Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Chris skrev:Vad behöver man tänka på när man skall köpa en begagnad hoj? Rent tekniskt tror jag att jag har koll på men speciellt om man skall köpa privat. Vilka papper behöver skrivas och är det något annat som man skall se upp med?
Hoztic skrev:Kvitto är ju alltid en regel! Sen ska ju fordonet överlåtas till dig med regbeviset som ska skickas in till vägverket.
Ett tips är ju att kolla så killen som säljer verkligen äger hojen! Och kolla upp med bilregistret att hojen är avbetald och inte har några skulder!
Chris skrev:Vad behöver man tänka på när man skall köpa en begagnad hoj? Rent tekniskt tror jag att jag har koll på men speciellt om man skall köpa privat. Vilka papper behöver skrivas och är det något annat som man skall se upp med?
fazerfun skrev:För det första att den ska ligga lägre i pris än hos en handlare eftersom du inte har några som helst garantier vid pirvatköp. Konsumentköplagen, ångerveckor etc gäller inte heller, däremot köplagen som ålägger säljaren att informera om dolda fel som han borde känna till. I praktiken måste du dock kolla allt själv och går något sönder är det mer upp till säljarens goda vilja om han vill kompensera dig eller inte. Hade en kompis som köpte en r750 som växellådan rasade på efter 16 mil. Säljaren påstod att den funkat klockrent innan och menade att han inte kunde göra något åt saken.
För det andra ska kvitto alltid skrivas liksom att du ska få regbeviset i handen (signerat av säljaren och dig) som sedan ska skickas in till Bilregistret så de vet att hojen bytt ägare. Du ska också kolla att säljaren verkligen äger hojen men också att den inte är köpt på kredit. Då kan det finnas sk ägarförbehåll från banken som lånat ut pengarna. Hojen står då som säkerhet för lånet och när säljaren säljer hojen till dig så måste han slanta av sitt lån direkt. I annat fall är det du som ny ägare som övertar skulden.
Chris skrev:Jag tackar för fina tips. Vart kollar jag om hojen är skuldbelagd? Det känns ju som en viktig punkt.
Finns idag inget bra sätt att få reda på det. Om hojen är såld av handlare kan man kolla med denne hur finansieringen ordnats. Annars blir det till att ringa runt till (alla?!) olika kreditinstitut och höra om hojen är föremål för säkerhet för lån.Chris skrev:Jag tackar för fina tips. Vart kollar jag om hojen är skuldbelagd? Det känns ju som en viktig punkt.
Flyer skrev:Finns idag inget bra sätt att få reda på det. Om hojen är såld av handlare kan man kolla med denne hur finansieringen ordnats. Annars blir det till att ringa runt till (alla?!) olika kreditinstitut och höra om hojen är föremål för säkerhet för lån.
Chris skrev:Jag tackar för fina tips. Vart kollar jag om hojen är skuldbelagd? Det känns ju som en viktig punkt.
wonderwizard skrev:Vem äger fordonet?
Få svar snabbt via sms - 71456
Denna tjänst erbjuder dig att få upplysningar om ägaren till ett fordon via sms. Tjänsten fungerar hos alla mobiltelefonoperatörer.
Gör så här:
Skicka registreringsnumret till nummer 71456 via sms.
Exempelvis mlb318.
Svar i retur från Vägverket.
Ett svar (sms) kan se ut så här:
HanneZ skrev:För mig låter det väldigt konstigt hur ett lån kan vara knutet till en motorcykel och inte till en person. Om motorcykeln brinner upp så finns den ju inte kvar då borde ju lånet försvinna, lika väl som att en person ovetandes tar över ett lån bara för att den köper en motorcykel.
Jo, jag kan läsa - dessutom förstår jag vad jag läser.wonderwizard skrev:du kan inte läsa va ? vad är skrivit med fet stil i mitt inlägg ovan ?
Mc betalt med privata banklån följer ju inte hojen, så då behöver man inte vara orolig.
Flyer skrev:Jo, jag kan läsa - dessutom förstår jag vad jag läser.![]()
Du bör nog kolla att du har torrt på fötterna innan du klankar på andra.![]()
Se övriga inlägg som är lite mer förklarande - pedagogiskt och på ett sätt som vem som helst kan förstå. Kolla också SMC's köpråd - där står vilka uppgifter som hamnar i bilregistret vid kreditköp (från handlare). Case closed!
Ofan, hade ingen aning om att det gick till så. Fast jag har hört att det kan gå till så där. Dumt system, då borde banken stå som ägare på hojen också.fazerfun skrev:du skojar va??![]()
Jag säger inte att är så med ALLA lån. Du kan ju ta ett blancolån på GE Money bank med 18% effektiv ränta utan att behöva tala om vad du gör med pengarna. Men om du lånar pengar specifikt för en kapitalvara, tex en hoj tex via Handelsbanken Finans mc/billån som jag gjorde en gång, så är hojen bankens säkerhet för lånet. Därför finns det också sk ägarförbehåll, dvs om du säljer hojen så blir du också tvungen att lösa lånet. Annars har ju banken inte någon möjlighet att få tillbaka sina pengar om du skulle hamna på obestånd.
För en person som köper en hoj som köpts på kredit med sk ägarförbehåll och det finns en skuld kvar som förre ägaren struntat i, ja då går banken efter hojen, vem den än är reggad på. Och varför inte? Rent juridiskt äger de ju hela eller delar av den.
Säg att den förra ägaren cashade 30k och lånade 40k av banken men struntade i att lösa det lånet när han säljer hojen till dig. Kan lova dig att banken hör av sig och vill ha sin del. Om du inte kan hosta upp skulden, ja vad återstår då för banken för att inte ska ta en kreditförlust? Jo, din hoj (eller det du trodde var din)
Hör du, din pajas - retas du bara eller är du dum på riktigt?wonderwizard skrev:jag har läst igenom tråden, och kan det bli enklare än mitt inlägg ?
sluta med drogerna e mitt tips, så kanske du också förstår vad jag skrivit.
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|