Köpa Husa utan förkunskaper och lära mig själv?

Yasha skrev:
:fakta
Gjorde det själv alldeles nyss, med tennisskor... :tungan Besten har stått i 3 månader och han startade på andra kicken, snäll som en lammunge. :tummenupp
Så lätt är inte min efter att stått länge, spec inte nu såhär års. Vilken kick metod körde du då föresten om den starta på andra, kickförsöket eller kicken?
Jag måste fortfarande lära mig dehär lite bättre men jag får i alla fall igång den innan jag bryter benet vilket oftast är mellan 2 och 6 kick men ibland som igår när dödarknappen hade frusit så stod jag där lite längre. :D

Ja, tack för alla svar :)

Nu gäller det bara att få sålt 125:an och hitta en fin Husa...:banana

Hör av er om ni vet något... :)

philsson skrev:
Så lätt är inte min efter att stått länge, spec inte nu såhär års. Vilken kick metod körde du då föresten om den starta på andra, kickförsöket eller kicken?
Som jag och så många andra skrivit förut, så kickar jag runt motorn med choke, testar att starta och om den inte startar på första försöket är det oftast bara att ploppa in choken och göra om proceduren så brummar han snällt igång.

Fast nu kan jag nog kicka bäst f-n jag vill, motorn står i en låda i hallen.. :hihi

Lycka till med kickandet. Vi kanske ska göra allvar av planerna på att spela in en kickskola?!? :tungan

Yasha skrev:
Lycka till med kickandet. Vi kanske ska göra allvar av planerna på att spela in en kickskola?!? :tungan
Haha.. det tycker jag vore helt rätt. Orka alla trådar om folk som frågar hela tiden. :D Sån var man ju aldrig själv. :rolleyes:

Hej.
Klart att du ska köpa en Husaberg, massor av kunnande i GBG omr, inga större problem vid rätt skötsel. Allt går att lära sig.

Kom till Husaberg´s monter på mässan, få råd ang beg hoj.Vi finns där.

Vi kör på isen norr GBG var lördag, Ucklum- Rödvattnet, vattenskidklubben.
Många Husa ägare på plats.
Kolla med Fastbike ang vägbeskr.

Thomas.
www.enginehardware.se

Enginehardware skrev:
Hej.
Klart att du ska köpa en Husaberg, massor av kunnande i GBG omr, inga större problem vid rätt skötsel. Allt går att lära sig.

Kom till Husaberg´s monter på mässan, få råd ang beg hoj.Vi finns där.

Vi kör på isen norr GBG var lördag, Ucklum- Rödvattnet, vattenskidklubben.
Många Husa ägare på plats.
Kolla med Fastbike ang vägbeskr.

Thomas.
www.enginehardware.se

Kanon!
Mässan ska man på så då får jag kika in där :)

Tack

när e mässan? :confused:
Äh! glöm det hittade i en annan tråd nu :kocko

Last edited:
Hm, finns inte så mycket annonser nu på fina hojar.. kanske kommer mer fram åt våren?

Marron skrev:
Funderar på att köpa mig en husa... man kan få mycket fina för bra priser och jag får köra dem på mitt mellankort (25 kw)

Dock är det ju mycket meckande med dem, och det kan jag inte påstå att jag gjort förr direkt. Jag tror säkert att jag kan lära mig för tummen mitt i handen har jag definitivt inte. Jobbar extra på mekanisk verkstad osv.

Men går det att lära sig själv? Och kan man göra allt själv? Ingen lust att lämna in den någonstans hela tiden. Tänkte på ventilerna.

Ge mig lite råd nu, grymt sugen på en motard och husorna faller mig i smaken både utseende och prismässigt. Desutom hade det varit roligt att lära sig mecka.

Har en farbror som jag tror kan en hel del om hojar med. Han renoverar och sätter ihop veterancyklar.

Vad ska jag nu ha hojen till undrar ni kanske? Leka såklart :) Åka till skolan (7,5 km) och andra kortare sträckor.

Så, ge mig nu lite råd...

Jag kör Husaberg själv, men rekomenderar dig inte att köpa det med tanke på vad du verkar ska ha den till. Husa är och kommer troligtvis att förbli en tävlingshoj. Ska inte säga att den är bättre eller sämre än någon annan. Den är dock inte gjord för att du ska kunna åka till och från skolan. Visst går det (ett tag), kolla på livslängden och serviceintervaller.

En honda XR eller KTM LC4 tex tycker jag är ett bättre val om du ska åka och nöta mil i så fall. Hur många har kört 1500 mil med sin Husa?

RaceMe skrev:
Jag kör Husaberg själv, men rekomenderar dig inte att köpa det med tanke på vad du verkar ska ha den till. Husa är och kommer troligtvis att förbli en tävlingshoj. Ska inte säga att den är bättre eller sämre än någon annan. Den är dock inte gjord för att du ska kunna åka till och från skolan. Visst går det (ett tag), kolla på livslängden och serviceintervaller.

En honda XR eller KTM LC4 tex tycker jag är ett bättre val om du ska åka och nöta mil i så fall. Hur många har kört 1500 mil med sin Husa?
min har gått 240h nu på 6 år. Hur många mil blir det med en medelfart på ca 40km/h?. :va

EDIT: 960 mil. det var inte mycket för en 00a.. :3freak

Kanske får bli KTM som jag tänkte från början då...

synd bara att det bara är 05 orna som jag kan köra på mitt begrännsade kort..

De är ju så dyra fortfarande... :(

Hatar Sveriges skitregler... 40 kw kunde man la haft eller nåt.

Marron skrev:
Kanske får bli KTM som jag tänkte från början då...

synd bara att det bara är 05 orna som jag kan köra på mitt begrännsade kort..

De är ju så dyra fortfarande... :(

Hatar Sveriges skitregler... 40 kw kunde man la haft eller nåt.

finns väl strypsatser
:)

ozeo skrev:
finns väl strypsatser
:)

Jo men han måste tänka på vikten oxå!!!

A (begränsad)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

philsson skrev:
min har gått 240h nu på 6 år. Hur många mil blir det med en medelfart på ca 40km/h?. :va

EDIT: 960 mil. det var inte mycket för en 00a.. :3freak

Grattis, du är unik om du inte har bytt hela motorn, eller så vet du inte hur mycket tur du har. :tungan

Allvarligt, det beror ju mycket på hur man kör. Motorvarv, belastning serviceintervaller. Likväl kommer du inte ifrån att Husa är en tävlingshoj i första hand byggd för att tävla med. Inte gjord för att hålla 240 timmar. Och fortfarande kunna vara säker på att det håller ute i skogen en gång till. Men kör man försiktigt och lyssnar på sitt material så går det att åka på chans länge. :tummenupp

Detta är min åsikt och den står jag fast vid. Marron bad om råd i denna tråd och om man läser vad han ska ha den till så blir det många mil på ett år.

RaceMe skrev:
Grattis, du är unik om du inte har bytt hela motorn, eller så vet du inte hur mycket tur du har. :tungan

Allvarligt, det beror ju mycket på hur man kör. Motorvarv, belastning serviceintervaller. Likväl kommer du inte ifrån att Husa är en tävlingshoj i första hand byggd för att tävla med. Inte gjord för att hålla 240 timmar. Och fortfarande kunna vara säker på att det håller ute i skogen en gång till. Men kör man försiktigt och lyssnar på sitt material så går det att åka på chans länge. :tummenupp

Detta är min åsikt och den står jag fast vid. Marron bad om råd i denna tråd och om man läser vad han ska ha den till så blir det många mil på ett år.
Den är regelbundet servad och alla slitdelar bytt enligt boken. :tummenupp Helrenovering vid 200h och enligt föregående ägare inte ett ända ras. :tummenupp

RaceMe skrev:

Jo,jag har snart kört 1500 mil på min Husa! Finns fler med mig! :)
Har ialla fall spräck 1000mil:a gränsen! :yoparty

Rasorblade skrev:
Jo men han måste tänka på vikten oxå!!!

A (begränsad)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

jo men va väger inte en större ktm då :rolleyes:

Hur är det med KTM, är det bra kvalitet?

I och med att jag ska ha den och åka till skolan, jobbet osv vill jag ha en bra och driftsäker maskin...

Yamaha, Honda osv vet man ju har grym kvalitet, men de har ju bara tråkiga maskiner om man ser till motards.. som de kallar ett par av deras cyklar :P

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra