Jobbfråga,byta eller inte?

Var inte rädd för att byta jobb. Jag sa upp en fast tjänst för att ta jobb inom den privata vården då jag kände att jag stod och stampade och fick inte möjlighet att utvecklas. Lönen...om vi säger så här..jag får idag ungefär 30% mer.

Last edited:
nu knegar jag 3 av 4 helger...
Fritid på helgerna har jag aldrig haft och det lockar jätte mycket...

Nya jobbet jobbar jag typ en lördag i månaden o nån enstaka söndag....
man kan göra så mycket mer, finns så många andra positioner man kan välja bland. :)

Vad finns det att fundera över egentligen? :hoppa

Lediga helger är nog roligare än lediga dagar mitt i veckan. :tummenupp

Jo... Nu när jag gnuggat geniknölarna och använt den lilla gnutta EQ jag har för att sätta mig in i och förstå frågan på ett djupare plan...

Byt!

Efter dina inlägg så känns det som att du egentligen redan bestämt dig och vet vad du vill, men vill ha det bekräftat. ;)

Jag har nog det ja, men ibland blir man så insnöad att man missar vissa detaljer. Därför jag fråga här så man får ett bredare perspektiv. :)

Tack så mycket alla! :krama

BYT!
Som sagt, ledighet är värt mycket, men ledighet när ingen annan är ledig är bara skönt då o då (shoppa på en måndag o slippa trängas med alla andra är skönt).

haha är du säker du e kille? shoppa? :D

Last edited:
Jag tycker du ska satsa på det! :tummenupp

Surt att det blir extra stramt i ekonomin, men hojsäsongen är ju i stort sett över så där finns ju några kronor att spara också :)

Själv har jag jobbat på samma arbetsplats i 6½ år. Under den tiden så har jag utvecklats och provat lite olika arbetsuppgifter.

Fick för ett par veckor sen ett erbjudande om en ny tjänst, på småchefsnivå (skiftledare över 15-20 gubbar). Så nu vankas det lite ledarskapskurser och grejer. Skall bli skitkul att utvecklas vidare :)

Lycka till i ditt beslut!

Jag har nog det ja, men ibland blir man så insnöad att man missar vissa detaljer. Därför jag fråga här så man får ett bredare perspektiv. :)

Tack så mycket alla! :krama

haha är du säker du e kille? shoppa? :D

Jag är shoppaholic :gnissla
Men du läste ju inte, slippa trängas, nångång då o då, nyckelord där ju!

Vad finns det att fundera över egentligen? :hoppa

:) :krama

Jag tycker du ska satsa på det! :tummenupp

Surt att det blir extra stramt i ekonomin, men hojsäsongen är ju i stort sett över så där finns ju några kronor att spara också :)

Själv har jag jobbat på samma arbetsplats i 6½ år. Under den tiden så har jag utvecklats och provat lite olika arbetsuppgifter.

Fick för ett par veckor sen ett erbjudande om en ny tjänst, på småchefsnivå (skiftledare över 15-20 gubbar). Så nu vankas det lite ledarskapskurser och grejer. Skall bli skitkul att utvecklas vidare :)

Lycka till i ditt beslut!

Det är det som tar mest plats i huvudet nu, hojen. Vad händer när säsongen kommer igång. Nu har jag iofs planerat att göra om hojen till banhoj och stänga ner försäkringen för det är det som gör mig luspank. Men har inte bestämt mig helt än och vill ändå ha möjlighet att köra gata. Bah! Varför älskar man sån jävla dyr hobby! :huvet

Det låter jävligt najs, lycka till du med! :tummenupp

Jag är shoppaholic :gnissla
Men du läste ju inte, slippa trängas, nångång då o då, nyckelord där ju!

missa du att jag är tjej? läser bara det jag vill. :arsele:D

Last edited:
Ta det nya jobbet förfan, du kan alltid hitta en timanställning sen igen med erfarenhet som du verkar ha, men heltidstjänster växer inte på träd!

Jag gjorde tvärtom istället, slutade jobba heltid för att jobba deltid och få mer fritid och i slutänden så gav det mer pengar också då jobbet jag gör nu ger dubbelt betalt.
Å andra sidan så är en heltidstjänst alltid en säkerhet i sig, något jag ju saknar nu men det är rätt skönt att bara behöva jobba 100h och få ut 20k eller om jag vill ha extra pengar någon månad jobba 200h och få ut 40k.

Ta jobbet!!! :mad:

Byt jobb kvinna!

Stirra dig inte blind på lönen, du kommer nästan garanterat (?) tjäna mer kosing inom en snar framtid om du tar jobbet och visar fram(stjärten :hihi)fötterna lite!

Visst, du kanske får leva snålt under några månader/nåt halvår men det kommer det absolut vara värt sen när du ser alla möjligheter att traska uppför karriärstegen. :tummenupp

Mvh J

Verkar som du kommer byta och det är bra, jobba 3 av 4 helger (som verkar vara standard för butik) är ju helt värdelöst.

Men försök att få upp lönen lite innan du skriver på nåt?

Läste snabbt genom det och tyckte det lät underförstått som du vill ta det nya jobbet.

Vad du inte sagt är hur hårt det egentligen drabbar dig ekonomiskt. Är det värt nudlar? Kris med hyran? Bensinen? Gud förbjude...

Hur stora är chanserna att avancera? Löneutveckling? Personlig utveckling. Bra för ditt CV? Realistiskt sett.

Kort och gott... gör en +/- lista och se.

Men OM du inte tänkt fastna i butik utan någon direkt karriär i sikte så är det NU när du är ung som du ska chansa på att hitta något med en framtid i. Senare blir det bara svårare och fegisranden blir större.

När jag var ung, för på pricken 10 år sedan, så stod jag inför samma dilemma.
Fy fan vad mitt liv hade varit värdelöst om jag inte hade gått ner i lön . :mad:

Nu är det ju svårt att veta vad du väljer bland men enkom på din beskrivning så har ju alla innan mig också sagt att det är solklart. Det är ju i och för sig lite svårt att veta, pratar vi statlig skatt eller kommunal+landsting. Jag har lärt mig att lönen i sig blir mindre och mindre betydelsefull. Ett lönelyft på 10.000 ger vadå, 3700? Inget man firar direkt.

När jag var ung, för på pricken 10 år sedan, så stod jag inför samma dilemma.
Fy fan vad mitt liv hade varit värdelöst om jag inte hade gått ner i lön . :mad:

Nu är det ju svårt att veta vad du väljer bland men enkom på din beskrivning så har ju alla innan mig också sagt att det är solklart. Det är ju i och för sig lite svårt att veta, pratar vi statlig skatt eller kommunal+landsting. Jag har lärt mig att lönen i sig blir mindre och mindre betydelsefull. Ett lönelyft på 10.000 ger vadå, 3700? Inget man firar direkt.

Båda är statlig skatt, men det ena är en mindre kejda som funnits ett tag men har nya ägare sen ett par år tillbaka. Dom sätter inte personalen i första hand direkt. Plus att man inte kan eskalera inom företaget mer än högst butikschef och det vill jag inte vara i det företaget. Att hitta ett annat jobb har stått på listan länge, så att stanna kvar kommer jag inte göra i vilket fall som helst. Men ska jag ta det andra? Ett väletablerat företag med stora chanser att utvecklas både på personlig plan samt arbetsmässigt.

Där är svaret!!!!
Byt jobb.

Du gör det endast för pengar just nu låter det som.

Japp, helt rätt.

du har redan svaret

Skummade igenom tidigare inlägg och det känns som att du redan vet innerst inne att det är dags att byta jobb.

Finns andra saker du kan förhandla dig till när du byter jobb. Om inte högre tim-peng just nu, så be att få ett påslag efter dina 6 månaders provanställning. Några dagar extra semester eller liknande. Sen skall man inte heller glömma att med fast heltid så påverkar det din pension, om än långt kvar dit, men ändock något att ha i beräkning. Framförallt du som är kvinna och kommer i framtiden att vara mammaledig eller liknande (om du inte redan är klar med den biten vad vet jag men gissar att du inte är det så...).

Men iaf. Min röst går på att du byter miljö. :tummenupp

Men ska jag ta det andra? Ett väletablerat företag med stora chanser att utvecklas både på personlig plan samt arbetsmässigt.

Förmodligen men om du inte vill säga vad du tjänar får du nog lägga upp något index så man kan defintivt avgöra. Du har idag 100 på kontot den 25:e varja månad, blir det 50, 60, 70, 80, 90 eller 95 på det nya?

Som sagt, när jag var tjugo hade jag också ett dead end jobb men sökte jobb på Ericsson där jag sedan spenderad 4-5 år och för att få komma in där så fick jag gå ner 15% i lön kommer jag ihåg men det valet tog mig dit jag är idag och jag har naturligtvis aldrig ångrat mig. Jag hade däremot inte börjat på Ericsson till halva pröjset jag hade.

Byt! Folk över 20 hör inte hemma bakom en butiksdisk i alla fall.

Jobba helg? :tummenner

Förmodligen men om du inte vill säga vad du tjänar får du nog lägga upp något index så man kan defintivt avgöra. Du har idag 100 på kontot den 25:e varja månad, blir det 50, 60, 70, 80, 90 eller 95 på det nya?

Som sagt, när jag var tjugo hade jag också ett dead end jobb men sökte jobb på Ericsson där jag sedan spenderad 4-5 år och för att få komma in där så fick jag gå ner 15% i lön kommer jag ihåg men det valet tog mig dit jag är idag och jag har naturligtvis aldrig ångrat mig. Jag hade däremot inte börjat på Ericsson till halva pröjset jag hade.

16% mindre i timlön blir det, om jag räknat rätt.

Vilket jobb ger mycke mindre betalt än ett butiksjobb ? är inte butiksjobb ganska dåligt betalt ?

Så klart ska du satsa på det nya jobbet, dels för heltiden och sen möjligheten att klättra i företaget :tummenupp:tummenupp

Ibland måste man byta ner sig lönemässigt för att klättra karriärsmässigt...
Har själv gjort det, och sköter man det nya jobbet bra så tar det inte lång tid innan man har klättrat upp till samma lön igen. :)

Men ska jag ta det andra? Ett väletablerat företag med stora chanser att utvecklas både på personlig plan samt arbetsmässigt.

Säger som alla andra: klart du ska byta! På kort sikt är inkomstminskningen/arbetstidsökningen såklart trist, men på lång sikt låter det ju som att du har bättre möjligheter.
Och, kanske det viktigaste: Personlig utveckling! :tummenupp

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...