Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Grattis! Hur har Du jobbat och vad har Du förändrat. Är det något råd som funkat bättre eller sämre för Dig?

Har försökt att köra mera konsekvent och stadigt, Även körningen på pirelli superbike pro däcken tror jag gjorde mycket som tvingade mig att köra mycket mjukare för att hålla mig kvar på banan :) Ska ladda upp lite film så eliten får analysera :))
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ju tidigare du skaffar dig en laptimer med möjlighet att logga fjädring desto bättre. Subjektiv info finns det gott om, objektiv not so much...

Jag dissar inte alla tips men ju tidigare du SJÄLV lär dig med hjälp av DIN data ju tidigare kommer du nå dina mål. Du måste lära dig hur en hoj fungerar och sedan kommer "svaren" automatiskt.

/J

Edit: Finns på Knudan på fredag.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Men heja, precis som Du hoppades på alltså! Roligt att däcken funkade, det är just för träning jag tror de passar bra, de låter Dig inte komma undan med en massa olater maskerat bakom ett superdupergrepp. Jämna och fina tider så det förslår i alla fall, kändes det lika bra? Har Du fått koll på hänget också, antar att fjädringen fungerar bra då? Blir intressant att kika på filmen senare :)
Har försökt att köra mera konsekvent och stadigt, Även körningen på pirelli superbike pro däcken tror jag gjorde mycket som tvingade mig att köra mycket mjukare för att hålla mig kvar på banan :) Ska ladda upp lite film så eliten får analysera :))
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Men heja, precis som Du hoppades på alltså! Roligt att däcken funkade, det är just för träning jag tror de passar bra, de låter Dig inte komma undan med en massa olater maskerat bakom ett superdupergrepp. Jämna och fina tider så det förslår i alla fall, kändes det lika bra? Har Du fått koll på hänget också, antar att fjädringen fungerar bra då? Blir intressant att kika på filmen senare :)


Halloj!!

Efter att ha haft PRO däcken monterade så fipplades det mycket med fjädrningsinställningen fram och tillbaka i försök att få till en fungerande hoj.

Efter 1 passet imorse så slängde jag på beggade superbike sc2or bak o sc1 fram. Återställde hojen till Öhlins rek och checkade av hänget. Ut andra passet kände på grejorna och allt bara lirade tryggt,fint odramatiskt med mycket utrymme för misstag och eventuella korrigeringar. Precis som det ska va ;)

Från att ha kört 1.19 tider första passet på hörntänderna så kördes 1.17 tider andra passet väldigt bekvämt. Sedan ökade jag lite i taget hela dagen ner till 1.15-1.16 utan en endaste o shit upplevelse eller överaskning. Kunde köra låga 1.16 helt avslappnat varv på varv på varv med väldigt stora marginaler för oförutsedda saker.


Känner mig grymt nöjd med dagens körning även hojen gick som en dröm och var klippstabil väldigt skön känsla från att efter förra bandagen kommit hem vansinnig med en hoj som kändes väldigt kass ;)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ju tidigare du skaffar dig en laptimer med möjlighet att logga fjädring desto bättre. Subjektiv info finns det gott om, objektiv not so much...

Jag dissar inte alla tips men ju tidigare du SJÄLV lär dig med hjälp av DIN data ju tidigare kommer du nå dina mål. Du måste lära dig hur en hoj fungerar och sedan kommer "svaren" automatiskt.

/J

Edit: Finns på Knudan på fredag.

Hallo!!

Du får gärna utveckla och länka lite till tänkta produkter..
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Börjat köra mycket mjukare och lugnare och med högre fart genom böjarna :) Och sedan tror jag att köra på sämre gummi som jag gjort en sväng Pirreli superbike PRO gjort att jag tvingats köra mjukare!!

Kändes bra gött att sätta på beggat race gummi gå ut och känna vilket djävla grepp man har i sådana däck. På något vis känns det väldigt tryggt och enkelt att köra fort när man åkt en stund på gummi som släpper varstans..

Men vaf*n, jag var ju rätt nöjd med mina Pro men det är riktiga slicks som gäller alltså? Iofs köpte jag de för att jag ville att de skulle hålla lite längre och det har de ju gjort.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ska inte förstöra Sandfållans tråd med däckstjat - men bandagsslicksen har profilhöjder som gatdäck, vilket innebär att man inte behöver hålla på och fippla med geometrin, de är väldigt förutsägbara, håller kanon och släpper mjukt. Priset för detta är att Du inte har riktigt samma kanongrepp som ett tävlingsdäck. Det innebär att vi får köra mjukare och inte tappa kurvhastigheten med ett bandagsslicks, vi har inte samma möjlighet att reparera en dålig ingång genom att macka fullt mitt i kurvan. Ett fostrande däck - bra träningsdäck helt enkelt.

Kommer jag ihåg rätt var skillnaden ca 3s vid ett test med varvtid på ca 1.25, både för race- och duktig bandagsförare.
Men vaf*n, jag var ju rätt nöjd med mina Pro men det är riktiga slicks som gäller alltså? Iofs köpte jag de för att jag ville att de skulle hålla lite längre och det har de ju gjort.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Hallo!!

Du får gärna utveckla och länka lite till tänkta produkter..

Det handlar inte om produkter, det handlar om kunskap. Du kan inte köpa dig snabbhet, bara förutsättningar att göra det. Bra komponenter ger dig möjligheten att köra fort MEN det är DU som ska leverera och det baseras på kunskap.

/J

Edit: En AIM Solo DL är nog det vettigaste idag att använda om du inte tänker bygga om hela el-systemet.
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ska inte förstöra Sandfållans tråd med däckstjat - men bandagsslicksen har profilhöjder som gatdäck, vilket innebär att man inte behöver hålla på och fippla med geometrin, de är väldigt förutsägbara, håller kanon och släpper mjukt. Priset för detta är att Du inte har riktigt samma kanongrepp som ett tävlingsdäck. Det innebär att vi får köra mjukare och inte tappa kurvhastigheten med ett bandagsslicks, vi har inte samma möjlighet att reparera en dålig ingång genom att macka fullt mitt i kurvan. Ett fostrande däck - bra träningsdäck helt enkelt.

Kommer jag ihåg rätt var skillnaden ca 3s vid ett test med varvtid på ca 1.25, både för race- och duktig bandagsförare.


Tjata på du bara. Du har ju en väldig massa vettigt att tillföra så det är bara roligt även om du seglar iväg OT
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Det handlar inte om produkter, det handlar om kunskap. Du kan inte köpa dig snabbhet, bara förutsättningar att göra det. Bra komponenter ger dig möjligheten att köra fort MEN det är DU som ska leverera och det baseras på kunskap.

/J

Edit: En AIM Solo DL är nog det vettigaste idag att använda om du inte tänker bygga om hela el-systemet.


"u tidigare du skaffar dig en laptimer med möjlighet att logga fjädring desto bättre. Subjektiv info finns det gott om, objektiv not so much..."

Det var denna text jag tänkte på när jag skrev produkter ;)

Självklart är det ju jag som ska leverera men med rätt hjälpmedel och utrustning så brukar saker och ting ha en tendens att vara lättare :)

Edit vem säljer dessa i Sverige och vad kostar dom?

Såg att dom ligger på 399 dollars i staterna så det blir väl 6000 sek i svedala antagligen :(
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
"u tidigare du skaffar dig en laptimer med möjlighet att logga fjädring desto bättre. Subjektiv info finns det gott om, objektiv not so much..."

Det var denna text jag tänkte på när jag skrev produkter ;)

Självklart är det ju jag som ska leverera men med rätt hjälpmedel och utrustning så brukar saker och ting ha en tendens att vara lättare :)

Edit vem säljer dessa i Sverige och vad kostar dom?

Såg att dom ligger på 399 dollars i staterna så det blir väl 6000 sek i svedala antagligen :(

Jag förstår att du förstår och jag menade inget illa med det jag skrev, tvärtom, jag ville bara försöka upplysa dig om saker och ting så att du redan nu kan välja "rätt väg" så att säga.

Köpa/sälja loggningsutrustning är enkelt, tolka och analysera datan är det som är knepigt. Generellt sett så klarar du det mesta själv om du sätter dig in i det, det är nog när datan blir övermäktig du behöver hjälp.

Jag ska ge dig en liten fråga: Hur vet du idag att du utnyttjar hela ditt slag på gaffel och stötta? Du har, som många andra, ca 120mm fram och 120-140mm bak att utnyttja. Kolla när Pedrosa sätter sig på sin Honda, den "sjunker" faktiskt ihop en hel del jämfört med många andra hojar jag ser i svenska depåer.

/J
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag förstår att du förstår och jag menade inget illa med det jag skrev, tvärtom, jag ville bara försöka upplysa dig om saker och ting så att du redan nu kan välja "rätt väg" så att säga.

Köpa/sälja loggningsutrustning är enkelt, tolka och analysera datan är det som är knepigt. Generellt sett så klarar du det mesta själv om du sätter dig in i det, det är nog när datan blir övermäktig du behöver hjälp.

Jag ska ge dig en liten fråga: Hur vet du idag att du utnyttjar hela ditt slag på gaffel och stötta? Du har, som många andra, ca 120mm fram och 120-140mm bak att utnyttja. Kolla när Pedrosa sätter sig på sin Honda, den "sjunker" faktiskt ihop en hel del jämfört med många andra hojar jag ser i svenska depåer.

/J

Ska jag vara helt ärlig så är jag väldigt grön på detta med bankörning och jaga tider. Jag startade min mc karriär ifjol i juni med ett A-kort. Nu har jag kört en del men ligger väldigt efter vad det gäller kunskap och teoretisk förståelse för vad som sker och varför det sker.

Det blir ju inte heller lättare av att det inte finns 1 åsikt om saker och ting utan alla man frågar har sin egen så att säga.

Jag försöker fråga och lära och läsa på så gott jag kan själv men det är ju en halv vetenskap med häng,compression,retur förspänning däckslitage,överstyrd,understyrd O.s.v

Men noob som är så gör man så gott man kan..

Edit: För att svara på din fråga så har jag inte en aning om jag nyttjar hela gaffelns slag på rätt vis.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
"u tidigare du skaffar dig en laptimer med möjlighet att logga fjädring desto bättre. Subjektiv info finns det gott om, objektiv not so much..."

Det var denna text jag tänkte på när jag skrev produkter ;)

Självklart är det ju jag som ska leverera men med rätt hjälpmedel och utrustning så brukar saker och ting ha en tendens att vara lättare :)

Edit vem säljer dessa i Sverige och vad kostar dom?

Såg att dom ligger på 399 dollars i staterna så det blir väl 6000 sek i svedala antagligen :(

Bara att slå till på en BMW HP4 och BMWs egen datalogger så har du allt du behöver, inkl. GPS-spår, växel, gas, bromstryck, DTC, ABS osv. Det "enda" du behöver är en pinne för att mäta fjädringsrörelserna på framgaffeln men det finns som originaltillbehör har jag för mig ;)



Ska inte förstöra Sandfållans tråd med däckstjat - men bandagsslicksen har profilhöjder som gatdäck, vilket innebär att man inte behöver hålla på och fippla med geometrin, de är väldigt förutsägbara, håller kanon och släpper mjukt. Priset för detta är att Du inte har riktigt samma kanongrepp som ett tävlingsdäck. Det innebär att vi får köra mjukare och inte tappa kurvhastigheten med ett bandagsslicks, vi har inte samma möjlighet att reparera en dålig ingång genom att macka fullt mitt i kurvan. Ett fostrande däck - bra träningsdäck helt enkelt.

Kommer jag ihåg rätt var skillnaden ca 3s vid ett test med varvtid på ca 1.25, både för race- och duktig bandagsförare.

Vad tusan, jag trodde Superbike Pro hade samma stomme och profil som SC-blandningarna men en gummiblandning liknande Metzeler Racetec Interact K3, dvs ett gat/bandäck?
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ska jag vara helt ärlig så är jag väldigt grön på detta med bankörning och jaga tider. Jag startade min mc karriär ifjol i juni med ett A-kort. Nu har jag kört en del men ligger väldigt efter vad det gäller kunskap och teoretisk förståelse för vad som sker och varför det sker.

Det blir ju inte heller lättare av att det inte finns 1 åsikt om saker och ting utan alla man frågar har sin egen så att säga.

Jag försöker fråga och lära och läsa på så gott jag kan själv men det är ju en halv vetenskap med häng,compression,retur förspänning däckslitage,överstyrd,understyrd O.s.v

Men noob som är så gör man så gott man kan..

Edit: För att svara på din fråga så har jag inte en aning om jag nyttjar hela gaffelns slag på rätt vis.

Jag är också grön men kanske på en annan skala, inget fel i det, fråga på och införskaffa information.

Svårigheten med att lyssna på andra är att ställa in "filtret", tänk på att alla åsikter du får baseras på svarandens egen erfarenhet och om du inte kan sätta dig in i dennes situation så blir "appliceringen" av denna info SVÅR och kan lika gärna stjälpa som att hjälpa.

En sak vill jag dock råda dig till, gör ett excel-dokument för din fjädring och bokför ALLA inställningar och så vidare.

/J
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det blir ju inte heller lättare av att det inte finns 1 åsikt om saker och ting utan alla man frågar har sin egen så att säga.

Efter några års idogt diskuterande så har jag kommit till en sorts insikt..

Även om det först låter som att alla har sin egen idé om vad som är rätt, så är det oftast bara formuleringen som skiljer sig åt (med undántag förvisso). Så när du tänker att Kalle, Nisse, Pelle, Åsa och Amid är "bra" för att de tycker likadant, så är det mest sannolikt så att de kommunicerar på samma sätt som dig.

Alltså: Stöter du på nån som du tycker har väldigt avvikande åsikter, men som fortfarande är nån du kan ha nån form av förtroende för. Ställ kontroll-/motfrågor för att försök reda ut vad de egentligen menar, inte bara vad de säger ;).
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top