Jobbfråga,byta eller inte?

En liten uppdatering:

Blir inget nytt jobb. Iaf inte nu. Jobbet var typ ett bankjobb och har man för många kreditförfrågningar så tycker dom att man är i en riskgrupp. Fastän jag inte har mer än 2 lån, hoj o bil. Kontorschefen som jag hela tiden haft kontakt med blev jätte besviken och ledsen att hon inte fick anställa mig för hon hade gillat mig från första mötet och tyckte jag passade perfekt hos dom.

Men mina dörrar är inte stängda utan hon bad mig återkomma när det fanns nån ny plats ledig samt hon skulle spara alla mina papper. Jävligt surt att man faller på något så "litet". :(

Var rätt intställd på att byta jobb nu. Ahh får väl söka vidare och så länge knega vidare på det gamla. :huvet

Tack så jätte mycket allihopa för era svar! :krama

En liten uppdatering:

Blir inget nytt jobb. Iaf inte nu. Jobbet var typ ett bankjobb och har man för många kreditförfrågningar så tycker dom att man är i en riskgrupp. Fastän jag inte har mer än 2 lån, hoj o bil. Kontorschefen som jag hela tiden haft kontakt med blev jätte besviken och ledsen att hon inte fick anställa mig för hon hade gillat mig från första mötet och tyckte jag passade perfekt hos dom.

Men mina dörrar är inte stängda utan hon bad mig återkomma när det fanns nån ny plats ledig samt hon skulle spara alla mina papper. Jävligt surt att man faller på något så "litet". :(

Var rätt intställd på att byta jobb nu. Ahh får väl söka vidare och så länge knega vidare på det gamla. :huvet

Kan inte banken hjälpa dig med det då? Baka ihop de två krediterna till ett banklån? ETT lån måste man väl få ha?

Byt!
Om du vill utvecklas ska du inte vara kvar på "övervåningen".

Jag bytte jobb för några drygt tre år sedan. Detta bytet innebar en sänkning med drygt 3' per månad. Även fast jag trivdes väldigt bra med tjänsten jag hade räknade jag med att jag skulle utvecklas mer och tjäna mer på bytet i längden, vilket jag också gjorde. 15 månader senare blev jag befordrad och höjde lönen med drygt 5', plus minus noll om man räknar in inflation och det förlorada konsumtionsvärdet.
Sex månader efter det böt jag jobb igen. Helt och hållet för att tillfället fanns. Detta bytet gav mig drygt två, nästan tre gånger det jag tjänade innan. Jag hade tur.

Ett jobb med utvecklingsmöjligheter är alltid mer värt än ett jobb där man sitter fast på den nivån, om man vill utvecklas vill säga. Var aldrig rädd för att testa något nytt. I värsta fall får du byta igen.

Kan du inte jobba extra på "övervåningen" om du behöver det?

Lycka till med beslutsfattandet.
Vi firar dig på lördag sötnos!

edit:
En liten uppdatering:

Bah vad surt!
Sånt skitsnack om riskgrupp. Så länge du sköter dina betalningar et c. skall du inte inräknas i någon riskgrupp. Antalet kreditförfrågningar är bara intressant när du ansöker om lån. Önskar jag hade lite kontakter i Malmö så hade vi kunnat fixa detta.

Hoppas iaf att du hittar något smaskigt snart.
Hade tänkt skriva att jag bjuder dig på en drink eller så för att du fått jobbet men nu antar jag att jag får bjuda på en drink som lite plåster på såren istället. :krama

Last edited:
Kan inte banken hjälpa dig med det då? Baka ihop de två krediterna till ett banklån? ETT lån måste man väl få ha?

Det handlar inte så mycket om att man har lån utan att jag gjort massa förfrågningar. Innan jag ger mig in på att köpa något så kollar jag om jag får ett lån, och då kollar jag på olika banker så klart. Allt detta syns tydligen, dom förfrågningarna. Där står inte om du blivit nekad eller godkänd utan där står bara datum och summa. Så ska ja köpa en bil för 10K och kollar med olika banker med lån till det så står det alla gångerna jag ansökt. Sen om jag fått det eller inte står inte.

Det är väl ett visst skydd för dom att inte ta in personer dom tycker ligger i en riskgrupp som dom kallar det och kanske tar mer lån än vad man klarar av och börjar sno från dom. :rolleyes:

Jag fick förklara allt för kontorschefen igår och hon hade absolut inga problem med det, hon tyckte allt lät vettigt. Men det är dom på säkerhetskontoret som inte ansåg det bra.

Byt!
Om du vill utvecklas ska du inte vara kvar på "övervåningen".

Jag bytte jobb för några drygt tre år sedan. Detta bytet innebar en sänkning med drygt 3' per månad. Även fast jag trivdes väldigt bra med tjänsten jag hade räknade jag med att jag skulle utvecklas mer och tjäna mer på bytet i längden, vilket jag också gjorde. 15 månader senare blev jag befordrad och höjde lönen med drygt 5', plus minus noll om man räknar in inflation och det förlorada konsumtionsvärdet.
Sex månader efter det böt jag jobb igen. Helt och hållet för att tillfället fanns. Detta bytet gav mig drygt två, nästan tre gånger det jag tjänade innan. Jag hade tur.

Ett jobb med utvecklingsmöjligheter är alltid mer värt än ett jobb där man sitter fast på den nivån, om man vill utvecklas vill säga. Var aldrig rädd för att testa något nytt. I värsta fall får du byta igen.

Kan du inte jobba extra på "övervåningen" om du behöver det?

Lycka till med beslutsfattandet.
Vi firar dig på lördag sötnos!

edit:

Bah vad surt!
Sånt skitsnack om riskgrupp. Så länge du sköter dina betalningar et c. skall du inte inräknas i någon riskgrupp. Antalet kreditförfrågningar är bara intressant när du ansöker om lån. Önskar jag hade lite kontakter i Malmö så hade vi kunnat fixa detta.

Hoppas iaf att du hittar något smaskigt snart.
Hade tänkt skriva att jag bjuder dig på en drink eller så för att du fått jobbet men nu antar jag att jag får bjuda på en drink som lite plåster på såren istället. :krama

Tack Esa! :krama

Last edited:
En liten uppdatering:

Vad slumpet att falla vid målsnöret över en sådan sak då du bara har 2st lån:( :krama

Vad slumpet att falla vid målsnöret över en sådan sak då du bara har 2st lån:( :krama

Inte lån utan förfrågningar, viss skillnad ;) Om jag inte minns fel ligger kreditupplysning kvar i tre år, rätta mig om jag har fel. En kredidupplysning görs t ex när du tar något på avbetalning.

Tråkigt Money, men det kommer fler tåg, jag lovar :pannkyss,

Last edited:
Inte lån utan förfrågningar, viss skillnad ;) Om jag inte minns fel ligger kreditförfrågningar kvar i tre år, rätta mig om jag har fel. En krediprövning görs t ex när du tar något på avbetalning.

Tråkigt Money, men det kommer fler tåg, jag lovar :pannkyss.

Japp, d stämmer, 3 år bakåt hade hon. Det mesta hade jag i år. Hade inga förra året. Va bara då jag köpte hojen 07, inget 08 och nu iår då jag köpt bilen och gasgasen.

Jo jag vet, jag får helt enkelt tuffa vidare. Kommer säkerligen söka där igen och då tror jag nog att det kommer gå vägen men nu lägger jag dom åt sidan och söker annat så länge. :) Tack!

Japp, d stämmer, 3 år bakåt hade hon. Det mesta hade jag i år. Hade inga förra året. Va bara då jag köpte hojen 07, inget 08 och nu iår då jag köpt bilen och gasgasen.

Jo jag vet, jag får helt enkelt tuffa vidare. Kommer säkerligen söka där igen och då tror jag nog att det kommer gå vägen men nu lägger jag dom åt sidan och söker annat så länge. :) Tack!

Aww :/.. bara söka dedär andra skiten nurå :D

Ganska galet det där egentligen. Vi har börjat kolla på hus och då går det till som så att man kollar med banker om lån, de vill slå på ens uppgifter för att se vad de kan komma med för bud på räntan, då tar de en kreditupplysning med lån för bostad i beräkningen... detta kommer sedan synas på ett utdrag... så om jag kollar med 5 olika banker vad de är villiga att ge mig för bud på räntan så har jag då alltså fem förfrågningar på mitt utdrag bara för att jag vill kunna ta den bank som erbjuder lägst ränta.... sen skall detta ligga en i fatet när man söker ett jobb. Trodde man VILLE ha folk som kollar upp och försöker planera sin ekonomi och kan förhandla lite... inte folk som går som drönare och tar första bästa bank.

Pengar är inte allt heller. Har jag mucho pengar brukar jag spendera mer. Mkt på skit och bekvämligheter som att inte laga mat hemma utan går ut ist. Nu har jag fett lite pengar men klarar av att leva bra ändå fast med mindre av det goda kanske. Så länge man mår bra så är jag nöjd.

Ganska galet det där egentligen. Vi har börjat kolla på hus och då går det till som så att man kollar med banker om lån, de vill slå på ens uppgifter för att se vad de kan komma med för bud på räntan, då tar de en kreditupplysning med lån för bostad i beräkningen... detta kommer sedan synas på ett utdrag... så om jag kollar med 5 olika banker vad de är villiga att ge mig för bud på räntan så har jag då alltså fem förfrågningar på mitt utdrag bara för att jag vill kunna ta den bank som erbjuder lägst ränta.... sen skall detta ligga en i fatet när man söker ett jobb. Trodde man VILLE ha folk som kollar upp och försöker planera sin ekonomi och kan förhandla lite... inte folk som går som drönare och tar första bästa bank.

Exakt! Har man många förfrågningar, och kanske till och med många lån, men sköter sina betalningar är man ju inget annat än en god konsument. Fattar inte vad problemet är här.

Tänk även på att antalet krediter, även om de är outnyttjade, sänker din kreditvärdighet. Säg att du har ett IKEA family- kort, ett ICA-kort, ett Mastercard och ett Statoil-kort utöver ditt vanliga Visa-kort. Inte alltför ovanligt. Dessutom har du kredit på samtliga dessa, även det lite för vanligt. Även om du aldrig använder dig utav den kredit som finns på dessa kort tas detta med i beräkningen när du ansöker om lån och kreditvärdighet sänks. Det samma med låneförfrågningar/-ansökningar, s.k. kreditupplysningar. Du får helt enkelt betala mer än om du aldrig hade haft dessa kort. Detta är mycket vanligt vid låneansökningar.
Det som däremot är ovanligt är det som hänt vår kära Money att de nekat henne jobbet pga några kreditupplysningar för mycket. I hennes fall var det med stor sannolikhet inte antalet lån som fällde avgörande utan antalet gånger hon "funderat" på att låna.
Jag vet att jag har åtminstonde sju-åtta kreditupplysningar liggandes på mig, varav flera av dem är kring 1,5-2''. Det slutsatsen det verkar som att säkerhetskontoret har gjort är att vår kära pengatös är lite för konsumtionsglad och klarar inte riktigt av att hantera pengar, vilket gör henne till en risk. En arbetsgivare vill nämligen inte ha en arbetstagare som inte klarar av att hantera sin privatekonomi då detta kan resultera i att han/hon kan få för sig att förskingra medel från företaget.
Nu är detta delvis rena spekulationer från min sida om anledningarna till beslutet men det är ungefär såhär de tänker ibland, särskilt när vi har att göra med bank-/finansbranschen.

Så kom ihåg, sök inte en massa onödiga lån och för allt i världen ha inte en massa kreditkort liggandes. Själv blev jag erbjuden ett American Express häromdagen tillsammans med mitt EuroBonus. Tror ni jag tackade ja!? Knappast!

Jag har allvarligt börjat undra om bankerna VILL ha några kunder.:död

*uppsnoffad slipsensitterförtajtfjäskande-gubbe *

Självklart vill bankerna ha kunder. Särskilt dönickar som betalar in en massa töntiga avgifter. Fast jag tycker att ni kan fortsätta med det så att jag får min lön och bonus. :tungan

Pengar är inte allt heller. Har jag mucho pengar brukar jag spendera mer. Mkt på skit och bekvämligheter som att inte laga mat hemma utan går ut ist. Nu har jag fett lite pengar men klarar av att leva bra ändå fast med mindre av det goda kanske. Så länge man mår bra så är jag nöjd.

Ord! :fakta
Jag har nästan mindre pengar kvar när månaden är slut nu än jag hade för två-tre år sedan. Konsumtionsglad så det skriker om det.

Last edited:
Massa tänkvärda tips...

Jo, det var det med förfrågningarna jag var ute efter... för precis som dig så har jag och frun numera ett gäng förfrågningar kring 2millar... det är vad som krävs för att få ett lånelöfte så man kan vara med och buda.

Det med kreditkorten hoppas jag att de flesta tänker på men tyvärr så får man ju bevis dagligen på att folk inte är tänker steget längre än närmsta treåring.

Rikedom kan man räkna på så många olika sätt. En person som tjänar en miljon men har två miljoner i skulder är i mina ögon inte rik. Den utan utgifter är rikare.

Självklart vill bankerna ha kunder. Särskilt dönickar som betalar in en massa töntiga avgifter. Fast jag tycker att ni kan fortsätta med det så att jag får min lön och bonus. :tungan
.

Vad säger du till barnen (eller varför inte tant agda) som kommer med sparbössan om att man tar ut en avgift för att de ska få sätta in sina pengar i banken, att om de inte betalar får de vänta tills de två veckorna man får komma och lämna in pengarna utan avgift.

Fy fan :mad:

(snålbank ala swedbank gör detta, ta det inte personlig.)

Last edited:
Det slutsatsen det verkar som att säkerhetskontoret har gjort är att vår kära pengatös är lite för konsumtionsglad och klarar inte riktigt av att hantera pengar, vilket gör henne till en risk. En arbetsgivare vill nämligen inte ha en arbetstagare som inte klarar av att hantera sin privatekonomi då detta kan resultera i att han/hon kan få för sig att förskingra medel från företaget.

Du får bara lov att förskingra kunders och företagets kapital ifall du sitter i bankledningen och kan kalla det för bonus. :fakta

.....

Ord! :fakta
Jag har nästan mindre pengar kvar när månaden är slut nu än jag hade för två-tre år sedan. Konsumtionsglad så det skriker om det.

Precis, det var antal förfrågningar som fällde. Vilket egentligen är rätt korkat för precis som Krister så vill man kolla om man har möjlighet att låna där det är som lägst ränta. Vilket inte alltid funkar och då får man prova på nästa. Dvs man tänker ekonomiskt och inte bara tar första bästa. Men det är inte alltid det är bra att tänka rätt.

Men jag har iaf lärt mig en läxa och nu kommer det inte ske fler gånger. Efter regn kommer sol. :tummenupp

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup