Köpa begagnad hoj privat/handlare

Chris

Yamaha
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Nol
Hoj
Yamaha FZS600
Vad behöver man tänka på när man skall köpa en begagnad hoj? Rent tekniskt tror jag att jag har koll på men speciellt om man skall köpa privat. Vilka papper behöver skrivas och är det något annat som man skall se upp med?
 
Chris skrev:
Vad behöver man tänka på när man skall köpa en begagnad hoj? Rent tekniskt tror jag att jag har koll på men speciellt om man skall köpa privat. Vilka papper behöver skrivas och är det något annat som man skall se upp med?

Kvitto är ju alltid en regel! Sen ska ju fordonet överlåtas till dig med regbeviset som ska skickas in till vägverket.
Ett tips är ju att kolla så killen som säljer verkligen äger hojen! Och kolla upp med bilregistret att hojen är avbetald och inte har några skulder!
 
Hoztic skrev:
Kvitto är ju alltid en regel! Sen ska ju fordonet överlåtas till dig med regbeviset som ska skickas in till vägverket.
Ett tips är ju att kolla så killen som säljer verkligen äger hojen! Och kolla upp med bilregistret att hojen är avbetald och inte har några skulder!

Man kan kolla allt det med bilregistret? Just att han äger hojen och att den är betald.
 
Chris skrev:
Vad behöver man tänka på när man skall köpa en begagnad hoj? Rent tekniskt tror jag att jag har koll på men speciellt om man skall köpa privat. Vilka papper behöver skrivas och är det något annat som man skall se upp med?

Det är samma sak som när du köper bil.

Tala om att du vill ha köpekontraktet utformat som SMC´s
www.motorcyklisterna.org/pdf/info/kontrakt.pdf det täcker upp det mesta.

Att bara titta på hojen säger mycket, lägger man ner mycket kärlek/tid på hojen
och putsar, vaxar, gör ren motor med tandborste osv så borde även insidan vara skött på samma sätt. Orkar man inte vaxa osv så kanske man inte orkar sköta den efter servicepunkterna heller.
 
Chris skrev:
Vad behöver man tänka på när man skall köpa en begagnad hoj? Rent tekniskt tror jag att jag har koll på men speciellt om man skall köpa privat. Vilka papper behöver skrivas och är det något annat som man skall se upp med?

För det första att den ska ligga lägre i pris än hos en handlare eftersom du inte har några som helst garantier vid pirvatköp. Konsumentköplagen, ångerveckor etc gäller inte heller, däremot köplagen som ålägger säljaren att informera om dolda fel som han borde känna till. I praktiken måste du dock kolla allt själv och går något sönder är det mer upp till säljarens goda vilja om han vill kompensera dig eller inte. Hade en kompis som köpte en r750 som växellådan rasade på efter 16 mil. Säljaren påstod att den funkat klockrent innan och menade att han inte kunde göra något åt saken.

För det andra ska kvitto alltid skrivas liksom att du ska få regbeviset i handen (signerat av säljaren och dig) som sedan ska skickas in till Bilregistret så de vet att hojen bytt ägare. Du ska också kolla att säljaren verkligen äger hojen men också att den inte är köpt på kredit. Då kan det finnas sk ägarförbehåll från banken som lånat ut pengarna. Hojen står då som säkerhet för lånet och när säljaren säljer hojen till dig så måste han slanta av sitt lån direkt. I annat fall är det du som ny ägare som övertar skulden.
 
fazerfun skrev:
För det första att den ska ligga lägre i pris än hos en handlare eftersom du inte har några som helst garantier vid pirvatköp. Konsumentköplagen, ångerveckor etc gäller inte heller, däremot köplagen som ålägger säljaren att informera om dolda fel som han borde känna till. I praktiken måste du dock kolla allt själv och går något sönder är det mer upp till säljarens goda vilja om han vill kompensera dig eller inte. Hade en kompis som köpte en r750 som växellådan rasade på efter 16 mil. Säljaren påstod att den funkat klockrent innan och menade att han inte kunde göra något åt saken.

För det andra ska kvitto alltid skrivas liksom att du ska få regbeviset i handen (signerat av säljaren och dig) som sedan ska skickas in till Bilregistret så de vet att hojen bytt ägare. Du ska också kolla att säljaren verkligen äger hojen men också att den inte är köpt på kredit. Då kan det finnas sk ägarförbehåll från banken som lånat ut pengarna. Hojen står då som säkerhet för lånet och när säljaren säljer hojen till dig så måste han slanta av sitt lån direkt. I annat fall är det du som ny ägare som övertar skulden.

Jag tackar för fina tips. Vart kollar jag om hojen är skuldbelagd? Det känns ju som en viktig punkt.
 
Chris skrev:
Jag tackar för fina tips. Vart kollar jag om hojen är skuldbelagd? Det känns ju som en viktig punkt.


Vem äger fordonet?
Få svar snabbt via sms - 71456
Denna tjänst erbjuder dig att få upplysningar om ägaren till ett fordon via sms. Tjänsten fungerar hos alla mobiltelefonoperatörer.

Gör så här:

Skicka registreringsnumret till nummer 71456 via sms.
Exempelvis mlb318.
Svar i retur från Vägverket.
Ett svar (sms) kan se ut så här:


MLB318, PB,
VOLVO V70 2.4,
VIT, LEASING
KARL KARLSSON
ÖREBRO

Tjänsten är kostnadsfri. Trafikkostnaden för att skicka ett sms är den vanliga avgiften som din operatör debiterar, cirka 1:50 kr per sms.

Teckenförklaring


MLB318 = Registreringsnummer.
PB = Personbil. Andra beteckningar på fordonsslag: lastbil (LB), släp, mc, moped, traktor, motorredskap (MRED), terrängvagn (TGV), terrängskoter (TGSK), terrängsläp (TGSL) och buss.
Volvo V70 2.4 = Fabrikat, typ/modell.
Vit = Fordonets färg (L=ljus, M=mörk).
Leasing = Om det finns speciella förhållanden exempelvis: LEASING, KREDITKÖP, EFTERLYST, HYRBIL samt UTRYCKNING.

Karl Karlsson = Ägarens namn.
Örebro = Ägarens postort.
Statusuppgifter = Eventuella statusuppgifter om ägaren såsom UTGÅR, OBEFINTLIG, UTVANDRAD, AVREGISTRERAD kan finnas.
 
Chris skrev:
Jag tackar för fina tips. Vart kollar jag om hojen är skuldbelagd? Det känns ju som en viktig punkt.
Finns idag inget bra sätt att få reda på det. Om hojen är såld av handlare kan man kolla med denne hur finansieringen ordnats. Annars blir det till att ringa runt till (alla?!) olika kreditinstitut och höra om hojen är föremål för säkerhet för lån.
 
Flyer skrev:
Finns idag inget bra sätt att få reda på det. Om hojen är såld av handlare kan man kolla med denne hur finansieringen ordnats. Annars blir det till att ringa runt till (alla?!) olika kreditinstitut och höra om hojen är föremål för säkerhet för lån.


du kan inte läsa va ? vad är skrivit med fet stil i mitt inlägg ovan ? :fatta!

Mc betalt med privata banklån följer ju inte hojen, så då behöver man inte vara orolig.
 
För mig låter det väldigt konstigt hur ett lån kan vara knutet till en motorcykel och inte till en person. Om motorcykeln brinner upp så finns den ju inte kvar då borde ju lånet försvinna, lika väl som att en person ovetandes tar över ett lån bara för att den köper en motorcykel.
 
Chris skrev:
Jag tackar för fina tips. Vart kollar jag om hojen är skuldbelagd? Det känns ju som en viktig punkt.

Definitivt eftersom lånet (skulden) sas följer med fordonet.

Det ser du i bilregistret. Står det "kreditköp" eller "leasing" ska du kolla extra noga. Betala inte en krona innan du vet att skulden är löst och du har nycklarna i handen. Det bästa är om ni går till banken tillsammans. Han får sin postväxel eller cash av dig och löser lånet direkt. Kvittot på transaktionen behåller du.
 
wonderwizard skrev:
Vem äger fordonet?
Få svar snabbt via sms - 71456
Denna tjänst erbjuder dig att få upplysningar om ägaren till ett fordon via sms. Tjänsten fungerar hos alla mobiltelefonoperatörer.

Gör så här:

Skicka registreringsnumret till nummer 71456 via sms.
Exempelvis mlb318.
Svar i retur från Vägverket.
Ett svar (sms) kan se ut så här:

Tackar så hemskt mycket för alla tips....känns ju lite lätare att söka efter en hoj på den privata markanden nu.
 
HanneZ skrev:
För mig låter det väldigt konstigt hur ett lån kan vara knutet till en motorcykel och inte till en person. Om motorcykeln brinner upp så finns den ju inte kvar då borde ju lånet försvinna, lika väl som att en person ovetandes tar över ett lån bara för att den köper en motorcykel.

du skojar va?? :va

Jag säger inte att är så med ALLA lån. Du kan ju ta ett blancolån på GE Money bank med 18% effektiv ränta utan att behöva tala om vad du gör med pengarna. Men om du lånar pengar specifikt för en kapitalvara, tex en hoj tex via Handelsbanken Finans mc/billån som jag gjorde en gång, så är hojen bankens säkerhet för lånet. Därför finns det också sk ägarförbehåll, dvs om du säljer hojen så blir du också tvungen att lösa lånet. Annars har ju banken inte någon möjlighet att få tillbaka sina pengar om du skulle hamna på obestånd.

För en person som köper en hoj som köpts på kredit med sk ägarförbehåll och det finns en skuld kvar som förre ägaren struntat i, ja då går banken efter hojen, vem den än är reggad på. Och varför inte? Rent juridiskt äger de ju hela eller delar av den.

Säg att den förra ägaren cashade 30k och lånade 40k av banken men struntade i att lösa det lånet när han säljer hojen till dig. Kan lova dig att banken hör av sig och vill ha sin del. Om du inte kan hosta upp skulden, ja vad återstår då för banken för att inte ska ta en kreditförlust? Jo, din hoj (eller det du trodde var din)
 
Last edited:
wonderwizard skrev:
du kan inte läsa va ? vad är skrivit med fet stil i mitt inlägg ovan ? :fatta!

Mc betalt med privata banklån följer ju inte hojen, så då behöver man inte vara orolig.
Jo, jag kan läsa - dessutom förstår jag vad jag läser. :fatta!
Du bör nog kolla att du har torrt på fötterna innan du klankar på andra. :7peta
Se övriga inlägg som är lite mer förklarande - pedagogiskt och på ett sätt som vem som helst kan förstå. Kolla också SMC's köpråd - där står vilka uppgifter som hamnar i bilregistret vid kreditköp (från handlare). Case closed!
 
Last edited:
Flyer skrev:
Jo, jag kan läsa - dessutom förstår jag vad jag läser. :fatta!
Du bör nog kolla att du har torrt på fötterna innan du klankar på andra. :7peta
Se övriga inlägg som är lite mer förklarande - pedagogiskt och på ett sätt som vem som helst kan förstå. Kolla också SMC's köpråd - där står vilka uppgifter som hamnar i bilregistret vid kreditköp (från handlare). Case closed!



jag har läst igenom tråden, och kan det bli enklare än mitt inlägg ?
sluta med drogerna e mitt tips, så kanske du också förstår vad jag skrivit.
 
fazerfun skrev:
du skojar va?? :va

Jag säger inte att är så med ALLA lån. Du kan ju ta ett blancolån på GE Money bank med 18% effektiv ränta utan att behöva tala om vad du gör med pengarna. Men om du lånar pengar specifikt för en kapitalvara, tex en hoj tex via Handelsbanken Finans mc/billån som jag gjorde en gång, så är hojen bankens säkerhet för lånet. Därför finns det också sk ägarförbehåll, dvs om du säljer hojen så blir du också tvungen att lösa lånet. Annars har ju banken inte någon möjlighet att få tillbaka sina pengar om du skulle hamna på obestånd.

För en person som köper en hoj som köpts på kredit med sk ägarförbehåll och det finns en skuld kvar som förre ägaren struntat i, ja då går banken efter hojen, vem den än är reggad på. Och varför inte? Rent juridiskt äger de ju hela eller delar av den.

Säg att den förra ägaren cashade 30k och lånade 40k av banken men struntade i att lösa det lånet när han säljer hojen till dig. Kan lova dig att banken hör av sig och vill ha sin del. Om du inte kan hosta upp skulden, ja vad återstår då för banken för att inte ska ta en kreditförlust? Jo, din hoj (eller det du trodde var din)
Ofan, hade ingen aning om att det gick till så. Fast jag har hört att det kan gå till så där. Dumt system, då borde banken stå som ägare på hojen också.
 
wonderwizard skrev:
jag har läst igenom tråden, och kan det bli enklare än mitt inlägg ?
sluta med drogerna e mitt tips, så kanske du också förstår vad jag skrivit.
Hör du, din pajas - retas du bara eller är du dum på riktigt?
Klart man skall förenkla, men man skall inte förenkla så det blir fel. Det du "skrivit" visar ju att du kan klippa och klistra, i det här fallet direkt från Vägverkets hemsida - duktigt gjort. Istället för att yra om droger och vem som förstår vad, kan du väl försöka hålla dig till ämnet och förklara varför en uppgift som handlare har att lämna skall ses som en garanti för att en privatperson inte säljer en hoj med återtagandeförbehåll?

(Har en bekant som lyckades sälja en bil (privat) med återtagandeförbehåll. Banken blev inte glad, men det löste sig. Det fanns inga uppgifter hos bilregistret om att bilen skulle vara säkerhet för lån.)
 
Last edited:
Äganderättsförbehåll är ordet ni söker tror jag. Varan är långivarens tills full betalning erhållits. Gäller även mellan privatpersoner. vid t.ex handpenning, köparen får hojen med sig på en gång, blir ägare, men kan få lov att lämna tillbaka den om han inte betalar slutlikviden.

Nu kan vi bomma tråden.
 
Återtagandeförbehåll = säljaren förbehåller sig en rätt att ta tillbaka godset till dess hela köpeskillingen är betald.

Äganderättsförbehåll = säljaren förbehåller sig äganderätten tills det sålda godset till dess det är fullt betald.

Rättsverkningarna av ett återtagandeförbehåll är de samma som vid äganderättsförbehåll. Det vanliga är att ett återtagande- eller äganderättsförbehåll ingår i de avtalsformulär som säljare och köpare undertecknar i samband med ett kreditköp – särskilt i samband med köp av fordon och maskiner.

Nu behöver vi inte säga mer. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top