Köpa första hoj. En bmw R1200R

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Okej det priset jag fick gällde en 2007 årsmodell så det är nog det som gör att det skiljer. Var man bor skrev man aldrig när jag räknade på pris på ifs hemsida
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Tror jag betalar typ 3700:- hel/hel på Svedea BMW klubbförsäkring "Säkrast", har för mig att if låg likvärdigt när jag hade den där. Dock är ju Svedeas villkor/självrisker bättre än if.

Försäkringspremien är ju en av de stora fördelarna med R1200R.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Hörde med svedea och fick pris 6785:- för helförsäkring med bmw klubb försäkring. Räknade på en r1200r 2007 årsmodell.

Så kommer att välja if märkesförsäkring som skulle ha 4092 :- för helförsäkring per år.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Hur kan det komma sig att Mr Woland betalar 3700 med svedea medans jag fick pris på 6785? Priset jag fick var på en 07 som är den äldsta r1200r modellen.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Köra ihjäl sig kan man väl göra med vilken hoj som helst. Bmw r1200r är en touring. En sporthoj däremot är betydligt farligare vilken kubik den än har.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Behövs busskort? När jag hade min 1150gs fick jag snällt ta C-kort och medföra reflexväst som är lagstadgat för tunga fordon. Har erfarenhet av att boxrarna har en viss smak för motorolja och lite blårök som resultat av konfigurationen.
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Jag fastnade för en K1200S, kanske inte den bästa nybörjarhojen, men den fick mitt hjärta att bulta lite snabbare än konkurrenterna så den fick det bli :)
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Okej jag är bara 25 så det har väl med åldern att göra då. Men lika bra att börja med en 1200 så man slipper byta sen:)
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Jag funderade även jag i banor kring om en motorstark hoj var det bästa valet för en återfallare som mig, men bestämde mig till sist för att jag behöver effekten senare när jag kastar upp gumman på bönpallen, och genom att köpa en motorstark hoj nu så slipper jag ett sälj och köp i onödan.

Jag har kört motorstark bil och gillar tryggheten det ger när man vet att det finns lite extra att ta av om det skulle behövas...

Så jag tror du gör rätt - köp det du känner känns rätt, annars är risken stor att du till sist blir missnöjd. :tummenupp
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Både försäkringspremie och servicekostnader skiljer nog en hel del mellan en K1200 och en R1200.

Men det bästa rådet man kan ge ens spekulant är nog att inte bestämma sig förrän man provkört både det ena och det andra.

Hoj skall ju som bekant inte köpas med hjärna utan med hjärta.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Jag har lite mejl kontakt med en som säljer en r1200r 2007 modell som bara rullat ca 2300 mil.

Hörde lite med honom vad han gjort med hojen under hans tid. Han sa att han bytte olja o filter sommaren 2010 sen har den bara rullat 560 mil sedan olje bytet men det är ju ändå 3 somrar som den körts med samma olja då.
Jag tycker det låter väldigt slarvigt så vad säger ni?

Han hade också fått bytt olja i kardanen i slutet av 2008. Sen påstod han att man aldrig bytte den mer sedan. Hur är det med det?

Annars hade aldrig abs krånglat sa han så med den är det ok iaf.

Tändstiften var inte heller bytta så vad går ett tändstift byte på?
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Motoroljan ska egentligen bytas varje år samt kardanoljan vart annat. Cykeln har dock rullat lite så den är nog inte förstörd.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kolla vad en service kostar och pruta sedan av det på priset för hojen!
Att oljan inte är bytt sedan 2010 är inget att oroa sig över.
Olja i kardanklumpen bör bytas vartannat år.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
En service med praktiskt taget alla punkter (ventilkontroll, olja i vlåda, kardan och motor, tändstift osv. osv.) kostar strax över 5000 kr, bra att ha med sig när man ska köpa/pruta. Annars kan du bara fixa ventilkontroll på verkstad och resten själv.

Jag tycker att det är smidigt med bibehållen maskinskadegaranti dock så är hojen från 2007 så den går väl precis ut (6 år/10 000 mil på if), bra att tänka på om du vill ha en 2008 eller nyare för då ska servicehistoriken se bra ut.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ser den bra ut, så skulle jag inte tveka att köpa om priset är rätt.
Om elektroniken funkar trots få mil, så har den förmodligen förvarats i varmgarage eller källare, så då är nog inte kondens i oljan och tanken några problem.
Betala vad en 2007a är värd, så får du låga mil på köpet.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Priset ligger på 79.000:- så frågan är vad ett bra pris är för en 2007 årsmodell. Utbudet är inte stort på blocket direkt.

Om kardan oljan ska bytas vartannat år och han bytte den 2008 så kan inte den tagit stryk då?
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Jag skulle använt den ofullständiga service historiken som ett utmärkt argument för att pruta. 79 är i rätt härad av ett rimligt pris för en 07a med de milen om alla årliga service hade varit utförda och du får med sidoväskor etc. Att inte oljor blivit bytta på ett par år är ju inte hela världen, lite allvarligare är det med bromsvätskan som skall bytas vartannat år.

Å andra sidan finns det en fullutrustad 08a ute för 75000:- på firma. Lite mer mil men det är ju inte nåt man behöver vara skraj för på en BMW.

Ha is i magen och var inte rädd för att pruta. Sen skall man ju inte hänga upp sig på ett par tusenlappar hit eller dit om det är ne hoj man vill ha.

Finns ju som sagt var inte jättemånga R1200R ute men dom poppar ju upp titt som tätt så ta det bara lungt. Du har ju lite tid innan vädret blir behagligt igen ;)
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top