Köpa första hoj. En bmw R1200R

Jag har bytt broms olja utan någon elektronik hjälp. Bromsarna fungerar lika bra som innan jag bytte olja. Behöver jag vara orolig för något för förstår fortfarande inte vad man skulle gjort med elektronik instrumentet??
 
Det går att byta vätska utan GS911 så länge man inte klantar sig och får in luft. Dock får man tydligen inte med all gammal vätska bland ventilerna i servoenheten och när dom beckar igen blir det dyrt värre.

Troligen funkar det att köra en hel massa år utan att köra luftning enligt boken. Troligen.
 
Okej jag var försiktig när jag bytte bromsolja så det kom ingen luft i systemet.
Och jag ingen garanti kvar på hojen och har tänkt att behålla den i några år till så då finns det väll ingen anledning att åka till verkstad för att släcka lampan för den stör ju inte mig när jag kör.
 
Idag besiktigade jag min r1200r för första gången men den blev underkänd på grund av för högt halvljus så det bländar. Är det något man kan fixa själv för hur vet man nät det är i rätt läge?
 
Idag besiktigade jag min r1200r för första gången men den blev underkänd på grund av för högt halvljus så det bländar. Är det något man kan fixa själv för hur vet man nät det är i rätt läge?

Nu vet jag inte exakt hur 1200R ser ut, men på 1200GS fanns det en svart spak under strålkastarhuset där låg/hög kunde ställas in.
 
Man kan inte stå i mörker och lysa mot en vägg och jämföra med en bil så man ställer in det i samma höjd?
 
Nej, du mäter höjden på lampan på hojen och markerar samma höjd på väggen. Sedan skall ljuset träffa sex centimeter under lampcentrum på fem meters avstånd. Sitter ditt halvljus under bilens kommer ditt halvljus att vara riktat uppåt. Obra...
 
Det enklaste brukar vara att justera när man ändå är på bilprovningen. Har man koll på hur det går till och inga verktyg behövs så tar det ju bara ett par sekunder och på en BMW brukar man komma åt från förarplatsen. Har aldrig varit med om att det inte gått bra.
 
Man behöver ju lossa 2 st skruvar väll för att strålkastaren ska gå att justera upp och ned. Tror inte jag får ha verktygen med mig så får försöka ställa in det rätt hemma innan.
 
Man behöver ju lossa 2 st skruvar väll för att strålkastaren ska gå att justera upp och ned.
Det är sällan hela strålkastarhuset, utan reflektorn man justerar. Detta med hjälp av två skruvar; en för vertikal justering av ljuskäglan och en för horisontell justering.
 
Det är sällan hela strålkastarhuset, utan reflektorn man justerar. Detta med hjälp av två skruvar; en för vertikal justering av ljuskäglan och en för horisontell justering.

Fast på en R1200R är det precis så det funkar, en skruv på vardera sida av strålkastarhuset. Busenkel justering.
 
Okej men är inte dom 2 skruvarna på sidorna om strålkastare för att vända lyset i sidled med? Så man inte ändrar på det.
 
Det jag läste så fattade jag det som att man lossar på skruvarna vid lyset lite grann så justerar man upp och ner sen lossar man skruvarna mer så justerar man i sidled.

Detta stämmer va Mr Woland? Du som har sten koll på r1200r :)
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top