Köpråd för hus

Det verkar som om ni redan har bestämt er, men jag vill ändå fråga lite om det allmänna skicket innan rekommendation eller peststämpel:

Hur är grund, dränering, isolering, fasad i skicket. Har en oberoende besiktningsman gjort en ordentlig genomgång av huset?

Jag har vänner som köpt stora, gamla hus som i vintras fick välja mellan att:
  • Ha uppvärmt hus
  • Ha råd att leva

Som några säger: "Stäng några rum på vintern". Då behöver du bevisligen inte så stort hus. Jag ser ingen anledning att öka utgifterna/öka tiden du inte har tid att umgås med familjen, köra hoj eller umgås med vänner mer än nödvändigt.

Ju större hus desto jävligare att underhålla. Och som du förmodligen redan vet (eftersom du bor i hus) så är hus en kontinuerligt jävla renoveringsobjekt, tyvärr...

Jag bodde som du gör nu tidigare i 75kvm (plus gäststuga men ingen källare) och har flyttat till över 200kvm. Anledningen till att vi köpte så stort hus är att det inte fanns några andra att köpa. Visst är det skönt med yta, men det ska dammsugas, tapetseras, hållas iordning osv. Vårt hus är nybyggt, så renoveringsbehovet föreligger inte ännu, men när det kommer blir det inte jätteskoj.

Jag skulle köpt ett mer "lagomt" hus, men det är jag.

Lycka till vilket beslut du än tar.

/ Jens

Köp aldrig för stort, bara massor med kostnader i underhåll och drift helt i onödan. Som någon tidigare skrev hitta ett hus i rätt storlek med en vettig planlösning istället.

Håller med, "vettiga ytor" är bättre än bara en "massa ytor".

Och det man behöver ytor till i så fall, är förvaring. Sådana kan kan inte få för mycket av. Förråd för utemöbler och gräsklippare, garage för hoj och verktyg, inomhus för kläder, och har man intressen som kräver utrustning så behövs plats för dom oxå. Skinnställ, dykarutrustning, fiskegrejer, crosskläder och skydd, ja det finns en hel del.

Förvisso går väl något rum att göra "walk in closet" av, men man ska nog ändå fundera på hur många rum man egentligen behöver, vad som är praktiskt och hur mycket tid man vill lägga på underhåll.

Ex. på jobbig planlösning, alla sovrum på övervåningen och tvättstuga i källaren. :rolleyes:

//Madelene

Gäller det även när det suttit oljepanna i huset? Den värmer väll inte upp murstocken så mycket i vilket fall som helst?

Jo det gäller även när man eldar med olja. Men största problemet är inte att vinden blir utan värme. Fungerar allt som det ska så ska det inte komma upp någon fuktig luft på vinden från första början.
Själva problemet är att det inte blir tillräcklig ventilation så det blir övertryck i huset.

Det är som sagt inget stort problem att lösa bara man är medveten om det. Men tyvärr är det många som missar det.

Jag är ingen expert själv men har några i familjen som varit i isoleringsbranschen i tid och evighet. Så jag har hunnit lära mig de vanligaste missarna iaf :)

Då har vi varit på en andra visning av huset.

Tittade på allt med mer kritiska ögon denna gång och upptäckte en hel del skavanker som jag missade första gången.

* Stuprören och hängrännorna lär bytas
* En hel del vindskivor som lär bytas
* Alla fönster lär målas om
* Elen på övervåningen måste dras om
* Badrummet med dusch på övervåningen skulle man få rusta omgående
* Hela huset behöver målas om inom dom närmaste åren
* Mycket skador på tak och väggar

Det va några av dom sakerna som fick oss att inse att vi inte har tid för ett så stort projekt nu, jag jobbar mycket och ligger ofta borta måndag-fredag. Den lilla fritid jag har vill jag hinna träffa min dotter på 15 månader också.

Men hade jag haft ett jobb där jag kom hem varje dag och varit barnlös så hade det absolut varit ett grymt intressant objekt. Potential finns att få ett riktigt drömboende...

Här har ni en länk om ni är intresserade http://www.hemnet.se/beskrivning/692871?r=3

Tråkigt att höra, men det kommer ju fler objekt om du har tur...
Jag skickade länken till en polare som letar boende och som jobbar på Älvkarle Ö *by?*, det måste ju vara i närheten om det inte är stort som fan där uppe :va

Köp!
Jag har 140 kvadratmeter i bygg-yta i två & ett halft plan + vind.
Har aldrig märkt att jag saknar plats.

Tråkigt att höra, men det kommer ju fler objekt om du har tur...
Jag skickade länken till en polare som letar boende och som jobbar på Älvkarle Ö *by?*, det måste ju vara i närheten om det inte är stort som fan där uppe :va

Älvkarleby heter vårt lilla samhälle som ligger ca 1 mil från kusten där dalälven mynnar ut i östersjön. Älvkarleö ligger ca 3km längre upp längs med Dalälven (inåt landet mao) och det är där detta huset ligger.

Behöver han inte ha 320kvm kan han köpa vårt hus, nyinstallerad bergvärme, nyrustad toalett, nybyggd altan, nytt garagetak och ett biorum i källaren :)

Bifogat

• biorummet.jpg
    biorummet.jpg
    32.5 KB · Visningar: 101
Ok vi avskriver TS kåk.
Sitter själv och kollar lite på kåkar och snubblade över denna:

http://www.husmanhagberg.se/Objekt/?objectid=OBJ26821_1045314451&source=wp

Fifan vad tacky. Nybygge. Mitt i ett villaområde. Vad är det med folk egentligen?

Oj, här var ett till. BUÄRK

Smaklöst

Första var ju ett grymt hus men på totalt fel läge, hur i helvete tänkte de när de byggde det :va Varför inte köpa loss en plätt i skogen och sen bygga, det där förstör ju alltihop :(

Sista var ett tecken på totalt avsaknad av smak om man ser till inredningen. Garage och biblioteket funkade väl förvisso :död

Första var ju ett grymt hus men på totalt fel läge, hur i helvete tänkte de när de byggde det :va Varför inte köpa loss en plätt i skogen och sen bygga, det där förstör ju alltihop :(

Sista var ett tecken på totalt avsaknad av smak om man ser till inredningen. Garage och biblioteket funkade väl förvisso :död

Precis så tänkte jag också. Första var väl fint om det inte hade legat i ett villaområde. Det blir bara.... fel. Lite hybris hos ägaren kanske?

Det andra var ju ett fint hus, men vad är det för nötter som bor där?

Då har vi varit på en andra visning av huset.

Tittade på allt med mer kritiska ögon denna gång och upptäckte en hel del skavanker som jag missade första gången.

* Stuprören och hängrännorna lär bytas
* En hel del vindskivor som lär bytas
* Alla fönster lär målas om
* Elen på övervåningen måste dras om
* Badrummet med dusch på övervåningen skulle man få rusta omgående
* Hela huset behöver målas om inom dom närmaste åren
* Mycket skador på tak och väggar

Det va några av dom sakerna som fick oss att inse att vi inte har tid för ett så stort projekt nu, jag jobbar mycket och ligger ofta borta måndag-fredag. Den lilla fritid jag har vill jag hinna träffa min dotter på 15 månader också.

Men hade jag haft ett jobb där jag kom hem varje dag och varit barnlös så hade det absolut varit ett grymt intressant objekt. Potential finns att få ett riktigt drömboende...

Här har ni en länk om ni är intresserade http://www.hemnet.se/beskrivning/692871?r=3

Jag tror ni gjorde helt rätt. Att renovera ett sånt as till hus kommer ta (enligt arge snickaren) 56 år med eran tid.

Sådeså :krama

/ Jens

Ok vi avskriver TS kåk.
Sitter själv och kollar lite på kåkar och snubblade över denna:

http://www.husmanhagberg.se/Objekt/?objectid=OBJ26821_1045314451&source=wp

Fifan vad tacky. Nybygge. Mitt i ett villaområde. Vad är det med folk egentligen?

Oj, här var ett till. BUÄRK

Smaklöst

Det andra huset hade ju fruktansvärd inredning, men läget var ju kanon, och där fanns många spännande lösningar. Det hade man kunnat göra något riktigt trevligt av utan alltför stora ansträngningar!

Angående det första har vi ett liknande här i trakterna. Bor på landet. En grusväg ifrån där jag hade min häst innan har en familj smällt upp ett jättehus med 2 pooler. Mitt bland alla gemytliga smågårdar med korsvirkeshus ligger detta böle, som vi kallar för Lilla Beverly Hills. Fullkomligt missanpassat.

Vill alla på sporthoj köpa färdiga hus? Hur inredning, väggar eller liknande ser ut ger jag blanka fan i bara huset ligger bra enligt mig och mina behov samt inte har några skador. Allt invändigt byter jag ändå ut till precis så som jag vill ha det. Mitt uppe i renovering av nya huset nu och det är kul som fan... oftast :)

Vill alla på sporthoj köpa färdiga hus? Hur inredning, väggar eller liknande ser ut ger jag blanka fan i bara huset ligger bra enligt mig och mina behov samt inte har några skador. Allt invändigt byter jag ändå ut till precis så som jag vill ha det. Mitt uppe i renovering av nya huset nu och det är kul som fan... oftast :)

När man är inne på sådär 5:e huset är det inte så jefla spännande längre. Fråga min faderkaka :skiljasigochlämnahuset

När man är inne på sådär 5:e huset är det inte så jefla spännande längre. Fråga min faderkaka :skiljasigochlämnahuset

Spelar ingen roll i min bok, man får se till vinstmöjligheterna också. Ett färdigrenoverat hus genererar mycket sämre avkastning på investeringen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park