Köra bakhjul!

Har börjat träna smått på att köra på bakhjulet nu..
Eller ja det började väl på gatan efter att jag hade tvättat den och skulle bromsa med den lite, blev helt enkelt att jag började varva upp den i vääääldig låg fart på ettan och släppa kopplingen, visst den reser sig ifrån 15 centimeter till 40 centimeter men då krävs det princip att jag har mycket gas för att den inte ska åka ner och ettan går upp till 30-40 km/h bara.

Ska jag fortsätta öva så tills jag kommer högre och högre upp, eller kanske börja i uppförsbacke på ettan och sedan gå vidare till tvåan? :)

För 100år sedan när jag hade en DT125LC (2-tackt,16hk), så brukade jag:
1. Flytta rumpan längre bak på limpan
2. Gasa iväg på ettan
3. I hyfsat god tid innan varvtalsstoppet så växlade jag snabbt i till tvåan och tvärsläppte kopplingen samtidigt som jag ryckte rejält i styret (= ryck REJÄLT).
Glöm inte att sedan våga luta dig bakåt och ha raka armar.

Hälsningar

Farbror Barbro:rock
 
fasen , dax å börja lattja lite snart.....
fast RespCkTen sitter i fortfarande sen jag slog runt med en 125'a cross för 1000000 år sedan .... kommer göra förbannat ont å få kingen över sig :näsblod

ska iaf börja med att justera till promspedalen innan jag börjar leta balanspunkter å köra på slangen ... nu e man mera i påwwerwheelie stadiet(låga korta tills nästa växel skickas i eller jag måste slå av) när jag inte orkar hålla ner fanskapet vid rödljusen :hihi

Ni som tränar å har tränat wheelie åka .... hur många har egentligen tippat över ? ... kanske bara e feg å gammal nu å chansen å tabba sig är egentligen rätt liten ?
 
fasen , dax å börja lattja lite snart.....
fast RespCkTen sitter i fortfarande sen jag slog runt med en 125'a cross för 1000000 år sedan .... kommer göra förbannat ont å få kingen över sig :näsblod

ska iaf börja med att justera till promspedalen innan jag börjar leta balanspunkter å köra på slangen ... nu e man mera i påwwerwheelie stadiet(låga korta tills nästa växel skickas i eller jag måste slå av) när jag inte orkar hålla ner fanskapet vid rödljusen :hihi

Ni som tränar å har tränat wheelie åka .... hur många har egentligen tippat över ? ... kanske bara e feg å gammal nu å chansen å tabba sig är egentligen rätt liten ?

Skall man få en slå över, så antigen så är det dumdristig, tokvridande rulle eller läs orutinerat åkare som inte har färdigheterna ännu, eller för talanger som kan köra långt på bakan, att man passarar balanspunkten för långt och inte slår av/bromsar bakhjulet så den tippar rätt
 
orutinerad på slangen är jag garanterat :D .... åja bara hålla högern lite i styr så ska det nog inte va nån fara ... bara skaffa lite balls å våga dra upp den högre med andra ord å ha fossingen på bromspellen utifallatt

när jag klotade crossen så hoppade jag upp på den direkt efter jag kört zyndappen ... å jorå,tokvrida på rullen resulterade i en rejäl bakåtflipp å lite ont i röven :crash
 
No can do , ska lyssna på Erik Saade,Darin å alla dom andra idolerna ... dotter fyller år å ska ha disco :yoparty
 
För 100år sedan när jag hade en DT125LC (2-tackt,16hk), så brukade jag:
1. Flytta rumpan längre bak på limpan
2. Gasa iväg på ettan
3. I hyfsat god tid innan varvtalsstoppet så växlade jag snabbt i till tvåan och tvärsläppte kopplingen samtidigt som jag ryckte rejält i styret (= ryck REJÄLT).
Glöm inte att sedan våga luta dig bakåt och ha raka armar.

Hälsningar

Farbror Barbro:rock

PuNGkt 1 och 2 håller jag med om. det senare beror helt på cykel osv. men visst bra vrid på rullen samtidigt som man meckar med kopplingen stjälper ju knappast :D

punkt 1 och 2 ihop med att lek o lattja och känn efter själv e väl det bästa rådet någon kan få. och glöm inte. det krävs en jäkla massa innan man ska slå över. när man väl känner att jävlar nu slår jag över så e man safe och har en himla massa kvar. bara våga dra i rullen. (ja jag är lika feg jag själv och slår av när man väl börjar få höjd utan nåt att oroa sig för.)
 
PuNGkt 1 och 2 håller jag med om. det senare beror helt på cykel osv. men visst bra vrid på rullen samtidigt som man meckar med kopplingen stjälper ju knappast :Dpunkt 1 och 2 ihop med att lek o lattja och känn efter själv e väl det bästa rådet någon kan få. och glöm inte. det krävs en jäkla massa innan man ska slå över. när man väl känner att jävlar nu slår jag över så e man safe och har en himla massa kvar. bara våga dra i rullen. (ja jag är lika feg jag själv och slår av när man väl börjar få höjd utan nåt att oroa sig för.)
Såg dig på Bulten med en sådan här senast:
 

Bifogat

  • wheeliedog.jpg
    wheeliedog.jpg
    75.8 KB · Visningar: 244
Last edited:
Jag Ligger på ettan. varvar 8000 sen duttar på kopplingen å ger gas. Så gör den ett litet skutt å jag ger bott gas.
Reser sig typ 10cm sen dimper den ner igen.
 
För många år sen, med min Aerox, kunde jag slanga satan, långt och länge. Men med en gsx-r 1100 är det fan så mycket svårare :crash Men den som (över)lever får se :fakta
 
Jag Ligger på ettan. varvar 8000 sen duttar på kopplingen å ger gas. Så gör den ett litet skutt å jag ger bott gas.
Reser sig typ 10cm sen dimper den ner igen.

Min andra hoj är en Honda 600 RR som är nerdrevad ett kugg fram och den måste jag ha fullgas på vid effektpuckeln på 2an för att den skall gå upp bra.
Hojen lyfter kontrollerat och fint utan problem men man måste naturligtvis slå av något på vägen upp.
Inte säkert att det är optimalt på den 750 du skrivit om tidigare.

Skulle det vara så att jag av misstag inte håller fullt blir det bara ett hopp som du skriver.

Nu vet jag att allas upplevelser och förklaringar funkar inte på alla och på alla hojar men ha detta i bakhuvudet att testa mer eller rentav full gas.
 
Min andra hoj är en Honda 600 RR som är nerdrevad ett kugg fram och den måste jag ha fullgas på vid effektpuckeln på 2an för att den skall gå upp bra.
Hojen lyfter kontrollerat och fint utan problem men man måste naturligtvis slå av något på vägen upp.
Inte säkert att det är optimalt på den 750 du skrivit om tidigare.

Skulle det vara så att jag av misstag inte håller fullt blir det bara ett hopp som du skriver.

Nu vet jag att allas upplevelser och förklaringar funkar inte på alla och på alla hojar men ha detta i bakhuvudet att testa mer eller rentav full gas.

Jag har en 600rr 2008 o jag får bara upp min med 1:ans växel. Han reser sig på tvåan men det e minimalt o han orkar inte riktigt upp. Jag har nu ett kugg hjul med en mindre kugg som jag köpte för ett bra tag sen men har undrat om det verkligen hjälper så jag ska få upp den på tvåan. Tyckte du att det blev stor skillnad?
 
Jag har en 600rr 2008 o jag får bara upp min med 1:ans växel. Han reser sig på tvåan men det e minimalt o han orkar inte riktigt upp. Jag har nu ett kugg hjul med en mindre kugg som jag köpte för ett bra tag sen men har undrat om det verkligen hjälper så jag ska få upp den på tvåan. Tyckte du att det blev stor skillnad?

Har du ett liggandes är det ingen tvekan.. har du tur behöver du inte korta kedjan heller.. jobbet gjort på 30 min.
Jag skaffade mig en speedohealer för att få rätt hastighet på mätaren också.

Jag anser det blev bättre både på bana och lekstunder på gata..
Men det är viktigt att du vet var effektpuckeln kommer, så den hjälper dig på traven och inte slå av gasen föräns du kommit upp på bra höjd!

Jag är inte värsta fenan på slangning men vet att detta funkade kanon på min 05a.
 
Last edited:
Har du ett liggandes är det ingen tvekan.. har du tur behöver du inte korta kedjan heller.. jobbet gjort på 30 min.
Jag skaffade mig en speedohealer för att få rätt hastighet på mätaren också.

Jag anser det blev bättre både på bana och lekstunder på gata..
Men det är viktigt att du vet var effektpuckeln kommer, så den hjälper dig på traven och inte slå av gasen föräns du kommit upp på bra höjd!

Jag är inte värsta fenan på slangning men vet att detta funkade kanon på min 05a.

På tvåans växel får du upp den alltså?
 
mycket prat om att koppla upp sig på slangen ...min reser sig utan kopplingshjälp på 2an ... vridmoment kallas det :)
Lycka till alla
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top