Köra med helljus på

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
ingen
Gör ni det för att påkalla lite extra uppmärksamhet vid färd?

Händer att jag själv gör det :rolleyes:

Nån övrig moralpredikan om det?

slängde på xenon, lyser som faaaan. har hänt ett par ggr bilister blinkar. Bättre det än att vara död pga att dom inte ser mig :)

jag kör alltid med helljus på sen jag var nära att bli påkörd utav en bilist som trodde att jag körde moppe..

Har en relaterad fundering, vad tror ni om att koppla heljuset till blinkersen, så det blinkar när man blinkar åt nåt håll, gör det läget bättre eller sämre?

slängde på xenon, lyser som faaaan. har hänt ett par ggr bilister blinkar. Bättre det än att vara död pga att dom inte ser mig :)

Du stannar väl och lämnar alla dina försäkringsuppgifter om nån bil kör av vägen med :va

edit: tycker det låter ungefär som när man läste om bilisten i gbg som prejade en hoj av vägen, för nån annan hoj tidigare den dan kört förbi han fort så han blev skrämd.

Nån bilist gjorde fel en gång så nu ska jag blända ALLA bilister, ha, nu ska de jävlarna få, tänk om tänk rätt

Last edited:
Har en relaterad fundering, vad tror ni om att koppla heljuset till blinkersen, så det blinkar när man blinkar åt nåt håll, gör det läget bättre eller sämre?

Notering:

Frågan är ställd av en knutte med helsvart skinnställ, svart hjälm och svart motorcykel.

Vill du förbättra dina odds i trafiken så finns det betydligt fiffigare ideer. Förare med färgglada skinnställ löper procentuellt sett mycket mindre risk att råka ut för olyckor. Anledning: De synns.

Skaffa en reflexväst du också vettja. :tummenupp

Jaaa! Det låter ju genialt att tokblända tant Agda som man möter på den där smala vägen !!!

Nä men sluta nu alltså. Gissa varför man inte får köra med helljus på? Därför att man då med automatik blir en fara för mötande trafik.

Sätt reflexklistermärken runt om cykeln och på er själva istället för att vara en trafikfara för såväl er själva som för andra.

dessutom sitter ju lyktan på en hoj högre upp och bländar därmed mer än om man möter en bil med helljus på

jag kan garantera att det är mycket effektivare att helljusblinka i osäkra situationer.

jo det kan jag hålla med om, men att låta helljuset vara på istället för halv är iaf något.

man skall ju koncentrera sig på körningen och inte alla billister som man skall blinka på.

orangebusa:uppmärksamma folk på att man ska svänga?
G-man:ja, det lär bli reflexväst i år ja. (jag får ont i huvet av starka färger, därför försöker jag undvika dom, men en reflexväst ser man ju inte så mycket av själv...)

Du ser inte så mycket av din hjälm, mc och skinnställ när du kör heller :tungan

orangebusa:uppmärksamma folk på att man ska svänga?
G-man:ja, det lär bli reflexväst i år ja. (jag får ont i huvet av starka färger, därför försöker jag undvika dom, men en reflexväst ser man ju inte så mycket av själv...)

Kör med helljus när man kör mellan bilarna i köerna så de ser en när man kommer. Annars nej.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back