Köpråd till skogsmulle!

DayFire

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSX600f -00
Hej, har nyss varit ute på en liten Sverigeturne, dels för att titta på ny mc och även se Mora spöa Linköping (vilket inte gick så bra)
Hade innan resan varit inställd på att köpa en cbr 600 från slutet av 90:talet. Men efter att ha provsuttit några plus några linknande (Ninja) har jag konstaterat att dom maskinerna inte är något för mig som bor ute i skogen :)

Tittade lite på en Hyosung 650 comet från 04, vad anser ni om dem, är det bara "skräp". Har även tittat lite på Suzuki SV. Är dom lik hyosungen? Jag tyckte att jag satt bra på den (är mkt lång)

Så vad har ni för köpråd till en som vill ha lite krut fast som konstaterat att "riktiga" sportmaskiner inte passar för Moratrakten? Kan tillägga att priset bör ligga runt 35-40k.

MVH Jocke

skoteridioten skrev:
2696511 Varför kan man inte åka sporthoj i Mora?
Tycker inte sporthoj passar in i Mora riktigt, fan fullt med små grusvägar man kan tvingas köra på. Sedan kändes det inte så bra att sitta på sporthojarna, vill ha en mer upprät sittställning.

DayFire skrev:
2696493
Tittade lite på en Hyosung 650 comet från 04, vad anser ni om dem, är det bara "skräp".
MVH Jocke

Jag har en Comet -04 fast 125a, dem är iprincip samma förutom motorn, gaffeln, frambromsen och huvudramen. Jag tycker inte det känns som "skräp", det är ok kvalitetskännsla i hojen och man får mycket hoj för pengarna. funderar själv på att köpa en Comet 650 när det är dags för begränsad tung. Jag vet inte om det finns strypsatser till den men jag antar att det finns.

Lycka till.

Ps. Hyosung är på väg uppåt och förväntas komma med en 1000 kubikare snart, dvs. när märket är mer kännt så blir det bättre andrahandsvärde, så köp nu.

Limez

Sporthoj passa visst i Mora, om jag inte minns helt fel så går det tex en turboblade där....sen har ni ju "kanonvägen" eller vad den heter mellan våmhus o kraftstation efter sälenvägen, passar inte en sporthoj in där, så flytta till orsa finnmark o köp dig en en gammal 350stånka å åk stig!

SV 650/1000 eller FZ1/FZ6 kanske? Sporttourer kan vara ett alternativ om Du åker långt på asfalt...

Lycka till!

Tjo! Har en Sv 650 -02.. är nöjd - än så länge
Har även kollat på hyuongsungen, men tyckte den var av lite "billigare snitt"... sikta på en 02 pga den justerbara framgaffeln... är knappt 190 och sitter bra

Det är ingen rääääser men effekten räcker till för en nybörjare kan jag lova :tummenupp

DayFire skrev:
2696493 Hej, har nyss varit ute på en liten Sverigeturne, dels för att titta på ny mc och även se Mora spöa Linköping (vilket inte gick så bra)

....bla bla bla, nått om motorcyklar.....

MVH Jocke

:D :D :D
:felämne :backontop

Om jag inte minns fel så har hyosungen licenstillverkad motor.
"Samma" som i suzuki sv650.

DayFire skrev:
2696493 Hej, har nyss varit ute på en liten Sverigeturne, dels för att titta på ny mc och även se Mora spöa Linköping (vilket inte gick så bra)
Hade innan resan varit inställd på att köpa en cbr 600 från slutet av 90:talet. Men efter att ha provsuttit några plus några linknande (Ninja) har jag konstaterat att dom maskinerna inte är något för mig som bor ute i skogen :)

Tittade lite på en Hyosung 650 comet från 04, vad anser ni om dem, är det bara "skräp". Har även tittat lite på Suzuki SV. Är dom lik hyosungen? Jag tyckte att jag satt bra på den (är mkt lång)

Så vad har ni för köpråd till en som vill ha lite krut fast som konstaterat att "riktiga" sportmaskiner inte passar för Moratrakten? Kan tillägga att priset bör ligga runt 35-40k.

MVH Jocke

Låter som du bör tänka igenom vad du verkligen vill ha din mc till tycker jag.

Men mitt råd är: Provkör olika hojar som du är sugen på, det är då du märker skillnaderna, något du gillar hos en hoj kanske någon annan ratar. Allt är individuellt.
Lycka till!

DayFire skrev:

MVH Jocke

Grusvägar i Centrala Mora:confused: Eller bor du utanför mora? Även om du bor utanför Mora så borde det inte väl vara så mycket fel på att ha en supersport:yoparty

Börjar du prata så kommer folk tro att det går isbjönar på gatan här också.

DayFire skrev:

MVH Jocke

Har hört att hyosongen inte ska vara nått vidare, ska vara rostbenägen osv :rolleyes: Men nån som har mer koll på det märket får gärna fylla i ?

Men gillar du den modellen så tycker jag verkligen att du ska lägga till nån krona så du får en SV istället ..

Köp en stor offroadare så kan du ha kul överallt :D

Last edited:
Mort skrev:
2699210 I princip samma förutom större delen av hojen alltså? ;)
Men dom ser ju ganska lika ut!! :crash

Till trådskaparen: Alla hojar du nämner tycker jag låter som bra alternativ. Själv hade jag valt CBR'en. Hyosung & SV'n inbillar jag mig vara lite för mjuka chassimässigt för min smak, men twin är ju alltid mysigt..

Har hört att hyosongen inte ska vara nått vidare, ska vara rostbenägen ..

Det stämmer faktiskt till viss del, min hoj har lite lätt ytrost på några svetsfogar på ramen, och det är ändå en -04. :huvet

Kolla någon africa twin eller super tenere.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman