Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sant. Om det inte vore för det att grabbjäveln gick och vann ett 125 junior-race på Falken för ett par år sedan. :fakta
Så, att ha vunnit ett 125 junior-race anser jag platsar helt ok för att ge tips. Kanske rent utav bättre än att bara vara ägare till en gammal Sur-Sucka! :)


:rofl
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Sant. Om det inte vore för det att grabbjäveln gick och vann ett 125 junior-race på Falken för ett par år sedan. :fakta
Så, att ha vunnit ett 125 junior-race anser jag platsar helt ok för att ge tips. Kanske rent utav bättre än att bara vara ägare till en gammal Sur-Sucka! :)

Jag har dock inte gett något tips! =)
Men jag förstår vad du säger, som man säger!
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
NEJ! sluta!! orkade bara se 3 varv. Tror du du är ute på en allmän väg och kör eller ??
Det skulle vara intresant att få se en film där kameran är monterad på hjälmen!!
Rent spontant så verkar du osäker & farträdd. Vid utkörningen in på banan så fick du gasres, du blev skakis och körde av på den gamla sträckan och lugnade ner dig, sedan blir du omkörd och då åker du in i depån!
Varv 2 & 3, du ökar lite i tempot men fortfarande är du skraj för farten, bromsar för tidigt och håller fel spår!
Det är typiska tecken på att du har blicken på fel ställe i din körning! det kan man säkerhet avgöra om du kör med en kamera på hjälmen.
Jag hade en film med Filip Backlund, kameran monterad på hjälmen, det var 90% ner i tanken & 10% vart ska jag sedan.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
NEJ! sluta!! orkade bara se 3 varv. Tror du du är ute på en allmän väg och kör eller ??
Det skulle vara intresant att få se en film där kameran är monterad på hjälmen!!
Rent spontant så verkar du osäker & farträdd. Vid utkörningen in på banan så fick du gasres, du blev skakis och körde av på den gamla sträckan och lugnade ner dig, sedan blir du omkörd och då åker du in i depån!
Varv 2 & 3, du ökar lite i tempot men fortfarande är du skraj för farten, bromsar för tidigt och håller fel spår!
Det är typiska tecken på att du har blicken på fel ställe i din körning! det kan man säkerhet avgöra om du kör med en kamera på hjälmen.
Jag hade en film med Filip Backlund, kameran monterad på hjälmen, det var 90% ner i tanken & 10% vart ska jag sedan.


Anledningen till escapen var att skinnstællet icke var uppdraget:gnissla.. Men før øvrigt verkar du pricka rætt. In i depå gick jag før att rætta till stæll och øronproppar men återigen før øvrigt har du rætt

Fartrædd och newbi dærfør denna tråd ær startad før att få tips och hjælp på vægen..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, om jag tillåts vara lite filosofisk skiljer nog vägen till framgångsrik utveckling från person till person, beroende på ambition, tidigare erfarenheter, paradigmer etc.

Farträdd - är nog ganska relativt. För att bli riktigt snabb är det nog frågan om att manipulera vår hjärnas uppfattning om att dessa farter, att balansera på gränsen av tillgängligt grepp och att växla in de sista marginalerna mot fart är något vi inte bör överväga. Alls.

För att generalisera: Är jag tonåring, fullständigt orädd och äger en medfödd förmåga att bortse från att en vurpa gör ont, blir besvärlig och dyr - är den processen lite enklare. Då tar man närmaste rygg, upptäcker (förhoppningsvis) att man överlever, hjärnan accepterar denna bevisföring och man funderar redan tredje varvet på hur man ska ta sig om.

Är jag lite äldre, med tidigare erfarenheter och van att tänka förnuftsbaserat blir det en lite annan metodik. Då hjälper det liksom inte att ta rygg på samma sätt, när jag är själv kräver hjärnan fortfarande att den ska vara rimligt trygg innan den accepterar en högre fart som "säker". Och nivån på alla invändningar kan utgöra en större eller mindre barriär. För denna kategori är botemedlet normalt inte att åka omkring och vara livrädd, det gäller nog mer att "manipulera" hjärnan att tro att den har situationen under kontroll. Ofta är det, som unge Hr klippans säger, blicken som ger hjärnan avgörande input inför beslutet om situationen är under kontroll eller ej.

Men det har vi pratat om tidigare, och det är därför jag tror att Du själv sitter inne med de slutgiltiga svaren på hur Du ska nå Ditt nästa mål. Vi andra kan bara komma med inpassvinklar, ideer och tankenötter :)

Låt oss ta allas vår idol Mozzberrk som exempel i rollen som hare: Xyron på denna site tillhör den kategori som hakar på och under tredje varvet skulle fundera på var nästa möjlighet till omkörning vore möjlig. Alternativt - var han köra över vår idol på artigast och mest sympatiska ställe, om så skulle erfordras.

Jag - tar rygg några kurvor, inser att jag är skraj men försöker sno så mycket info som möjligt innan jag endast ser gummiröken av vår idol. Den infon klurar jag sedan på, väljer ut en förbättring att jobba på, därefter går jag ut nästa pass och försöker övertyga min stackars skalle om att det ligger rim och reson i det jag nu ska försöka göra.

Så - jag saknar helt enkelt naturlig förmåga att "ta rygg" på ett bra sätt. Visst - talar vi om att kapa en, möjligen ett par sekunder kan det funka. Men inte för att snabbt bryta igenom och lämna barriärer efter mig.

Det Du ska bestämma Dig för är vilken kategori Du tillhör. Och kommunicera slutsatsen med de Du jobbar med (instruktörer, Henco, Agile m fl). Inte nödvändigtvis i denna tråd :)

...Fartrædd och newbi dærfør denna tråd ær startad før att få tips och hjælp på vægen..
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Detta kanske redan varit upp och kommer från en total nybörjare. Men många rekommenderar att ta rygg på någon snabbare. Detta är väldigt hjälpsamt men jag finner mig själv ofta göra samma sak som personen framför när denne gör de!:dummer
Man måste tänka på att personen framför ligger 5-10m längre fram så man måste försöka titta när är broms/sväng/gas punkt och sedan hitta ett riktmärke vart var de egentligen han började svänga.
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Tack för en kanontråd, många tänkvärda tips även för en rookie som kör betydligt långsammare men gärna ser en tempoökning framöver :)
Hur snabb måste/bör man vara på Gåsen för att ens tänka på att ta licens?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Tack för en kanontråd, många tänkvärda tips även för en rookie som kör betydligt långsammare men gärna ser en tempoökning framöver :)
Hur snabb måste/bör man vara på Gåsen för att ens tänka på att ta licens?


Licens kan du ta nær som. Jag var 1 av dom snabbaste som tog licensen med smc och då tycker ændå dom flesta som skriver i denna tråd att det står stilla nær jag gasar :)

Tror dom mindre snabba som tog licensen kørde runt 1.25 tider på Åsen
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Tidskval ingår inte i kursen. Jag hade inte kört motorcykel på storbana när jag tog licens, utan bara SMC Knix. Det var flera unga på plats som och just tagit körkort, och körde runt med endast svag lutning i kurvorna.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Tack för en kanontråd, många tänkvärda tips även för en rookie som kör betydligt långsammare men gärna ser en tempoökning framöver :)
Hur snabb måste/bör man vara på Gåsen för att ens tänka på att ta licens?

Om man är så ung att man inte får ta körkort så får man ändå ta licens och börja tävla. Men innan man har körkort eller licens är det ju svårt att träna så man blir snabb. Så licenskursen handlar inte om att köra fort, det handlar om att lära sig hitta i reglemente, lära sig det viktigaste om hur man gör sin hoj reglementsenlig samt få testa på hur det fungerar med sigtinglap, warmuplap och olika sätt att starta ett rejs.

Sedan lär man sig köra/bli snabb när det är licensträning.
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Om man är så ung att man inte får ta körkort så får man ändå ta licens och börja tävla. Men innan man har körkort eller licens är det ju svårt att träna så man blir snabb. Så licenskursen handlar inte om att köra fort, det handlar om att lära sig hitta i reglemente, lära sig det viktigaste om hur man gör sin hoj reglementsenlig samt få testa på hur det fungerar med sigtinglap, warmuplap och olika sätt att starta ett rejs.

Sedan lär man sig köra/bli snabb när det är licensträning.

Låter ju bra, kanske skulle boka Sviesta den 4:e Juli då.. :)
Jag antar att hojen inte måste hojen vara najad o "raceklar" innan kurs då?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Låter ju bra, kanske skulle boka Sviesta den 4:e Juli då.. :)
Jag antar att hojen inte måste hojen vara najad o "raceklar" innan kurs då?

Nej, eftersom du inte lär dig hur en reglementsenlig hoj skall se ut före kursen så är det väl inte rätt att begäre att hojen skall vara reglemetsenlig på kursen :)

Iaf SMC:s licenskurs "steg 5" körs med vanlig gathoj om man vill. Andra arrangörer kanske har andra krav.

Jag förberedde dock med att naja bromsoksbultarna, oljeurtappningsbulten, kylarlocket, oljepåfyllningslocket och oljefiltret samt bytte kylarvätska till vatten+waterwetter.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ta rygg på någon som är marginellt snabbare är bra men själv har jag flera gånger försökt hänga på folk som ska "visa" och när de gör fullkomligt mos av ett par-tre utvecklingssteg för mig kommer tankar som att jag kör på gatdäck, de har slicks plus att de har rensad och tunad hoj, mon är original och tung.
No way att jag dönar in i kurvan med deras fart. No way.


Ptjaa, om jag tillåts vara lite filosofisk skiljer nog vägen till framgångsrik utveckling från person till person, beroende på ambition, tidigare erfarenheter, paradigmer etc.

Farträdd - är nog ganska relativt. För att bli riktigt snabb är det nog frågan om att manipulera vår hjärnas uppfattning om att dessa farter, att balansera på gränsen av tillgängligt grepp och att växla in de sista marginalerna mot fart är något vi inte bör överväga. Alls.

För att generalisera: Är jag tonåring, fullständigt orädd och äger en medfödd förmåga att bortse från att en vurpa gör ont, blir besvärlig och dyr - är den processen lite enklare. Då tar man närmaste rygg, upptäcker (förhoppningsvis) att man överlever, hjärnan accepterar denna bevisföring och man funderar redan tredje varvet på hur man ska ta sig om.

Är jag lite äldre, med tidigare erfarenheter och van att tänka förnuftsbaserat blir det en lite annan metodik. Då hjälper det liksom inte att ta rygg på samma sätt, när jag är själv kräver hjärnan fortfarande att den ska vara rimligt trygg innan den accepterar en högre fart som "säker". Och nivån på alla invändningar kan utgöra en större eller mindre barriär. För denna kategori är botemedlet normalt inte att åka omkring och vara livrädd, det gäller nog mer att "manipulera" hjärnan att tro att den har situationen under kontroll. Ofta är det, som unge Hr klippans säger, blicken som ger hjärnan avgörande input inför beslutet om situationen är under kontroll eller ej.

Men det har vi pratat om tidigare, och det är därför jag tror att Du själv sitter inne med de slutgiltiga svaren på hur Du ska nå Ditt nästa mål. Vi andra kan bara komma med inpassvinklar, ideer och tankenötter :)

Låt oss ta allas vår idol Mozzberrk som exempel i rollen som hare: Xyron på denna site tillhör den kategori som hakar på och under tredje varvet skulle fundera på var nästa möjlighet till omkörning vore möjlig. Alternativt - var han köra över vår idol på artigast och mest sympatiska ställe, om så skulle erfordras.

Jag - tar rygg några kurvor, inser att jag är skraj men försöker sno så mycket info som möjligt innan jag endast ser gummiröken av vår idol. Den infon klurar jag sedan på, väljer ut en förbättring att jobba på, därefter går jag ut nästa pass och försöker övertyga min stackars skalle om att det ligger rim och reson i det jag nu ska försöka göra.

Så - jag saknar helt enkelt naturlig förmåga att "ta rygg" på ett bra sätt. Visst - talar vi om att kapa en, möjligen ett par sekunder kan det funka. Men inte för att snabbt bryta igenom och lämna barriärer efter mig.

Det Du ska bestämma Dig för är vilken kategori Du tillhör. Och kommunicera slutsatsen med de Du jobbar med (instruktörer, Henco, Agile m fl). Inte nödvändigtvis i denna tråd :)

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Detta ær sista dagen av 3 dagarskørning på ett bakdæck som gått 4 heldagar i min ægo och ett par dagar hos en ecklig a-førare.

Bæsta tid 1.27.5 transponder.

Låter kalas tycker jag, 1.27,5 på ett däck som gått så långt!:tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Sandfållan does Mantorp..

http://www.youtube.com/watch?v=IbMzA87NLgk


Tips och ider på førbættring mottages tacksamt.
Detta ær sista dagen av 3 dagarskørning på ett bakdæck som gått 4 heldagar i min ægo och ett par dagar hos en ecklig a-førare.

Bæsta tid 1.27.5 transponder.

Tycker du är duktig. Du har gått från krasch- och inläggskung där du fått ta en del skit för din framfusighet, till en kille som verkar satsa helhjärtat på rr och gör ordentliga framsteg i din körteknik. Finns naturligtvis mycket att göra med din körning, du här ju relativt nykläckt, men det kan vi ta på bandagarna framöver.
Snygg start! :tummenupp
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top