Kan man verkligen köpa en ZX12-R?

MackeNo1 skrev:
2461284
Så det skulle va intressant att höra vad ni tycker om den. Har läst alla tester på nätet samt sökt igenom en massa forum. Men har fortfarande inte lyckats få en bild av hur den är att köra, står olika överallt ju!

Nån som har provat att dreva ner en ZX12R? Utan kåpor är ju en toppfart på över 300km/h ganska ointressant, skulle hellre har ett jävla drag upp till 240-250km/h.

Hur är den att slanga med? Kan tänka mig att den kanske är känslig för sidovindar, borde ju dock bli bättre utan kåpor..

Faan den ballaste hojen jag ägt iaf. Men så har jag bara ägt tourinhojar oxå. VF1000FII, VFR 750, RF900, ZX12R och nu en kurvmaskin GSXR1100. Grümt djävla drag i motor, älskar och saknar vridmomentet som fanns i den motorn!!! Kör ändå en 1216 GSXR med 142 kusr på bakan nu, men den känns som en moppe i jämförelse.

Köra på bakhjulet med ZX12? :D Ja, det går!!! :yoparty Som en anekdot: jag 100+ kör på 3ans växel med pådrag och passerar en bula i vägen och framhjulet luftar!!!! :tummenupp

Men 250 utan kåpor? :va Har du starka underarmar så att du orkar hålla i dig? :tungan

Mitt råd, KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP

är de inte 12 an som har nå fult glapp mellan ram o tank som syns tokmycke när man "fightar" den :va

Sådär, fick fan mycket gjort idag...

Först va jag till BMW i solna och provkörde den ZX12R -01 som dom hade där. Lyckades givetvis tajma in rusningstrafiken perfekt...... Så nu vet jag hur den är att köra i bilköer i 25km/h :rolleyes:

Lyckades iaf få lite luckor ibland så jag kunde gasa lite. Ska jag va ärlig så trodde jag faktiskt att den skulle gå ännu värre, fast 190km/h på 2:an är iofs skapligt :D Kan tänka mig att den fortsätter dra lika hårt över 200km/h också.

Tyckte det va bra vrid i motorn men i dom farter jag körde så blev jag inte jätteimponerad. Kan tänka mig att 1 kugg ner fram och 3 kugg upp bak skulle göra susen :)

Visst fan är den tung, ganska hög tyngdpunkt tyckte jag att den hade också. Men jag är ju inte så liten, så den är ju helt klart hanterbar.

Fanns inte så många kurvor där jag körde, men i dom få som va tyckte jag att den kändes ok. Trodde den skulle vara klumpigare faktiskt...

Bromsarna va väll ok, imponerade inte men gjorde sitt jobb..

När jag kom hem från Sthlm fick jag motarden såld, så nu är det bara att leta upp nått kul och handla :)

Så, ska jag köpa en ZX12-R?

Vet faktiskt inte, men det vore ju lite omväxling mot motarden. Hittar jag en till rätt pris så kan det mycket väl bli affär!

KÖP MIN.....

allt e gjort på den... behöver bara tanka & köra

snabb affär 45 lappar....

garage.php

Last edited:
Vad det gäller att köra kåplöst så tycker jag att det funkar bra upp till 180 ungefär, från 180-220 är jobbigare men går det också. 220 och uppåt är inget man kör nån längre sträcka, hade 260 på mätaren på min 954 fighter förut, men då höll ju huvet på att blåsa av....

En bild tagen med mobilen från idag, tjejen tyckte hojen såg lagom ut i storlek. Alla andra brukar se så små ut när jag sitter på dom sa hon...

Bifogat

• liten.JPG
    liten.JPG
    94.3 KB · Visningar: 186
har en "bruksanvisning" på hur man ställer ventilerna på en 12a som en kille från usa har gjort och den är väldigt bra. Man behöver inte sänka motorn, det är många som gjort ventiljusteringen i usa själva, så det ska inte vara några större problem om man är lite mekkunnig.

strom_robert skrev:
2462851 har en "bruksanvisning" på hur man ställer ventilerna på en 12a som en kille från usa har gjort och den är väldigt bra. Man behöver inte sänka motorn, det är många som gjort ventiljusteringen i usa själva, så det ska inte vara några större problem om man är lite mekkunnig.

Det lät ju riktigt bra, har du testat att justera själv med hjälp av dom instruktionerna? Är inte så överdrivet bra på o mecka, men har polare som är duktiga. Får muta dom med lite öl isf :D

MackeNo1 skrev:
2462856 Det lät ju riktigt bra, har du testat att justera själv med hjälp av dom instruktionerna? Är inte så överdrivet bra på o mecka, men har polare som är duktiga. Får muta dom med lite öl isf :D

Nej det har jag inte, men anvisningen är riktigt bra och har man ställt ventilerna på en annan hoj med shims innan så ska denna inte vara något värre. Kan maila anvisningen till dig om du är sugen på att se hur det ser ut.

Jag håller på att laga en ZX12:a -01 och tycker den är förvånansvärt lätt skruvad mot vad jag förväntat mig!
Mycket enklare att ta ur motorn än jag trodde tex.:yoparty

Det enda tråkiga är att jag inte ska ha den och köra med utan sälja den när den är klar :va

MackeNo1 skrev:
2462820 Vad det gäller att köra kåplöst så tycker jag att det funkar bra upp till 180 ungefär, från 180-220 är jobbigare men går det också. 220 och uppåt är inget man kör nån längre sträcka, hade 260 på mätaren på min 954 fighter förut, men då höll ju huvet på att blåsa av....

En bild tagen med mobilen från idag, tjejen tyckte hojen såg lagom ut i storlek. Alla andra brukar se så små ut när jag sitter på dom sa hon...

Vad du än gör, köp INTE en röd!!!!!

I mitt tycke så kommer den silverfärgade på förstaplats (grafit grå)
och den röda på sista plats........

Vill du se bilder så maila mig, jag orkar inte krympa dom för att slänga in dom här. OBS, endast bilder på min gamla silverfärgade.

Last edited:
Kawwa skrev:
2463200 Vad du än gör, köp INTE en röd!!!!!

I mitt tycke så kommer den silverfärgade på förstaplats (grafit grå)
och den röda på sista plats........

Vill du se bilder så maila mig, jag orkar inte krympa dom för att slänga in dom här. OBS, endast bilder på min gamla silverfärgade.

Den grafitgråa ÄR snyggast!:fakta

ZX12-R Är en mycket bra hoj ! Hade en i 1 år, och den var en av dom bästa hojarna jag haft... :yoparty

Zx12 låter kul har en cbr rr men en 1200 låter kul
Låt höra när du skaffat en:tummenupp

KermitSwe skrev:
2463343 Zx12 låter kul har en cbr rr men en 1200 låter kul
Låt höra när du skaffat en:tummenupp

Ok, nu har jag köpt en :D

Körde 90 mil idag för att hämta en Röd ZX12-R -00 med 1600 mil på mätaren. Fick ge 49 000:- för den...

Helt slut nu, återkommer med mer info imorgon.

Bifogat

• liten.JPG
    liten.JPG
    104.8 KB · Visningar: 171
MackeNo1 skrev:
2465228 Ok, nu har jag köpt en :D

Körde 90 mil idag för att hämta en Röd ZX12-R -00 med 1600 mil på mätaren. Fick ge 49 000:- för den...

Helt slut nu, återkommer med mer info imorgon.
Du kommer inte att ångra dig :yoparty

JT skrev:
2462349
Att Hayabusan ska vara smidigare tycker jag är skitsnack, vore bättre om folk testade själva istället för att citera Bike...

Jag var nära och köpa en tolva, har länge gillat modellen. Men det är verkligen stor skillnad i hanterbarhet på kurviga vägar, busan känns nästan som en sporthoj i jämförelse. Bägge har grym motor, med fördel åt kawan dock :tummenupp

Fan va trött jag va igår när jag kom hem, det är drygt o köra 90mil på en dag.

Blev alltså en 12:a den här gången. Den är direkta motsatsen till KTM 660:n som jag sålde i fredags, ombyte förnöjer :)

Får se hur länge jag behåller den, men tänkte iaf försöka komma iväg på en norgesemester nästa sommar. Har velat åkt dit i flera år men det har inte blivit av, nu har jag ju en äkta touringhoj så det vore väll fan om jag inte kunde få det gjort nu.

När jag provkörde 12:an igår så var det helt andra förutsättningar än när jag körde i Sthlm i fredags. Hann med att köra både extremt kurviga vägar och att dra ur den på några rakor.

Satan vad denna hojen går! Tycker inte det känns lika mkt som det borde dock, man är ju helt skyddad bakom kåpglaset. Helt sanslöst att se hastighetsmätaren fortsätta klättra med samma fart mellan 200 och 300 km/h som den gjorde mellan 100 och 200 km/h :hojraket

Hade 290km/h på mätaren igår, och då försökte jag inte ens toppa den :jisses

När man kom in på dom kurviga vägarna så kände man genast att det inte är nån sporthoj. Mycket vikt att bryta ner i kurvorna och har man valt ett spår så får man hålla det...

Ska inte uttala mig för mkt om kurvegenskaperna än, tar ju ett tag innan man har vant sig vid en ny hoj. Som sagt ett ganska stort steg mellan motarden och 12:an.

Ska bli kul att se hur det är att ha en sån här monsterhoj :D

Slänger upp några bilder på den senare idag.

Last edited:
GRATTIS!

Välkommen i gänget!:hojraket

Tackar!

Här kommer lite bilder, alldeles nytagna...

Bifogat

• ZX12R - 2.JPG
    ZX12R - 2.JPG
    122.8 KB · Visningar: 98
  • ZX12R - 4.JPG
    ZX12R - 4.JPG
    76.7 KB · Visningar: 72
  • ZX12R - 3.JPG
    ZX12R - 3.JPG
    62.5 KB · Visningar: 55
  • ZX12R - 5.JPG
    ZX12R - 5.JPG
    106.3 KB · Visningar: 112
  • ZX12R - 1.JPG
    ZX12R - 1.JPG
    119.2 KB · Visningar: 134
Fan M, du vet inte vad du köpt..:yoparty

Hade en sådan för några år sedan, roligaste hojen jag haft, men jag är ju hojförbrukare, så jag byter ofta.

Med Akrasystem, 1 kugg mer fram, pc2 och moddad luftburk...den toppar lätt 320, verkligfart.

Håller med, lite tung på krokvägar, men man vänjer sig åsså får man brottar armar.

Skulle jag ha en supertourer, skulle jag lätt köpa en sådan...åxå.

Motorn är helbrutal, lättskruvad, går att byrta stift på plats i ramen, lite pilrigt.

Är du intresserad så har ett jag ett par dogbones till bakfjädringen som är till för att sänka eller ha kvar höjden bak.
Ett tips.
Sänk gaffelbenen fram 2-3 cm, sen ska du se på skillnad när det svänger.

jag bor straxt runt uppsala om du behöver lite mekhjälp...

Last edited:
Back