Kör du skenförsäkrat? *POLL*

*Kör du skenförsäkrat?*

• Antal röstningar
    0
aGGeLiTO skrev:
aha ok....
har hört att vissa bolag kräver att man har garagef..

men hur räknar dom ut premien då??

jag får betala 17000 kr halvf/ år
men kommer endast ha den påställd säg 5-7 månader

hur blir priset då
17000/12 -> 1416:-/mån de månader du har cykeln påställd och en annan summa när den är avställd om du har en sk. på/avställningsförsäkring.

Min avställningsförsäkring hos folksam ligger på 90:-/mån. Då har jag 415:-/mån hel/mån när den är påställd vilket gör ca 3500:-/år istället för 4980:-/år om den är påställd året runt.

aGGeLiTO skrev:
aha ok....
har hört att vissa bolag kräver att man har garagef..

men hur räknar dom ut premien då??

jag får betala 17000 kr halvf/ år
men kommer endast ha den påställd säg 5-7 månader

hur blir priset då
Om du tar 17000/12 (antalet månader på ett år)
så får du fram: 1416,50:- på ett ungefär
Sen tar du det ggr 5-7 månader.
Så lätt va det :)

Edit.. damn. någon annan hann före.. :mad: :D

Besserwisser skrev:
De siffror jag hört om just R1-or är att 25% av dom är inblandade i ett försäkringsärende. Men de stora kostnaderna är de som blir alvarligt skadade.

Trygg Hansa hade 50% av sina R1:or inblandade i någon form av försäkringsärende, men det var 2002 tror jag.

jag litar inte på försäkringsbolag överhuvudtaget. De klämmer en på så mycket pengar de bara kan, och när något väl händer så att man behöver hjälp, gör de allt för att slippa betala (=finstilt/maxbelopp/höjda självrisker etc). Alternativt utformar de reglerna så att det är dyrare att använda sin (dyrt betalade) försäkring så att de slipper betala. Ett helt lysande system!

Nej! Jag har aldrig haft någon nytta av försäkringsbolag!

Det bästa (och billigaste) är att bara ha t.ex. trafikförsäkring på alla sina fordon och sedan betala in skillnaden upp till hel på ett eget konto som du sedan BARA använder ifall något händer. Kraschar/stjäls hojen/bilen mer sällan än vartannat år kommer du tjäna mycket på detta!

Sluta stödja försäkringsbolagen!
(och prygla dem som kör som om de vore på bana på vägen och låter oss andra betala för deras "tävlings" vurpor!)

Nog fattar du väl att försäkringen är till för att man ska kunna sova gott om natten?

Sen angående många andra: det är ingen fond man stoppar in pengar i och som sen ska komma ut igen, helst förräntade...

Jag fattar att folk skenförsäkrar men tycker att man ska ligga jävligt lågt med det. Känns förjävligt att folk som inte har råd skenförsäkrar och gör att det ALDRIG blir billigare ens när man blir äldre och tar det lugnare. Är 33 och har jobbat och nött och nu har jag råd med den hoj, och försäkring, jag vill ha. Skulle fan skämmas att försäkra grejer på farsan...

RacerX skrev:
Nej! Jag har aldrig haft någon nytta av försäkringsbolag!
Sluta stödja försäkringsbolagen!

morlock skrev:
17000/12 -> 1416:-/mån de månader du har cykeln påställd och en annan summa när den är avställd om du har en sk. på/avställningsförsäkring.

Min avställningsförsäkring hos folksam ligger på 90:-/mån. Då har jag 415:-/mån hel/mån när den är påställd vilket gör ca 3500:-/år istället för 4980:-/år om den är påställd året runt.

Det stämmer inte i alla fall. Jag har TH, och hos dem skiljer sig månadskostnaden för halvförsäkring väldigt mycket under de olika säsongerna. Ger drygt 2000:- för vinterhalvåret och drygt 8000:- för sommarhalvåret halvförsäkrat. Vet inte hur det är hos andra bolag...

Hojen står på mig men har inte bestämt mig för hel eller halvförsäkring... hel/månad kommer kosta mig 2813 kr medans halv/månad kommer kosta 1396 kr. Behöver faktiskt lite tips här...

Förra hojen kvaddade jag och den hade bara halvförsäkring, med helförsäkring hade jag inte förlorat i runda tal 30k kr. Det känns fortfarande surt... Men ska snålgenen få styra igen? Vette fan om jag har lust att betala 2,8k i månaden bara för att vara helt säker...

Jag tror att jag tänker välja halvförsäkringen och sedan lägga undan de 1400kr som fattas till helförsäkring på ett sparkonto.... detta måste väl vara smartast?

Och nej, skriva hojen på mor eller far är icke ett alternativ.

Burre skrev:
Hojen står på mig men har inte bestämt mig för hel eller halvförsäkring... hel/månad kommer kosta mig 2813 kr medans halv/månad kommer kosta 1396 kr. Behöver faktiskt lite tips här...

Förra hojen kvaddade jag och den hade bara halvförsäkring, med helförsäkring hade jag inte förlorat i runda tal 30k kr. Det känns fortfarande surt... Men ska snålgenen få styra igen? Vette fan om jag har lust att betala 2,8k i månaden bara för att vara helt säker...

Jag tror att jag tänker välja halvförsäkringen och sedan lägga undan de 1400kr som fattas till helförsäkring på ett sparkonto.... detta måste väl vara smartast?

Allt är ju relativt till inkomst och övriga omkostnader. Men eftersom jag har en relativt stark snålgen och av det faktum att det inte bara är F-premien som kostar varje månad, så hade jag halvförsäkrat hojen och "chansat" om jag hade varit dig.

Alternativt jagat runt bland alla F-bolagen till det är dags ställa på... ibland har man tur.

Burre skrev:

Jadu, det är nog svårt att ge några generella råd. Tycker du själv att du kan stå den risken själv så gör det.
Jag kör halvförsäkrat, väl medveten om vad som händer med min ekonomi om jag kör åt helvete.

Kevorkian skrev:
Jadu, det är nog svårt att ge några generella råd. Tycker du själv att du kan stå den risken själv så gör det.
Jag kör halvförsäkrat, väl medveten om vad som händer med min ekonomi om jag kör åt helvete.
Såtillvida du inte åsamkar personskador vid en eventuell krasch så kommer din ekonomi att förbättras avsevärt - men du tappar ett grymt roligt nöje.

Men det förutsätter ju att du inte repar eller köper en ny MC.... ruta noll.

:)

morlock skrev:
Såtillvida du inte åsamkar personskador vid en eventuell krasch så kommer din ekonomi att förbättras avsevärt - men du tappar ett grymt roligt nöje.

Men det förutsätter ju att du inte repar eller köper en ny MC.... ruta noll.

:)

He he, ja så kan man förstås se det. :hihi

Poacher skrev:
Varför ljuger man om detta?
Jag antar att moderatorerna kan se hur vi röstar, men de lär väl inte sprida vidare informationen.
Får erkänna att jag hade vänta mig högre siffror speciellt bland yngre förare av klass 7 hojar.
Utan at tjafsa om saken så gör jag rätt för mig och har alltid gjort, jag vill inte att nån ska säga att jag förstör för dem, vi hojåkare ska hjälpas åt och inte försöka stjälpa varanndra.
Jag säger inget til de som skenar personligen, men den personen försvinner iaf från min lista av vettiga personer när jag vet hur det ligger till, ingen förlust kanske.
Tyvärr tycker jag bolagen sviker oss här, det är viktigt med rättvisa kanske viktigare än premiens pris.
det mest positiva du har skrive på senare tid =) men nej är ung och skenar inte.

Långa farbron skrev:
Men ta en 10 år gammal CBR900RR den kostar runt 3000-6000 att försäkra helår beronde på olika parametrar.

Hur gammal är du? 50? 65?
Du lever i en drömvärld!

4500:- var det billigaste alternativet jag kunde hitta när jag skulle trafikförsäkra min gamla GSX 400 E från -82.
Och då bodde jag en bit utanför Lysekil...
Ringde samtliga försäkringsbolag 2 gånger.

Vapor skrev:
Om du tar 17000/12 (antalet månader på ett år)
så får du fram: 1416,50:- på ett ungefär
Sen tar du det ggr 5-7 månader.
Så lätt va det :)

Edit.. damn. någon annan hann före.. :mad: :D

jomen vissa bolag kräver att manhar garage förs..
så det blir ju inte 1416* 5-7
blir ju lite annorlunda..
sen var detta pris hos TH..
nån skrev här att det är dyrare på sommarn än på vintern..

så e lite kluven här.. nu

Jidetoft skrev:
Du lever i en drömvärld!

4500:- var det billigaste alternativet jag kunde hitta när jag skulle trafikförsäkra min gamla GSX 400 E från -82.

Han kanske tagit >Långledigt< från försäkringsfrågor.

...ibland känns det som om man betalar höga premier...bara för att "alla andra" kraschar eller får sina hojjar snodda...men vips är man ju där själv...
Har dock alltid stått för mina egna försäkringar - och fortsätter med det.

Om man tycker det är för dyrt får man:

a) byta till en Puch Dakota eller
b) stå ut med det (hur surt det än är)

nabru skrev:
Om man tycker det är för dyrt får man:

a) byta till en Puch Dakota eller
b) stå ut med det (hur surt det än är)
För böveln! flyttar in i en skokartong innan jag skulle komma på tanken att sälja bågen :yoparty

Jidetoft skrev:
Du lever i en drömvärld!

jag pröjsade 1200:- hel-hel för min GSX400F-82 när jag var 21 och bosatt i GBG...hojar äldre än 20 år klassikerförsäkrar man hos bilsport&MC.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman