Kör du skenförsäkrat? *POLL*

*Kör du skenförsäkrat?*

• Antal röstningar
    0
Kevorkian skrev:
´

Inga, men det finns heller ingen risk att han ställer till med en massa elände

men då drar han juh inte heller "sitt lass" så alla andra kan få billigare premier heller, så vart får fb pengar ifrån då?

(vet inte om alla utgår ifrån att alla som skenförsäkrar klotar sina nya feta bågar)

morlock skrev:
Det är nog inte frågan om att folk inte vet vad skenförsäkring är, utan snarare vad det är som är negativt med det; vilket kan vara ganska luddigt.

Det är i många (de flesta?) fall mycket väl frågan om att folk inte vet vad skenförsäkring är. De har de diskussionerna som varit här på sporthoj de senaste 3-4 åren visat med all önskvärd tydlighet.

Jag håller annars med om att folk överreagerar, skenförsäkringarna står för en väldigt liten del av de höga premierna. Däremot har jag förståelse för det då det ofta är arroganta, inavlade ärthjärnor som skrävlar om sina bravader som en fjortis som klippt sin första kvarting.

Långa farbron skrev:
Nu är du jobbig och vill missuppfatta vad jag skriver. :)

Risken att klota eller få hojen stulen är ENL försäkringsbolagen mindre för Hasse 54.Dessutom har Hasse säkert varit kund hos sitt FB och bevisat statistiskt att han är en liten skaderisk.=lägre premie

Så en EXAKT likadan mc, har mindre chans att bli stulen i Hasses garage än i kalles garage?
förstår att klotningsrisken är högre för yngre förare, men det juh så extremt höga premier på nyare hojjar, typ på 1-2 år skulle man ha betalat för en helt ny cykel (som man nu inte fick;))
jaja, ska inte tjorva nå mera nu, ni ska få diskutera ifred :brinnerup

Chris Ash skrev:
Jag håller annars med om att folk överreagerar, skenförsäkringarna står för en väldigt liten del av de höga premierna. Däremot har jag förståelse för det då det ofta är arroganta, inavlade ärthjärnor som skrävlar om sina bravader som en fjortis som klippt sin första kvarting.

Möjligt att vissa överreagerar, men det är som du säger - jävligt irriterande att "bli blåst" helt enkelt. Att folk heller inte förstår problematiken är minst sagt underligt.

Skiez skrev:
Så en EXAKT likadan mc, har mindre chans att bli stulen i Hasses garage än i kalles garage?
förstår att klotningsrisken är högre för yngre förare, men det juh så extremt höga premier på nyare hojjar, typ på 1-2 år skulle man ha betalat för en helt ny cykel (som man nu inte fick;))
jaja, ska inte tjorva nå mera nu, ni ska få diskutera ifred :brinnerup

Ja ENLIGT försäkringsbolagen är det så. :)

Ähh ingen fara :)

yonsson skrev:
Jo, men Greta 55år äger antagligen inte en ZX10 -05 om hennes son är 21år.

Det är just det hon gör. Om hojen står på henne så äger hon den. Men vem som verkligen KÖR den är en annan femma :)

Chris Ash skrev:
Aprilia RS250 är bland det sportigaste på planeten. Effekt 55 bakhjulshästar....

Det finns ju alltid undantag hit och undantag dit, men det gemene man menar med sporthoj är en kåpförsedd hoj med många hästkrafter, de återfinns i 99 fall av 100 i försäkringsklass 7.

"Sportbil" är t.ex. Porsche eller något dyrt italienskt, medans en Lotus Super Seven kanske egentligen är sportigare. Eller en Opel Manta med grupp A trimning och jättefin kraschbur.

Vapor skrev:
Det är just det hon gör. Om hojen står på henne så äger hon den. Men vem som verkligen KÖR den är en annan femma :)
Det kan hon mycket väl göra men det behöver inte alls vara så. Hon kan ju vara en bulvan, alltså att det skall se ut som om hon äger den trots att den egentlige ägaren är någon annan. Vem som kör den har inte med ägarfrågan att göra.

Kör trafik och betala skiten själva. Får klota en jävla massa om det inte ska gå ihop sig. Har lagt min två ggr iår men ligger fortfarande på +. :tummenupp

Beträffande höga premier så var enligt bolagen hälften av alla R1-or i backen som hade förare under 25. Då är det inte så svårt att förstå att premien måste vara halva hojens värde för att det ska gå ihop sig. Vill inte att nå`n annan ska betala för att jag går i backen för jag vill inte betala nå´n annans.

Anderson skrev:
Beträffande höga premier så var enligt bolagen hälften av alla R1-or i backen som hade förare under 25. Då är det inte så svårt att förstå att premien måste vara halva hojens värde för att det ska gå ihop sig. Vill inte att nå`n annan ska betala för att jag går i backen för jag vill inte betala nå´n annans.
De siffror jag hört om just R1-or är att 25% av dom är inblandade i ett försäkringsärende. Men de stora kostnaderna är de som blir alvarligt skadade.

Zee skrev:
Visst, det är endel av problemet. Varför tror folk att man måste ha 150 BHP (för att det är ju de hojarna som är svindyra att försäkra juh) för att det ska vara roligt o köra MC?!?! Låt newbies börja med 50-100 BHP hojar...
Men alla "newbies" kanske inte tycker 50-100hk é kul så länge. Jag började på en cbr600, med ca 110hk, gick som fan i en månad tyckte man. Men man tröttnar fort. Nu har jag kört tung hoj ett år, tävlar iof men tycker att en fireblade -00 inte räcker till, (obs, på bana).
Å inget babbel om att man kan köra snabbare med en 600 osv... de vet jag, ja pratar bara om hk. Alla blåbär är inte blåbär så länge .... :tungan

Besserwisser skrev:
De siffror jag hört om just R1-or är att 25% av dom är inblandade i ett försäkringsärende. Men de stora kostnaderna är de som blir alvarligt skadade.

Kan inte svära på att mina uppgifter stämmer men det är vad jag har hört, men även om det är 25% så blir det saftiga premier om cyklarna är värda mellan 80000-100000:-

Besserwisser skrev:

Får väl även ta på mig att jag är en av dom då som drar upp premierna då jag väntar på ett invaliditetsintyg från tidigare skada.

Anderson skrev:
Kör trafik och betala skiten själva. Får klota en jävla massa om det inte ska gå ihop sig. Har lagt min två ggr iår men ligger fortfarande på +. :tummenupp

Håller med här... !! Nog snckat om sken hit å dit, skit i helförsäkring ! De lönar sig bara om man verkligen lindar hojen 5varv runt en tall... å då spelar det troligtvis ingen roll att du får ut en ny hoj... vid de laget é man redan död å begraven... :(

Edit: Pajjar tråden lite här nu... :va

Varför ljuger man om detta?
Jag antar att moderatorerna kan se hur vi röstar, men de lär väl inte sprida vidare informationen.
Får erkänna att jag hade vänta mig högre siffror speciellt bland yngre förare av klass 7 hojar.
Utan at tjafsa om saken så gör jag rätt för mig och har alltid gjort, jag vill inte att nån ska säga att jag förstör för dem, vi hojåkare ska hjälpas åt och inte försöka stjälpa varanndra.
Jag säger inget til de som skenar personligen, men den personen försvinner iaf från min lista av vettiga personer när jag vet hur det ligger till, ingen förlust kanske.
Tyvärr tycker jag bolagen sviker oss här, det är viktigt med rättvisa kanske viktigare än premiens pris.

Anderson skrev:
Det finns inget som säger att du måste ha färsäkring på något som är avställt. Helt upp till dig.

aha ok....
har hört att vissa bolag kräver att man har garagef..

men hur räknar dom ut premien då??

jag får betala 17000 kr halvf/ år
men kommer endast ha den påställd säg 5-7 månader

hur blir priset då

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT