Köra helt oförsäkrat...

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Inget förslag eller nånting jag ska göra... Undrar bara...
Hur vanligt förekommande är det att köra helt oförsäkrat egentligen?
Kollar polisen upp om man har försäkring om man blir stoppad?
Vad är påföljderna om man blir tagen utan trafikförsäkring/avställd hoj?
Vad händer om jag smäller i en annan bil utan trafikförsäkring?

Hm jag vet väl inte så jätte säkert, men om du smäller en bil får du väl stå för skadorna antar jag, roligt om personen åker in på sjukan ! Då får du en fin räkning efter personen rehabbat 1 år. *Woho*

Tänk inte ens tanken.

Kay skrev:
Inget förslag eller nånting jag ska göra... Undrar bara...
1.Hur vanligt förekommande är det att köra helt oförsäkrat egentligen?
2.Kollar polisen upp om man har försäkring om man blir stoppad?
3.Vad är påföljderna om man blir tagen utan trafikförsäkring/avställd hoj?
4.Vad händer om jag smäller i en annan bil utan trafikförsäkring?

1. Finns nog en del som kör oförsäkrat och det går ju hur bra som helst om man ändå alltid smiter ifrån polisen. Tills den dagen det smäller då är det mindre kul.

2. Du kan inte ha hojen påställd utan försäkring. Polisen ser det direkt när dom kollar upp dig.

3.Olovlig körning. Böter. Händer det fler gånger avskyltning av hojen eller kanske beslagtagande till slut?

4.Smäller du med någon annan blir du troligtvis ersättningsskyldig resten av ditt liv m.m

Last edited:
Att smälla med ett annat fordon med oförsäkrad hoj är inget drömläge! Du har ingen förs som täcker det andra fordonet om DU orsakar olyckan! Om den andra parten orsakar olycka genom att köra på dig vet jag inte hur det går! Om polisen tar dig får du nog bara böter tror jag.

Blir du tagen om du kör så så får du 800kr för avställt och 600kr för obesiktigat.

På andra boten drar de 50% så summan blir totalt 1100kronor.
Du får INTE enligt lag köra hojen en meter mer från där du blev tagen. Du får leda den eller hämta den på släp.

Skulle nån köra på dig blir HAN ersättningsskyldig. Kan hända att du får böter beroendes på vilken snut det e. 1100kronor där med.

Kör du på nån täcker trafikförsäkringsverket det eftersom du ALLTID kör med trafikförsäkring MINST.
Du blir inte ersättningsskyldig för detta eftersom du är försäkrad genom dem minst.

Ska du köra så idiotiskt så ha hojen påställd MINST.
Då kan du skylla på att du ska till verkstan när du e ute eftersom du plockade precis ihop hojen men tycker den går som en påse nötter.

De kommer inte ta din hoj ifrån dig - detta sker endast i väldigt extrema fall, oftast med personer utan körkort.

:rolleyes:

Trafikskadeföreningen går säkert in och täcker upp skadan åt den drabbade men de kommer kräva dig på pengarna. Kör man oskattat blir man av med regskyltarna tills man har betalat iallafall. Polisen ser direkt att du kör oförsäkrat vid en koll. Man har rätt mycket at förlora på att inte ha gällande försäkring.

Jag har krashat helt oförsäkrat och, jag fick ändå bara 6000:- i böter och 3mån indraget kort för vårdslöshet och vållande till olycka, så jag tror inte dom tar speciellt hårt på att folk skiter i försäkringen?. Personskador ersätts ju ändå av trafiksäkerhetsföreningen i Sverige så kan du undvara hojen om den blir skrot och är beredd att ta lite böter så kan du ju skita i försäkringen och spara en rejäl slant.

Om man har hojen påställd utan att den är försäkrad så försäkras den väl automatiskt av nån förening vilket är svindyrt, sen får man en stor räkning från dom.
Det har hänt mig ett par gånger när jag glömt att ställa av.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Trafikskadeföreningen går säkert in och täcker upp skadan åt den drabbade men de kommer kräva dig på pengarna

Var har du fått den uppgiften ifrån?
Har du en säker källa?

hoppas du snart inser att du har fel.
men det är BRA, BRA SOM FAN, att utgå ifrån att de skulle göra det - för då håller man inte på så.....

Micke_Lindstrom skrev:
Om man har hojen påställd utan att den är försäkrad så försäkras den väl automatiskt av nån förening vilket är svindyrt, sen får man en stor räkning från dom.

Det är därifrån trafiksäkerhetsförening får sina stålar, men vem är så dum att han ställer på hojen om han kör utan försäkring?.

Micke_Lindstrom skrev:

Japp och det är inte spännande att låte dem skicka räkningar ;)

Det finns fall där de väntat i månader innan de skickat första räkningen - kul för den personen sen när han kanske trodde att han sparat en krona eller två genom att inte teckna en försäkring :tungan

Det är så de kan betala för de drägg som smäller utan försäkring :fakta

OLJEKYLD GSXR skrev:
Om jag har fel, varför åker inte alla runt oförsäkrat om man inte har något att förlora på det?

För att de flesta har nåt som kallas för moral faktiskt.

Mavve skrev:
För att de flesta har nåt som kallas för moral faktiskt.

Du menar alltså, med verkliga fakta i handen som du har fått skriftligt eller muntligt av någon som arbetar med detta, att jag kan ta ett oförsäkrat fordon, kvadda någon annans fordon totalt ( utan personskador) och komma undan med det utan att behöva betala en enda krona?

Hightuned skrev:
Jag har krashat helt oförsäkrat och, jag fick ändå bara 6000:- i böter och 3mån indraget kort för vårdslöshet och vållande till olycka, så jag tror inte dom tar speciellt hårt på att folk skiter i försäkringen?. Personskador ersätts ju ändå av trafiksäkerhetsföreningen i Sverige så kan du undvara hojen om den blir skrot och är beredd att ta lite böter så kan du ju skita i försäkringen och spara en rejäl slant.
Jamendåså då skiter vi i att betala till f-bolagen, av med skyltarna och leve anarkin....

(Ironimode on*)

OLJEKYLD GSXR skrev:
Du menar alltså, med verkliga fakta i handen som du har fått skriftligt eller muntligt av någon som arbetar med detta, att jag kan ta ett oförsäkrat fordon, kvadda någon annans fordon totalt ( utan personskador) och komma undan med det utan att behöva betala en enda krona?

Om du läser mina och hightuneds inlägg ser du vilka böter du får för det scenariot.

Ok, det kan ju vara en variant för alla som inte har råd att försäkra sin hoj om händer det inte mer än så. Hyggligt slappt system.

*/ ?>
Back