Köra bakhjul!

Håller på att lära mig att köra på bakhjulet. Har teorin klar för mig tror jag men att omsätta detta i praktiken var svårare än jag trodde. Har lyckats lyfta framhjulet nån dm genom att bara gasa hårt på 1:an. Provade kopplingstekniken i låg fart och stillastående. Lyckades lyfta framhjulet betydligt högre men allt går så så sjukt snabbt att man knappt hinner reagera förren framhjulet är nere med en duns och man knäckt nötterna mot bensintanken. Är ju sjukt läskigt oxå - är ju rädd att den slår över eller att man tappar kontrollen.

Slår den över lätt? (Ninja -08)
Är denna typ av mc extra svår att köra på bakhjulet med?
Sliter detta mycket? Vad sliter det på? (drivpaket/kedja?)
Hur lång tid tog det för er att lära er köra på bakhjulet?
 
Håller på att lära mig att köra på bakhjulet. Har teorin klar för mig tror jag men att omsätta detta i praktiken var svårare än jag trodde. Har lyckats lyfta framhjulet nån dm genom att bara gasa hårt på 1:an. Provade kopplingstekniken i låg fart och stillastående. Lyckades lyfta framhjulet betydligt högre men allt går så så sjukt snabbt att man knappt hinner reagera förren framhjulet är nere med en duns och man knäckt nötterna mot bensintanken. Är ju sjukt läskigt oxå - är ju rädd att den slår över eller att man tappar kontrollen.

Slår den över lätt? (Ninja -08)
Är denna typ av mc extra svår att köra på bakhjulet med?
Sliter detta mycket? Vad sliter det på? (drivpaket/kedja?)
Hur lång tid tog det för er att lära er köra på bakhjulet?

Investera 30 minuter ikväll med att läsa hela den här tråden, så har du svaret på samtliga dina frågor ovan och en ganska bra teoretisk bild över vad som krävs för att bli styv på slangen. Sedan har du bara ett antal tusen försök framför dig och kanske ett par packbox-byten...sedan är du Flex Wheeler
 
Håller på att lära mig att köra på bakhjulet. Har teorin klar för mig tror jag men att omsätta detta i praktiken var svårare än jag trodde. Har lyckats lyfta framhjulet nån dm genom att bara gasa hårt på 1:an. Provade kopplingstekniken i låg fart och stillastående.

Att koppla upp stillastående är inget för nybörjare.. :)

Mitt råd är att försöka koppla upp den på 2:an istället. Blir mindre hetsigt.

Om en hoj med 180 hk slår över lätt?, Japp!
Försök vara så mjuk på gasen som möjligt. "Mjölka" inte för mycket då är risken större att slå över.

\Masonit
 
Det där med köra bakhjul har jag alltid velat kunna göra. Men om jag kör och vurpar kommer säkert kåporna vara paj och jag får säga upp matkassan de närmaste två åren :crash så jag skiter i det, tills vidare :)
 
Investera 30 minuter ikväll med att läsa hela den här tråden, så har du svaret på samtliga dina frågor ovan och en ganska bra teoretisk bild över vad som krävs för att bli styv på slangen. Sedan har du bara ett antal tusen försök framför dig och kanske ett par packbox-byten...sedan är du Flex Wheeler

Japp! Säkert väl investerad tid. Träning ger färdighet, kanske inte den bästa hojen om man vill lära sig köra bakhjul dock.

Mitt råd är att försöka koppla upp den på 2:an istället. Blir mindre hetsigt.
Försök vara så mjuk på gasen som möjligt. "Mjölka" inte för mycket då är risken större att slå över.

Ok! Ska testa på 2:an ist. Vad menas med "mjölka"?
 
:tummenupp Bara att träna på och hoppas att man klarar sig från olyckor. Ser ju så extremt roligt ut köra på bakhjulet. Stoppie räcker nog att göra i fantasin ;)

Tycker den här videon var bra när jag skulle lära mej.
http://www.youtube.com/watch?v=_HKpXBHIXkk&feature=related

Stå med vänsterfoten på passagerarpinnen och koppla upp den på 1:an, kändes stabilt för mej i början. Det gick dessutom mycket bättre när man inte fokuserade på bakbromsen hela tiden. Dumt tips kanske:D 2000 mil och 1,5 säsong senare så sitter slangen klockrent :tummenupp
 
Tycker den här videon var bra när jag skulle lära mej.

Stå med vänsterfoten på passagerarpinnen och koppla upp den på 1:an, kändes stabilt för mej i början. Det gick dessutom mycket bättre när man inte fokuserade på bakbromsen hela tiden. Dumt tips kanske:D 2000 mil och 1,5 säsong senare så sitter slangen klockrent :tummenupp

Bra film! Känns bättre att fokusera på att koppla upp den lagom mycket istället för att ha "för mycket" säkerhetstänk och ha fokus på bakbromsen. Känns ju ändå inte som man skulle hinna reagera med högerfoten om den redan är på väg att slå över. Bättre att lära sig finjustera och stegra den lite i taget tror jag...
 
Håller på att lära mig att köra på bakhjulet. Har teorin klar för mig tror jag men att omsätta detta i praktiken var svårare än jag trodde. Har lyckats lyfta framhjulet nån dm genom att bara gasa hårt på 1:an. Provade kopplingstekniken i låg fart och stillastående. Lyckades lyfta framhjulet betydligt högre men allt går så så sjukt snabbt att man knappt hinner reagera förren framhjulet är nere med en duns och man knäckt nötterna mot bensintanken. Är ju sjukt läskigt oxå - är ju rädd att den slår över eller att man tappar kontrollen.

Slår den över lätt? (Ninja -08)
Är denna typ av mc extra svår att köra på bakhjulet med?
Sliter detta mycket? Vad sliter det på? (drivpaket/kedja?)
Hur lång tid tog det för er att lära er köra på bakhjulet?

Om den slår över lätt kan jag dessvärre inte svara på då jag lyckligtvis inte varit där ännu. men jag kan iaf säga som så att du är helt safe även när du har vindrutan i hakhöjd. dvs du ser precis över rutan. håller själv på och lär mig. men som du själv säger, det är sjukt läskigt emellanåt :D bara nöta på o var försiktig med handledsrörelsen på rullen.
 
Last edited:
Tycker den här videon var bra när jag skulle lära mej.
http://www.youtube.com/watch?v=_HKpXBHIXkk&feature=related

Stå med vänsterfoten på passagerarpinnen och koppla upp den på 1:an, kändes stabilt för mej i början. Det gick dessutom mycket bättre när man inte fokuserade på bakbromsen hela tiden. Dumt tips kanske:D 2000 mil och 1,5 säsong senare så sitter slangen klockrent :tummenupp

Bästa videon att lära sig med! Fungerade klockrent direkt, nu ska man bara få in tekniken att hålla hjulet uppe lite längre.
 
Tjena! Tänkte höra med er som kan köra bakhjul hur ni gör när i ska växla medan ni åker på bakhjulet. Använder ni kopplingen eller "cross växlar" ni bara?
Mvh 11433:)
 
ett tips till er som inte råkat ut för det än, se till att ha fram o bakhjulet i linje vid nedslag. fick tokvobbel idag då jag försökte wheela i en kurva och inte hade grejjerna i linje vid nedslag. satan vad snuskigt.
 
Ingen som har lust att öva bakhjulsåkning i Lund någon dag? Är något roligare att vara 2 och lättare att få upp den kanske. Är själv novis så jag har inget att ge :)
 
Ingen som har lust att öva bakhjulsåkning i Lund någon dag? Är något roligare att vara 2 och lättare att få upp den kanske. Är själv novis så jag har inget att ge :)

Så längre vädret vänder kommer jag spendera nästan varje vaken stund på hojen de närmsta 2 veckorna. Utgår visserligen från Helsingborg men det gör inget. Finnst det något bra ställe att vara på i Lund?
 
Ingen som har lust att öva bakhjulsåkning i Lund någon dag? Är något roligare att vara 2 och lättare att få upp den kanske. Är själv novis så jag har inget att ge :)

Är något roligare att vara 2 och lättare att få upp den kanske. :tuttar
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top