fixa manövreringen och dyl utan att kunna öva hemma. Förstår själv att detta beror på ens egna egenskaper till stor del. Men om man utgår från att undertecknad inte är helt dum i huvet - va tycker ni som redan håller på? Ser att dom flesta av er redan verkar ha motorcyklar. Och vad säger dom som kör som inte har en MC redan? Funkar det bra eller?
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Jag sitter här och funderar lite..

Har ingen hoj, ingen erfarenhet av att åka hoj, ingen att privatköra med.

Är det privatekonomiskt självmord att tro att man kan fixa manövreringen och dyl utan att kunna öva hemma. Förstår själv att detta beror på ens egna egenskaper till stor del. Men om man utgår från att undertecknad inte är helt dum i huvet - va tycker ni som redan håller på? Ser att dom flesta av er redan verkar ha motorcyklar. Och vad säger dom som kör som inte har en MC redan? Funkar det bra eller?

jag la ca 18k totalt inkl uppkörning och jag hade inte kört mc innan..
Jag kuggade dock.. I vår blir det inga fler lektioner, ska låna av kompis.
Var beredd på att lägga en del pengar...
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Jag har ingen MC ännu, skaffar jag innan april så kör jag själv annars inte. Jag inbillar mig att jag skall klara mig på 8 -10 lektioner. Jag har haft KK 19 år så det kanske påverkar till det positiva men samtidigt har jag inte suttit på MC sedan tonåren.....det glada 80-talet!
Kostnadsmässigt tror jag att 10000 skall räcka för lektioner sen tillkommer deras MC vid uppkörning VV-avgifter osv....12-14000är väl rimligt. Låna en moppe (ej automat) och vingla fram på gatan så kanske du kortar ditt lektionsbehov.

Farsta trafikskola i Stockholm har 3timmars lektioner på bana. väldigt billiga, det som gör att jag inte nappar är att jag inte tror att man fysiskt och psykiskt orkar vara skärpt så länge. Kolla vad du kan få till på din ort.

kör hårt.
 

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Vällingby/Sthlm
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Mitt körkort kostade knappt 15 000. 22 lektioner (kanske 18 tillfällen då t ex landsväg var 4 lektioner)

Då hade jag haft körkort för bil i knappt 20 år.
Klarade uppkörningen (som 97% av alla hans elever gör) på första försöket.
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Jag måste ha haft värsta faxet!! (Privatist) en granne ställde upp som instruktör! (Vi körde aldrig något). Jag hade en körbok ifrån tidigt 80-tal på skithuset o bläddrade i den när jag var där. När jag fick lämpen så beställde jag skrivtid samma dag och fick tid dagen efter(Farsta). Klarade den på första, gick ut till receptionen o beställde uppkörning, fick tid en v.senare, på fredagen. Åkte hem o ringde till körskolor i Stockholm o fick dubbellektion på Mån.morgon, berättade att jag hade uppkörning på Fredag "Ge mig två lektioner till med dig så ska jag se till att du fixar den"sade den trevliga läraren, jag fick tid för detta på torsdagen. På torsdagen efter lektionen så berättade läraren att man måste ha egen hoj o utr. för uppkörningen..ehhh! Inga problem, jag hyrde "min" övningshoj och utrustning av skolan för 1000kr, Ringde en annan polare o frågade om han kunde skjutsa mig på hojen till uppkörningen, inga problem. Behöver jag berätta att JAG körde där ifrån...

Hade haft B-kort i ca:10år och på uppkörningen var det första gången ihela mitt liv jag körde hoj på landsväg. Dock körde jag mycket cross o moppe i tonåren.

Lade nog ut ca:4000kr för kortet tot. tog ca: 1månad från tanke till kort.(7år sedan)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top