Köra helt oförsäkrat...

OLJEKYLD GSXR skrev:
Ok, det kan ju vara en variant för alla som inte har råd att försäkra sin hoj om händer det inte mer än så. Hyggligt slappt system.

tyvärr så är det så.
Få känner även till alla lagar som gäller så man kan dessutom slippa undan ännu billigare ;) men ska ju ha lite flyt.

//en som inte borde ha kvar sitt körkort om poliserna kunnat alla lagar :D

OLJEKYLD GSXR skrev:
Ok, det kan ju vara en variant för alla som inte har råd att försäkra sin hoj om händer det inte mer än så. Hyggligt slappt system.

Helt ärligt, ja... R1, here i Come! ;)

Kay skrev:
Helt ärligt, ja... R1, here i Come! ;)

Kan du inte begripa skammen när vi kör på radicalriders onsdagskörningar o du kommer med din fetecoola Retta och snuten plockar dig på flygrakan för en helt vanlig kontroll och du torskar av den anledningen?

Ja, jag hade skrattat åt dig.

GSXR1100R skrev:
Jamendåså då skiter vi i att betala till f-bolagen, av med skyltarna och leve anarkin....

(Ironimode on*)

Den kan höra till saken att jag gjorde skort av en zx7a som på den tiden va värd ca 60000:- och det är som sagt inte roligt att spola ned 60 lax i toaletten. Men som sag det är ju ett alternativ, men trafikförsäkring har ju alla råd med för om man inte kan betala 500-700:- i mån för trafik hur har man då råd med bensin, däck och delar?. Jag förklarade bara att man inte har något hemskt staff att vänta och att man även utan försäkring får ersättning för sina personskador.

Last edited:
Mavve skrev:
Kan du inte begripa skammen när vi kör på radicalriders onsdagskörningar o du kommer med din fetecoola Retta och snuten plockar dig på flygrakan för en helt vanlig kontroll och du torskar av den anledningen?

Ja, jag hade skrattat åt dig.

Jag drar dom på bakslangen, samtidigt som jag kör dubbelfucken, sen hoppar jag med rettan över staket och sånt!! Sen kastar jag sten i farten så rutan pajjar på polisbilen!!!! :yoparty :yoparty :yoparty

Nä skämt å sido, det finns en anledning till att jag skaffat en FZR som ligger i Fklass6; Det är för att jag ska ha råd att äga den. Jag har inga tankar som jag skrev i första inlägget, i att låta bli o försäkra... Dock kunde det vara intressant o veta. påföljderna var klart mindre än jag räknat med. Ändå, dumt att torska. Kör på halvförsäkring... Dyrt. :( Men väl färt det var gång man gaaaazar :)

Hightuned skrev:
Den kan höra till saken att jag gjorde skort av en zx7a som på den tiden va värd ca 60000:- och det är som sagt inte roligt att spola ned 60 lax i toaletten. Men som sag det är ju ett alternativ, men trafikförsäkring har ju alla råd med för om man inte kan betala 500-700:- i mån för trafik hur har man då råd med bensin, däck och delar?. Jag förklarade bara att man inte har något hemskt staff att vänta och att man även utan försäkring får ersättning för sina personskador.

Förvisso men det finns alltid något moppefucko som tror att det är coolt att
göra sådant som skrivs här, därför bör man INTE propagera för att köra
utan försäkring, har man inte råd ska man inte köra.

Jag märker att en del, Mavve bland annat fått det om bakfoten.
Om du har hojen påställd, men ej försäkrad så täcker trafikförsäkringsverket dina skador på annans egendom, dock c:a 150kr/dag i kostnad, alltså är en vanlig trafikförsäkring billigare. Brukar bara hända då man glömt fixa försäkring efter ägarbyte.
Om du har hojen avställd och kör så har du ingen försäkring alls = du kan bli skyldig mångmiljonbelopp ifall du kör på någon, stämningar, skador mm.
det är många som tror att nån myndighet kommer och hjälper en ifall man krockar utan försäkring, så är det inte. väldigt dumt med andra ord.

Hoppas det inte är några här som på allvar tycker det är försvarbart att fara omkring på avställd hoj :confused:

Hightuned skrev:

njaa.. trafik kostar 16k per år för mig

GSXR1100R skrev:
Förvisso men det finns alltid något moppefucko som tror att det är coolt att
göra sådant som skrivs här, därför bör man INTE propagera för att köra
utan försäkring, har man inte råd ska man inte köra.

Jag glömde kanske att säga att jag inte åkte oförsäkrat för skojs skull utan för att jag inte kunde låta hojen stå i väntan på regbesiktningen när det var kalasväder ute. Jag hade självklart försäkrat den om jag hade junnat göra det men så vi jag vett så tecknar dom inte försäkringar på oreggade fordon?.

eus skrev:
njaa.. trafik kostar 16k per år för mig

Då förstår jag dig om du skiter i försäkringen, att betala en fjärdedel av hojens värde i trafikförsäkring varje år är perverst och detborde dessutom vara straffbart för bolagen att ta ut en sån ockerpremie!. :skrämd

-PLM- skrev:
Om du har hojen påställd, men ej försäkrad så täcker trafikförsäkringsverket dina skador på annans egendom, dock c:a 150kr/dag i kostnad, alltså är en vanlig trafikförsäkring billigare. Brukar bara hända då man glömt fixa försäkring efter ägarbyte.
Om du har hojen avställd och kör så har du ingen försäkring alls = du kan bli skyldig mångmiljonbelopp ifall du kör på någon, stämningar, skador mm.
det är många som tror att nån myndighet kommer och hjälper en ifall man krockar utan försäkring, så är det inte. väldigt dumt med andra ord.

visst, men berätta hur det är då istället bara för att säga att folk har missuppfattat allt.

Säg varifrån du har fått det med.

Jag har ju andra uppgifter framför mig men de kanske har ändrats med åren....

Berggren: Jag har inga problem med att köra min hoj helt avställd under vintern om jag ska värma upp motorn.
Leker barn på parkeringen kör jag med glädje på dem. Klarar de sig springandes därifrån kommer jag springa ikapp dem o lära dem veta hut ;)

Hightuned skrev:
Jag glömde kanske att säga att jag inte åkte oförsäkrat för skojs skull utan för att jag inte kunde låta hojen stå i väntan på regbesiktningen när det var kalasväder ute. Jag hade självklart försäkrat den om jag hade junnat göra det men så vi jag vett så tecknar dom inte försäkringar på oreggade fordon?.

Man kan inte försäkra saker som inte finns.

Hightuned skrev:
Då förstår jag dig om du skiter i försäkringen, att betala en fjärdedel av hojens värde i trafikförsäkring varje år är perverst och detborde dessutom vara straffbart för bolagen att ta ut en sån ockerpremie!. :skrämd

:fakta :fakta

-PLM- skrev:

Mavve har nog fått en del om bakfoten, men inte allt faktiskt...
Om olycka inträffar med oförsäkrat fordon svarar samtliga försäkringsbolag med tillstånd att meddela trafikförsäkring solidariskt för den trafikskadeersättning som kan utgå. Ersättningsskyldigheten fullgörs för försäkringsbolagens räkning av trafikförsäkringsföreningen. Ersättning utgår därmed på exakt samma premisser som om man haft en gällande trafikförsäkring för det egna oförsäkrade fordonet.
Om man har fordon påställt men inte har trafikförsäkring kan trafikförsäkringsföreningen avkräva ägaren en trafikförsäkringsavgift. Denna får uppgå till belopp som med högst tio procent överstiger den högsta trafikförsäkringspremie för samma fordonsslag och med samma användningssätt för det försäkrade fordonet. Det sistnämnda innebär att det kan bli jävligt dyrt att köra utan trafikförsäkring.
Det är inte korrekt att den som kör utan trafikförsäkring normalt kan bli ersättningsskyldig för de skador han orsakar. För sådan personlig ersättningsskyldighet krävs uppsåt eller grov vårdslöshet. Rattfylleri är ett exemepl som kan medföra personligt ansvar.

svar

Min polare satte sin oreggade o oförsäkrade maico 500 cross i sidan på en sprojtans pega 205gti i början på 90-talet.Han fick en mycket allvarlig benskada o pegan såg ut som den blivit påkörd av en långtradare(ingen drömbil för mig).Det första som hände i försäkringsväg var att peugeotägaren fick ut pengar från trafikskadeföreningen eller va dom heter.Polaren fick naturligtvis ingenting.Sen blev han tipsad av nån om nåt som heter försäkrings o skadekonsulten,han kontaktade dom o dom i sin tur tar kontakt med motpartens f-bolag o hör om dom är villiga att stå för hans arvoden i en utredningen??????????Det går dom med på.Det tar 2-3 år,men sen får han fastställt en invaliditet på en viss procent,o helt plötsligt börjar han få ut riktigt stora belopp,på motpartens trafikförsäkring.Så tydligen kan man få ut stålar även om man kör oförsäkrat om man har proffshjälp.Själv tycker jag det e sjukt,för det e ju vi andra som pröjsar det i slutet.

ktmjacke skrev:
Min polare satte sin oreggade o oförsäkrade maico 500 cross i sidan på en sprojtans pega 205gti i början på 90-talet.Han fick en mycket allvarlig benskada o pegan såg ut som den blivit påkörd av en långtradare(ingen drömbil för mig).Det första som hände i försäkringsväg var att peugeotägaren fick ut pengar från trafikskadeföreningen eller va dom heter.Polaren fick naturligtvis ingenting.Sen blev han tipsad av nån om nåt som heter försäkrings o skadekonsulten,han kontaktade dom o dom i sin tur tar kontakt med motpartens f-bolag o hör om dom är villiga att stå för hans arvoden i en utredningen??????????Det går dom med på.Det tar 2-3 år,men sen får han fastställt en invaliditet på en viss procent,o helt plötsligt börjar han få ut riktigt stora belopp,på motpartens trafikförsäkring.Så tydligen kan man få ut stålar även om man kör oförsäkrat om man har proffshjälp.Själv tycker jag det e sjukt,för det e ju vi andra som pröjsar det i slutet.

ja, så är det i vårt trygga avlånga land ;)

fuskarna åker fortfarande snålskjuts på oss som är bäst i världen...... och det gäller ju inte bara försäkringsärenden ;)

ktmjacke skrev:

Låter skumt jah fick ersättning av trafiskäerhetsföreningen för min krash, utan tjaft och dessutom en väldigt bra ersättning(förmodligen mycket mer än jag skulle fött av bolagen själva når dom i sin snålhet försöker blåsa folk på så mycket som dom bara kan)?.

Hightuned skrev:
Uppenbarligen inte för då skulle nog försäkringsbedrägerierna skjuta i höjden?.

Frågar du mig?

klart de skulle hähä

"Ja du vet min Mona Lisa asså fan nån lixom bara tog den... o sen hade de sönder min mingvas o min 87" wodescreen brann ju upp efter de hade vält den på vägen ut" :rolleyes:

svar

Hightuned skrev:
Låter skumt jah fick ersättning av trafiskäerhetsföreningen för min krash, utan tjaft och dessutom en väldigt bra ersättning(förmodligen mycket mer än jag skulle fött av bolagen själva når dom i sin snålhet försöker blåsa folk på så mycket som dom bara kan)?.
Kan inte svära på att jag har alla detaljer korrekta fortfarande,men han skulle inte fått nånting alls innan han skaffade den där konsulten iaf,och precis som du säger så har han fått en gräslig massa pengar,iofs så haltar han lite grann,men knappt synligt för den som inte vet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park