Köpa första hoj. En bmw R1200R

Ska byta bromsolja på min r1200r. Någon som vet hur man får av locket till olje behållaren vid styret? Har provat skruva men den sitter jätte hårt så tänkte att det kanske är något snäpp fäste också?
 
Ska byta bromsvätska imorgon så behöver ett snabbt svar på hur man får bort locket till behållaren vid styret????
 
Finns på sidorna under locket två stycken "låsnings" armar eller vad man ska kalla dem. Tryck in båda samtidigt och sen skruvar du på locket.
Kan behöva hjälp med det. Vissa har slitits så att det är lätt att trycka in dem och vrida samtidigt, andra är ett helsike utan rätt verktyg.
 
Okej tack för svar. Och när man byter motor olja så tömmer man genom att lossa filtret för ser ingen olje plugg??

- - - Updated - - -

Okej tack för svar. Och när man byter motor olja så tömmer man genom att lossa filtret för ser ingen olje plugg??
 
Ähh har man bara gjort det en gång så kan man ju det sen. Men det ska alltså finnas en oljeplugg på r1200r men en insex nyckel skruv?
 
Nu är alla oljor bytta. Nu återstår bara att släcka service lampan. Någon som vet hur man gör det?
 
Ingen som vet om man kan släcka service lampan på bmw hojar?

- - - Updated - - -

Göra det själv alltså?
 
Jasså så det går inte på annat sätt då? På min bil kunde jag släcka själv med hjälp av nyckeln och en knapp men är speciellt på bmw mc då?

Jag har servat hojen själv så undra hur mkt dom ska ha för att släcka lampan?
Vad händer om man inte släcker den och kör ett år till? Jag vet ju om att den är riktigt servad så om lampan lyser kvittar ju egentligen då eller?
 
Jag tipsar bara om att det är en speciell procedur att byta bromsvätska när man har ABS-bromsar, men du hade säkert koll på det.

Byt också oljan i växellådan, kardanen och slutväxeln.
 
Snacka med en verkstad om dem är villiga att släcka den till dig. Vissa är det, andra inte. Har garantin gått ut kan det kvitta. Då tar dem oftast diagnosavgiften plus lite jobb tid. Så kanske ca 500kr för att släcka lampan, och då får du reda på om det är några felkoder och dyl på den.
 
Jag bytte broms vätskan genom att suga ut en del i taget sen fylla på hela tiden så inte det kom luft i systemet. Bromsarna fungerar kanon efteråt iaf :)
Bytte också olja i slutväxeln och växellådan.

Garantin har ju gått ur så jag servade den själv men är inte sugen på att betala massa för att släcka lampan men vad händer om man inte gör det? Om man väntar ett år till?
 
Du behöver en GS911 för att kolla felkoder, släcka servicelampan och byta bromsvätska. Dessutom vore det bra med en manual att följa om du ska serva själv.
 
Garantin har ju gått ur så jag servade den själv men är inte sugen på att betala massa för att släcka lampan men vad händer om man inte gör det? Om man väntar ett år till?
Den kommer lysa tills de släcker lampan åt dig, inget annat. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top