Jaha, då är man utan körkort, jä**a lastbil.

• Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date
Smällde in i en minibuss förra sommaren på en 90-väg. Skulle köra om4 bilar samtidigt då den första bilen bromsade in och skulle svängde vänster in på en grusväg till ett gärde.

Både polisen o f-bolaget förklarade för mig direkt att han skulle åka på det eftersom man inte fick svänga vänster utan att ha koll i backspeglarna.

Hur det gått till i trådskaparens fall är för mig en gåta. Ligger man jäms med en lastbil som ska svänga och man ligger i 70 så borde man hinna förbi.

Hur många km i timmen kan en lastbil ha om den svänger vänster i en korsning?

Om man ligger i 70 och lastbilen bromsar in till typ 15km i timmen så borde man väl redan hunnit förbi innan man hunnit tänka.

Tog för givet att det var i en korsning men kanske inte stämmer?

Rita ner händelseförloppet kanske så vi får en bättre uppfattning om situationen..

Det här var på 90-talet, och jag hade en tidigare fortkörning på 20km/h på 90-väg i bagaget ett år tidigare, det var alles.

Om det var någon skillnad på överträdelseregler eller ej då har jag ingen aning om, det är inget som jag prioriterar att hålla mig uppdaterad med. Men det var å andra sidan inte för att påvisa att stackars jag fick kortet indraget jag skrev det heller, utan enbart för att visa att det inte alltid går att bli av med eller få sänkt spärrtid för att man kan visa att man behöver kortet i jobbet.

Det är just det,blir du av med det för upprepade fortkörningar så är dom mindre sympatiska med spärrtiden än om det är ett enskilt tillfälle.

Det kan löna sig att skicka in en snyftis om arbetsgivaren hjälper till om man är ren,har man flera så uppvisar man enbart att man är likgiltig inför lagen och då statueras det exempel med dig.

Inte sagt att indragningen inte blir av men den kan kortas ner och det är ju en fördel.

Henrik

Bägge har ansvar!

Vänstersvängande att det går och omkörande likaså.

Sen kan det ansvaret delas 50/50 eller 100 på ena parten beroende på omständigheterna.

Henrik

det är som Henrik säger.
Jag krocka med bilen nyligen då jag skulle köra om en bil på vänstersidan som blinka att han skulle höger och även svängde av mot höger lite. Men som tyckte det va bättre att ångra sig och svänga fullt vänster istället dvs rakt in i sidan på mig. antagligen U sväng.

Man får köra om i korsning om det är huvudled.
Men i mitt fall så blev det 50/50 bara för att det va 50 väg hade det varit 70 eller 90 så hade han åkt på allt men det va tydligen känsligare när det va tättbebyggt område.

Jag är jävligt glad att jag inte satt på hojen då utan i bilen...

Men han hade ju såklart blinkat vänster i sin redogörelse men sagt nått helt annat till mig... Jag "Du blinka ju höger" Han "Ja det kanske jag gjorde"
finns idioter överallt.

Om det är något jag lärt mig i trafiken, är det att om ett fordon färdas under tillåten hastighet så letar dom förmodligen efter en avfart. Alternativt är det en pensionär som knappt ser vart vägen går.

Annars synd med kortet! Snuten kunde kanske haft överseende..

Jag ska iallafall prova att diskutera med dom, jag har inte några förväntningar men med en massa tur så kan det bli lite mildare dom.

Jag är ju helt ostraffad tidigare under mina 19 år på vägarna, aldrig varit i kontakt med polis tidigare och jag kör ju c:a 10000 mil / år...

Kan ju gå. :notme

Kanske man ska bli ett moppefucko? :banana

Last edited:
Låter som extrem otur att polisen stod precis där. Lastbilen körde 48 km/h och du 114 km/h. 66 km/h skillnad= 18,3 m/s. Borde gått väldigt fort om och väldigt väldigt liten sträcka du körde för fort i. Trist när sånt här händer

Fel. Du har skyldighet att kolla FRAMFÖR. Det ska INTE komma trafik bakom då är det den bakomvarande. Läs om lagboken
Svärmor drabbasdes av det. En lastbil fick för sig att köra om henne när hon skulle svänga vänster....bilen var inte vacker efteråt och chaffisen blev av med kortet och fick dagsböter + vårdlöshet i trafik. Du får inte köra om på det viset.

Det är alltid den som korsar en annans väg som blir skyldig vid en eventuell krash.

Hur det än är kan vi alla vara överrens om att Polisen var dum i Huvudet!!!

Nej inte olagligt men man får lära sig att aldrig göra det och du får inte köra om om det inte kan ske säkert....hur kan du köra om säkert i en korsning? Dels kan den du kör om svänga vänster men framför allt det kan komma en från vänsterkorsningen och svänger höger! Vad ska du säga då när du frontar mot en bil på fel sida vägen? Han som svänger ut gör inget olagligt.

Och eftersom folk döms olika så är det en bra regel att ha att inte göra omkörningar i korsningar då antar jag

Likadant där. Det är ALLTID den som korsar en annans vägbana, eller kör ut på en annans vägbana som är skyldig vid en smäll, under normala förutsättningar. Väjningsplikt har du väl hört talas om?

Vet inte.

Polisen som skrev heter Åkerlund, yngre och trevlig. men ändå är min sommar förstörd....

För att inte förstöra sommaren för din motorcykel också så kan jag ta på mig att passa din gixxer samt ta ut och rasta den lite ibland. :)
Har ändå inte råd med egen hoj just nu så jag kan offra mig för din skull.

För att inte förstöra sommaren för din motorcykel också så kan jag ta på mig att passa din gixxer samt ta ut och rasta den lite ibland. :)
Har ändå inte råd med egen hoj just nu så jag kan offra mig för din skull.

Du är SÅ snäll, men jag tror inte att den mår allt för illa av att stå stilla en stund.

Tyvärr så har Gixxern bara hunnit med 106 mil..:mad:

Jag plockade ut den från butik för två veckor sedan...

surt för dig, hoppas du kan köra lite bana då iaf!

Lite svårt att ta mej till en bana bara.. närmaste ligger 13mil bort.:tummenner

såg du inte laserpickan runt halsen på mähät innan du stanna...?

nääää ...... :(

Last edited:
Likadant där. Det är ALLTID den som korsar en annans vägbana, eller kör ut på en annans vägbana som är skyldig vid en smäll, under normala förutsättningar. Väjningsplikt har du väl hört talas om?

Man har INTE väjningsplikt för nån som kommer bakifrån och i fel fil.
Den som som kör om ska se till att kan ske på ett säkert sett och utan
fara för andra.Men samtidigt måste ju den som svänger ge tecken om
att han ska svänga.
Väjningsplikt bakifrån har man mot utryckningsfordon.

Fel. Du har skyldighet att kolla FRAMFÖR. Det ska INTE komma trafik bakom då är det den bakomvarande. Läs om lagboken
Svärmor drabbasdes av det. En lastbil fick för sig att köra om henne när hon skulle svänga vänster....bilen var inte vacker efteråt och chaffisen blev av med kortet och fick dagsböter + vårdlöshet i trafik. Du får inte köra om på det viset.

Har inte läst hela tråden.
Så kanske har någon annan påpekat att detta inlägg är väldigt fel!!
Det måste ha varit några andra omständigheter som gjorde att din svärmor inte blev vållande!

Man får inte påbörja en vänstersväng när någon annan har påbörjat en omkörning.
Logiskt eller hur?

Jag ska iallafall prova att diskutera med dom, jag har inte några förväntningar men med en massa tur så kan det bli lite mildare dom.

Jag är ju helt ostraffad tidigare under mina 19 år på vägarna, aldrig varit i kontakt med polis tidigare och jag kör ju c:a 10000 mil / år...

Kan ju gå. :notme

Kanske man ska bli ett moppefucko? :banana

10000 mil/år och inga polis problem. Det har du gjort jävligt bra må jag säga.
Jag kör kring 12000 mil/år och har drabbningar med bängen för jämnan känns det som.

Last edited:
Man har INTE väjningsplikt för nån som kommer bakifrån och i fel fil.
Den som som kör om ska se till att kan ske på ett säkert sett och utan
fara för andra.Men samtidigt måste ju den som svänger ge tecken om
att han ska svänga.
Väjningsplikt bakifrån har man mot utryckningsfordon.

:brinnerup

:huvet

:glömdet

Har inte läst hela tråden.
Så kanske har någon annan påpekat att detta inlägg är väldigt fel!!
Det måste ha varit några andra omständigheter som gjorde att din svärmor inte blev vållande!

Man får inte påbörja en vänstersväng när någon annan har påbörjat en omkörning.
Logiskt eller hur?

10000 mil/år och inga polis problem. Det har du gjort jävligt bra må jag säga.
Jag kör kring 12000 mil/år och har drabbningar med bängen för jämnan känns det som.

Jag har inte ens fått en anmärkning ang. kör och vilotider på färdskrivaren, aldrig på lastsäkring eller på någonting gällande trafik :banana

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT