Köra bakhjul!

Kan du inte kontrollera dina växlingar utan koppling så är det nog dags du övar :P Det är inte svårt och det går mjukare än att koppla, så om nått så är det på vinst och förlust att koppla.
Förresten så... Dom som kopplar kopplar ju ändå inte ur helt :P

Nog klarar jag väl att få i en växel utan koppling, men varför? Det blir mjukare och mer kontrollerat med koppling och jo, jag kopplar ur helt.
 
Jag är väldigt ny på bakhjul (övat sammanlagt några timmar under en vecka) och kan koppla upp min r6a på 1ans växel för att sedan åka 200 meter.

Dock så kan jag inte koppla när jag är på bakjulet, släpper jag gasen så åker framdäcket i backen. Finns det något trix för att genomföra kopplingen på bakhjul utan att "crossväxla".

Gäller det att komma upp så långt som möjligt "12a" och sedan växla eller hur gör ni, antar att inte alla crossväxlar.

EDIT: Hur fan kopplar man upp den på tvåan, är det samma princip som koppling vid 1ans växel? Verkar omöjligt :näsblod
 
Om man går inlägg tidigare i tråden så ska du lägga den på varv strax under där den ger maxeffekt, sen ger du full pelle och när den ger max duttar du till på kopplingen.
Du kan ju kika bak 1-2 sidor :) Va inte så länge sen det skrevs om det!
 
Nog klarar jag väl att få i en växel utan koppling, men varför? Det blir mjukare och mer kontrollerat med koppling och jo, jag kopplar ur helt.

Det känns som att med koppling går det inte att misslyckas med en växling. Kör man däremot en crossvariant och man är "ovan" så kan det bli så eländigt att man inte får i växeln...för man måste ju ha rätt timing?
 
Det känns som att med koppling går det inte att misslyckas med en växling. Kör man däremot en crossvariant och man är "ovan" så kan det bli så eländigt att man inte får i växeln...för man måste ju ha rätt timing?

Koppla hinner man utan problem. Men jag tycker att du ska börja på 3:an så kan du träna utan att blanda in växlingar. Du tog upp den så fint på 2:an så 3:an ska inte vara några problem.
 
Ettan är för stressig helt enkelt, antingen så slår man över eller så släpper man ner hojen igen.
Ge gas upp till ketchupeffekten, koppla och vrid på rullen, släpp koppling och ryck i styret!

Edit: Givetvis på tvåans växel, gör du detta på ettan så kommer det sluta illa :död

tack , ska testa det när jag har tid :)
 
Jag provade att köra lite på bakhjulet i veckan, men lyckades inte "dutta" upp den med kopplingen. Jag körde istället långsamt ~10km/h och koppla ur helt, gasade upp den i högt varv sen släppte kopplingen snabbt så framhjulet flög upp.

Är det mer skadligt för hojen än "dutt" metoden? Det blir ju ett jävla ryck när man gör så.
 
Växlade du där? :) Du kan åka högre med den utan att va nära gränsen :)
 
Växlade du där? :) Du kan åka högre med den utan att va nära gränsen :)

Yes sir, 3an och 4an och det blev säkert 400-500 meter...men jag måste erkänna att crossväxlingen inte sitter alla gånger och då dimper man ner i backen :D


Ok får man köra där och vilka tider är det tomt där?

Det är bara köra, egentligen är det förbjudet men det är alltid folk där som övar.
 
Yes sir, 3an och 4an och det blev säkert 400-500 meter...men jag måste erkänna att crossväxlingen inte sitter alla gånger och då dimper man ner i backen :D




Det är bara köra, egentligen är det förbjudet men det är alltid folk där som övar.


najs då måste jag dit:banana
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top