Köpa Husa utan förkunskaper och lära mig själv?

Marron skrev:
Hur är det med KTM, är det bra kvalitet?

I och med att jag ska ha den och åka till skolan, jobbet osv vill jag ha en bra och driftsäker maskin...

Yamaha, Honda osv vet man ju har grym kvalitet, men de har ju bara tråkiga maskiner om man ser till motards.. som de kallar ett par av deras cyklar :P
:confused: de e ju bättre än husa iaf :D
 
Eftersom du ville ha en driftsäker hoj så är en husa inget för dig. Det är en ren tävlingsmaskin som hör hemma på banan. En husa mår bäst av att man kör hårt (varierande varvtal hela tiden) med och täta serviceintervaller. Pendlingar från hemmet till skolan mår en husa inte bra av.

Köp en KTM LC4 istället, dom är mer gatanpassade och håller bra!
 
-MLM- skrev:
Eftersom du ville ha en driftsäker hoj så är en husa inget för dig. Det är en ren tävlingsmaskin som hör hemma på banan. En husa mår bäst av att man kör hårt (varierande varvtal hela tiden) med och täta serviceintervaller. Pendlingar från hemmet till skolan mår en husa inte bra av.

Köp en KTM LC4 istället, dom är mer gatanpassade och håller bra!

Jepp, har fått klart för mig att det är så det får bli :)

Du har ju en 625:a.. bra kvalitet eller? Nöjd?
 
Det är inget fel på KTM´s hållbarhet,vi (jag o några kamrater) har plågat våra ordentligt och säkert många med oss,dom håller.

Dock är ju förutsättningen att man sköter om sina grejer dvs servar byter olja osv.


Sen får man räkna med att det lossnar/skakar loss lite grejer på dom tex nummerplåtar,backspeglar,skruvar osv,men maskinellt/mekaniskt så håller dom bra.
 
Långa farbron skrev:
Det är inget fel på KTM´s hållbarhet,vi (jag o några kamrater) har plågat våra ordentligt och säkert många med oss,dom håller.

Dock är ju förutsättningen att man sköter om sina grejer dvs servar byter olja osv.


Sen får man räkna med att det lossnar/skakar loss lite grejer på dom tex nummerplåtar,backspeglar,skruvar osv,men maskinellt/mekaniskt så håller dom bra.

Låter bra... och sjävklart håller man dem i ordning. Var la inte så himla ofta man behövde byta på KTM:erna heller...
 
Marron skrev:
Låter bra... och sjävklart håller man dem i ordning. Var la inte så himla ofta man behövde byta på KTM:erna heller...

Beror på vilken modell/årsmodell du köper.

Men rent generelt så är det:

500 mil på 640.
250 mil på 625/660

dock så utökade dom serviceintervallen på nyare årsmodeller av 625/660 till 500 mil.

Personligen så byter jag olja var 250 mil och olja/ventiler var 500 mil pga den lilla oljemänden (1,9L) oljemängden utökades någon senare årsmodell till 2,1L.

Det finns folk som har bättre koll på när/hur än jag har ,så vi får med säkerhet snart hjälp :)
 
Långa farbron skrev:
Beror på vilken modell/årsmodell du köper.

Men rent generelt så är det:

500 mil på 640.
250 mil på 625/660

dock så utökade dom serviceintervallen på nyare årsmodeller av 625/660 till 500 mil.

Personligen så byter jag olja var 250 mil och olja/ventiler var 500 mil pga den lilla oljemänden (1,9L) oljemängden utökades någon senare årsmodell till 2,1L.

Det finns folk som har bättre koll på när/hur än jag har ,så vi får med säkerhet snart hjälp :)

Tack så mycket :) Det var inte så mycket iaf, det är huvudsaken.
Det är 05:a jag har riktat in mig på då jag får köra den på mitt mellankort.
 
Marron skrev:
Tack så mycket :) Det var inte så mycket iaf, det är huvudsaken.
Det är 05:a jag har riktat in mig på då jag får köra den på mitt mellankort.

Ok ,då åker vi ihop till våren gissar jag på ?

Vi är ett gäng som kör motard som brukar träffas och köra ihop,finns en egen tråd om det i GBG-forumet.
 
Busaberg skrev:
Vad har du haft för problem med dina Husabergare då?


ne men de e väl bara o erkänna att klart en ktm går längre än husabergare om de inte e spec fall. :tummenupp
 
Långa farbron skrev:
Ok ,då åker vi ihop till våren gissar jag på ?

Vi är ett gäng som kör motard som brukar träffas och köra ihop,finns en egen tråd om det i GBG-forumet.

Det får vi göra :) Jag kommer ju dock inte hänga med er skulle jag tro.. då jag kommer köra strypt (lagligt)...

Vill inte riskera att bli av med mina körkort eller inte få ut försökrning vid eventuell smäll.
Hoppas man kan ha lite roligt med de 21 kw den har strypt.

Måste bara hitta en fin 05:a till bra pris.. men hoppas de kommerr ut lite fler till salu för runt 60 k nu till våren.
 
Marron skrev:
Det får vi göra :) Jag kommer ju dock inte hänga med er skulle jag tro.. då jag kommer köra strypt (lagligt)...

Vill inte riskera att bli av med mina körkort eller inte få ut försökrning vid eventuell smäll.
Hoppas man kan ha lite roligt med de 21 kw den har strypt.

Måste bara hitta en fin 05:a till bra pris.. men hoppas de kommerr ut lite fler till salu för runt 60 k nu till våren.

Vi stannar alltid och väntar på de bakre. Så oroade dig inte vi är bara "snälla" pojkar........ :cdevil :hihi

Har sett ngn 05:a på blocket och här tror jag! :va För ca. 68k, men kolla på Superbike, tror du kan få en ny för hyfsad penning och då får du ju till ett presentkort på 9k
 
Rasorblade skrev:
Vi stanar alltid och väntar på de bakre. Så oroade dig inte vi är bara "snälla" pojkar........ :cdevil :hihi

Har sett ngn 05:a på blocket och här tror jag! :va För ca. 68k, men kolla på Superbike, tror du kan få en ny för hyfsad penning och då får du ju till ett presentkort på 9k


Gött :)
Låter nice och åka flera...

Ligger fortfarande på 82k där... kanske kommer snart.
Hittat en 660 för 63k, lite lågt bort bara.
Bike i trollhättan ska ha en 625:a kvar för 69k...

Men jag tror jag väntar lite, vill få sålt min 125:a först (Honda XR 125L).
 
Marron skrev:
Gött :)
Låter nice och åka flera...

Ligger fortfarande på 82k där... kanske kommer snart.
Hittat en 660 för 63k, lite lågt bort bara.
Bike i trollhättan ska ha en 625:a kvar för 69k...

Men jag tror jag väntar lite, vill få sålt min 125:a först (Honda XR 125L).

Om du går ned till superbike och säger att Bike säljer en för ny för 69k så vill de nog inte vara sämre. :D :tummenupp
 
Rasorblade skrev:
Om du går ned till superbike och säger att Bike säljer en för ny för 69k så vill de nog inte vara sämre. :D :tummenupp


Haha ja =)

Hm, ingen av er som kört en strypt? I vilket fall lär det vara bra mycket roligare än att köra min nuvarande på 8,3 kw som toppar 90 km om man pressar den :P
Fan va tråkig den är.

Strypningarna ska la inte vara några problem att sätta tillbaka om de skulle vara borttagna, som de garanterat är på en begangnad.
 
Marron skrev:
Haha ja =)

Hm, ingen av er som kört en strypt? I vilket fall lär det vara bra mycket roligare än att köra min nuvarande på 8,3 kw som toppar 90 km om man pressar den :P
Fan va tråkig den är.

Strypningarna ska la inte vara några problem att sätta tillbaka om de skulle vara borttagna, som de garanterat är på en begangnad.
Min uppfattning av KTM/husabergernas strypning är att hojarna är mer eller mindre okörbara. Vad jag förstått så är strypningarna till för att sänka ljudet på hojarna. Och enligt reggbeviset så finns det inga strypningar. Alltså på min husa till ex enligt LV papperna så är fulleffekten 10,5kw vilket borde innebära att de inte finns några strypningar? De är i varje fall inte nämda i något papper vad jag kan se, jag vet inte om försäkringsbolagen kan sätta dit dig på något om de ens är medvetna. Hur är detta egentligen grabbar? :va
 
philsson skrev:
Min uppfattning av KTM/husabergernas strypning är att hojarna är mer eller mindre okörbara. Vad jag förstått så är strypningarna till för att sänka ljudet på hojarna. Och enligt reggbeviset så finns det inga strypningar. Alltså på min husa till ex enligt LV papperna så är fulleffekten 10,5kw vilket borde innebära att de inte finns några strypningar? De är i varje fall inte nämda i något papper vad jag kan se, jag vet inte om försäkringsbolagen kan sätta dit dig på något om de ens är medvetna. Hur är detta egentligen grabbar? :va

Detta är jävligt intressant.
 
Marron skrev:
Detta är jävligt intressant.
Något jag å andra sidan är säker på är att försäkringsbolaget inte kollar upp dig om du inte är vållande till olyckan. Och med en hoj som är fulleffektsregistrerad på säg 25kw så borde du känna dig trygg. Håller för närvarande på att LV regga min husaberg och har själv bara A begränsat så tankarna flyger ju runt. Ringt till vägverket bland annat och blitt kopplad till olika personer för att försöka luska ut dethär. Just för att min hoj för närvarande är registrerad på 37kw och enligt mitt nya "bevis" (COC papper) så har hojen 10,5kw som fulleffekt det får jag inte ihop. Alla nytillverkade husaberg från något visst år frammåt är registrerade enligt COC intyg på denhär låga effekten och från och med något årtal till så är alla husor dessutom LV reggade med denna låga effekt. Tror det gäller KTM likaså fast då med lite högre effekt.
 
philsson skrev:
Något jag å andra sidan är säker på är att försäkringsbolaget inte kollar upp dig om du inte är vållande till olyckan. Och med en hoj som är fulleffektsregistrerad på säg 25kw så borde du känna dig trygg. Håller för närvarande på att LV regga min husaberg och har själv bara A begränsat så tankarna flyger ju runt. Ringt till vägverket bland annat och blitt kopplad till olika personer för att försöka luska ut dethär. Just för att min hoj för närvarande är registrerad på 37kw och enligt mitt nya "bevis" (COC papper) så har hojen 10,5kw som fulleffekt det får jag inte ihop. Alla nytillverkade husaberg från något visst år frammåt är registrerade enligt COC intyg på denhär låga effekten och från och med något årtal till så är alla husor dessutom LV reggade med denna låga effekt. Tror det gäller KTM likaså fast då med lite högre effekt.

Okej, gött med nån mer i min position.

Jag vet att det finns strypningar på KTM:en... men att de rycker direkt för i princip alla. Är ju kanon om man kan köra utan dem, men jag tror ändå inte det. Jag tänker inte ta risken i alla fall om det visar sig att man inte får rycka strypningarna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top