Kör du skenförsäkrat? *POLL*

*Kör du skenförsäkrat?*


  • Antal röstningar
    0
moppen och 125'an var försäkrad på farsan, men det var för att jag itne visste bättre ;)

hittar man rätt bolag så behövs det ingen skenförsäkring för at det ska bli rimliga premier..
 
Kevorkian skrev:
Vi diskuterar skenförsäkring. Vilken zon man bor i eller vilket bolag man väljer har överhuvudtaget inte med diskussionen att göra.
Varför inte? Det handlar ju om hur mycket pengar man betalar i premie. De som betalar mycket i premie är ju sur på de som betalar lite. Och de som nästan inte betalar någonting i premie, av olika anledningar. Vänstrat med chefen på If t ex. får ju även de ut ersättning.

Var femte MC-förare skenar enligt den här pollen.
Varannan MCförare har klotat enligt den här pollen .

Kanske hade varit bättre för premierna om det hade varit det omvända.
 
Skiez skrev:
men höjer fb-bolagen premierna för att det är alldeles för många som "skenförsäkrar" eller för att det är mycket olyckor/stölder mm?

om det nu är många som skenförsäkrar, i sådana fall hur vet dom det och varför straffar dom alla som inte skenförsäkrar? istället för dom som skenförsäkrar?

//stavfel :S

Premierna är höga pga folk som klotar, cyklar som stjäls och folk som skenar.

FB vet inte vilka som skenar. Visste dom det skulle det inte vara ett problem men förhoppningsvis kan dom avslöja det vid en eventuell skadereglering. Följden blir då att de som inte skenförsäkrar får betala.
 
morlock skrev:
Varför inte? Det handlar ju om hur mycket pengar man betalar i premie. De som betalar mycket i premie är ju sur på de som betalar lite. Och de som nästan inte betalar någonting i premie, av olika anledningar. Vänstrat med chefen på If t ex. får ju även de ut ersättning.

Var femte MC-förare skenar enligt den här pollen.
Varannan MCförare har klotat enligt den här pollen .

Kanske hade varit bättre för premierna om det hade varit det omvända.
Nej var femte MC-förare skenar inte. Möjligen var femte MC-förare på SH och de som klotar minst finns inte här på SH. Så gör inte denhär statestiken till nån sanning för alla hojåkare.
 
Skiez skrev:
men höjer fb-bolagen premierna för att det är alldeles för många som "skenförsäkrar" eller för att det är mycket olyckor/stölder mm?

om det nu är många som skenförsäkrar, i sådana fall hur vet dom det och varför straffar dom alla som inte skenförsäkrar? istället för dom som skenförsäkrar?

//stavfel :S

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1141292&postcount=119

Men det hänger ju ihop dom som skenar drar ju inte sitt lass till att betala för kostnaderna som uppstår av alla olyckor.

Sen stölder kan ingen råda över...så vida man inte ser till att den försvinner pga olika anledningar tex bara trafikförsäkring och man har klotat den.


Men hur vet bolagen att någon skenar då ??? Det kan ju faktiskt vara så att Hasse 54år äger en CBR1000RR.
 
morlock skrev:
Varför inte? Det handlar ju om hur mycket pengar man betalar i premie. De som betalar mycket i premie är ju sur på de som betalar lite. Och de som nästan inte betalar någonting i premie, av olika anledningar. Vänstrat med chefen på If t ex. får ju även de ut ersättning.

Var femte MC-förare skenar enligt den här pollen.
Varannan MCförare har klotat enligt den här pollen .

Kanske hade varit bättre för premierna om det hade varit det omvända.


Grundtanken är att du ska betala för den risk du står. Skenförsäkrar du gör du inte det. Vilken zon du bor i har inte med diskussionen att göra. Bor du i en zon som ger en lägre premie finns en anledning till detta, nämligen den att risken är mindre.
 
Långa farbron skrev:
Men hur vet bolagen att någon skenar då ??? Det kan ju faktiskt vara så att Hasse 54år äger en CBR1000RR.
Jo, men Greta 55år äger antagligen inte en ZX10 -05 om hennes son är 21år.
 
yonsson skrev:
Jo, men Greta 55år äger antagligen inte en ZX10 -05 om hennes son är 21år.

Nej det låter ju inte rimligt. :)

Men arbetsinsattsen för att forska fram dessa fakta är ju för försäkringsbolaget gigantisk,först pga antalet kunder och sedan säkert befäst med en massa lagar och regler angånde databaser och personlig information om människor.

Så för dom att kunna kolla detta i förhand svårt.

Det är väl först när olyckan är framme som dom kan avslöja folk och hålla inne med ersättningen...det räcker dessutom med bara misstanken om något fuffens för att dom skall kunna hålla inne den.
 
Långa farbron skrev:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1141292&postcount=119

Men det hänger ju ihop dom som skenar drar ju inte sitt lass till att betala för kostnaderna som uppstår av alla olyckor.

Sen stölder kan ingen råda över...så vida man inte ser till att den försvinner pga olika anledningar tex bara trafikförsäkring och man har klotat den.


Men hur vet bolagen att någon skenar då ??? Det kan ju faktiskt vara så att Hasse 54år äger en CBR1000RR.

men om kalle 20 år ställer sin båge på pappa hasse 54år, och skenförsäkrar för han har inte råd med nått annat som det brukar låta =) då får fb in cash, inte det dom skulle fått in men ändå en "liten" slant.

Men han kommer på att det e inge bra å skenförsäkra så han skippar att köra hoj för han vill inte ha nån annan än den som han inte har råd att försäkra själv, hur mycket pengar får fb in då?

dvs. inga pengar.

Chris Rock -"You pay the ensurancecompanies alot of cash, in case that shit happens, but if shit dosen´t happen, shouldn´t I get my money back then?!"
 
Långa farbron skrev:
Ja om man dessutom skenfösäkrar så........sen kanske man inte skall köra så fort om man hamnar i diket varje gång man drar på rullen :) :rolleyes:

men alltså bidrar det till dyrare premier när man kör för fort (och klotar då)
 
Skiez skrev:
Men han kommer på att det e inge bra å skenförsäkra så han skippar att köra hoj för han vill inte ha nån annan än den som han inte har råd att försäkra själv, hur mycket pengar får fb in då?

dvs. inga pengar.


Visst, det är endel av problemet. Varför tror folk att man måste ha 150 BHP (för att det är ju de hojarna som är svindyra att försäkra juh) för att det ska vara roligt o köra MC?!?! Låt newbies börja med 50-100 BHP hojar...

Förstår inte hur folk resonerar..?!
 
Zee skrev:
Visst, det är endel av problemet. Varför tror folk att man måste ha 150 BHP för att det ska vara roligt o köra MC?!?!

Förstår inte hur du resonerar..?!

Folk här attraheras nog av sporthojar vilka har hög effekt.
 
Zee skrev:
Visst, det är endel av problemet. Varför tror folk att man måste ha 150 BHP för att det ska vara roligt o köra MC?!?!

Förstår inte hur du resonerar..?!

vad jag vet så sa/skrev jag aldrig att man måste ha 150BHP så jag förstår inte riktigt hur du resonerar?
 
Skiez skrev:
men om kalle 20 år ställer sin båge på pappa hasse 54år, och skenförsäkrar för han har inte råd med nått annat som det brukar låta =) då får fb in cash, inte det dom skulle fått in men ändå en "liten" slant.

Men han kommer på att det e inge bra å skenförsäkra så han skippar att köra hoj för han vill inte ha nån annan än den som han inte har råd att försäkra själv, hur mycket pengar får fb in då?

dvs. inga pengar.

Chris Rock -"You pay the ensurancecompanies alot of cash, in case that shit happens, but if shit dosen´t happen, shouldn´t I get my money back then?!"



Dom får in tillräckligt för att kunna motivera preimien på just den hojtypen baserat på olika parametrar tex reservdel,reparationskostnader,värde vid inlösen osv.Förarens statestik tex ålder,kön,antalår med körkort,antal olyckor osv.

Men ta en 10 år gammal CBR900RR den kostar runt 3000-6000 att försäkra helår beronde på olika parametrar.

Men den hänger ju lätt med en mordernare hoj med dubbla premien.
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
Dom får in tillräckligt för att kunna motivera preimien på just den hojtypen baserat på olika parametrar tex reservdel,reparationskostnader,värde vid inlösen osv.Förarens statestik tex ålder,kön,antalår med körkort,antal olyckor osv.

får dom inte det när hasse 54år försäkrar sin hoj då?
du menar alltså att när man blir äldre och visare får man billigare reservdelar och reparationskostnader?
 
Skiez skrev:
Men han kommer på att det e inge bra å skenförsäkra så han skippar att köra hoj för han vill inte ha nån annan än den som han inte har råd att försäkra själv, hur mycket pengar får fb in då?

dvs. inga pengar.
´

Inga, men det finns heller ingen risk att han ställer till med en massa elände
 
Skiez skrev:
får dom inte det när hasse 54år försäkrar sin hoj då?
du menar alltså att när man blir äldre och visare får man billigare reservdelar och reparationskostnader?


Nu är du jobbig och vill missuppfatta vad jag skriver. :)

Risken att klota eller få hojen stulen är ENL försäkringsbolagen mindre för Hasse 54.Dessutom har Hasse säkert varit kund hos sitt FB och bevisat statistiskt att han är en liten skaderisk.=lägre premie
 
Skiez skrev:
Chris Rock -"You pay the ensurancecompanies alot of cash, in case that shit happens, but if shit dosen´t happen, shouldn´t I get my money back then?!"


Ännu en i raden som inte förstått vad försäkring handlar om.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top