Köpa hoj utomlands.

Egge

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2003
Hoj
KTM 625 SXC -04 Triumph Daytona -01 Såld
Jag undrar om någon vet hur man går tillväga om man ska köpa en motorcykel utomlands.Hur man gör med betalningen och frakten för att inte bli blåst,har inte möjlighet att åka och kolla in cykeln.

Jag skulle då inte skicka pengar till en privatperson utomlands
Och sen hoppas att det kommer en hoj
Det är för många som har blivit blåsta på det sättet

Är det en mc firma
Så är det ju bara att ta flyget ner till firman och sen köra den hem
Blir säkert billigare också än att skicka den som frakt

Förutsatt att den mc du tittar på finns i Europa?

Hämtade föresten nyligen min ktm adventure i tyskland med bil
Så man kunde ju köpa med lite öl till diverse pers
Som på så sätt sponsrade resan

Last edited:
Jo, den finns i Italien och det är en privatperson.

Du kan väll höra med säljaren i Italien
Om han kan kolla upp eventuell frakt

Vill han inte göra det
Så vill han antagligen inte knöla med att skicka iväg den heller

DHL
SHENKER
GLS

Det är ju större fraktbolag som jobbar i hela Europa
Du kan ju ringa upp något svenskt kontor för en eventuell prisuppgift
Eller allmän info

skulle inte bli förvånad om frakten hamnade runt 5-10 tusen
men det går ju hoppas

jag bor i milano och kan kanskje hjälpa dig. Jag kjöpte en hoj i södra italien en gång, skickade den hit til milano med TNT, kostade rundt 1000 sek.. Bästa är kanskje att kjöre från italien til tyskland, ta toget gjenom tyskland och kjöre hem från nord tyskland..

edit: jag sålde også min andra hoj til en i bulgarien förra månaden, så jag vet iallafall vad du behöver gjöra för att få hojen ut av italien.

Last edited:
Det här har jag fått som svar på mina frågor om betalning och leverans.

"If you are decided to buy it i need your full name and shipping address and i`ll have it shipped to you.I`ll also check with KLM if they can deliver it to you Cash On Delivery.I think this would be the best way to deal this"

Verkar ju bra.

jag bor i milano och kan kanskje hjälpa dig. Jag kjöpte en hoj i södra italien en gång, skickade den hit til milano med TNT, kostade rundt 1000 sek.. Bästa är kanskje att kjöre från italien til tyskland, ta toget gjenom tyskland och kjöre hem från nord tyskland..

edit: jag sålde også min andra hoj til en i bulgarien förra månaden, så jag vet iallafall vad du behöver gjöra för att få hojen ut av italien.

Lånar tråden :)

Kan du tips om någon/några sidor man kan köpa hoj i Italien?

VH
Jannis

Vill ju egentligen avråda från en sånhär affär

Men man har ju litat blint på folk själv
Och inte blivit blåst ännu
Allt avgörs ju egentligen av vad man får för vibbar av säljaren

Men skickar han mott cash one delivery
Så borde det ju vara svårt att bli blåst
Om han nu inte vill ha en handpenning

Du vett ingen som pratar italienska som kan ringa honom
Man brukar ju kunna få ett ganska bra hum om vad det är för person då

Jag antar att Avanti pratar italienska ?

Det här har jag fått som svar på mina frågor om betalning och leverans.

"If you are decided to buy it i need your full name and shipping address and i`ll have it shipped to you.I`ll also check with KLM if they can deliver it to you Cash On Delivery.I think this would be the best way to deal this"

Verkar ju bra.

Så säljaren menar att han, utan att ha fått en krona upfront, är villig att skicka hojen till med flyg (låter inte billigt) och sedan via någon annan transportör till din dörr och först då få betalt? Ursäkta att jag låter lite skeptisk men skulle du göra så i det omvända fallet? Eller sätta in cash på hans konto och vänta på att hojen skulle dyka upp?

Jag avråder dig inte från att göra affären men hur mkt räknar du med att spara egentligen? Det måste ju vara en balans mellan risk och reward... Transporten kommer att kosta massor och vissa bolag (som DHL tex) kör inte för privatpersoner. Det minsta du bör ha är någon som kan representera dig därnere, som kan språket och kan kolla på hojen.

Att köpa en hoj osedd av en privatperson...mjaaa...fan vet om jag skulle våga det.

Det verkar ju onekligen lite konstigt men om man ser hojen innan man betalar så har man väl minimerat risken. Jag är alltid skeptisk när saker verkar för bra men någon gång ska man väl ha flyt.
Jag kommer spara ca. 50000:- eller mer på att importera själv.Om allt stämmer.

Last edited:
Snacka med PALMAS här på forumet. Jag gav honom pengarna. Han jobbar i Tyskland. Han åkte och kollade på hojen, köpte den och transporterade den till min dörr! :tummenupp

Eh... det där låter för bra för att vara sant. Och då är det oftast det. Maila och fråga om du kan skicka en kompis att titta på den och se vad du får för svar. Skulle inte förvåna mig om han får förhinder :)

Det verkar ju onekligen lite konstigt men om man ser hojen innan man betalar så har man väl minimerat risken. Jag är alltid skeptisk när saker verkar för bra men någon gång ska man väl ha flyt.
Jag kommer spara ca. 50000:- eller mer på att importera själv.Om allt stämmer.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back