Köpa första hoj. En bmw R1200R

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Igår när jag var ute och övad bromsning i 90 km då upptäckte jag att det låter konstigt när jag bromsar hårt som man ska göra på uppkörningen sen. Det är ett tjutande ljud när bromsarna jobbar som mest precis innan jag stannar helt. Vad beror det på? Bromsoljam bytte för 2 år sedan så ska byta den men det beror väll inte på det?
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Ett svagt vinande/tjutande ljud hörs när man bromsar hårt. Fullt normalt.

Kan tillägga att du måste vara medveten om att du nu kör en BMW boxer, konstiga ljud, smällande växellådor och allmänna missljud tillhör hojens karaktär ;) Använd alltid öronproppar :)
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Haha okej. Jonjagvtycker hur man än gör så smäller det när man växlar :)

Men ska ändå lägga upp ett film klipp när jag bromsar fullt så ni kan höra.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Innan du växlar upp eller ner så tryck/förspänn växelspaken innan du växlar.
Är man ny på BMW så är det svårt att växla tyst
Inget att oroa sig över, den håller:tummenupp
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Filen gick inte att ladda upp men då vet jag iaf att det inte är något som är fel då med bromsarna :)
Och tack för tipset ang växel teknik på bmw. Ska prova det nästa gång :)
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Ni skrev att missljud är normalt för boxer men är det normalt att man hör smällande hackande ljud när man puttrar fram i lägre hastigheter? För min gör det iaf.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Den har torrkoppling och kardan. Det smäller och klackar lite när när det glappar i drivlinan i låg fart.

Tipsen är sålunda två:

Köp bra öronproppar. ( vilket jag ju påpekat för dig tidigare ;) ).

Sluta puttra fram i låg hastighet.


Allvarligt talat så har boxrar en del konstiga ljud för sig titt som tätt, man skall aldrig bryr sig om dom.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ni skrev att missljud är normalt för boxer men är det normalt att man hör smällande hackande ljud när man puttrar fram i lägre hastigheter? För min gör det iaf.

Ja, det kan vara normalt. Testa att peta upp en växel och belasta bara lite, segdra utan att acca liksom.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Okej tyckte bara det var pinsamt igår när jag körde på en gårdsgata i stan i 7 km/h med det smällde lite hit och dit när där var fullt med folk haha

Men ska köpa öron proppar då :)

En annan grej som jag tror jag också frågade innan är ang däcktrycks kontrollen på displayen. När jag koppla på kompressorn så visar den ett bar tal och displayen på hojen visar betydligt mindre tal så då får man gå efter kompressorn och sen lära sig vad det ska stå på hojen då?
Konstigt att dom inte stämmer överens??
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Smällande och hackande ljud, är det från ryck i kardanen är det en sak, men inte fasen skall det vara några "konstiga ljud" bara för att det är en boxermotor. Är kamkedjan bra, ventilerna ställda och skicket i övrigt bra är motorn lika tyst som vilken annan motor som helst.

Har du missljud måste du kolla upp var de kommer ifrån eller låta någon kunnig lyssna på motorn.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Dom smällande ljuden kommer endast när jag kör i mkt låg fart och det är svårt att höra var det kommer ifrån men förmodligen kardanen men är kanske lika bra att höra med någon kunning då.

Den går helt rent och fint så fort man kommer upp i lite fart

Hur var det med däcktrycks sensorn? Varför stämmer inte displayen överens med min kompressor om vilket däcktryck som är i däcken? Normalt ?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Om du ställer upp hojen på centralstödet och lägger i ettans växel.
Ta sedan tag i bakhjulet för på det fram och tillbaka så ska du få se hur mycket det glappar.
Det är smällarna du hör.
Vad gäller däcktrycksensor så är det sådan där elektroniskt skit. Köpe en bra manometer.
En manometer på en kompressor är heller inget under av precision.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Dom smällande ljuden kommer endast när jag kör i mkt låg fart och det är svårt att höra var det kommer ifrån men förmodligen kardanen men är kanske lika bra att höra med någon kunning då.

Den går helt rent och fint så fort man kommer upp i lite fart

När man köpt ett nytt fordon upptäcker man nya ljud hela tiden. Tror det är mer den företeelsen det är fråga om än något faktiskt fel.

Låt en fackman kolla upp den, (t ex Håkan på mc-center i Ksd, tror inte din lokala firma pular med sånt). Betala för en halvtimme eller så. Antingen hittar han något eller så kan den åtgärden kanske stilla din oro...
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Du menar att den ska stå på cebtralstödet med bakhjulet i luften med växel i? Hur ska jag då kunna snurra bakhjulet när den ligger i växel för måste ju hålla en hand på kopplingen??
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Ok men är säkert inget fel då för den går ju hur fint som helst när man kommer upp lite i fart.

Är det någon som har erfarenhet om var man får tag på en ljuddämpare till R 1200 r så man får lite ljud i hojen? Den är ju så sjukt tyst. Men vill inte betala hur mkt som helst för det.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Någon som provat köra på bakhjulet med r1200r? Känns som att kraften finns där men det handlar väll om att våga men alla tips är välkomna för att få upp denna stora hoj på bakhjulet:)
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Någon som provat köra på bakhjulet med r1200r? Känns som att kraften finns där men det handlar väll om att våga men alla tips är välkomna för att få upp denna stora hoj på bakhjulet:)
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Jasså. Man behöver inte använda kopplingen alls? Kan du beskriva lite detalj på teknik som man ska använda. Gasa släppa gas och sen ge full gas eller?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top