Jobbfråga,byta eller inte?

Precis, det var antal förfrågningar som fällde. Vilket egentligen är rätt korkat för precis som Krister så vill man kolla om man har möjlighet att låna där det är som lägst ränta. Vilket inte alltid funkar och då får man prova på nästa. Dvs man tänker ekonomiskt och inte bara tar första bästa. Men det är inte alltid det är bra att tänka rätt.

Men jag har iaf lärt mig en läxa och nu kommer det inte ske fler gånger. Efter regn kommer sol. :tummenupp

Fast jag anser inte att det är en läxa man skall behöva "lära" sig... att tänka fel alltså. För om man skall ta ett s.k. blankolån (köpa bil/hoj på blocket) så finns det massor med fina erbjudanden, men den ränta som står där är om man tar maxbelopp på maxtid... inte när man vill låna futtiga 50k som man sen tänker betala av på futtiga 1år, då får man en helt annan ränta. Detta hände mig för inte så länge sedan, gick på linjen att vad som är aviserat är det som gäller men fick tillbaka ett lånelöfte med en ränta på 8%... skrattade och sket i den krediten direkt och gick till min bank där jag fick samma blancolån med en ränta på 4%.
Men som tack för att jag ansökte om lånet på annat ställe först så har jag nu två förfrågningar på samma skitlån.

Det jag tror är farligast i det hela är att sådana här säkerhetsavdelningar tittar för mycket på siffrorna och det skrivna ordet istället för att faktiskt fråga varför det ser ut som det gör, kan ju faktiskt vara att de går miste om en riktig talang bara för att de tittade på ett utdrag som egentligen inte säger någonting.

Rikedom kan man räkna på så många olika sätt. En person som tjänar en miljon men har två miljoner i skulder är i mina ögon inte rik. Den utan utgifter är rikare.

Håller med dig! Vissa dar skulle jag vilja sälja lägenheten bara för att bli kvitt skulderna men jag vill gärna bo bra. :näsblod

Vad säger du till barnen (eller varför inte tant agda) som kommer med sparbössan om att man tar ut en avgift för att de ska få sätta in sina pengar i banken, att om de inte betalar får de vänta tills de två veckorna man får komma och lämna in pengarna utan avgift.

Fy fan :mad:

(snålbank ala swedbank gör detta, ta det inte personlig.)

Som tur är sitter jag inte i kassan. Sitter på Back Office där vanliga svensson (dansken) inte riktigt har att göra.
Har själv haft nuvarande Swedbank förut och sade upp allt med dem pga deras småbittra attityd och snålhet.
Inget personligt taget då jag inte jobbar på Swedbank. :)

Pengar är en världslig sak. Viktigare att trivas på jobbet.

:Bugar inför :fakta

Du får bara lov att förskingra kunders och företagets kapital ifall du sitter i bankledningen och kan kalla det för bonus. :fakta

Det är därför jag pluggat och jobbar med det jag jobbar med. :D

Så är det såklart! Dessutom som tidigare nämnts att man har en tendens att spendera mer ju mer man tjänar...:rolleyes:

Helt rätt!

Precis, det var antal förfrågningar som fällde. Vilket egentligen är rätt korkat för precis som Krister så vill man kolla om man har möjlighet att låna där det är som lägst ränta. Vilket inte alltid funkar och då får man prova på nästa. Dvs man tänker ekonomiskt och inte bara tar första bästa. Men det är inte alltid det är bra att tänka rätt.

En förfrågning eller fem borde egentligen inte kunna fälla ett avgörande, eller ens för den delen ha någonting med liknande beslut att göra. Tyvärr är det så att de tittar på den "fakta" de har. I vissa fall kan den vara/är den vilseledande.

Fast jag anser inte att det är en läxa man skall behöva "lära" sig... att tänka fel alltså. För om man skall ta ett s.k. blankolån (köpa bil/hoj på blocket) så finns det massor med fina erbjudanden, men den ränta som står där är om man tar maxbelopp på maxtid... inte när man vill låna futtiga 50k som man sen tänker betala av på futtiga 1år, då får man en helt annan ränta. Detta hände mig för inte så länge sedan, gick på linjen att vad som är aviserat är det som gäller men fick tillbaka ett lånelöfte med en ränta på 8%... skrattade och sket i den krediten direkt och gick till min bank där jag fick samma blancolån med en ränta på 4%.
Men som tack för att jag ansökte om lånet på annat ställe först så har jag nu två förfrågningar på samma skitlån.

Gör man allt personligt direkt hos din personliga bankman kan man i vissa fall slippa alla dessa kreditförfrågningar. Men vi kan nog alla vara överens om att kreditförfrågningar är skit.

Det jag tror är farligast i det hela är att sådana här säkerhetsavdelningar tittar för mycket på siffrorna och det skrivna ordet istället för att faktiskt fråga varför det ser ut som det gör, kan ju faktiskt vara att de går miste om en riktig talang bara för att de tittade på ett utdrag som egentligen inte säger någonting.

Det är så fruktansvärt lättare för dem att titta på siffror än att lyssna på åsikter som någon har. Siffror har en tendens att vara lättlästa medan personliga åsikter är lite mer svårtolkade. Dessutom är åsikter i princip alltid färgade. Siffror är heliga och objektiva. Det är därför statistik är trovärt även om de flesta av oss vet hur sjukt lätt det är att manipulera statistik.

Men jag har iaf lärt mig en läxa och nu kommer det inte ske fler gånger. Efter regn kommer sol. :tummenupp

Och på lördag skall kloten rulla! :D

sjuuukt mycket skit jag skriver.

Det är så fruktansvärt lättare för dem att titta på siffror än att lyssna på åsikter som någon har. Siffror har en tendens att vara lättlästa medan personliga åsikter är lite mer svårtolkade. Dessutom är åsikter i princip alltid färgade. Siffror är heliga och objektiva. Det är därför statistik är trovärt även om de flesta av oss vet hur sjukt lätt det är att manipulera statistik.

Klart det är, men man anser att om det gäller ett jobb, man har kommit till sista skedet och sen säger säkerhetsavdelningen nej pga dessa siffror på ett papper så borde det finnas lite mer vilja att få reda på mer om det hela än att bara säga kategoriskt nej.
När det handlar om att förhandla lån eller bevilja lån så förstår jag att man gör på det viset eftersom man inte kan sitta och prata med varje låntagare och få höra hela deras story.

Klart det är, men man anser att om det gäller ett jobb, man har kommit till sista skedet och sen säger säkerhetsavdelningen nej pga dessa siffror på ett papper så borde det finnas lite mer vilja att få reda på mer om det hela än att bara säga kategoriskt nej.
När det handlar om att förhandla lån eller bevilja lån så förstår jag att man gör på det viset eftersom man inte kan sitta och prata med varje låntagare och få höra hela deras story.

Jag argumenterar inte emot.

Account manager?

Vill inte starta en ny tråd, tycker det är onödigt så jag fortsätter mina jobbrelaterade frågor här. Någon moderator får jätte gärna ändra rubriken om det finns nåt mer passande.

Iaf....

På måndag ska jag på ny intervju, till ett jobb som account manager. Har förstått att det innebär att man har hand om kunder och säljer tjänster åt företaget men är det någon som kan vara lite mer ingående och berätta precis vad det betyder. Nu pratar jag inte om Key account manager utan "vanlig" account manager. Förstår att det kanske är olika beroende på vad det är för företag, just detta är en webbyrå.

Har kollat upp och läst allt om företaget och det låter väldigt roligt. Men i ansökan får man inte så mycket mer info än att man får en utbildning av dom.

Vill gärna veta vad just account manager har för innebörd och vad man gör mer specifikt. Har ett litet hum men frågar er nu. Någon som är eller vet? :)

Om det finns någon som är det här, vad tjänar man? På ett ungefär, vill inte veta er lön. Är det känsligt så pma gärna. :tummenupp

Tack alla söta! :)

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...