Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

Du har alldeles rätt, men tittar Du på t ex Dunlops tävlingsslicks så är profilen högre, hojen får en brantare attityd. Det är dessutom inte helt ovanligt att det rekommenderas 200-bredd bak på litermaskiner numera. I testet kördes t ex både Dunlop KR 106/108 och testvinnarna SC2 med alternativa profiler, vilket kan kräva justeringar av gaffel och dämparlängd, samt att man åtminstone har en koll på svingarmsvinkeln.

Agile - testet utfördes 2010 på Continentals testanläggning i ett land nära DR-Zätare, om jag förstått saken rätt: http://www.motorradonline.de/reifenspezial/reifentest-alle-kaeuflichen-slicks/330669

...Vad tusan, jag trodde Superbike Pro hade samma stomme och profil som SC-blandningarna men en gummiblandning liknande Metzeler Racetec Interact K3, dvs ett gat/bandäck?
 
Last edited:
Går det att lägga upp en film där filmerna ligger "sida vid sida" i samma klipp ?

Det hade varit nice att jämföra och se dina framsteg på det sättet.

Ett tips bara.........
 
Går det att lägga upp en film där filmerna ligger "sida vid sida" i samma klipp ?

Det hade varit nice att jämföra och se dina framsteg på det sättet.

Ett tips bara.........

Det hade ju varit skithäftigt om det gick men tyvärr är mina kunskaper i det ämnet väldigt begränsade ;) Fan vad sugen jag är på att köra bana nu, Får ju vänta flera veckor innan nästa tillfälle ges :(
 
Jerka? Är det Skalman? Fick ett par var. Bakom en Skalman synd han smet in i depån för han kunde man knycka lite linjer av :)
 
Måste ju hinna göra något som heter jobba med men annars hade det varit givet att köra ap 18-19. Får kolla om man kan ta ledigt. Men semesterbilder som det är så blir man inte allt för populär :(
 
Kollade ett par varv bara..

Du missar apex konsekvent, och har massa bana kvar i utgångarna. Vi snackade förut om att KÖRA hela tiden och inte ha massa "döda" metrar, det gör du ändå rätt bra (inte prio just nu iaf i mina ögon).

Det skulle va intressant att se från en kamera vinkel bakom dig så man kan fånga lite av hur du sitter och hur broms/gas egentligen hanteras..

Men utan att egentligen ändra nåt annat än spår så har du lätt 1.12 där redan.. Samma nedlägg, samma "teknik", samma attack.. Men utnyttja hela banbredden och sätt framförallt alla apex så har du de där sekunderna i en ask.

Nästan förvånande att du kör så fort som du med de spåren ;) Så nåt rätt måste du göra :tummenupp
 
Njae, Agile, då såg Du nog inte samma varv som jag i alla fall, inte missas väl alla apex? Konsekvent? :)

Men kan hålla med när det gäller att apex och utgångarna är något inkonsekventa.

Sandfållan - Några snabba reflektioner:
Hur känns det själv när Du jämför videon från tidigare? Vad tycker Du själv fungerar bättre? Hittar Du själv någonting Du funderar på att förbättra?

Lite mer detaljerade funderingar:
- Hur tänker Du i andra högern, in i esset? Vad vill Du göra där, är det det spår Du strävar efter att köra eller går det att ta mer höjd?
- snabbhögern innan Ejes - Vill Du in till apex där eller håller Du medvetet ut?
- snabbvänstern efter hårnålen - samma fundering där. Siktar Du på apex eller vill Du drifta ut?
- hur ser Ditt önskade spår i depåböjen ut? Är det så pass långt till vänster (ut från högerkanten) i utgången?


Generellt ser det lugnare ut än den tidigare videon och Du förefaller inte alls köra riktigt lika mycket på hörntänderna. Bra. En tankenöt för kvällen - vad är det som får Dig att börja gasa, och hur avgör Du hur mycket gas Du ska lägga på?

Hoppas Du inte blir gramse på alla frågor, men jag tror det är bättre Du själv funderar på alternativen :)
 
Njae, Agile, då såg Du nog inte samma varv som jag i alla fall, inte missas väl alla apex? Konsekvent? :)

Tänker du på att kameran är högt monterad nu? Allt annat än gräs under kameran är ett missat apex ;)

Trösen vid 9.00 såg bra ut, men det var nog det enda rena (sorry mate, jag vet du tar det rätt).

Ingången hårnålen tänkte jag på också för det fanns massa högerkant kvar INFÖR.. Men tänker jag efter så tror jag fan jag håller exakt det spåret själv, och att många betydligt snabbare också lämnar rätt mkt bana just där.. Anyone som faktiskt åker sub-nior som kan skyffla in fakta?
 
Ouch, är Du där och skuggar får Du komma ihåg att inte köra över folk, fä och motorcyklar i största allmänhet :) Men visst vore det bäst för Dig Sandfållan, enklare att kika på en film som någon tagit som ligger tätt bakom. Känner jag dessutom Henco rätt lär det ju komma några nyttiga förslag och kommentarer utifrån de varven...

Nästa gång vi kör så kan jag sätta på kameran och ligga bakom några varv så får du ju se exakt var å hur du kör:)
 
Bra jobbat Sandfållan, du får visa mig 4 juli hur du gjorde så får jag apa efter. ;)
 
Denna senaste videon ser bättre ut än första, så det går ju åt rätt håll. Blicken på utgången ur kurvan, släpp bromsen tidigare, gasa tidigare och som det är allmänt känt, det är alltid bättre att jaga någon som nybörjare :)
 
Denna senaste videon ser bättre ut än första, så det går ju åt rätt håll. Blicken på utgången ur kurvan, släpp bromsen tidigare, gasa tidigare och som det är allmänt känt, det är alltid bättre att jaga någon som nybörjare :)

Om herr Skurk är 19 år och inte har någon hoj blir erfarenheterna du baserar ditt meddelande på svåra att ta på allvar.
 
Denna senaste videon ser bättre ut än första, så det går ju åt rätt håll. Blicken på utgången ur kurvan, släpp bromsen tidigare, gasa tidigare och som det är allmänt känt, det är alltid bättre att jaga någon som nybörjare :)

Blicken på rätt saker i rätt ordning. Och så lite som möjligt på "utgången", dit kommer man ju ändå. Kan vara lättare att våga gasa ut om man bara registrerar den i periferiseendet och redan jagar rätt på nästa "här skall jag göra något med hojen" referens inför kommande kurva.

Tittar jag mot "utgången" i t.ex. hårnålen så surfar jag ofelbart ut mot den elaka curbsen där. Funkar bättre att lyfta blicken från apex hela vägen fram mot där instyrningen i snabbvänstern kommer, då ser jag bara curbsen blixtra till i utkanten av synfältet.

På det sättet tycker jag "utgången" skiljer sig mot referenserna för instyrning och apex för hur jag vill jobba med blicken. Instyrning och apex är "fasta", utgången blir mer en avstämning. Hamnar jag på curbsen så har instyrning/apex/ingångshastighet/något annat blivit fel. Hamnar jag för lång ifrån har det bara gått för långsamt = öka lite nästa varv.
 
Om herr Skurk är 19 år och inte har någon hoj blir erfarenheterna du baserar ditt meddelande på svåra att ta på allvar.

Sant. Om det inte vore för det att grabbjäveln gick och vann ett 125 junior-race på Falken för ett par år sedan. :fakta
Så, att ha vunnit ett 125 junior-race anser jag platsar helt ok för att ge tips. Kanske rent utav bättre än att bara vara ägare till en gammal Sur-Sucka! :)
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top