Köpa Husa utan förkunskaper och lära mig själv?

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC -05
Köpa Husa utan förkunskaper... Edit: KTM blir det nog istället...

Funderar på att köpa mig en husa... man kan få mycket fina för bra priser och jag får köra dem på mitt mellankort (25 kw)

Dock är det ju mycket meckande med dem, och det kan jag inte påstå att jag gjort förr direkt. Jag tror säkert att jag kan lära mig för tummen mitt i handen har jag definitivt inte. Jobbar extra på mekanisk verkstad osv.

Men går det att lära sig själv? Och kan man göra allt själv? Ingen lust att lämna in den någonstans hela tiden. Tänkte på ventilerna.

Ge mig lite råd nu, grymt sugen på en motard och husorna faller mig i smaken både utseende och prismässigt. Desutom hade det varit roligt att lära sig mecka.

Har en farbror som jag tror kan en hel del om hojar med. Han renoverar och sätter ihop veterancyklar.

Vad ska jag nu ha hojen till undrar ni kanske? Leka såklart :) Åka till skolan (7,5 km) och andra kortare sträckor.

Så, ge mig nu lite råd...

Last edited:
Just om du skall köpa Husa eller inte lägger jag mig inte i,man köper med hjärtat i vilket fall :)

Men ventilerna är faktiskt inte alls svårt om har någon som visar en första gången.

Jag lärde mig efter att ha tjatat på alla husaberg-ägare på den här forumdelen. Inget som är svårt förrän du ska börja riva motorn och renovera, men även där går det att fullfölja allt om du har en bok. Det enda jag kan komma på som är drygt med den är att kicken är på fel sida *nu får jag stryk igen*

Dee_cati skrev:
Jag lärde mig efter att ha tjatat på alla husaberg-ägare på den här forumdelen. Inget som är svårt förrän du ska börja riva motorn och renovera, men även där går det att fullfölja allt om du har en bok. Det enda jag kan komma på som är drygt med den är att kicken är på fel sida *nu får jag stryk igen*

Hehe okej, men det kan jag nog stå ut med :) Har bara elstart på min 125:a och har därför inte vant mig vid något..

Det gäller att få tag i bok över hojen då alltså... kan man beställa den om man inte får med den vid ett eventuellt köp?

Tack

Marron skrev:
Hehe okej, men det kan jag nog stå ut med :) Har bara elstart på min 125:a och har därför inte vant mig vid något..

Det gäller att få tag i bok över hojen då alltså... kan man beställa den om man inte får med den vid ett eventuellt köp?

Tack

Gå in på Husas hemsida och ladda ner den.

Kicka är ett kapitel för sig, finns en hel del trådar om det :hihi

Långa farbron skrev:
Kicka är ett kapitel för sig, finns en hel del trådar om det :hihi

Pff, till skillnad från era "massproducerade jordfräsar" så har Husan en själ.
Det är när man kickar fel och har lite oflyt som husan blir sur och bestämmer sig för att flytta hemmifrån. Därför kicken rammlar av :fatta!

Edit: OnT, köp du en husa, men kolla igenom trådarna här noga och fundera sedan själv. Den är grymt lättmeckad och logisk. Enda minuset är väll att det är så förbannat trångt, fast det är ju smällar man får ta när man köper den här sortens hojj. Du behöver väll knappast några tidigare mega kunskaper, baskunskap och workshop manualen från husaberg.se räcker!
Behöver du sprängskiss så tar du ner partsmanual och kikar i den. :tummenupp

Last edited:
justera ventilerna e ju ingenting o oroa sig för. vi är 9-10 stycken som kör husa här omkring,o alla justerar själva(kolla garanierna om du köper en ny hojj så dom gäller om du servar själv). jag har bytt både kam o lyftare. och i går kick axel. o jag e ingen proffs meck. har du lite huvud o lite känsla så e de inga problem. men visst en helrenovering skulle JAG inte ge mig på, men då finns ju alltid KEVA i hässleholm :tummenupp

När jag köpte min husa så väntade föregående ägare tills jag var på plats vid köptillfället för att visa mig hur ventiljusteringen gick tillväga. På så vis så lärde jag mig väldigt lätt och kunde genomföra det på egen hand nästan problemfritt sedan. Var lite bökigt att komma ihåg hur man skulle lyfta av tank osv, ta bort kylaren men sen får man in det. Tar kanske 30 min första ggn eller så. Jag hjälper dig gärna med lite bilder och nogrannare förklaringan på hur du kan ställa in dem. Som sagt själva normala mekandet som ventiljusteringar och oljebyten är en baggis verkligen det är när du kommer till motorrenoveringen som det kan bli svårt. Å andra sidan finns det inte många hojar som är mer lätt mekade än husaberg så har du någorlunda rutin på mekandet så ska det gå fint tror jag. Har dock inte blivit min tur än.
Vad gäller ventiljustering mm så finns det fina filmer att ladda hem hos husaberg.org. Väldigt instruerande och förklarar mycket bra hur du ska gå tillväga för att göra servicen på din hoj.

Det tog mig säkert 20 minuter att få igång bergaren första gångerna efter att jag fått hem den. Ändå har jag bara en 501a. Nu brukar den gå igång relativt snabbt men man har fortfarande mycket att lära om startandet där. Dåligt inställda ventiler har mycket stor påverkan på hur lättstartad hojen är och det märkte jag i början innan jag fick in ventiljusteringen ordentligt (svårt att avgöra om de är rätt spel med bladmått, enligt mig).
Finns hur många trådar somhällst om starten och alla tycks säga olika så jag provade mig fram till vad som funkade bäst i mitt fall, vänsterbenet får du in rätt snabbt. Köp!. :tummenupp

Har haft min Husa 650 -02:a i ca 2.5 år..Kört ca 1000mil.. Är inte heller nån stjärna på att mecka.. men har endå fixat det mesta med hojen själv.. Bara o byta slitdelar i tid så sparar man både tid o pengar och onödiga ras.. :)
Som sagt tidigare, har man en Verstadshandbok så grejar man nog det mesta själv..Men skulle inte ge mig på en helrenovering själv. Lämnade bort min på renovering när det blev behov av det :brinnerup

Hoppas du blir nöjd med din ev blivande Husa!

Marron skrev:
Är de inte reggade väldigt lågt? 6, 8 ,11 kw osv tycker jag mig ha läst?

A (begränsad)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

philsson skrev:
Finns hur många trådar somhällst om starten och alla tycks säga olika så jag provade mig fram till vad som funkade bäst i mitt fall, vänsterbenet får du in rätt snabbt. Köp!. :tummenupp

Hmm, vad har du läst för trådar? Alla jag har läst har sagt exakt samma sak lustigt nog. :va Men du läser sporthoj som fan läser bibeln har jag märkt.. :lol Det kommer oftast fram av sig själv om man hållit på ett tag o funkar på alla Husor; På med choken o kicka runt några ggr (sisådär 5-6 ggr, behöver inte vara kraftigt), stäng av choke o kicka riktigt. Startar den ej börjar man om från början. :tummenupp

Danne 08 skrev:
men visst en helrenovering skulle JAG inte ge mig på, men då finns ju alltid KEVA i hässleholm :tummenupp

Glöm inte Husa-åf EMC i Rödeby, Daniel där är jättebra på Husa o dessutom jättetrevlig. Måste ju vara närmare för er i Småland..? Försöker främja dom så mkt som möjligt för dom är så bra att ha o göra med.

/Dave

Last edited:
Rasorblade skrev:
A (begränsad)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

11kW/110kg = 0,1 kW/kg
0,1 < 0,16

Eller? :)

Tack för alla svar, riktigt sugen nu =)

Rasorblade skrev:
hehe!
Precis! :tummenupp
Lycka till med köpet!

Tackar :)

Hatar för övrigt 25 kw regeln...

Hm, då kommer nästa fråga...

Hur lätt är det att strypa dem igen, eller ta bort strypningarna?

Kanske kommer få köra strypt ett tag, men sedan vill jag nog ändå ha mer kräm... 11kw kan inte vara allt för kul liksom :P

Strypningarna är inget problem.. Sitter en trottelstopp vid fjädern i trottlen på gasvajern, (en rör hylsa). Skifta munstycken.. Svårare än så är det inte..

David P. skrev:
Hmm, vad har du läst för trådar? Alla jag har läst har sagt exakt samma sak lustigt nog. :va Men du läser sporthoj som fan läser bibeln har jag märkt.. :lol Det kommer oftast fram av sig själv om man hållit på ett tag o funkar på alla Husor; På med choken o kicka runt några ggr (sisådär 5-6 ggr, behöver inte vara kraftigt), stäng av choke o kicka riktigt. Startar den ej börjar man om från början. :tummenupp
/Dave
Jo det är den jag kör på och det funkar klockrent.
Sen har vi demdär som säger att man ska hitta ÖD innan man kickar men det funkar inte så värst bra utan den manuella dekompen så det har jag inte kunnat prova.
Ett tredje alternativ är att man lägger i choken och gasar rullen i botten sakta 2ggr utan att dra runt motorn sen kicka hårt 1-2ggr med choken ute och den startar fint. Har provat själv men då krävs det en *** knuff på kicken.

Enligt den varianten du beskriver ovan behöver man ju bara tennisskor :D .

Bula Motard skrev:
Strypningarna är inget problem.. Sitter en trottelstopp vid fjädern i trottlen på gasvajern, (en rör hylsa). Skifta munstycken.. Svårare än så är det inte..
Gnistgaller i ljuddämparen och en plast som sitter över luftfiltret är det också. Lätta saker. :tummenupp

philsson skrev:
...Enligt den varianten du beskriver ovan behöver man ju bara tennisskor :D .
:fakta
Gjorde det själv alldeles nyss, med tennisskor... :tungan Besten har stått i 3 månader och han startade på andra kicken, snäll som en lammunge. :tummenupp

Husorna är inga svåra hojar, man måste bara fatta vad det är man köper/har och sköta om dem därefter. :7peta Köp och kör den hoj du själv vill ha, annars kommer du aldrig bli nöjd/alltid längta efter ngt annat.

Jag har aldrig ångrat mitt val av hoj, Husan är värd varenda minut man ägnar åt att serva den. Det som tar tid i början är ju om man, som jag, inte kan ett enda dugg om att meka och måste lära sig moment för moment, men det löser sig ju med tiden, eller hur?!? :tuttar

(Iofs har jag snälla vänner som kan massor om Husa som hjälper och hjälpt mig, men det är ändå mitt jobb att sköta om bebben... :) )

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back