Köpa begagnad GSX-R, tänka på?

Köp 750 om du inte är erfaren. Det är den perfekta motorstorleken egentligen. Behöver inte pinas som en 600. Går inte hysteriskt fort som en 1000. Är ofta snabbare runt en bana än en 1000. Om du har råd så är Gsxr750 från 2004 en klart modernare hoj och i min mening värd de extra slantarna! Själv körde jag 600 och 750 i tolv år innan jag köpte 1000cc. Bytte inte upp förrän jag kände att jag bemästrade hojen innan

Trevligt att du väljer Gixxer! :tummenupp Här är mina två

Bifogat

• MyBykes800.JPG
    MyBykes800.JPG
    115.6 KB · Visningar: 171
Last edited:
Det viktigaste med en Gixxer 1000 är att värma däcken när man står vid rödljus för att komma iväg utan för mycket hjulspinn :)

Köp 750 om du inte är erfaren. Det är den perfekta motorstorleken egentligen. Behöver inte pinas som en 600. Går inte hysteriskt fort som en 1000. Är ofta snabbare runt en bana än en 1000. Om du har råd så är Gsxr750 från 2004 en klart modernare hoj och i min mening värd de extra slantarna! Själv körde jag 600 och 750 i tolv år innan jag köpte 1000cc. Bytte inte upp förrän jag kände att jag bemästrade hojen innan

Trevligt att du väljer Gixxer! :tummenupp Här är mina två

Tack för rådet!

Är inte endast insnöad på gixxer, är intresserad av alla "traditionella" RR hojar, det är skick och pris som avgör :)

Om man håller med mig om att 750 egentligen är den perfekta hojen så finns det inte så mycket annat att välja mellan :tummenupp

Gsxr 1000 01-02 finns det några grejer du ska kolla,

01 ska du kolla så legeringen på gaffelbenens glidyta inte är sliten.
01-04 ska du provköra och lyssna så det inte "viner" på någon växel, (vanligast på 1:an och 2:an) då är det nog dax för lite nya drev i lådan.
01-02 har lite problem med kopplingskorgen, kan bli gropar efter lamellera, kolla så kopplingen går lätt och inte är trög/hackig.

Annars är det en kanonhoj, jag är grymt nöjd med mina, den kräver sin man att köra då det är ganska lång hjulbas på den, men när man har kommit på hur den ska köras kan man ha hur kul som helst med den tack var sin långa hjulbas =)

Vegas. Kan du inte utveckla resonemanget hur du tycker den skall köras, låter intressant!

Vegas. Kan du inte utveckla resonemanget hur du tycker den skall köras, låter intressant!

Jag uppfattar hojen som sävlig, man får vara bestämd när man kör för att få det dit man vill.
det går ju att fixa sävligheten men då får man den lite instabil i höga farter, men det är ju skönt när det vobblar =)

Har kommit på ett bättre sätt att få den i rätt kurs, en näve gas.. kan sladda lite men det gör som sagt inte så mycket då motor och chassi inte bjudet på otäcka överraskning när man minst anar det och biter huvudet av dig.
Jag har petat på en Öhlinare bak och grejar lite med cartridgen i gaffeln och efter det så blev det mycket bättre, nu bryter man ner hojen och den går som ett ånglok, sen är det "bara" att styra med gasen.. men jag vidhåller att det är ett lok =)

Precis, bästa sätte att framför en sådan pråm är att slida in i rondeller och sedan styra med gasen ut ur dom.
Detta kan vara lite trixigt första gångerna, men är inga problem efter en smc-kurs.

Jag uppfattar hojen som sävlig, man får vara bestämd när man kör för att få det dit man vill.
det går ju att fixa sävligheten men då får man den lite instabil i höga farter, men det är ju skönt när det vobblar =)

Har kommit på ett bättre sätt att få den i rätt kurs, en näve gas.. kan sladda lite men det gör som sagt inte så mycket då motor och chassi inte bjudet på otäcka överraskning när man minst anar det och biter huvudet av dig.
Jag har petat på en Öhlinare bak och grejar lite med cartridgen i gaffeln och efter det så blev det mycket bättre, nu bryter man ner hojen och den går som ett ånglok, sen är det "bara" att styra med gasen.. men jag vidhåller att det är ett lok =)

Köp min 1000 K3 .. den är hemsk! Bänkad till 173 bakhjulshästar så snudd på okörbar, meeeen satans kul! :yoparty

Köp min 1000 K3 .. den är hemsk! Bänkad till 173 bakhjulshästar så snudd på okörbar, meeeen satans kul! :yoparty

Låter som en aning overkill för mig ;)

Edit: Går i tankarna att åka ner till Hamburg och köpa på mig en hoj därifrån, verkar vara trevliga priser där nere, och finns betydligt mer på den marknaden just nu.

Låter som en aning overkill för mig ;)

Edit: Går i tankarna att åka ner till Hamburg och köpa på mig en hoj därifrån, verkar vara trevliga priser där nere, och finns betydligt mer på den marknaden just nu.

Nej då det är värre med dom med mindre mos, där måste du använda kopplingen för feta ställ ut ur kurvorna, men 173hk är räcker det med ett resolut ryck i gasrullen så är saken biff.

Nej då det är värre med dom med mindre mos, där måste du använda kopplingen för feta ställ ut ur kurvorna, men 173hk är räcker det med ett resolut ryck i gasrullen så är saken biff.

För jag lär ju verkligen åka på ställ när jag sitter på min första sporthoj? ;)

Precis, bästa sätte att framför en sådan pråm är att slida in i rondeller och sedan styra med gasen ut ur dom.
Detta kan vara lite trixigt första gångerna, men är inga problem efter en smc-kurs.

Aha är det därför man går på smckurs? Så man överlever första medvetna försöket att åka med ställ i rondeller....:confused:

Jag har en Gsx750r - 02a har kört cirka 350 mil med den, under den tiden har jag redan bytt kopplingskorgen som ja....explodera... ny förstärkt korg för 5069:- så är den igång igen o har kört ytterligare 40mil denna veckan. Hojen är riktigt skön o köra faktiskt, har kört lite andra liknande modeller men fall totalt för 750n, lätt hanterlig med sina 168kg och 144hk på veven. Jag rekommenderar den verkligen även om kopplingen gick den väg den gick, men det var trotts allt ett känt "fel" på 00-02 modellerna att de hade svag korg, detta byttes ut 03 tydligen...

antagligen 5 halva, hokus pokus insug av Joe Labero, Jackad kedja och bara hälften av siffrorna syntes på LCD displyen vid bänkningen med en g-tech. Resten fick fantasin stå för

haha .. nej inte riktigt så! Jag köpte den i det skicket på Claessons i Bromölla. Så jag vet inte riktigt 100 vad som är gjort med den. Jag har bänk papperna så klart =)

haha .. nej inte riktigt så! Jag köpte den i det skicket på Claessons i Bromölla. Så jag vet inte riktigt 100 vad som är gjort med den. Jag har bänk papperna så klart =)

Okej, jag bara undra vad det va för trim, för det är mycket att få ut det ur en originalmotor..

Hur mycket vikt lägger ni vid miltalet när ni kollar hoj? Dom flesta hojar jag kollar på i min prisklass ligger runt 3500-4000mil.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!