Köpa begagnad GSX-R, tänka på?

Doxster

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K2
Hejsan

Länge sen jag var här och spånade nu, men nu har jag äntligen möjligheten att köpa hoj (efter lång väntan).

Har kikat på två stycken GSX-R, en 750 -00 och en 1000 K2 -02.

Vad behöver man veta när man åker och tittar på dessa maskiner? Jag är inte väldigt kunnig inom motorer överlag, tycker det är roligare att köra än att meka :hihi

Hörde att bilprovningen har en tjänst att man kan åka dit med bil/MC och låta dom gå igenom den för några hundralappar... Någon som har testat och vet om det är värt det?

Mvh
 
Ta med någon som kan motorer, blir väl lättast. Ja du ska ju i princip kolla så mycket som möjligt.. Lager i styrkronan , hjulen, bromsar, olje läckage i motor osv & framgaffel hur skicket är på drivlinan, är det dåligt har du något att pruta på. missljud ja det vanliga..
 
Tycker du ska titta på gixxer 1000-03 den fick insprutning och är kalas bra som maskin osv. Kolla alla lager och sånt som du kommer åt utan att sätta till med verktyg. Jag har bara köpt begagnat och är inte speciellt kunnig men man märker ganska snabbt om det kommer bli en dålig affär, jag har klarat mig än så länge.:tummenupp Lycka till
 
GSX-R 1000 har alltid haft insprutning.

Inga modellspecifika problem vad jag vet
 
Tycker du ska titta på gixxer 1000-03 den fick insprutning och är kalas bra som maskin osv. Kolla alla lager och sånt som du kommer åt utan att sätta till med verktyg. Jag har bara köpt begagnat och är inte speciellt kunnig men man märker ganska snabbt om det kommer bli en dålig affär, jag har klarat mig än så länge.:tummenupp Lycka till

Så -02 är med förgasarmotor?

Hur är det med 750, när fick den insprut? Denna har tydligen helsystem med powercommander, säger inte mig mkt mer än att det ska mer effekt. Som ni förstår, det tekniska är inte riktigt min grej. :)
 
Titta efter "hemmabyggesaker" på hojen och om den vart vurpad/krashad på ramen, för kåporna kan ju vara omlackerade. Titta på drivpaketets skick, däckens mönsterdjup, att växlarna går i som dem ska, att bromsarna tar som dem ska, att allting överlag är prima :) Glöm inte att magkänslan är det rätta svaret om köp eller inte :)
 
Sprut på båda hans objekt, samma motor i stort sett på 750 -00 1000-01,02 och 1000-03, Haft allihop!
 
Så -02 är med förgasarmotor?

Hur är det med 750, när fick den insprut? Denna har tydligen helsystem med powercommander, säger inte mig mkt mer än att det ska mer effekt. Som ni förstår, det tekniska är inte riktigt min grej. :)

750:n fick insprutning 1998 :)
 
Första generationens 750 (98-99) är ganska ryckig när man går från avslag till gas, tills man klipper en sladd till ECU'n. 00-> har inte det problemet, generation II av sprutet ger helt ok förgasarkänsla :tummenupp
 
Efter 5st gixxer har jag aldrig haft problem.
Fruktansvärt toliga motorer om de sköts på rätt
Sätt!
K1,k2 stabila bör vara en van förare. Ingen nybörjar hoj.
K3> smidiga lättare tok roliga!
 
Efter 5st gixxer har jag aldrig haft problem.
Fruktansvärt toliga motorer om de sköts på rätt
Sätt!
K1,k2 stabila bör vara en van förare. Ingen nybörjar hoj.
K3> smidiga lättare tok roliga!

Hur menar du att det inte är nybörjarhojar?
Jag klassar mig som en nybörjare då det blir första sportåket.

Tack till alla andra också som svarar, hjälper mig mycket!
 
Hur menar du att det inte är nybörjarhojar?
Jag klassar mig som en nybörjare då det blir första sportåket.

Tack till alla andra också som svarar, hjälper mig mycket!
Första generationens litershojar, med undantag för CBR möjligen, var ganska brutala och saknade senare generationers mjukhet. Lite som Porsche 911 Turbo -78 jämfört med en modern GT3, båda är grymt potenta, men den första kanske inte ger dig möjligheten att lära dig av dina misstag :näsblod
 
Första generationens litershojar, med undantag för CBR möjligen, var ganska brutala och saknade senare generationers mjukhet. Lite som Porsche 911 Turbo -78 jämfört med en modern GT3, båda är grymt potenta, men den första kanske inte ger dig möjligheten att lära dig av dina misstag :näsblod
Jag hade en GSXR 1000 -02 och inte tyckte jag den var brutalare än K7/K8. Tycker motorn var mjuk men så klart kraftfull.

Hade inga problem med min, då hade jag den under ett par år och den hade gått 5600 mil när jag sålde.
Styrdämparen var inte så effektiv när jag sålde. Bytte fjädrar i framgaffeln vid 4500 mil, var lite svampig då. Vad jag vet låg ventilerna inom tolerans vid båda ventiljusteringarna.
Är hojen fin så köp.
 
Kolla kamkedjesträckaren...man vill inte höra det allmänt kända gixxer-rasslet.
Stor och dyr service vid 2400 (ventilkoll/justering) kolla så att den är gjord och att boken
i övrigt ser schysst ut. Både 1000 och 750 är härliga att köra på slangen och risken är att
nuvarande förare också tycker det...så kolla styrlager (känn efter glapp när du bromsar med frambromsen och gungnar hojen alt. upp på depåstöd fram och känn genom att "jucka gaffeln")...kolla också packboxar (så att det inte läcker ut på gaffelbenen). I övrigt kolla drivpaket, vätskor och belasta lådan ordentligt vid provkörning. Du vill inte ha några "döda" lägen i lådan och definitivt inga växlar som hoppar ur (i och för sig inget direkt känt problem på gixxers - men de förekommer...allt kan misshandlas)

Sinnessjukt nöjd med min 750 -02. Speciellt med -1 på framdrevet och +1 på bakdrevet (tack vare rekommendationer från Richo, se snubben nedan) :tummenupp. Skulle vilja säga att en 750 original passar bra som nybörjarsporthoj. Trots att den går som ett skollat troll så gör den som du säger. 1000cc 01/02 är lite mer oberäkneligt. Där kan du "chockas" av en powerwheelie på trean, vilket kan kännas lite svajjig första gången, men sedan är just det en av den hojens absolut största fördelar - makalöst trevligt spis i den kärran :yoparty

Edit
Ingen Gixxer tillverkad efter 2000 har förgasare och 750 fick insprut redan -98 om jag inte är felunderrättad.
 
Last edited:
Så -02 är med förgasarmotor?

Hur är det med 750, när fick den insprut? Denna har tydligen helsystem med powercommander, säger inte mig mkt mer än att det ska mer effekt. Som ni förstår, det tekniska är inte riktigt min grej. :)

Vanligt på gixxer om man generaliserar baserat på mina erfarenheter:
Skeva framskivor 4000:-
sliten kamkedjesträckare 1500:-

I övrigt det vanliga. Kolla lager, allmänt skick.
 
Först och främst: bra val av kandidater. :tummenupp. Både 750 och 1000 är fantastiska sporthojar (haft haft en 750 98, 99 och en gsxr 1000 K5).De blåvita går snabbast :fakta. 750 modell 2000 är för övrigt en helt ny, bättre hoj jämfört med 99/98.

Den vanliga kollen modell NOGA när du handlar beggad sporthoj med +10 år på nacken kan man inte tjata för mkt om. Det är lite för många punkter att rapa här men köp gärna Bikes begguide så får du en steg för steg beskrivning vilka punkter då ska gå igenom. Är du osäker vad du ska kika, lyssna och klämma på, ta med någon som kan. Skicket är i sammanhanget viktigare än miltalet och servicestämplar men generellt: ju mer dokumentation kring hojens historia, desto bättre.

Ha inte för bråttom och hugg på första bästa, utbudet kommer sakta att öka nu när våren står för dörren och både modellerna är hyggligt vanliga. Tänk på att extragodis (avgas, PC mm) är värt kanske 30% av nypris på begmarknaden.

Vad gäller dina modeller så skulle jag kolla kamkedjesträckarna extra noga, en klassiskt svaghet hos många generationer gsxr. Rasslet (som en maracas med blyhagel...) är tydligast på en kall motor så se till att hojen inte är varmkörd när du kommer och kollar. I övrigt finns inga typfel.

Lycka till!
 
Jag hade en GSXR 1000 -02 och inte tyckte jag den var brutalare än K7/K8. Tycker motorn var mjuk men så klart kraftfull.

Hade inga problem med min, då hade jag den under ett par år och den hade gått 5600 mil när jag sålde.
Styrdämparen var inte så effektiv när jag sålde. Bytte fjädrar i framgaffeln vid 4500 mil, var lite svampig då. Vad jag vet låg ventilerna inom tolerans vid båda ventiljusteringarna.
Är hojen fin så köp.

Den eviga frågan om vad som är en lämplig förstahoj eller inte....

Lite OT kanske....allt hänger såklart på föraren och det går naturligtvis att köra ihjäl sig på en mindre klenare hoj också men just lättkördheten hos moderna supersportisar är en klar risk. Det är försåtligt och förföriskt att redan efter några mil känna att "shit jag kan ju det här". Vårkvällen är ljus, asfalten är torr och så börjar polarna gasa lite mer.... Som rookie är det så lätt att tänja på gränserna tills man i värsta fall är över och förbi punkten när det inte går att hämta hem. Tror alla här inne minns första gången man körde rakt fram i en kurva, när man blev påmind om att man inte hade full koll även om det kändes så. Du kan såklart känna samma sak på en Virago 535 men en gixxer 1000 tar dig till den punkten snabbare och mer odramatiskt.

Vill inte råda TS till någonting men väl värt att hålla i minnet om man inte har någon erfarenhet av den här typen av hojar.
 
Den eviga frågan om vad som är en lämplig förstahoj eller inte....

Lite OT kanske....allt hänger såklart på föraren och det går naturligtvis att köra ihjäl sig på en mindre klenare hoj också men just lättkördheten hos moderna supersportisar är en klar risk. Det är försåtligt och förföriskt att redan efter några mil känna att "shit jag kan ju det här". Vårkvällen är ljus, asfalten är torr och så börjar polarna gasa lite mer.... Som rookie är det så lätt att tänja på gränserna tills man i värsta fall är över och förbi punkten när det inte går att hämta hem. Tror alla här inne minns första gången man körde rakt fram i en kurva, när man blev påmind om att man inte hade full koll även om det kändes så. Du kan såklart känna samma sak på en Virago 535 men en gixxer 1000 tar dig till den punkten snabbare och mer odramatiskt.

Vill inte råda TS till någonting men väl värt att hålla i minnet om man inte har någon erfarenhet av den här typen av hojar.


Mycket bra skrivet! :tummenupp
 
varför inte lägga några tusen till och köpa den bästa hojen alla årsmodeller..2005-2006 R-1000 ?

Och då köper man den helsvarta då den är schnabbast..:)
 
varför inte lägga några tusen till och köpa den bästa hojen alla årsmodeller..2005-2006 R-1000 ?

Och då köper man den helsvarta då den är schnabbast..:)

Bra sagt.
Köpte min SVARTA Gixxer k5 för några månader sedan.
Provade den i lördags, och den är schnabb :yoparty
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top